(Te) Groot leeftijdsverschil?

28-10-2008 10:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten over een groot leeftijdsverschil tussen de oudste in het gezin en de jongste. Woesteman en ik hebben leuke gezellige zoon van bijna 8, maar we willen toch nog best graag een tweede. Onze zoon was destijds een zeer gewenste, maar toch hele grote verassing en nadat we de eerste paar jaar nodig hadden om van de shock te bekomen en ik medicijnen kreeg waarmee het niet handig zwanger zijn is, is ons verlangen toch wel erg groot. Nu ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met een dergelijk leeftijdsverschil, hoe het eerste kind reageert op de geboorte van zo'n "indringertje" en hoe zo'n kleintje meegaat draaien in de praktijk van alledag. Omdat we door de jaren een hoop commentaar van de familie kregen over ons vermeende egoisme "maar 1 kind te nemen" , verwacht ik nu uiteraard de kritiek dat dit leeftijdsverschil veeel te groot is. Voordat ik weer 's aan mezelf ga twijfelen graag jullie mening.
Wij hebben 6 jaar verschil tussen oudste en jongste (en eentje van 4 er tussenin). Als dochter naar middelbare school gaat, gaat zoon naar lagere school. Ze zullen denk ik niet heel veel met elkaar spelen later, maar de liefde spat er vanaf. Dus waarom niet? En wanneer ze uit huis zijn (dat duurt gelukkig nog even ) zullen ze vast weer meer naar elkaar toe groeien, dan doet leeftijdverschil van 6 8 of 10 jaar er niet zoveel meer toe. Ze hebben dezelfde ouders en dezelfde opvoeding gehad, dat geeft een band.
Ik zie het probleem niet zo.

Ik scheel zes jaar in leeftijd met mijn broertje, en dat is nooit een issue geweest.
668, the neighbour of the Beast
hallo ik ben 20 jaar en mijn moeder is momenteel zwanger van de 3e ik ben de oudste en de andere is 11 er zit 9 jaar verschil tussen ons.. ik heb er totaal geen problemen mee dat mijn zusje zo veel jonger is ik vind het zelfs leuk ..

ik heb heel goed contact met haar en ook altijd gehad..

ik zou het gewoon doen
Mijn oudste zus en jongste broertje verschillen +/- 11 jaar en dat gaat prima! Verschil tussen kinderen:

oudste - tweede = 2.5 jaar

tweede - derde = 2.5 jaar

derde - jongste = 5.5 jaar

Wat het wel is, omdat de jongste best een nakomertje is, is dat hij al op jonge leeftijd met de oudere kinderen of de grote mensen meedraaide, maar hij heeft daaraan niks naars overgehouden ofzo hoor, hij is ook niet "vroeg wijs" (irritant!) ofzo geworden, moest misschien alleen wat harder "schreeuwen" om ook gehoord te worden. Bij mij thuis was het geen enkel probleem dus!
Hoi Woestje,

In hoeverre laat jij je leiden door kritiek van anderen? De kritiek die je hebt gekregen omdat het egoïstisch zou zijn om maar 1 kind te hebben (alsof je altijd die keuze hebt) en nu weer de kritiek die je verwacht op het te grote leeftijdsverschil.

Ik zou zeggen: volg je hart! Ik lees eruit dat een tweede kindje zowel bij jou als je man heel welkom zou zijn. Je zoon heeft daar, cru gezegd, niets over te zeggen. Hij zal mee moeten in de nieuwe situatie en het zal best even wennen zijn. Het heeft voor hem ook zijn voor- en nadelen.

Ik krijg sowieso jeuk van het woord "egoïsme" als het met het al dan niet, kort na elkaar of niet, een of meer, kinderen krijgen te maken heeft. Laat ieder lekker in zijn waarde...
ik scheel ook acht jaar met mijn jongste zusje, maar daar zitten er nog twee tussen. Mijn nichtje scheelt 10 jaar met haar jongste broertje, maar daar zitten er ook nog twee tussen.

Het probleem is zo groot als je het zelf maakt. Iedereen zegt altijd: leuk als ze dicht op elkaar zitten, kunnen ze lekker met elkaar spelen. Ik had met mijn anderhalf jaar jongere broer altijd ruzie gehad. Voor mij ging dat dus niet op.

Het is volgens mij meer hoe lang je nog in de kleine kinderen wilt zitten. Kinderen kunnen dat best aan, want er bestaan ook kinderen zonder broers en zussen die prima functioneren. Dat is het probleem dus niet. Jij zit dus hierna nog ongeveer 18 jaar met een kind in huis, terwijl je er ook al 8 jaar in zit. Wil je dat? Ja? Doen! Niet? niet doen. Zo simpel is het volgens mij (maar ik heb nog geen kinderen...)
Het lijkt me juist wel leuk voor de oudste om de zwangerschap bewust te kunnen herinneren later. Ik weet het nog vaag dat mijn zusje kwam, tussen ons zit 4,5 jaar verschil, ik had het wel leuker geonden als ik het nog beter wist.
Ik denk wel dat de band tussen de kinderen wat anders zal zijn vanwege het leeftijdsverschil, maar niet per definitie slechter. Mijn oudste is 12, middelste is 7 en jongste is 2 jaar. Tussen oudste en jongste zit dus 10 jaar en natuurlijk hebben ze heel verschillende interesses (Dora is niet cool als je 12 bent... ) maar toch hebben ze alledrie veel plezier samen en zijn ze echt gek op elkaar.

Het leeftijdsverschil is bij mijn kinderen niet zo groot dat ze (gevoelsmatig) niet samen opgroeien. Mijn oudste broer is 17 jaar ouder dan ik ben en ik kan me van hem niet herinneren dat hij thuis woonde; dat heeft wel invloed op de band tussen hem en mij. Zo'n groot leeftijdsverschil vind ik zelf dan ook niet ideaal... maar een jaartje of 8 tot 10 heeft ook wel voordelen vind ik.
Mijn situatie is ietsje anders: ik heb al drie kinderen, van 8, 9 en 11 en sinds 2 weken is daar een babytje bij gekomen.

Mijn ervaring tot nu toe: alleen maar positief! De jongens (heb alleen maar jongens ) zijn helemaal gek op hun broertje en doen momenteel ook heel veel voor mij (zal vast wel minder worden op den duur, maar is wel ontzettend lief)

Ik vind een groot leeftijdsverschil juist veel makkelijker (tja, misschien noemen sommige mensen dat egoïstisch, lekker belangrijk).

Verschil met jou is natuurlijk wel dat jouw kindje (nog) niet gewend is om een broertje of zusje te hebben, maar ach, ik denk dat het op die leeftijd juist alleen maar leuk is (en je kunt de dingen natuurlijk beter uitleggen, erover praten etc)

En voor zo'n kleine is het natuurlijk ook wel heel leuk om zo'n grote broer te hebben!
Ik heb een aantal maanden geleden een bevalling begeleid bij een vrouw waar van haar oudste 21 is. Er zaten nogal wat kinderen tussen, maar ze vonden het van jong tot oud allemaal geweldig!
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 28-10-2008 11:03
Reden: woordje vergeten, was wel een héle lange bevalling!
% gewijzigd
Tien, vijf en 4 weken. De kinderen zijn gek op elkaar en de oudste twee gek op hun broertje.

Het is bij mij nu eenmaal zo gelopen, maar ik kan er niet mee zitten. Ik heb geen jaloerse kinderen, geen machtstrijd (heus wel eens ruzie) tussen kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Ze zijn behulpzaam (wat best fijn is als alleenstaande moeder) en genieten mee met de baby (wat ook heel erg fijn is als alleenstaande moeder )

Ik zou het niet eens achteraf anders willen plannen. Ik heb drie kids en het is meer dan goed te doen, juist vanwege het leeftijdsverschil en de bijbehorende zelfstandigheid van de twee oudste.
Wat betreft de overgang van 8 jaar alleen naar ineens een broertje of zusje, helpt luisteren en praten heel erg. En het erbij betrekken. Mijn zoon heeft, toen ik zwanger was, aangegeven dat de baby wel welkom was, maar dat hij bang was dat hij minder aandacht zou krijgen en dat hij het eng vond. Door er open over te praten (en dat is dan wel weer het voordeel van een ouder kind) kan je een hele hoop gevoelens positief ombuigen. Praten haalt de spanning er af.
Gewoon doen!! Het leeftijdsverschil maakt het alleen maar makkelijker.

Wat een rare mensen trouwens in jouw omgeving (als ik dat zeggen mag). Waarom zou de keus voor 1 kind egoïstisch zijn en de keus voor (noem maar wat) 3 kinderen niet??

Elke keus wordt toch ingegeven door wat die persoon graag wil (even afgezien of er altijd iets te kiezen valt)?
Ik denk dat het makkelijker is als kinderen die minder schelen in leeftijd.

Mijn kinderen zijn 2, 4 en 6 jaar en kibbelen wat af naast dat ze ook lief met elkaar kunnen spelen natuurlijk.

Jullie zoon zal echt geen ruzie gaan maken (zoals die van mij dus wel doen) met zijn kleine broertje of zusje, zal er waarschijnlijk harstikke gek mee zijn net als jullie. Ik denk dat het voor jullie alle 3 juist heel leuk is.

Als jullie het graag willen. Doen!
Ik scheel ruim 7 jaar met mijn broertje. Daar tussen kwam nog wel een zusje Maar is het niet ook ontzettend leuk voor jullie oudste om er een zusje of broertje bij te krijgen? Natuurlijk kan het lastig zijn om de aandacht opeens te moeten delen. Maar zolang jullie maar duidelijk maken dat hij nog net zo belangrijk is als eerst moet het toch goed komen? Hij kan mee denken over namen, over hoe het kamertje eruit moet komen te zien etc, je kan hem er zoveel bij betrekken als je wil.
Ik ben trouwens heel dol op mijn broertje, juist omdat we zoveel verschillen. Ik kan beter met hem overweg dan mijn zusje, die zitten te dicht op elkaar denk ik. Ik ben zijn grote zus, we hebben nooit hoeven ruzieen over speelgoed oid. Maar als zijn grote zus kwam ik wel voor hem op als dat nodig was. Ik vind het idioot hoe snel hij ouder wordt, hij is al weer bijna 16! Hij heeft de baard in zijn keel en zijn handen en voeten zijn groter dan die van mij! Ik kan heel goed met hem praten en alles wat hij nu doormaakt op school heb ik al meegemaakt. Ik vind het dan ook heel erg jammer dat we nu zo ver uit elkaar wonen. Dus ik zou zeggen, laat je er niet door weerhouden! Je kan van te voren toch niks zeggen over de band die ze zullen krijgen, maar je kan wel een hoop doen hem erbij te betrekken en een goede start te maken.
gewoon doen! mijn zoontjes schelen 5 jaar (oudste is nu bijna 7 en de jongste ruim anderhalf) en ze vinden elkaar helemaal geweldig. dat ze niet de helemaal dezelfde interesses hebben zie ik als een groot voordeel (weinig ruzie over speelgoed). natuurlijk is het wel eens lastig omdat de jongste 's middags slaapt en je dan dus aan huis gebonden bent, maar dat is ook maar tijdelijk. als ik naar vriendinnen kijk die er twee dicht op elkaar hebben dan ben ik echt blij dat ik niet in die situatie zit oudste helpt erg goed mee en ik vond de babytijd en nu de dreumes tijd dan ook veel makkelijker dan bij de eerste, wie heeft besloten dat je ze perse dicht op elkaar moet hebben weet ik niet, maar vind ik echt onzin. heb een tijdje in Rusland gewoond en daar is het juist ongewoon een klein leeftijdsverschil. praat erover met je zoon en betrek hem bij de zwangerschap. heb mijn oudste een keer meegenomen voor de echo en toen mocht hij zelf met de doptone het hartje opzoeken, vond hij helemaal geweldig. ook heeft hij meegeholpen met het bedenken van een naam. wel moet je ervoor oppassen dat je niet de oudste de schuld geeft van dingen die de jongste doet (ze zijn echt slim hoor die kleintjes, gaan ook veel sneller in hun ontwikkeling, is mijn ervaring< omdat ze als afkijken bij grote broer). conclusie: wij zijn heel gelukkig met het leeftijdsverschil en als het goed voelt gewoon doen! succes
Ha Woestje.

Mijn jongste broertje en ik schelen 9 jaar vanwege een ernstig auto-ongeluk van mijn moeder. We zijn ontzettend gek op elkaar, delen veel met elkaar en zouden elkaar niet kunnen missen. Kortom: twijfel niet, doen!

Liefs,

Kvinne
Woestje: Als jullie graag een 2e willen, doen. En de oudste kan juist helemaal meeleven die snapt het. Zo zitten er ook voordelen aan aan het grote leeftijdsverschil. En of ze met elkaar op kunnen schieten hangt ook af van karakter en dat is afwachten. Maar zal wel goed gaan. Je zoon zal het vast heel leuk vinden hij wordt immers grote stoere broer.

Bij ons zit er straks tussen de oudste en de jongste 6 jaar, zit er nog wel een tussenin. Maar als jullie het allemaal willen gewoon doen. Het lijkt me heel erg om spijt te hebben omdat je je droom niet hebt verwezenlijkt. Veel geluk.
Met mijn broertje (die inmiddel een kop groter is) scheel ik 8 jaar. Net als ambrosia vind ik ook dat hij zo snel ouder wordt. Het is inmiddels een volwassen vent. Ik heb nog een oudere zus. Ik merk dat de band met mijn broertje heel anders is. Ik ben ten eerste ongelooflijk trots op hem, denk dat dat komt omdat je veel bewuster zijn ontwikkeling meemaakt. Met mijn zus had ik altijd ruzie, met hem nooit. Momenteel spreek ik mijn broet niet vaak, juist omdat hij nu druk is met zijn eigen zaken, net zoals ik dat was op die leeftijd. Als ik hem spreek is het wel weer gelijk leuk en gezellig.

Wat misschien in jouw geval wel een probleem is is dat je oudste kind al zolang gewend is dat hij alle aandacht krijgt dat hij in het begin best jaloers kan worden op zijn jongere zusje of broertje die ineens alle aandacht krijgt. Hij is oud genoeg om e.e.a. uit te leggen en je kunt hem bijvoorbeeld ook echt grote broer laten spelen.

Leeftijdverschil zegt echt niets over de realtie tussen je kinderen.
.
Wat een ongelovelijk lieve reacties en vanuit verschillende perspectieven, heel leuk om te lezen. Ik vond de reactie van Ingmagh heel helder over het 24 jaar totaal in de kinderen zitten, want dat is natuurlijk de realiteit tot en met het genoemde 'doen, want anders heb je misschien de rest van je leven spijt' en daartussenin zit voor mij het nadenkgebied. En inderdaad, het lijkt me heel leuk om onze zoon in een nieuwe rol te zien en hem ook het gevoel te geven dat hij een hele wezenlijke bijdrage levert en daardoor echt een grote jongen wordt. Tja, die kritieken, mijn schoonouders bv en hele bijbehorende familie zijn nogal katholiek/traditioneel/romantisch ingesteld. Het was zelfs zo dat toen de oudste oma overleed en de hele aula vol zat met kinderen en echt tientallen klein- en achterkleinkinderen, mijn schoonvader mijn man apart nam en hem op het hart te drukte echt nog even goed na te denken omdat het zo mooi is zoveel kinderen en kleinkinderen te hebben Dus het zal nu wel weer niet goed zijn en vinden ze waarschijnlijk dat we veel te laat maar uiteindelijk toch tot de goede (lees:hun) inzichten zijn gekomen hihi.

Maar het komt uiteindelijk gewoon voort uit het verlangen het hele gebeuren, de zwangerschap, het bevallen, de babytijd en het op zien groeien van een nieuw klein Woestmannetje/-vrouwtje nog een keer mee te maken en er met ons gezinnetje van te genieten!
oh woestje, volg je hart!

ik heb een broertje dat 3 jaar jonger is (vroeger veel ruzie mee gehad, onze karakters botsen nogal maar sinds ik uit huis ben echt een goede band gekregen) dan is er een gat tussen mijn broertje en zusje van 8 jaar, ik was dus 11 toen zusje geboren werd, en vond het fantastisch was echt een moedertje, toen er drie jaar later nog een broertje volgde was dat voor mij en mijn oudste broertje helemaal niet moeilijk, merkte natuurlijk wel dat mijn zusje die toen zelf bijna 3 was er aan moest wennen aandacht in te leveren. nu is mijn jongste broertje 7 en wordt ie bijna oom en ook dat vindt ie helemaal het einde, hij vindt het super om op school te vertellen dat ie bij zijn zus gaat logeren enzo.

kortom, leeftijdsverschil zegt niet zo heel veel, je kleine jongen zal zich groot en stoer voelen en op willen komen voor zijn babybroertje of zusje!

nogmaals volg je hart!
Ik scheel zelf 6,5 jaar met mijn zusje en heb een geweldige band met haar. Het is natuurlijk wel een andere band dan wanneer je qua leeftijd dicht bij elkaar zit. Ik zie haar echt als m'n kleine zusje die ik moet beschermen. Toen zij voor het eerst naar de kleuterschool ging, zat ik in groep 7. Ik ging elke pauze bij haar kijken op het schoolplein of alles wel goed ging, tot haar juf me wegstuurde omdat ze zo niet kon wennen

Ik ben nooit jaloers geweest op de aandacht die ze van mijn ouders kreeg, je begrijpt het op die leeftijd ook wat beter dan wanneer je 2 of 3 bent.

Je kunt als kind natuurlijk geen spelletjes doen samen die je alletwee leuk vindt, dus als ouder moet je dan maar eens extra met het oudste kind gaan zitten.

Conclusie: bij ons ging en gaat het hartstikke goed. Ik zou niet zonder mijn kleine zusje willen!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven