(Opleidings)niveau-verschil en slaagkans relatie

27-10-2008 00:31 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi !

Heeft iemand van jullie weleens de situatie meegemaakt dat je je aangetrokken voelde tot een persoon, dat je in veel opzichten bij elkaar paste (qua humor, interessen, leeftijd, lifestyle) maar dat er sprake was van een niveauverschil, zoals in opleidingsniveau, waardoor je de spreekwoordelijk gesprekken bij een vuurkorf / kampvuur met een glas wijn" zoals bijvoorbeeld over geloof, zelfontwikkeling, e.d, miste?

In hoeverre denken jullie dat dit het slagen van een relatie beinvloedt? En zou het kunnen dat zulke gesprekken bij sommige mensen niet meteen te voorschijn komen?

Maar wat is dan een "redelijke" periode die je iemand moet gunnen voor je de conclusie trekt dat het er niet in zit?

Niveauverschil: universitait geschoold versus "moeilijk lerend".

Misschien is het een hele open deur, maar het zou toch ook van kortzichtigheid getuigen om op basis van zo'n verschil bij voorbaat al te zeggen "Dat ga ik niet eens proberen".

Je hoort ook vaak dat niveauverschillen goed samen kunnen gaan en dat het "om je gevoel voor elkaar gaat"...

Ben benieuwd.

Good evening!
Ik (uni) en mijn ex (bouwvakker) hadden het super. Hij was een slimme man, studeren geprobeerd maar was niet zijn ding. We hadden veel lol, veel liefde en goede gesprekken. Samen op vakantie geweest..alles super..dacht ik.........

Hij heeft me na de vakantie aan de kant gezet. Ik ben te slim..zo slim voelde ik me anders niet toen hij me dumpte met die reden..

Anyway, veel mannen zeggen dat ze graag een zelfstandige slimme vrouw willen, een vrouw die weet wat ze wil, daarvoor gaat en haar mondje bij zich heeft....als puntje bij paaltje komt, veranderen ze van gedachten. Ik weet niet of het een kwestie van opleidingsniveau is of een van ruggengraat maar ik ben er klaar mee...
Marie Liselotte ,super lullig zeg .Denk dat het een kwestie van gebrek aan ruggegraat is.

Vaak vinden mannen het ook niet prettig als hun partner veel meer verdiend ,is mijn ervaring .

Voelen zich in hun mannelijkheid aangetast
quote:MissMara schreef op 27 oktober 2008 @ 10:28:

Het gaat uiteindelijk natuurlijk niet om opleidingsverschil, maar om een eventueel (sluimerend) minderwaardigheidscomplex, vooral bij de man. Die kan dan misschien op een bepaald punt (pas na jaren) slecht omgaan met de groei en ontwikkeling die zijn vrouw doormaakt. Het gevoel buiten ahar wereld te staan zeg maar, en het gevoel te hebben niet de concurrentie aan te kunnen met succesvolle, hoger opgeleide mannen op haar werk/in haar vriendenkring kan voor sommige mannen moeilijk zijn.Hier leg je volgens mij de vinger op de zere plek. Mijn vriend heeft een mindere opleiding genoten dan ik (mbo vs wo) maar is in balans met zichzelf. Volgens mij voelt hij zich nooit minder dan anderen. Hij vindt het ok als mensen meer over een onderwerp weten dan hij, maar zal zich niet laten overdonderen door andermans zogenaamde intellect. En soms zegt hij: maar wil jij de electra in het huis even vervangen dan? Ik vind het heerlijk nuchter om met zo'n man samen te zijn. En als ik het over zelfontwikkeling wil hebben en hij niet, trek ik met een vriend(in) een fles wijn open.
Heeft niets met ruggengraat te maken, maar met ego. Lees de posting van MissMara (vandaag, 10:28) maar eens. Die slaat de spijker op de kop.
quote:JWvB schreef op 27 oktober 2008 @ 11:45:

Heeft niets met ruggengraat te maken, maar met ego. Lees de posting van MissMara (vandaag, 10:28) maar eens. Die slaat de spijker op de kop.Dat is precies hetzelfde alleen anders verwoord.
Ook eens een 'relatie' (voor zover je een paar maanden zo kan noemen) gehad met een vent van wie ik eigenlijk nog steeds niet weet wat voor opleiding hij heeft gedaan. Volgens mij middelbare school (lbo) + een cursus 'draadjes aan elkaar solderen' ofzo. Had het na een maand wel gehad met die knul. We hadden het best leuk hoor, maar er was geen gesprek mee te voeren als het aankwam op simpelweg algemene kennis. Ik wist altijd meer en ik had altijd gelijk. Ergerde me ook groen en geel aan dingen die hij dan heel interessant vertelde alsof hij heel veel wist, terwijl het gewoon maar in de krant stond.

Zou niet zeggen dat het per definitie geen kans van slagen heeft, zorg gewoon dat je voor jezelf weet of je er wel of niet mee om kan gaan.
Intelligentie en diepgang hangt naar mijn mening niet af van je scholing. Levenservaring speelt ook een grote rol.

Er zijn genoeg knappe koppen die jaren in de studieboeken hebben gezeten en een hoge functie ergens hebben, maar kampen met een gebrek aan een berg levenservaring, inzicht en diepgang.
Ik wilde net schrijven wat Maan86 beschrijft. Je kunt in het begin (lichamelijk) aantrekkingskracht voelen en passie en pas na een tijdje erachter komen dat er toch wel erg weinig basis is om met elkaar te communiceren.

Maar ja, wat TO al schrijft, is dat genoeg reden om het niet eens te proberen ?
quote:Ann Liv schreef op 27 oktober 2008 @ 11:44:

Hier leg je volgens mij de vinger op de zere plek. Mijn vriend heeft een mindere opleiding genoten dan ik (mbo vs wo) maar is in balans met zichzelf. Volgens mij voelt hij zich nooit minder dan anderen. Hij vindt het ok als mensen meer over een onderwerp weten dan hij, maar zal zich niet laten overdonderen door andermans zogenaamde intellect. En soms zegt hij: maar wil jij de electra in het huis even vervangen dan? Ik vind het heerlijk nuchter om met zo'n man samen te zijn. En als ik het over zelfontwikkeling wil hebben en hij niet, trek ik met een vriend(in) een fles wijn open.Dit klinkt behoorlijk herkenbaar . En inderdaad: ik kan me voorstellen dat het probleem in ego zit. Mijn Lief verkondigt juist altijd trots dat ik de kostwinnaar ben, hij vindt het wel grappig. Hij heeft er absoluut geen problemen mee en voelt zich absoluut niet minderwaardig.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Mijn ervaring is dat opleidingsniveau niet zo heel veel heeft te maken met of je goed met elkaar kunt praten of niet.

Ik ben zelf inmiddels afgestudeerd HBO-er, maar was daarvoor jarenlang iemand met een MAVO-diploma. En ik zou echt niet willen beweren dat ik door dat diploma een totaal ander mens ben geworden. Je kon voor die tijd een goed gesprek met mij voeren en dat kan nu nog steeds.

Ontwikkeling, denkwijze, leefwijze... het heeft meer te maken met persoonlijkheid en misschien ook wel een beetje met intelligentie. Maar daar zegt een opleiding an sich m.i. niet zo heel veel over.
quote:nummerzoveel schreef op 27 oktober 2008 @ 18:59:

Ontwikkeling, denkwijze, leefwijze... het heeft meer te maken met persoonlijkheid en misschien ook wel een beetje met intelligentie. Maar daar zegt een opleiding an sich m.i. niet zo heel veel over.Eens. Iemand die 'maar' lbo heeft, kan best hbo niveau hebben. Zelfs andersom is mogelijk, ik heb op de uni ook mensen gezien die echt dom zijn op de vlakken die hier door sommigen verbonden worden aan opleidingsniveau.
Mijn vriend heeft MBO, ik HBO en WO. Juist door mijn vriend heb ik mezelf kunnen ontwikkelen, door zijn steun, ervaringen en liefde. Niet alles leer je in de theorie, het is maar een studie. Wij praten over het geloof, daar denken we hetzelfde over (we vinden het onzin), we steunen elkaar in onze ontwikkeling en hebben het daar wel eens over (hoe we dingen beter kunnen aanpakken. Dat alles zonder glas wijn, als we dat doen is het meestal bij een filmpje waarbij we weg zwijmelen.

Ik zou het niet uit mijn mond krijgen om te zeggen dat mijn vriend door zijn opleiding van een ander 'niveau" is dan ik.

Ik merk trouwens wel vaak van een vriendin die geen HBO of WO heeft dat zij mij graag verbeterd in spraak of met spelfouten om aan te tonen dat ik "dommer" ben dan haar. Maar dat ligt bij haar en dat kan ik alleen maar zielig voor haar vinden.
Hey allemaal,

Ik ben van mening dat opleidingsniveau wel degelijk invloed heeft op je relatie. Het hangt er alleen een beetje van af hoe je er beiden in staat. Staat de man er voor open? En is hij juist trots als je hoogopgeleid bent? En wat verwacht je zelf van je partner. Kun je er tegen wanneer hij bijvoorbeeld sommige woorden niet begrijpt?

Ik heb zelf een relatie gehad met een man die hier niet tegen kon. Hij voelde zich op de een of andere manier toch minderwaardig. Daarnaast stond hij er ook niet open voor, die verhouding en communicatie ging op een gegeven moment langs elkaar heen. Ook nu heb ik een relatie en hebben we allebei een ander opleidingsniveau. Echter dit gaat goed! Hij staat er namelijk open voor en wanneer ik de behoefte voel spiritueel over mijn leven te babbelen wend ik me tot vriendinnen.

Succes!
Ik denk dat opleidingsniveau doorgaans een indicatie geeft van het (soort van) denkvermogen van een persoon. Iemand die met moeite de lts kan afmaken, omdat deze persoon nu eenmaal niet de hersencapaciteit heeft, zal doorgaans ook niet super slim zijn. Dat is verder prima en deze persoon is echt niet minder dan iemand die bijvoorbeeld HBO heeft gedaan, alleen kan ik er zelf verder niet zo veel mee wat betreft een relatie en soms ook niet wat betreft vriendschap, en zij waarschijnlijk niet met mij.

Voordat ik manlief tegen kwam heb ik met allerlei verschillende types gedate, waaronder LTS-ers en MBO-ers, maar daar heb ik gewoon niets mee. Er bestaat is mijn ervaring een verschil in denkvlak en de manier van denken tussen verschillende opleidingsniveaus. Dat zie ik alleen al op mijn werk heel erg. Mijn directe collega's zijn voornamelijk HBO-ers, met een enkele MBO-er ertussen en een ondersteunende collega die laaggeschoold is. Met allen kan ik het overigens goed vinden. Maar er zijn ook functies die WO-ers bekleden, en bij hen vind ik net een stukje meer herkenning, klik en manier van denken die ik bij mijn andere collega's minder of niet vind. Dat is net zo als ik mijn studievriendinnen weer ontmoet; zelfde manier van denken die totaal met je klikt. Dat verschil - wat overigens niet beter of slechter is, maar wel degelijk een verschil - maakt dat ik toch zeker iemand van min of meer hetzelfde 'denkniveau' wil.
Branwen, in je theorie ga je er vanuit dat iedereen de voor hem/haar hoogst mogelijke opleiding heeft gedaan. Maar niet iedereen zit zo in elkaar. Je kunt onzettend slim zijn, maar ook een passie hebben voor een bepaald vak (met je handen bv) waar je geen hoge opleiding voor nodig hebt. En je hebt mensen die niet willen leren door te studeren, maar door te doen.

Als je alleen naar opleidingsniveau kijkt, doe je veel mensen te kort.
Daarom zeg ik ook dat het doorgaans (dus niet altijd) een indicátie geeft.
Tja nuanceverschillen misschien. Ik vind het persoonlijk niet doorgaans (wat voor mij vaker wel dan niet betekent), ik kom juist veel andere gevallen tegen en zie dit ook in mijn vriendenkring en familie.
Normaliter is het zo dat mensen relaties beginnen met gelijkwaardige partners qua opleidingsniveau.

Over t algemeen gesproken dan..
quote:badmeester schreef op 01 november 2008 @ 11:42:

Normaliter is het zo dat mensen relaties beginnen met gelijkwaardige partners qua opleidingsniveau.

Over t algemeen gesproken dan..Is dat zo badmeester? Ik herken dat eigenlijk niet als ik naar mijn vriendenkring en eigen ervaring kijk. Ik heb tot nu toe steeds vriendjes met een lager opleidingsniveau gehad. En in mijn vriendenkring zijn er veel stellen met een verschil in opleidingsniveau.
Mijn kort door de bocht reactie... Ik kom net uit een relatie van 13 jaar met iemand met een (flink) lager opleidingsniveau. Op veel vlakken ging het goed hoor. Maar nu ik een relatie heb met iemand met een ongeveer vergelijkbaar niveau (zelfs hoger dan ik), merk ik wat ik de afgelopen jaren gemist heb...
Je kunt onzettend slim zijn, maar ook een passie hebben voor een bepaald vak (met je handen bv) waar je geen hoge opleiding voor nodig hebt. En je hebt mensen die niet willen leren door te studeren, maar door te doen.

Maar ook daar zitten grote verschillen tussen, tussen de 'doeners'. Je kunt LTS gaan doen, maar je kunt ook HTS gaan doen. Hetzelfde vakgebied, maar HTS op een veel hoger en diepgaander niveau dan LTS. Diegene die alleen LTS aan kan, zal minder goed kunnen leren, minder goed verbanden kunnen leggen, minder goed kunnen analyseren, minder goed dingen kunnen oppakken en deze zelf toepassen, minder goed stof tot zich kunnen nemen en minder goed dingen kunnen doorzien en verwerken. Het lijkt mij voor een relatie erg prettig als partners deze dingen in gelijkwaardige mate kunnen, want anders zal de ander je niet kunnen begrijpen. En dan kan een opleidingsniveau zeker een goede indicatie geven.

Overigens gaat het mij hier om partnerkeuze; vriendschap maakt opleidingsniveau mij niet uit, zolang je maar een klik hebt met iemand.
quote:Branwen76 schreef op 01 november 2008 @ 16:26:

Diegene die alleen LTS aan kan, zal minder goed kunnen leren, minder goed verbanden kunnen leggen, minder goed kunnen analyseren, minder goed dingen kunnen oppakken en deze zelf toepassen, minder goed stof tot zich kunnen nemen en minder goed dingen kunnen doorzien en verwerken. Het lijkt mij voor een relatie erg prettig als partners deze dingen in gelijkwaardige mate kunnen, want anders zal de ander je niet kunnen begrijpen. En dan kan een opleidingsniveau zeker een goede indicatie geven.

Mijn ervaring is dat niet iedereen de opleiding doet die hij aankan. Niet iedereen is gemaakt voor studeren, maar dat wil niet zeggen dat die persoon dan dus geen stof op kán nemen op die manier en geen verbanden kan leggen en kunnen analyseren.

Mijn Lief is hier een goed voorbeeld van: hij heeft al eens allerlei assessments moeten doen voor een baan en daar kwam uit dat hij het allemaal prima kan, hij heeft alleen het papiertje van de opleiding niet, want dat was niet zijn ding.

Kennen jullie de Myers-Briggs Type Indicator? Wel grappig, heb dit laatst samen met lief in zitten vullen. Slechts vier vragen, maar de uitkomst klopt eng goed. En zijn type werd dus exact omschreven als opstandig worden van regels en regulier onderwijs. En dan te bedenken dat ik een controlfreak ben .
Volgens mij is de titel van het topic in dit geval al verkeerd. Het gaat hier niet om opleidingsniveau maar om intelligentieniveau. TO zegt immers dat hij van niveau 'moeilijk lerend' is. Dat zegt wel degelijk iets over iemands intelligentie. En dat is volgens mij wel bepalend. Zelf ben ik (universitair) trouwens al 15 jaar getrouwd. Mijn man hoogste opleiding was Mavo maar met zijn intelligentie is niets mis. Gaat over het algemeen prima hier maar heb dan ook niet het gevoel dat ik veel slimmer ben en dat heeft TO duidelijk wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven