Werk & Studie alle pijlers

Onrechtvaardigheid

21-02-2016 00:33 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na 20 jaar hard gewerkt te hebben, ben ik een paar jaar geleden werkeloos geraakt. Ik heb vanaf die tijd in tijdelijke banen gewerkt met WW periodes tussendoor. Alles aangepakt, minder salaris, minder uren, vrijwilligerswerk, etc..

Ik kreeg van het UWV een vacature waar ik op moest solliciteren. Ik ben vervolgens uitgenodigd en iemand vh UWV was hierbij aanwezig. Leuk gesprek, leuke organisatie, alleen het salaris is laag (zo'n EUR 800 bruto minder Dan laatstverdiende loon) en geen pensioenregeling. Ok, dat was slikken, maar ik ben niet in de positie te weigeren.

Laatst een 2e gesprek gehad en nu is het def. aanbod een proefplaatsing ivm budget werkgever. Dat betekent dat ik 2 mnd met behoud van uitkering moet werken. Daarna krijg ik een contract voor een jaar. Als alles goed gaat en deze werkgever ook echt de intentie/het budget heeft mij aan te nemen.

Dat laatste druist nogal tegen mijn gevoel in. Ik kan niet anders dan akkoord gaan met een alles behalve marktconform salaris, ik bouw geen pensioen op en mocht ik weer werkeloos raken, dan krijg ik zo weinig uitkering dat ik mijn vaste lasten niet meer kan betalen. Naast dit alles, loop ik EUR 400,00 netto mis doordat ik 2 maanden geen loon naar werk krijg en het risico dat ik daarna bedankt wordt.

Even voor de duidelijkheid, ik besef dat ik nu niks heb en dat dit de beste van de slechtste opties is. Ik ben daarnaast oprecht enthousiast over de baan.

Wat mij steekt is de ongelijkwaardigheid. Ik kan niet anders Dan akkoord gaan met iets waar ik in een normale situatie nooit mee akkoord zou gaan. Ik heb geen keus en werkgever en UWV weten dat en maken gebruik van hun positie. Ondanks dat ik superblij ben dat ik weer a/d slag kan, voelt het niet als een fijne start.
Dat begrijp ik heel goed!
Is het een optie om het wel aan te nemen, maar het puur als tijdelijk te zien?

In 't beste geval krijg je na de proefplaatsing een jaarcontract.

Dan heb je dus nog 1 jaar en 2 maanden om iets beters te vinden.

Ik zou dus blijven rondkijken en vanaf 't moment dat je iets beters vindt gewoon weer vertrekken.

Zorg dan wel dat dit contractueel wel mag en dat je niet persé het jaar moet uit doen.

Succes!
Matroesjka, dank je wel!

Mietrot, dat is wat ik me voorhou, ik krijg meer tijd om iets anders te zoeken en het vult het gat op mijn CV. Dank voor de tip vh contract!

Ik was zo blij dat er weer wat op mijn pad kwam, na al die jaren onzekerheid en financiele achteruitgang. Het overschaduwt de boel nogal. Hopelijk verdwijnt dat gevoel wat naar de achtergrond, ik ga er mijn schouders maar onder zetten.
Kan je niet onderhandelen naar 1 maand proefplaatsing?

Hebben zij een onderbouwing waarom het perse 2 maanden moeten zijn? In een maand moet je toch ook goed kunnen inschatten of iemand goed werk levert en of je diegene wilt aannemen.

Ik snap dat het een hele oneerlijke situatie is! Helaas zitten veel mensen hier nu zou aan vast.

Ik wist niet eens dat geen pensioen opbouw legaal is, dacht dat dat standaard bij elk werk zat!

En wellicht wel bij het UVW aankaarten dat er misschien realistischer naar het budget gekeken moet worden van deze werkgever, want als dat budget er nu niet is, waarom dan wel over twee maanden?
Dat riekt bijna naar slavernij. Je hebt die WW premie zelf betaald en je snapt dat het voor de statistieken fijn is als jij weer aan het werk bent maar de afgelopen tijd heb je laten zien dat je niet te beroerd bent om je handen te laten wapperen. Aan de andere kant klinkt dit als een werkgever die het onderste uit de kan wil halen ten nadele van jouw positie. Ik zou toch even met het UWV overleggen dat je dit moreel gezien niet fair vindt, ieder bedrijf in financiële nood kan dus ten koste van een WW'er proberen m zijn eigen broek op te houden. Het risico van de ondernemer wordt zo overgeheveld naar de ww'er. Vraag of je deze aan je voorbij mag laten gaan voor een werkgever die serieuzer is.
Als alles goed gaat en deze werkgever ook echt de intentie/het budget heeft mij aan te nemen.

Als dat budget er nu niet is, waarom zou het er dan over 2 maanden wel zijn?

Ik begrijp je gevoel heel goed. Als ik het zo lees zou ik denken dat ze even 2 maanden gebruik van je gaan maken en dan weer een nieuw slachtoffer gaan zoeken. Ik zou daarom de onderhandelingen ingaan met de eis om die proefovereenkomst van 2 maanden tussentijds te kunnen opzeggen.

Bizar trouwens dat je wel een werknemer 2 maanden op proef in dienst mag nemen die werkt tegen een uitkering, terwijl op een jaarcontract een proeftijd van een maand de max is.
Die twee maanden proef stellen werkgever en werknemer in de gelegenheid aan elkaar te wennen, in te werken, het bedrijf leren kennen, elkaar te overtuigen van elkaars goede intenties en inzet.

Time is money, zo werkt het nu eenmaal. Werkgevers hebben de optie om iemand 2 maanden met behoud van uitkering te laten werken, ken het daar de bedrijven om mij heen gebruik maken van deze regeling. Ze zouden haast gek zijn als ze die optie naast zich neerleggen.

Het is akkoord gaan met deze optie, of een ander krijgt de kans. Is inderdaad heel vervelend, maar het is tevens de realiteit.

Je kunt nu "schoppen" tegen dit gegeven, maar dat zal de situatie niet veranderen.

Voordelen van deze:

-maak jezelf onmisbaar en sleep zo een jaarcontract in de wacht.

-in de loop van de komende tijd is misschien een salarisverhoging bespreekbaar? Dus lagere start ivm nieuwe kans en inwerken, maar groei naar een voor jou wat acceptabeler inkomen?

-heb jij te maken met een verrekening van WW naast je inkomen, daar je praat over een baanaanbod dat je moet accepteren? Gaat het om werkloosheid langer dan 1 jaar? Zoek dan eens de informatie op over de Inkomstenaftrekregeling. Op die manier hou je er doorgaans meer aan over dan wanneer je enkel WW ontvangt. Dit maakt het aantrekkelijker om te gaan werken in andere branche, tegen lager salaris.

Nogmaals, ik ben bekend met het fenomeen en zie in mijn omgeving dat nieuwe medewerkers eerst even moeten slikken. Onbekend maakt doorgaans onbemind. Echter omwille van de nieuwe kans die ze krijgen, CV-opbouw, ervaring opdoen, netwerkopbouw, meer tijd om op ziekte gaan naar eventuele andere baan die beter past etc zijn ze uiteindelijk vaak erg happy.

Succes en zet 'm op.
TO, begrijpelijk dat je dit onrechtvaardig vindt. Dat zou ik ook vinden. Maar ik kan me ook voorstellen dat je blij bent als je weer aan de slag bent. En volg de strategie die Mietrot noemt: zie het als een opstap naar een andere baan! Veel succes.
Ik zou liever ergens werken waar ze serieuzer met hun personeel omgaan. Maar als je niet in de positie bent om te weigeren, dan direct na de start op zoek naar iets anders waar je meer verdient en dus niet in de problemen komt als je in de ww beland.

Zou dit trouwens ook met het UWV bespreken.
Dat snap ik heel goed. Ik vind het te gek voor worden dat het uwv dit soort praktijken in stand wil houden.
Aangezien je 20 jaar hebt gewerkt en nog steeds periodes werkt, vind ik het inderdaad onrechtvaardig dat er nu zo'n druk op je wordt gelegd om deze baan aan te nemen. Het is voor het eerst dat ik hoor/lees dat een medewerker van UWV meegaat naar een sollicitatiegesprek. Dat vind ik een goed idee bij mensen met weinig arbeidsverleden en bij wie ze de indruk hebben dat ze niet willen werken, maar dat lijkt me bij jou niet het geval.

Je geeft aan dat deze baan 800 euro bruto minder is dan je laatstverdiende loon. Maar aangezien je schrijft dat je al een paar jaar werkloos bent: wanneer verdiende je dat laatstverdiende loon? Want als je al een aantal jaren dat laatstverdiende loon niet meer verdient, dan is het niet meer realistisch om nog uit te gaan van dat laatstverdiende loon.

Je schrijft dat je het een leuke organisatie vindt. Misschien kun je solliciteren op interne vacatures als je eenmaal een jaarcontract hebt. Interne vacatures die je anders nooit gezien zou hebben. Er zit dus wel een voordeel aan een jaarcontract. Naast het voordeel dat het goed is voor je c.v. om nu, na een paar jaar af en aan werkloosheid, een langer dienstverband van een jaar aan te kunnen tonen.

Maar als je de organisatie bij nader inzien ruk vindt en je al pijn in je buik krijgt bij de gedachte daar te moeten werken, dan zou ik overwegen wat de gevolgen zijn als ik de baan niet aanneem. Dan is het helaas twee kwaden tegen elkaar afwegen en kiezen voor het minste kwaad.
Wat maakt dat jullie vinden dat werkgever niet serieus met personeel omgaat??
Met onrecht heeft het weinig te maken, maar dat het persoonlijk rot voelt is gied te begrijpen. Sterkte ermee!
quote:Troelalaaaa schreef op 21 februari 2016 @ 08:17:

Wat maakt dat jullie vinden dat werkgever niet serieus met personeel omgaat??Omdat bekend is dat veel werkgevers misbruik maken van proefplaatsingen. Een werkgever heeft een gratis werknemer voor 2 maanden. Van tevoren hoeft hij alleen maar aan te geven dat hij de intentie heeft om een jaarcontract te geven. Na 2 maanden verzint hij wat en huppakee de volgende proefplaatser staat voor de deur. Heb wel eens een documentaire gezien dat iemand 3 proefplaatsingen had en nergens een contract kreeg. Gewoon omdat het kan. Waarom niet gewoon een halfjaar- of jaarcontract ?

Natuurlijk hoeft dit voor TO niet zo te zijn en ik hoop het zeker niet! Wel raar trouwens dat werkgever geen pensioenregeling heeft. Getuigt ook niet van serieus werkgeverschap.
een pensioenregeling is een teken van ouderwets werkgeverschap, niet van goed werkgeverschap
Ik ken helaas ook iemand die de zoveelste was bij een bedrijf met proefplaatsing. Elke keer bedacht het bedrijf een soortgelijke vacature (maar net een beetje anders) zodat er weer iemand mocht komen. Hoelang heb je al geen werk meer?
Ik begrijp wel hoe de markt zon beetje werkt. Maar als ik dit zo lees voelt dit niet goed. Ja het is ongelijkwaardig maar je moet er iets voor over hebben inderdaad. Maar het is dubbelop in dit geval. 2 maanden werken voor UWV loon, én geen pensioenopbouw en dat zogenaamde "budget" verhaal zit mij vooral niet lekker. Dus dat je maar moet gaan afwachten of je naar een jaar wordt aangenomen op basis of er dan wel of geen budget zal zijn.. Ze dekken zich gelijk al heel slim in. Ik heb het gevoel dat zij alleen maar voor een tijdelijke periode iemand nodig hebben en dat de kans zeer groot is dat ze na een jaar zeggen dat er helaas geen ""budget" is om een vast contract te geven. Aan de andere kant heb je dan wel weer een jaar werkervaring opgedaan wat natuurlijk veel beter is voor de rest van je loopbaan.

Je wilt graag denk ik als ik dat zo lees, dus daar schort het niet aan. Maar ga op je intuïtie af. Als het gewoon echt niet goed voelt in dit geval, dan niet doen.
@defrona, je schrijft dat als het niet goed voelt ze het niet zou moeten doen. Ik denk niet dat het UWV daar akkoord mee gaat...
Het is idd misbruik. Zeker als je nog recht hebt op ww vind ik dat je niet voor zo'n baantje met zoveel minder loon moet gaan, omdat je ww hierna gelijk ook 'n stuk keldert. Bovendien heb ik helemaal geen hoge pet op van werkgevers die op deze manier personeel gratis voor hen laten werken. Je had eigenlijk moeten zorgen dat je niet uitgenodigd werd op zo'n kansloze missie. Misschien is ziek worden nu nog je enige redding hier onderuit te komen en je ww niet schrikbarend te hoeven zien dalen.
Shoot first, ask questions later!
Overigens ken ik iemand die bij de sociale dienst werkt en die zegt dat werkgevers massaal misbruik maken van dit soort regelingen doordat ze zo gratis 'n paar maanden personeel hebben en ze dan alsnog kunnen wieberen. De uwv zegt wel dat zulke bedrijven niet langdurig aangesloten mogen blijven als ze dit 'n paar keer flikken, maar dan zijn er wel weer nieuwe bedrijven die hier ook weer 'n paar keer 'n slaatje uit willen slaan.
Shoot first, ask questions later!
Tja, ik vind dit wel iets voor mensen die lang in de bijstand zitten, maar niet voor mensen in de ww. Een normale baan heeft ook een proeftijd, dus twee maanden meet behoud van uitkering werken is al onzin. Bovendien leidt het nooit naar een vaste baan, die proef plaatsingen. Dat weet men al van tevoren.

Wat voor werk zoek je? Kun je echt iets met de ervaring die je op zou doen in deze 'baan'? Denk je dat je je netwerk er mee uitbreidt zo dat je na die 2 maanden/1 jaar ergens anders in rolt?

Ik vind het ook totaal onredelijk overigens, die proef plaatsingen. Zéker met WW. Zag er een docu op Zembla over ("werkloos in de crisis").
Lastige situatie. Ik begrijp dat dit als onrechtvaardig voelt.

Wat betreft het salaris, dat vind ik voor jou persoonlijk heel rot. Nu is het wel zo dat in het verleden sommige functies gigantisch overbetaald werden en dat nu het werk voor minder gedaan worden. Of dat bij jou ook zo is kan ik natuurlijk niet inschatten.
.
quote:Troelalaaaa schreef op 21 februari 2016 @ 07:49:

Die twee maanden proef stellen werkgever en werknemer in de gelegenheid aan elkaar te wennen, in te werken, het bedrijf leren kennen, elkaar te overtuigen van elkaars goede intenties en inzet.

Time is money, zo werkt het nu eenmaal. Werkgevers hebben de optie om iemand 2 maanden met behoud van uitkering te laten werken, ken het daar de bedrijven om mij heen gebruik maken van deze regeling. Ze zouden haast gek zijn als ze die optie naast zich neerleggen.

Het is akkoord gaan met deze optie, of een ander krijgt de kans. Is inderdaad heel vervelend, maar het is tevens de realiteit.

Je kunt nu "schoppen" tegen dit gegeven, maar dat zal de situatie niet veranderen.

Voordelen van deze:

-maak jezelf onmisbaar en sleep zo een jaarcontract in de wacht.

-in de loop van de komende tijd is misschien een salarisverhoging bespreekbaar? Dus lagere start ivm nieuwe kans en inwerken, maar groei naar een voor jou wat acceptabeler inkomen?

-heb jij te maken met een verrekening van WW naast je inkomen, daar je praat over een baanaanbod dat je moet accepteren? Gaat het om werkloosheid langer dan 1 jaar? Zoek dan eens de informatie op over de Inkomstenaftrekregeling. Op die manier hou je er doorgaans meer aan over dan wanneer je enkel WW ontvangt. Dit maakt het aantrekkelijker om te gaan werken in andere branche, tegen lager salaris.

Nogmaals, ik ben bekend met het fenomeen en zie in mijn omgeving dat nieuwe medewerkers eerst even moeten slikken. Onbekend maakt doorgaans onbemind. Echter omwille van de nieuwe kans die ze krijgen, CV-opbouw, ervaring opdoen, netwerkopbouw, meer tijd om op ziekte gaan naar eventuele andere baan die beter past etc zijn ze uiteindelijk vaak erg happy.

Succes en zet 'm op.

Jij werkt bij de gemeente zeker?

Het gaat er om, dat als je een ww uitkering hebt, plus genoeg arbeidsverleden, je hier feitelijk niets aan hebt. Dan ken je het wel, die maand proeftijd, contractje tekenen, geen verlenging en weer verder zoeken. Je moet feitelijk 2 maanden lang voor minder dan het wettelijk minimum loon werken, en dát is wat er scheef aan is. In het geval van weinig arbeidsverleden of echte reïntegratie zou je nog kunnen zeggen 'dat is de investering die je moet doen'. In alle andere gevallen is het gewoon weg een constructie die, als je het van een afstandje bekijkt, compleet zinloos en lachwekkend is.

Het is bij uitstek een uitvinding van ambtenaren, en dan kun je er donder op zeggen dat het geld kost en onzinnig is. Werkgevers betalen de gemeente voor de plaatsingen, de gemeente loopt wat rond te schuiven met geld en dossiers, en de werkloze is hoogstens een jaar onder de pannen, waar na het verhaaltje weer opnieuw begint, maar dan met lagere ww.
Idd Redbulletje, je keldert straks enorm met de WW. G

Grote kans dat het bedrijf TO echter als een gratis kracht voor 2 maanden ziet.

Ik zou me gewoon ziek melden of er op een andere manier proberen onderuit te komen.

Enige wat het UWV wil is mensen aan het werk hebben.

Het hoe en wat interesseert ze niets, als ze zelf maar niet meer hoeven te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven