Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
quote:Broedkippetje schreef op 26 februari 2016 @ 09:18:

[...]

Tja. Dan valt er niet zoveel te doen, toch.

Dan is de enige optie om tegen de tijd dat het af is een manier te zoeken om de werkgever en/of de man in kwestie een heads-up te geven zodat hij niet voor het blok gezet wordt tijdens een sprankelende presentatie waarin hij, in het bijzijn van iedereen, zijn baan ziet verdwijnen. Dat zou wel echt lullig zijn.Nogal, en zeer onverdiend.
quote:WD-40 schreef op 26 februari 2016 @ 09:18:

Is de klant een zzp"er die zonder werk komt? En jullie zeggen niet dat hij zijn opdrachten kwijt raakt.

Onklantvriendelijk.Lees anders de casus gewoon even
quote:poezewoefje schreef op 26 februari 2016 @ 09:18:

Mij komt het over als een persoonlijke vete. Dat hij je beledigde ofzo en je nu persé wil dat hij wordt ontslaan. Je zal het waarschijnlijk wel ontkennen.En waar baseer je dit niet te weerspreken inzicht op?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over een probleem, maar ziet de klant dat ook zo? Moet hij bezuinigen en is dit een logische manier die hij nog niet kent of is de samenwerking met de werknemer prima en wil hij dat eigenlijk niet anders?

In dat laatste geval zou ik er persoonlijke moeite mee hebben om iemand zijn werk af te nemen. Is hij eigenlijk te duur en alleen in dienst omdat ze denken dat het niet anders kan dan niet.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:05:

[...]

Het is geen bijzondere skill. Het is een ingewikkeld proces dat hij zich eigen heeft gemaakt. Hij zal niet eenvoudig ander werk vinden

Is het echt ingewikkeld? Of doet deze meneer dat zo voorkomen? Komt het bedrijf echt in de problemen als hij zou vertrekken?

Ik geloof hier niet zo in. Net zo'n persoon in mijn team en toen ze met een burn out thuis kwam te zitten bleek het ingewikkelde en 'niemand anders kan het' reuze mee te vallen.
Weet wel waar je dit voorlegt hè, een forum vol vrouwen (die blijkbaar niet echt zakelijk zijn ingesteld).

Het lijkt me duidelijk dat jullie dit moeten ontwikkelen! Sneu voor de man wel ja, uiteraard. De een z'n dood is de ander zijn brood, zoiets?
quote:Star schreef op 26 februari 2016 @ 09:26:

[...]

Is het echt ingewikkeld? Of doet deze meneer dat zo voorkomen? Komt het bedrijf echt in de problemen als hij zou vertrekken?

Ik geloof hier niet zo in. Net zo'n persoon in mijn team en toen ze met een burn out thuis kwam te zitten bleek het ingewikkelde en 'niemand anders kan het' reuze mee te vallen.Als Jolly er zó van overtuigd is dat niemand anders het proces kan automatiseren, zal het best ingewikkeld zijn...........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 26 februari 2016 @ 09:20:

Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat dit een persoonlijke vete is, zo klinkt het in mijn oren niet. Een zakelijk dilemma, dat wel.

Maar in jouw situatie zou ik gaan voor mijn eigen kansen.

Ben wel benieuwd waarom je onze mening wil weten.

Omdat het een serieus dilemma is.

Ja, het is goed voor onze klant en voor ons. Maar een zeer loyale, aardige, hardwerkende medewerker van de klant gaat er persoonlijk flink last van krijgen. Imho moet je van steen zijn als je daar niet minstens een ongemakkelijk gevoel bij krijgt.
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 februari 2016 @ 09:24:

Je hebt het over een probleem, maar ziet de klant dat ook zo? Moet hij bezuinigen en is dit een logische manier die hij nog niet kent of is de samenwerking met de werknemer prima en wil hij dat eigenlijk niet anders?

In dat laatste geval zou ik er persoonlijke moeite mee hebben om iemand zijn werk af te nemen.

Dat is toch de beslissing van de werkgever?

Die hoeft het product niet af te nemen.

Die kan ook zeggen: 'prachtig, jullie hadden gelijk, het kan blijkbaar toch. Maar ik hou het liever bij het oude en koop dit niet.'

Dat is het risico wat Jolly J neemt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
TO, misschien wil de beste man al jaren met vervroegd pensioen maar doet ie dat niet omdat ie niet durft. En is jullie systeem hem een geschenk uit de hemel.

Je kunt niet voor een ander denken en invullen.
quote:clemance schreef op 26 februari 2016 @ 09:22:

Je doet het toch niet omdat je die man een klootzak vind? Je doet het omdat je business ziet, omdat jullie op die manier je boterham verdienen. Bij V&D liggen er ook 8000 mensen uit, daar slapen 'de hoge piefen' ook geen nacht minder om.Was de man een klootzak zou ik het misschien geen dilemma vinden. Nee, ik heb er serieus moeite mee dit te zien gebeuren
quote:Hexx schreef op 26 februari 2016 @ 09:22:

[...]

Ik lees niet slecht, jullie dringen wel degelijk iets op (bouwen op eigen risico).

Maar goed, het zal wss ook aan de branche liggen en de huidige relatie met de klant liggen of zoiets goed ontvangen wordt.

Dat kan ik allemaal niet inschatten, ik ken alleen mijn eigen referentiekader.Ja, dat is te merken.
quote:poezewoefje schreef op 26 februari 2016 @ 09:18:

Mij komt het over als een persoonlijke vete. Dat hij je beledigde ofzo en je nu persé wil dat hij wordt ontslaan. Je zal het waarschijnlijk wel ontkennen.Jij werkt zeker ergens in een softe sector?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:27:

[...]

Ja, het is goed voor onze klant en voor ons. Maar een zeer loyale, aardige, hardwerkende medewerker van de klant gaat er persoonlijk flink last van krijgen. Imho moet je van steen zijn als je daar niet minstens een ongemakkelijk gevoel bij krijgt.Aan de andere kant: als die loyale, aardige, hardwerkende medewerker vanmiddag tegen een boom rijdt of de vlekkenschurft krijgt waardoor 'ie zes maanden in het ziekenhuis belandt, heeft je klant wel een probleem......
quote:ayraa schreef op 26 februari 2016 @ 09:26:

Weet wel waar je dit voorlegt hè, een forum vol vrouwen (die blijkbaar niet echt zakelijk zijn ingesteld).

Het lijkt me duidelijk dat jullie dit moeten ontwikkelen! Sneu voor de man wel ja, uiteraard. De een z'n dood is de ander zijn brood, zoiets? Nou, het gaat niet alleen om zakelijk, maar ook het gezin van die man krijgt er mee te maken. ( mocht hij die hebben) Denk aan hypotheek etc.
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:27:

[...]

Als Jolly er zó van overtuigd is dat niemand anders het proces kan automatiseren, zal het best ingewikkeld zijn...........Ah zover was ik nog niet.
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 februari 2016 @ 09:24:

In dat laatste geval zou ik er persoonlijke moeite mee hebben om iemand zijn werk af te nemen. Is hij eigenlijk te duur en alleen in dienst omdat ze denken dat het niet anders kan dan niet.

De klant ziet het probleem van zijn afhankelijkheid heel goed ja

Hij is duur, maar niet te duur zolang zijn werk nodig is
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:28:

[...]

Was de man een klootzak zou ik het misschien geen dilemma vinden. Nee, ik heb er serieus moeite mee dit te zien gebeurenNogmaals: misschien wil de beste man al jaren met vervroegd pensioen maar doet ie dat niet omdat ie niet durft. En is jullie systeem hem een geschenk uit de hemel.
Ik zou het zakelijk bekijken, je bent geen liefdadigheidsinstelling.

Die man is niets van je en jij bent niet verantwoordelijk voor hem en eventuele gevolgen voor hem.

Zijn werkgever zal ter zijner tijd moeten beslissen wat er met hem gebeurd.

Ben je er 100% zeker van dat ze de door jou/jullie geboden oplossing gaan gebruiken?
.
quote:Hayek schreef op 26 februari 2016 @ 09:29:

[...]

Aan de andere kant: als die loyale, aardige, hardwerkende medewerker vanmiddag tegen een boom rijdt of de vlekkenschurft krijgt waardoor 'ie zes maanden in het ziekenhuis belandt, heeft je klant wel een probleem......Ja dit. Of hij wint morgen 30 miljoen en vertrekt volgende week voorgoed naar de Bahama's.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:27:

[...]

Ja, het is goed voor onze klant en voor ons. Maar een zeer loyale, aardige, hardwerkende medewerker van de klant gaat er persoonlijk flink last van krijgen. Imho moet je van steen zijn als je daar niet minstens een ongemakkelijk gevoel bij krijgt.Tuurlijk, maar als jij als zelfstandig ondernemer je kansen niet neemt dan snij je jezelf in de vingers. En dan denk je aan die ander, maar moet je toch gaan voor je eigen zaak. Er is een grens, zoals ik al schreef bijv. als er honderden onslagen zouden vallen. Waar je die grens legt moet jij voor jezelf bepalen. (en ik vind het goed dat je je categorisch imperatief niet helemaal overboord hebt gezet!) Maar leg je die grens te laag / te snel dan ben je niet geschikt om zelfstandige te worden.
quote:Star schreef op 26 februari 2016 @ 09:26:

[...]

Ik geloof hier niet zo in. Net zo'n persoon in mijn team en toen ze met een burn out thuis kwam te zitten bleek het ingewikkelde en 'niemand anders kan het' reuze mee te vallen.Geeft niet. Ik heb de feiten van de casus gegeven, als je de feiten aanpast is het niet langer de casus waarover ik advies zoek
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:20:

[...]

Alleen voor deze klantDan vind ik het wel een risico dat je neemt. Je weet niet of deze klant dit interessant vindt. Je steekt er een hoop tijd in terwijl je niet weet of het wat oplevert. Ik vraag me af of dat zakelijk wel zo handig is. Waarom bespreek je het niet met dat bedrijf?
quote:nerdopviva schreef op 26 februari 2016 @ 09:33:

[...]

Dan vind ik het wel een risico dat je neemt. Je weet niet of deze klant dit interessant vindt. Je steekt er een hoop tijd in terwijl je niet weet of het wat oplevert. Ik vraag me af of dat zakelijk wel zo handig is. Waarom bespreek je het niet met dat bedrijf?Een goede ondernemer durft risico's te nemen. Een nog betere ondernemer kan goed inschatten welke risico's het waard zijn om te nemen.
quote:ayraa schreef op 26 februari 2016 @ 09:26:

Het lijkt me duidelijk dat jullie dit moeten ontwikkelen! Sneu voor de man wel ja, uiteraard. De een z'n dood is de ander zijn brood, zoiets?

Ik leg dit juist graag op dit forum voor. Natuurlijk wist ik dat sommige reacties de feiten verdraaien tot ze mij voor klootzak kunnen uitmaken, dat hoort er bij hier.

Maar ik heb iets aan alle inzichten, want het is geen zuiver rationeel dilemma

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven