Keukenstress
woensdag 17 februari 2016 om 16:08
Eigenlijk type ik om het allemaal even van me af te schrijven, voor mijn eigen gemoedsrust. Ik ben nogal van de stress en ga meteen googelen op advocaten, terwijl mijn man de kalme zelf is. Ik woon niet in Nederland. Waar ik woon is het heel normaal dat het huis zonder keuken wordt verhuurd. Je koopt meestal de keuken over van de vorige huurders. Wij ook, de keuken overgenomen voor 700 euro wat volgens vrienden die hier wonen een normale prijs is. De koelkast en vaatwasser hebben ze meegenomen, maar die hadden we zelf. We moesten een verklaring tekenen dat ze de keuken er niet uit hoefden te slopen, wat ook allemaal vrij standaard is. Nu gaan we eind september verhuizen. Ik heb een hond, dus ik praat soms met de eigenaren van andere honden in de straat. Ik vertelde dat we gingen verhuizen en dat ik dat zo raar vind met de keuken enzo. Zij was verbaasd, ze woont in hetzelfde huizenblok en zei nee bij deze woningen zit er een keuken bij in. Ze hadden jullie nooit de keuken zo verkopen mogen alleen de apparatuur en ps of de oude keuken nog in de kelder stond want we moesten alles in de oude staat weer opleveren. Ze raadde me aan om de keuken over te laten schrijven op de woningbouw, om van de stress af te zijn. Op zich kan ik daarmee leven 700 euro down the drain, dure les. Balen maar goed. Ik heb de opzichter gebeld en die had weer een ander verhaal, die me bijna van mijn stoel liet vallen. Oude staat betekende eigen keuken er helemaal eruit slopen en in de oude staat opleveren. Nou hield ze de boot volledig af wat oude staat is, maar de buurvrouw met de hond had me al gewaarschuwd. Waarschijnlijk willen ze er zelf een nieuwe keuken in plaatsen en jullie laten betalen. Collega's van mijn man die wel wat juridische kennis hebben zeggen dat het allemaal niet zo erg is. Willen ze dat je er een keuken uit 1987 in plaatst? Morgen is het kantoor van de woningbouw pas open, dus dan kan ik pas bellen. Maar man herkennen jullie dat? Dat zoiets je hele humeur kan beheersen? Ik ben benieuwd. Mijn man zegt dat ik gewoon rustig moet blijven en informatie vragen.
woensdag 17 februari 2016 om 16:30
quote:lutha schreef op 17 februari 2016 @ 16:22:
Haha ja ik woon hier nu 1,5 jaar. De opzichter zei dat ik kon proberen de keuken opnieuw te verkopen. De keuken is in principe van mij. Maar de oude staat betekent ook dat ik het met een keuken op moet leveren.Dus dan ben je in het ergste geval die 700euro kwijt? Want er zit een keuken in en je moet het met keuken opleveren.
Haha ja ik woon hier nu 1,5 jaar. De opzichter zei dat ik kon proberen de keuken opnieuw te verkopen. De keuken is in principe van mij. Maar de oude staat betekent ook dat ik het met een keuken op moet leveren.Dus dan ben je in het ergste geval die 700euro kwijt? Want er zit een keuken in en je moet het met keuken opleveren.
woensdag 17 februari 2016 om 16:30
Hier (in Nederland) is het in principe ook 'terugbrengen in oude staat', maar verbeteringen hoeven niet teruggedraaid te worden. Dus als je er deuren hebt uitgehaald moet je deze terugplaatsen, maar een nieuw dakraam/wc boven/nieuwe(re) keuken mogen er in blijven. Vaak moet je dan wel toestemming vragen voor de verbetering en met een beetje pech draaien ze het zo dat je meer huur gaat betalen voor je eigen verbeteringen ...
Ik zou het ook gewoon even afwachten. Waarschijnlijk mag je de keuken prima laten zitten (zolang deze in goede staat is) alleen zal de woningbouwvereniging hem niet van je overkopen. Als je de keuken (jouw eigendom) mee wil nemen zal je het dus terug in de oude staat moeten brengen (en dus moeten zorgen dat er een andere keuken in komt). Je mag niet de keuken meenemen en niks terug plaatsen.
Ik zou het ook gewoon even afwachten. Waarschijnlijk mag je de keuken prima laten zitten (zolang deze in goede staat is) alleen zal de woningbouwvereniging hem niet van je overkopen. Als je de keuken (jouw eigendom) mee wil nemen zal je het dus terug in de oude staat moeten brengen (en dus moeten zorgen dat er een andere keuken in komt). Je mag niet de keuken meenemen en niks terug plaatsen.
woensdag 17 februari 2016 om 16:33
Klopt, ik hoop dus dat het bij die 700 euro blijft. Maar de opzichter zei dat ik als de nieuwe huurders het niet overnemen ik de keuken eruit MOET slopen en alles in de oude staat terug moet brengen met zoals de collega's van mijn man gekscherend een witte Bruynzeel keuken uit 1987. In het ergste geval en wat de opzichter mij doet geloven is dat ik die ook nog betalen moet plus het plaatsen ervan.
woensdag 17 februari 2016 om 17:54
Duitsland zeker? Regeltjes, regeltjes, regeltjes. Ik zou d'r ook goed naar van zijn (t idee, die oude keuken er evt. weer in te moeten bouwen) maar vrees wel dat ze gelijk hebben. Als je geluk hebt, wil de volgende huurder jouw keuken ook gewoon weer overnemen (of mag je het evt. kaal opleveren van de woningbouw, zoals wel gebruikelijk hier) maar dan heb je gewoon geluk, en niet met een ambtenaar van doen die naar de letter van de wet leeft. Ik heb mijn keuken ook van.de vorige huurder overgenomen (300E inclusief apparatuur, koopje!), maar ben als de dood dat de volgende heb straks misschien niet wil, en ik kan gaan lopen slopen. Wens je veel succes morgen!
woensdag 17 februari 2016 om 18:15
Wat mijn collega's zeggen is dat als de keuken beter is ik eigenlijk niets te vrezen heb. Moet hem dan alleen overschrijven aan de woningbouw. Ja wat is oude staat. Ik hoor van de medeflatbewoners dat de oude keukens heeeeeel oud zijn. Het lijkt me ook in Duitsland (idd) heel raar dat je daar als huurder voor de volle 100% moet meebetalen aan een gloednieuwe keuken. Ook is me aangeraden om niet te bellen, maar alles per mail af te handelen. Dat vond ik een goede. Ik ben benieuwd.