weekend skiën met pasen

10-02-2016 11:05 18 berichten
We zijn in geen jaren op wintersport geweest ivm financiën, maar willen wel heel graag. Nu hebben we bedacht om met de pasen (24 maart) een weekend te gaan skiën. Maar waarheen, ben niet zo heel bekend met ski zekere gebieden. Het enige dat zo in me opkomt is Kaprun, maar er zijn vast meer mogelijkheden.

We willen met twee volwassenen weg van 24-28 maart, liefst met het vliegtuig, eventueel bus of trein. We skiën allebei redelijk goed, houden wel van een beetje pittige pistes. Het is maar 3 dagen, dus gebied hoeft niet enorm groot te zijn maar wel meer dan een hand vol sleepliften. Apres ski is niet echt belangrijk, gemak wel (dus makkelijke reis, accommodatie dicht bij de piste, skipas inbegrepen) en liefst zo low budget mogelijk.

Wie heeft er een goede tip? Bedankt alvast.
Kaunertaler Gletscher.

Hoogste punt ligt op 3108 meter. Ik ben er twee jaar terug nog in juni geweest, dit was tot de middag goed te skien. Het gebied is echter niet ontzettend groot, en voornamelijk sleepliften. (Op een bewegende Gletscher kunnen nou eenmaal geen stoeltjesliften gebouwd worden). Vervoer gaat daar per skibus welke bij de skipas in zit. Meestal zijn er aanbiedingen, onderdak+skipas. Vanaf Innsbruck is het ongeveer een uur met de auto.

Als je voor wat groter wilt zou je een dal verder kunnen, naar Ischl/Samnaun (ch). Hier loopt het seizoen tot eerste week mei. Ligt wat lager dan de Kaunertaler Gletscher, maar ligt mooi beschut tussen de bergen. Vorig jaar met Pasen was het daar prima skien!

Voordeel is dat de pasen dit jaar erg vroeg valt, dus de meeste pistekwaliteiten zullen nog prima zijn. Valt pasen laat (half/eind april) dan is het meestal vanaf 13.00 uur waterskien..
Alle reacties Link kopieren
Frankrijk, ff op websites kijken wie waar weekendski-aanbieding heeft
Je bent zelf een theepot
Winterberg is goed aan te rijden voor een weekend en je kunt in maart nog prima sneeuw hebben. Ik vind het wel heel anders dan skiën in Oostenrijk. Maar je kunt je een weekend prima vermaken.

Ook de gebieden vooraan in Frankrijk zijn goed te bereizen in niet al te lange tijd.

Vanuit Innsbruck, de stad, met vliegveld, heb je ook tegenwoordig een skilift die direct naar een skigebied. Kijk even op http://www.wintersporters.nl/vliegvelden, een overzichtje van de reistijd tot het eerste skigebied vanaf een vliegveld.
http://www.telegraaf.nl/r ... ki__City_Innsbruck__.html

Deze zocht ik! Een berichtje uit de Telegraaf van een paar jaar geleden. Echt vanuit Innsbruck de berg op. Dichterbij en korter reizen kan haast niet.

Aan de andere kant: wij zijn ook regelmatig vrijdagmiddag in de auto gestapt om midden in de nacht in Flachau aan te komen. Paar uur slapen, zaterdag skieen, zondag en maandag ook en dan maandagmiddag rond 5 uur weer in de auto stappen. Kun je dinsdag weer aan het werk. Wel een aanslag op je gestel, maar het was wel geweldig. En omdat Flacahu aan de snelweg ligt, ook geen gedoe met kettingen en bergpassen.
Ischl lijkt mooi, ga ik vanmiddag even verder naar kijken, net zoals naar die gletscher (maar die heeft vooral blauwe pistes wat ik zo lees).

Winterberg is leuk, maar voelt toch niet als echt skieen, en wat mij betreft ook te sneeuwonzeker. Ik wil wel een zo groot mogelijke kans op sneeuw, dus deze valt sowieso af.

Dank je voor de site, die hou ik erbij. En insbruck zelf lijkt me ook wel wat.
We zaten vorig jaar in Winterberg in meterhoge sneeuw in april. Aangezien wij geen sneeuwliefhebbers zijn was dat nogal een tegenvaller, maar voor jullie misschien wel een aanrader dan
O, ik lees net dat ie afvalt. Oké.
quote:freya25 schreef op 10 februari 2016 @ 11:46:

Ischl lijkt mooi, ga ik vanmiddag even verder naar kijken, net zoals naar die gletscher (maar die heeft vooral blauwe pistes wat ik zo lees).

Klopt, maar toch ook wel aardig wat rood. Er gaat een ontzettend mooie rood/zwarte afdaling van de Karlesjoch (3108m) naar de ochsenalm. Deze afdaling gaat van hélemaal boven naar hélemaal beneden. Gaat onderandere door een skitunnel en langs de weissee..

Wat ook nog een leuke gletscher is, is de Pitztaler gletscher. Deze ligt nog hoger dan de Kaunertaler Gletscher en zal daarom einde seizoen nog erg goed zijn.

Met een 6-in-7 skipas (of langer) van de Kaunertaler Gletscher kun je twee dagen in het Pitztal skiën (of andersom). Jullie gaan maar 3 dagen, dus dat is niet echt van toepassing, maar toch
Ik dacht eerst aan Noorwegen of noord Zweden (Riskgränsen), maar dat is natuurlijk niet helemaal low budget. (Vliegen naar Kiruna en dan verder met de auto of de trein naar Riksgränsen, schijnt sneeuwzeker te zijn tot in mei).

Misschien lukt wel om goedkoop naar Oslo te vliegen en dan ergens in de buurt van Hamar/Lillehammer te gaan skiien. (Of naar Idre, maar daar heb je geen lange of hoge skiehellingen, maar is wel wat goedkoper dan in Noorwegen).
Noorwegen is wel een stukje prijziger. Op zich trekt met de auto naar Flachau me ook nog wel, maar moet daar nog even goed over nadenken. Mijn gestel is niet heel stevig en wil wel fris aan het skiën beginnen. Maar aan de andere kant wordt je van reizen met bus of vliegtuig natuurlijk ook goed gaar. En we kunnen donderdag overdag rijden, vrij-za-zo skiën en maandag weer terug.
Als je die auto toch al hebt, is dat natuurlijk verreweg het goedkoopste, of je moet een heel goeikope vliegreis vinden. Maar het valt meestal tegen, 2 retourtjes en je skispullen meenemen. Aan de andere kant, enkel handbagage (skipak aan!) en je moet voor een paar honderd euro wel heen en weer kunnen vliegen naar Salzburg of Innsbruck.

Je kunt ook nog met de Alpenexpress, dat is de trein, maar weet niet of die ook dan nog rijdt. Dan overnacht je in een slaapcouchette en kom je uitgerust aan.

Garmisch-Partenkirchen kan ook nog mooi zijn, nog net Duitsland en skien op de Zugspitze. Daar heb je ook mooie pistes.

En wat je zegt, met de bus reizen vind ik net zo vermoeiend als in de auto, zo niet vermoeiender, want het duurt en duurt maar.
quote:Katherina schreef op 10 februari 2016 @ 13:46:

Als je die auto toch al hebt, is dat natuurlijk verreweg het goedkoopste, of je moet een heel goeikope vliegreis vinden. Maar het valt meestal tegen, 2 retourtjes en je skispullen meenemen. Aan de andere kant, enkel handbagage (skipak aan!) en je moet voor een paar honderd euro wel heen en weer kunnen vliegen naar Salzburg of Innsbruck.

Je kunt ook nog met de Alpenexpress, dat is de trein, maar weet niet of die ook dan nog rijdt. Dan overnacht je in een slaapcouchette en kom je uitgerust aan.

Garmisch-Partenkirchen kan ook nog mooi zijn, nog net Duitsland en skien op de Zugspitze. Daar heb je ook mooie pistes.

En wat je zegt, met de bus reizen vind ik net zo vermoeiend als in de auto, zo niet vermoeiender, want het duurt en duurt maar.

Zugspitze arena is idd leuk! Alleen niet zo hoog.

Kijk of je op internet nog een Intersport skipas kan vinden voor een leuk prijsje. (Deze werden bij besteding van ¤250,= bij Intersport weggegeven)..

Ik ben afgelopen donderdag tm maandag daar wezen skiën, waren met z'n tweeën ¤540,= kwijt. Incl uit eten, onderdak en benzine. Als dat niet low budget is 😁
Zugspitze arena ligt trouwens een half uurtje over de grens. Afhankelijk waar je in Nederland woont is het vanaf de Nederlandse grens zo'n 7 uur en een kwartier rijden naar de zugspitze arena. Prima te doen dus.

Met de huidige brandstofprijzen (Oostenrijk: ¤1,079) zal met de auto goedkoper zijn dan vliegen.
Wij reden voor een weekend altijd naar Damuls/Sonnenkopf/St.Anton/Lech. Was altijd goed te doen qua rijden, geen vliegtuig nodig en prachtige gebieden om te skien. Wij woonden in het noorden en reden dan in 7.5 uur daarheen, het langste met slecht weer was 9 uur of zo. Wij gingen vaak na het werk om 4 uur weg, kwamen 's avonds laat aan, 2-3 dagen skien en dan aan het einde van de dag weer naar huis, volgende dag werken. We hadden altijd het gevoel dat we een week wegwaren, heerlijk!

Ragall is supergoedkoop om te verblijven, St. Petersboden in Lech super de luxe en heerlijk eten.
Het wordt toch de auto, is qua reizen misschien ook wel gewoon het minst vermoeiend en geeft de meeste keuzevrijheid voor welk gebied. Ben nu aan het kijken naar de zugspitse en zillertal. Bedankt voor de tips!
Bijna overal kan je nog prima uit de voeten eind maart. Wil je zeker ga dan naar hoge gebieden. Wij gaan al jaren eind maart en doorgaans is het weer dan goed en de sneeuw ook wel prima.
Pasen is prima in Oostenrijk. de afgelopen jaren hadden we meer sneeuw als met kerst. snel aan te rijden voor een Weekend is Zuspitze wel, pittige pistes mwhah. Zou ook eens kijken naar Kleinwalsertal, aardig wat rode pistes en snel aan te rijden. Of ook warth Schröcken. beiden in Vorarlberg. In Tirol is het Zillertal prima, wel iets verder rijden als natuurlijk Zugspitze maar wel meer afwisseling. Andere optie natuurlijk Sölden of ook het Pitztal en dan met name de Rifflsee en de Gletscher.

In het Salzburgerland is Saalfelden-Leogang ook wel redelijk snel aan te rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven