Werk & Studie alle pijlers

Toets rekenen op de pabo?

18-02-2016 16:46 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mensen,

Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Momenteel zit ik in het tweede leerjaar van de Pabo. Een van de eisen om mijn P te behalen, was dat ik twee rekentoetsen moest halen. De eerste rekentoets had ik in het eerste leerjaar gehaald. De tweede niet. Hierdoor kreeg ik van de Pabo een half jaar uitstel en kreeg ik nog 1 kans om deze toets in het tweede leerjaar te halen. De tweede rekentoets heb ik nu gehaald met een 5.5.

Daar zou ik blij en opgelucht mee moeten zijn, alleen is er in het derde leerjaar van de Pabo nog een rekentoets die ik moet halen.

De rekentoets in het derde leerjaar is moeilijker dan de toetsen in het eerste leerjaar. Mijn vraag is nu of het verstandig is dat ik verder ga met de opleiding. Ik heb de rekentoets net met een 5.5 gehaald. 70% van de toets gehaald = 5.5

Zelf wil ik graag op de Pabo blijven. Ik vind het heerlijk om voor de klas te staan en les te geven aan de kinderen. Met de opdrachten en andere vakken gaat het goed. Alleen er zijn momenteel enkele leerlingen op de Pabo die alles hebben gehaald, klaar zijn met hun blokstage en onderzoek die alleen nog de rekentoets moeten halen. Die zitten dan bijvoorbeeld in het vierde of vijfde leerjaar. Ik zelf wil dit graag ontwijken. Natuurlijk ben ik er bereid om er tijd en moeite in te stekken om deze rekentoets te halen, maar ik ben bang dat het niet genoeg zou zijn. Om deze toets te halen, had ik bijles gekregen van een medestudent die goed is in rekenen.

Moet ik nou wel of niet dit risico nemen? Of is het verstandiger om naar een andere opleiding te zoeken?
rekenen kun je leren, je zal er wss nooit goed in worden, maar je kan het leren
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Als je de opleiding erg leuk vind, zou ik er wel voor gaan.

Is een rekencursus iets om te volgen?

Ik heb tijdens een Milieutechnologie opleiding een natuurkunde (opfris)cursus gevolgd, was erg fijn.
Misschien kan je alvast bijles nemen, zodat je rekenkennis op niveau is voor volgend jaar?
Leuk dat je hart bij het onderwijs ligt, maar ik vrees dat niet alleen je rekenvaardigheid een probleem is...
quote:Teemo schreef op 18 februari 2016 @ 16:50:

Misschien kan je alvast bijles nemen, zodat je rekenkennis op niveau is voor volgend jaar?Ik heb voor de rekentoets waar ik nu een 5.5 heb ook bijles gekregen. Ik weet niet of bijles ook voldoende is voor de rekentoets in het derde leerjaar.
quote:ZaraZara100 schreef op 18 februari 2016 @ 16:51:

Leuk dat je hart bij het onderwijs ligt, maar ik vrees dat niet alleen je rekenvaardigheid een probleem is...Hoe bedoel je?
Ik zou al mijn energie stoppen in het halen van die toets. Je vindt het vak van juf immers heel leuk en zo te horen lukt het ook goed. Dan moet je daarvoor gaan.

Is er bij jullie op de opleiding niet zoiets als peer-tutoring (waarbij ouderejaars andere studenten helpen met struikelvakken). Zo niet zou ik op zoek gaan naar een student die wel heel goed is rekenen om je bijles te geven.

Het is zonde om met een opleiding te stoppen vanwegen één vak.

En docent Engels worden omdat je "best wel goed" ben in Engels? Als docent Engels met een passie voor die taal ben ik er helemaal niet voor dat iemand die zo denkt mijn mooie beroep zou gaan uitoefenen.
persoonlijk vind ik dat een 5.5 erg mager is.. Jij moet straks kinderen leren rekenen.. hoe kan je dat nu doen als je het zelf niet kunt..

ik zou dus enorm investeren in goede bijles voor rekenen, je kunt het nl. wel leren. Dus huppakee.. op zoek naar goede bijles..

Op internet zoeken naar kinder oefeningen (juf janneke bijvoorbeeld)..
Investeer in echt goede bijles.
Misschien kun je alvast een oefentoets vragen en naar aanleiding daarvan bijles krijgen. Of bijles van iemand anders. Want het kan best zijn dat je het dan wel begrijpt. Daarnaast, hoeveel bijles heb je gehad voor deze reken toets? Een half jaar? Dan kun je nu dus een jaar bijles krijgen. Ik zou het niet zo snel opgeven. Als je hart echt bij het basisonderwijs ligt dan zou ik alles op alles zetten om deze toets te halen. En je hebt deze ook gehaald, als ze op school vonden dat je beter kunt stoppen dan hadden ze je ook geen herkansing gegeven.
Ik vind eigenlijk dat je, net als voor de taaltoets, een 10 moet halen op rekenen als je leraar wordt in het primair onderwijs
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Het is trouwens dit risico, niet deze.
Ik denk dat je straks ook niet prettig voor de klas staat als je rekenen net aan is. Het gaat niet om het halen van de toets, maar dat je straks op een leuke manier les kunt geven. Als de kinderen beter in rekenen zijn dan de juf gaat het fout.
quote:poldervrouw schreef op 18 februari 2016 @ 16:56:

persoonlijk vind ik dat een 5.5 erg mager is.. Jij moet straks kinderen leren rekenen.. hoe kan je dat nu doen als je het zelf niet kunt..

ik zou dus enorm investeren in goede bijles voor rekenen, je kunt het nl. wel leren. Dus huppakee.. op zoek naar goede bijles..

Op internet zoeken naar kinder oefeningen (juf janneke bijvoorbeeld)..Het rekenen dat we op de Pabo krijgen is anders dan het rekenen dat we straks zelf gaan geven als docent.
quote:xlanab schreef op 18 februari 2016 @ 16:52:

[...]

Hoe bedoel je?

deze risico = dit risico

tijd en moeite in zetten = tijd en moeite in steken
Neem bijles! Had ik ook gedaan en haalde mooie cijfers. Google maar eens op pabo rekenen bijles, dan kom je wel op een paar sites. Als je wil, kan ik wel 1 bijlesbureau aanraden!
quote:xlanab schreef op 18 februari 2016 @ 17:02:

[...]

Het rekenen dat we op de Pabo krijgen is anders dan het rekenen dat we straks zelf gaan geven als docent.Dat komt omdat het vak overstijgend is, dat heb ik zelf ook met geschiedenis. Als ik de boeken lees waaruit de leerlingen les krijgen is dat maar 10% van wat ik allemaal heb geleerd. Toch moet je het allemaal wel weten om ook goed de context van de onderwerpen te begrijpen
quote:ladygaga_xx schreef op 18 februari 2016 @ 17:00:

Ik vind eigenlijk dat je, net als voor de taaltoets, een 10 moet halen op rekenen als je leraar wordt in het primair onderwijsIk vind het jammer dat je zo denkt. Er zijn genoeg leraren in het onderwijs die misschien geen 10 hebben gehaald voor de toetsen, maar wel onwijs goed les geven.
quote:xlanab schreef op 18 februari 2016 @ 17:04:

[...]

Ik vind het jammer dat je zo denkt. Er zijn genoeg leraren in het onderwijs die misschien geen 10 hebben gehaald voor de toetsen, maar wel onwijs goed les geven.En ik vind het jammer dat jij denkt, dat je met een 5.5 voor rekenen, zodanig goed boven de stof staat dat je goed les kan geven in rekenen
Kijk eens op khanacademy.com of org. Ideaal.
quote:poldervrouw schreef op 18 februari 2016 @ 16:56:

Op internet zoeken naar kinder oefeningen (juf janneke bijvoorbeeld)..

Dat laatste heeft geen zin. Ik heb die derde-leerjaartoets even gegoogeld, en het gaat er echt om dat de PABO-studenten ver boven de basisschoolstof staan, qua rekenen. Dus met Juf Janneke komt TO er niet.

TO, ik zou meteen weer op bijles gaan als ik jou was. Het is zonde als een goede leerkracht verloren gaat omdat ie per ongeluk geen rekenwonder is. En voor daarna: ken je beperkingen. Het is niet zo erg als een leerkracht wat minder is in spelling, of in rekenen. Het is wel erg als zo'n leerkracht dat niet onderkent en de kinderen 'onzin' gaat leren. Maar je kunt bijvoorbeeld best in een duobaan de rekeninstructie overlaten aan je collega die wel goed is in rekenen, en dan zelf de taalinstructie op je nemen. Of expliciet om feedback vragen van een collega, voor je aan het lesgeven slaat.
quote:xlanab schreef op 18 februari 2016 @ 16:51:

[...]

Ik heb voor de rekentoets waar ik nu een 5.5 heb ook bijles gekregen. Ik weet niet of bijles ook voldoende is voor de rekentoets in het derde leerjaar.Heb je dan wel het idee dat als je groep 8 les gaat geven je de rekenstof van dat niveau beheerst? En heb je dan ook het idee dat je leerlingen iets te bieden hebt die boven het niveau van groep 8 uitstijgen?
quote:ladygaga_xx schreef op 18 februari 2016 @ 17:05:

[...]

En ik vind het jammer dat jij denkt, dat je met een 5.5 voor rekenen, zodanig goed boven de stof staat dat je goed les kan geven in rekenenJammer dat je er zo over nadenkt. Je kan niet altijd in alles goed zijn. Zelf is het mogelijk om rekenen op de basisschool te geven zonder dat je er zelf goed in bent. Rekenen is meer dan alleen kale sommen geven aan de leerlingen. Dat leren we ook op de Pabo. Helaas kijkt de toets alleen naar je niveau en niet hoe jij bent als leerkracht.
quote:jubelientje schreef op 18 februari 2016 @ 17:09:

[...]

Heb je dan wel het idee dat als je groep 8 les gaat geven je de rekenstof van dat niveau beheerst? En heb je dan ook het idee dat je leerlingen iets te bieden hebt die boven het niveau van groep 8 uitstijgen?Zelf heb ik vorig jaar in groep 8 stage gelopen. Ik heb daar ook rekenlessen gegeven. Hier had ik dan ook geen moeite mee. Ook voor de leerlingen die boven het niveau van groep 8 uitstaken kon ik uitdagen. Dit leren we ook op de Pabo. Hoe we aan de slag kunnen gaan met niveauverschillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven