mbo na wo
zaterdag 20 februari 2016 om 15:15
Dag allemaal,
Ik zou graag even een dilemma voorleggen. Ik heb (inmiddels 15 jaar geleden) een wo opleiding afgerond. Ik heb nooit werk kunnen vinden in mijn richting en heb van alles en nog wat gedaan, vaak via uitzendbureaus. Sinds 3 jaar zit ik werkeloos thuis (heb in die tijd wel 2 kinderen gekregen) en ik zou erg graag weer aan de slag gaan maar het lijkt onmogelijk om de arbeidsmarkt weer op te komen (en deeltijd al helemaal niet). Voor hbo/wo functies heb ik te weinig ervaring/verkeerde diploma en voor andere banen schijn ik te hoog te zijn opgeleid. Nu heb ik het idee opgevat om weer een opleiding te gaan doen. Een tweede hbo/wo is onbetaalbaar omdat ik die diploma's al heb en ik heb met 2 kinderen ook niet meer veel puf om voltijd/lang te gaan studeren. Een volwassenen mbo opleiding in een andere richting lijkt mij wel wat (gezondheidszorg oid), kan in deeltijd en duurt maar 2 jaar. Ik krijg echter van mijn omgeving te horen dat ik dan nog steeds kansloos ben op de arbeidsmarkt omdat ik nog steeds te 'overgekwalificeerd' zou zijn, ook al is het een compleet andere richting. Zonde van tijd en geld dus. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou graag even een dilemma voorleggen. Ik heb (inmiddels 15 jaar geleden) een wo opleiding afgerond. Ik heb nooit werk kunnen vinden in mijn richting en heb van alles en nog wat gedaan, vaak via uitzendbureaus. Sinds 3 jaar zit ik werkeloos thuis (heb in die tijd wel 2 kinderen gekregen) en ik zou erg graag weer aan de slag gaan maar het lijkt onmogelijk om de arbeidsmarkt weer op te komen (en deeltijd al helemaal niet). Voor hbo/wo functies heb ik te weinig ervaring/verkeerde diploma en voor andere banen schijn ik te hoog te zijn opgeleid. Nu heb ik het idee opgevat om weer een opleiding te gaan doen. Een tweede hbo/wo is onbetaalbaar omdat ik die diploma's al heb en ik heb met 2 kinderen ook niet meer veel puf om voltijd/lang te gaan studeren. Een volwassenen mbo opleiding in een andere richting lijkt mij wel wat (gezondheidszorg oid), kan in deeltijd en duurt maar 2 jaar. Ik krijg echter van mijn omgeving te horen dat ik dan nog steeds kansloos ben op de arbeidsmarkt omdat ik nog steeds te 'overgekwalificeerd' zou zijn, ook al is het een compleet andere richting. Zonde van tijd en geld dus. Heeft iemand hier ervaring mee?
zaterdag 20 februari 2016 om 15:41
In welke richting heb je een WO papiertje behaald? anders zou je namelijk wel een 2e papiertje voor het normale tarief kunnen behalen in de onderwijs/gezondheid sector. Indien opleiding door dat predicaat krijgen (kan je nachecken online). En anders gewoon mbo doen als je liever iets binnen een kortere tijd afrond
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
zaterdag 20 februari 2016 om 16:15
Ik heb dezelfde vraag: kan je niet een hbo doen in de onderwijs- of gezondheidssector? Ik heb de pabo gedaan na een universitaire studie, en ik heb de indruk dat dat een meerwaarde heeft in het onderwijs. Ik word in ieder geval vaak uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken en zit nooit zonder werk (even afkloppen).
zaterdag 20 februari 2016 om 16:25
zondag 21 februari 2016 om 11:24
Dank voor jullie reacties. Ik heb de landbouw hogeschool gedaan en daarna biologie. Ik kwam er laatst inderdaad achter dat ik binnen onderwijs en gezondheidszorg idd alleen het reguliere collegegeld hoef te betalen. Verpleegkunde of verloskunde leek mij wel wat maar zijn hier alleen voltijd te volgen. Los van de kosten voor voltijd kinderopvang lijkt het mij enorm zwaar, ook omdat ik dan de kinderen bijna niet meer zou zien (uh tsja prioriteiten, ik weet het). Mijn jongste is een half jaar, de oudste 2. Misschien zou ik het eerder doen als ze al naar school gaan maar dat duurt nog even. Achteraf zullen 4 jaar studie zo omgevlogen zijn maar ik moet er nu niet aan denken, terwijl ik wel echt zin heb om iets anders/nieuws te leren.
Werkervaringsplekken heb ik idd ook al aan gedacht, ik zal eens uitzoeken of ik dan ook kinderopvangtoeslag kan krijgen anders is het helaas geen optie.
Ik ben gewoon een beetje bang dat ik na een investering in een mbo opleiding straks een heel goed verhaal moet hebben bij evt sollicitaties maar misschien valt dat wel mee.
Werkervaringsplekken heb ik idd ook al aan gedacht, ik zal eens uitzoeken of ik dan ook kinderopvangtoeslag kan krijgen anders is het helaas geen optie.
Ik ben gewoon een beetje bang dat ik na een investering in een mbo opleiding straks een heel goed verhaal moet hebben bij evt sollicitaties maar misschien valt dat wel mee.
maandag 22 februari 2016 om 19:04
Ik heb op mijn 43e een MBO opleiding gedaan (doktersassistente), ik was ook universitair opgeleid (Engels, universiteit), sindsdien altijd werk gehad in de zorg (acht jaar lang) in combinatie met freelance vertaalwerk. Alhoewel het weer lastig is hier een balans in te vinden maar mijn kinderen zijn volwassen. Denk er wel aan dat alléén werken op MBO-niveau na een paar jaar gaat vervelen want je wordt te weinig uitgedaagd.
maandag 22 februari 2016 om 19:21
Ik denk dat je voor het overgekwalificeerd zijn nog best een goed verhaal kunt hebben, aangezien je aangeeft dat je nooit werk hebt kunnen vinden in jouw richting, maar dat je gebrek aan werkervaring in die sector je misschien parten kan gaan spelen. Maar ik zou wel beginnen aan de opleiding als het een veelgevraagde opleiding is.
woensdag 24 februari 2016 om 21:50
woensdag 24 februari 2016 om 21:56
Ik lees even mee, leuk dat er zoveel verschillende ervaringen voorbij komen.
Ik heb wo+ in accountancy gedaan, werk ik inmiddels 17 jaar in, en wil me nu verdiepen in techniek. Een heel andere richting, dus hbo zou niet eens in mijn hoofd opkomen, ik ben bang dat ik het best op mbo niveau 2 kan beginnen, al zal ik de dingen waarschijnlijk sneller oppakken.
Zou zeker voor iets gaan wat je leuk vindt (mits je daar baanmogelijkheden genoeg voor verwacht).
Ik heb wo+ in accountancy gedaan, werk ik inmiddels 17 jaar in, en wil me nu verdiepen in techniek. Een heel andere richting, dus hbo zou niet eens in mijn hoofd opkomen, ik ben bang dat ik het best op mbo niveau 2 kan beginnen, al zal ik de dingen waarschijnlijk sneller oppakken.
Zou zeker voor iets gaan wat je leuk vindt (mits je daar baanmogelijkheden genoeg voor verwacht).
woensdag 24 februari 2016 om 21:59
Oh, en wat dat overgekwalificeerd zijn betreft, al vermeld je het niet, misschien straal je dat toch al uit (en dat kan afhankelijk van de functie een voor- of nadeel zijn).
Ik heb diverse contacten gehad waarbij het opleidingsniveau niet ter sprake kwam, waarna men uit zichzelf vond dat ik als hoger geschoold over kwam. Daar kan ik niets aan doen, ik heb het zelf niet door. Maar ik zou daardoor niet ineens diploma's van mijn cv weglaten (bovendien, wat heb je dan in de tussentijd 'gedaan'?). Het kan namelijk wel iets zeggen over hoe snel je dingen oppikt bijvoorbeeld.
Ik heb diverse contacten gehad waarbij het opleidingsniveau niet ter sprake kwam, waarna men uit zichzelf vond dat ik als hoger geschoold over kwam. Daar kan ik niets aan doen, ik heb het zelf niet door. Maar ik zou daardoor niet ineens diploma's van mijn cv weglaten (bovendien, wat heb je dan in de tussentijd 'gedaan'?). Het kan namelijk wel iets zeggen over hoe snel je dingen oppikt bijvoorbeeld.