Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
Je traject staat dus al in grote lijnen vast. Jouw bijvangst in deze is dus een ethisch stuikel(blokje).

Ik denk dat je daar iets mee moet doen, in welke vorm dan ook binnen jouw mogelijkheden. Ik vind dat de eindverantwoordelijkheid bij zijn werkgever ligt en niet bij jou.
quote:hoppala schreef op 26 februari 2016 @ 14:54:

een vaak idioot
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:56:

[...]

slinkse wegen nog wel.

Ik zie een aantal mensen reageren vanuit aannames, vijandigheden en onvermogen een casus gewoon als casus te lezen. Meestal volledig verwacht.

Jouw reacties verrassen en verbazen me, omdat ik je tot nu toe heel anders had ingeschat. Geeft niet natuurlijk, ook dat is weer een leerzame ervaring. Maar je zal me vast niet kwalijk nemen dat ik een beetje genoeg krijg van de vooringenomen manier waarop je informatie aanvult en invult, om vervolgens mij de les te lezen. Ik las je tot nu toe erg graag, en als je kritiek had gehad die gebaseerd was op wat ik vertel ipv je eigen invulling, dan had ik die graag tot me genomen. Maar ik ben bang dat ik daar niet zoveel ruimte voor zie. Wie is hier nu vooringenomen zeg.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:56:

[...]

slinkse wegen nog wel.

Ik zie een aantal mensen reageren vanuit aannames, vijandigheden en onvermogen een casus gewoon als casus te lezen. Meestal volledig verwacht.

Jouw reacties verrassen en verbazen me, omdat ik je tot nu toe heel anders had ingeschat. Geeft niet natuurlijk, ook dat is weer een leerzame ervaring. Maar je zal me vast niet kwalijk nemen dat ik een beetje genoeg krijg van de vooringenomen manier waarop je informatie aanvult en invult, om vervolgens mij de les te lezen. Ik las je tot nu toe erg graag, en als je kritiek had gehad die gebaseerd was op wat ik vertel ipv je eigen invulling, dan had ik die graag tot me genomen. Maar ik ben bang dat ik daar niet zoveel ruimte voor zie.

Ik probeer je iets duidelijk te maken. Jij wil graag iets ontwikkelen en als verrassing gratis aanbieden aan je opdrachtgever. Gevolg is wel dat je daarmee de werkgever voor een ander dilemma plaatst namelijk: hoe gaan we het de overbodig gemaakte werknemer vertellen? Mijn vraag is alleen: waarom moet jij het initiatief nemen hierin? Waarom vind jij dat vandaag de tijd is om dit produkt te maken, zonder medeweten van de werkgever en de werknemer? Waarom ben jij hierin de aangewezen persoon om deze verandering nu door te willen voeren? Waarom is dit jouw rol? Waarom ga jij op de stoel van de werkgever zitten?

En met mijn vorige post bedoel ik niets meer dan aan te geven dat jij een probleem van een werkgever op wenst te lossen, zonder dat je zeker en definitief weet dat hij dit ook écht wel wil. Hij spreekt het wel uit, maar geeft je niet de opdracht daarvoor. Waarom niet?

Maar goed, het zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:57:

[...]

kan, daar wees iemand anders ook op en dat is zeker ook mogelijk.Je kan dat niet invullen voor een ander. Ik ben allergisch voor romantische verhalen over hoe mensen 'beter werden' door het verlies van dingen, dus die zal ik niet ophangen . Maar het is een risico als je jezelf zo onvervangbaar maakt. Op het moment dat je wel vervangbaar bent sta je ineens zwakker. Ik weet niet to in hoeverre die werknemer zelf die situatie heeft gecreeerd, en sneu is het ook wel een beetje, maar ook een risico. Toen ik gewipt werd was ik ook heel specilistisch en dat heeft me toen wel de ogen geopend ook te investeren de jaren erna in andere skills. Wie weet gebeurt dat ook bij deze man.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:samsara1966 schreef op 26 februari 2016 @ 15:00:

Je traject staat dus al in grote lijnen vast. Jouw bijvangst in deze is dus een ethisch stuikel(blokje).

Ik denk dat je daar iets mee moet doen, in welke vorm dan ook binnen jouw mogelijkheden. Ik vind dat de eindverantwoordelijkheid bij zijn werkgever ligt en niet bij jou. dank je
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:58:

[...]

Het doel is geen ander dan dat ik graag een veelheid aan perspectieven wilde zien, om zo te helpen mijn eigen positie te bepalen

Ingewikkeld, ik vat hem niet.

Jouw positie is duidelijk, hoe kan dit topic hierin bijdragen?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:boebezoebe schreef op 26 februari 2016 @ 15:02:

[...]

Je kan dat niet invullen voor een ander. Ik ben allergisch voor romantische verhalen over hoe mensen 'beter werden' door het verlies van dingen, dus die zal ik niet ophangen . Maar het is een risico als je jezelf zo onvervangbaar maakt. Op het moment dat je wel vervangbaar bent sta je ineens zwakker. Ik weet niet to in hoeverre die werknemer zelf die situatie heeft gecreeerd, en sneu is het ook wel een beetje, maar ook een risico. Toen ik gewipt werd was ik ook heel specilistisch en dat heeft me toen wel de ogen geopend ook te investeren de jaren erna in andere skills. Wie weet gebeurt dat ook bij deze man.dank je
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:38:

[...]

Ik neem pas weer iemand in dienst als de Nederlandse overheid stopt werkgevers op te laten draaien voor de sociale zekerheid. Ik ben net val mijn laatste werknemer af, en dat blijft voorlopig zo. Netwerken van zzp-ers, dat is het nieuwe model voor mij.

Oké.

Sociale zekerheid is wel prettig voor de werknemer, wiens werk nu wordt geautomatiseerd.

Ik kan me best voorstellen dat voor jou zzp-ers ideaal zijn. Het werd ( of misschien nog wel) een tijdje terug met namen vanuit het UWV gepromoot als DE oplossing bij baanverlies. Ja misschien wel, maar tot op zekere hoogte, want als er ergens geen werk meer in is (vandaar ook ontslag) dan is er geen werk, ook niet als je zzp-er bent. Ook vond ik dat het nog wel eens te gunstig werd voorgesteld allemaal; als zzp-er moet je niet alleen je -oorspronkelijke- werk doen, bijv. timmerman, maar ook de hele rataplan er omheen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Marana_ schreef op 26 februari 2016 @ 15:01:

[...]

oh een vakidioot bedoelde ik, maar ik doe ook vaak idioot, dat missen mijn collegas nog het meest nu ik met verlof ben, denk ik.
quote:Francelle schreef op 26 februari 2016 @ 15:04:

[...]

Ingewikkeld, ik vat hem niet.

Jouw positie is duidelijk, hoe kan dit topic hierin bijdragen?Mijn morele positie is me nog niet zo definitief duidelijk.
quote:simbalabimba schreef op 26 februari 2016 @ 15:04:

[...]

Oké.

Sociale zekerheid is wel prettig voor de werknemer, wiens werk nu wordt geautomatiseerd.

Ik kan me best voorstellen dat voor jou zzp-ers ideaal zijn. Het werd ( of misschien nog wel) een tijdje terug met namen vanuit het UWV gepromoot als DE oplossing bij baanverlies. Ja misschien wel, maar tot op zekere hoogte, want als er ergens geen werk meer in is (vandaar ook ontslag) dan is er geen werk, ook niet als je zzp-er bent. Ook vond ik dat het nog wel eens te gunstig werd voorgesteld allemaal; als zzp-er moet je niet alleen je -oorspronkelijke- werk doen, bijv. timmerman, maar ook de hele rataplan er omheen.Als je het niet erg vindt zou ik de discussie over waarom werkgevers geen vaste contracten meer bieden graag voor elders willen reserveren
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 15:05:

[...]

Mijn morele positie is me nog niet zo definitief duidelijk.Hoezo niet?
quote:Francelle schreef op 26 februari 2016 @ 15:06:

[...]

Hoezo niet?Omdat er twee kanten aan zitten. Individueel belang en collectief belang.
quote:simbalabimba schreef op 26 februari 2016 @ 15:04:

[...]

Oké.

Ik kan me best voorstellen dat voor jou zzp-ers ideaal zijn. Het werd ( of misschien nog wel) een tijdje terug met namen vanuit het UWV gepromoot als DE oplossing bij baanverlies. Ja misschien wel, maar tot op zekere hoogte, want als er ergens geen werk meer in is (vandaar ook ontslag) dan is er geen werk, ook niet als je zzp-er bent.

Bij ons zijn heel veel vaste medewerkers wegbezuinigd. Dat wordt aangevuld met tijdelijke opdrachten aan ZZP'ers, die aan het eind van die opdracht weer verdwijnen. Toch vind ik het zuur, dat er soms een zeer gewaardeerde medewerker, waarvoor er meer dan genoeg werk was per se het veld moest ruimen. Waarna er een ander kwam, want het werk moest toch gedaan worden. Nogal demotiverend, ook voor de achterblijvers, die met een heleboel nieuwe, niet ingewerkte, medewerkers toch hun deadlines moesten halen.

Ook vond ik dat het nog wel eens te gunstig werd voorgesteld allemaal; als zzp-er moet je niet alleen je -oorspronkelijke- werk doen, bijv. timmerman, maar ook de hele rataplan er omheen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 15:07:

[...]

Omdat er twee kanten aan zitten. Individueel belang en collectief belang.

Jij zit nu met het morele dilemma omdat jij dit traject in werking stelt.

Had de werkgever dit traject in werking gesteld, had die met het morele dilemma gezeten.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 15:04:

[...]

dank je

Misschien omdat ik in een land woon en werk met nog veel minder sociale zekerheid dan in Nederland. Dan denk ik wel eens: Joh, ik wilde dat ik het geluk en luxe van WW had gehad teoendertijd, haha! Als werkgever netjes is, dan krijg werknemer misschien nog de kans voor wat omscholing oid, of herplaatsing binnen het bedrijf.

Feit is dat jij gewoon niet kan weten wat het met hem gaat doen. Wie weet is het heel erg voor hem, wie weet leidt het tot iets moois. Zolang je niet doelbewust iemand tengronde probeert te richten vind ik dat je niet zoveel te verwijten valt. Dit soort dingen hoort bij je werk. Goedkopere oplossingen zoekt iedereen, ook consumenten (want iedereen betreurt het vertrek van de middenstad uit stadskernen, maar bestelt lekker door bij bol en amazon).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

[...]

Omdat er twee kanten aan zitten. Individueel belang en collectief belang.

Collectief belang van wie? Van jullie als leverancier?

Ook de klant heeft hier vast wel een belang bij, maar ik geloof niet dat jullie dit doen omdat je hem zo graag wil helpen. Ik krijgt toch sterk de indruk dat je dit doet gewoon omdat je wil laten zien dat jij het wel kan, en omdat je een kans zien om in een goed daglicht te komen bij je klant. In dat geval moet iemand het veld ruimen ter meerdere eer en glorie van jou.

Is dat erg? Weet ik niet. Het is hoe dingen nu eenmaal gaan. Mensen doen zelden dingen alleen uit de goedheid van hun hart. Maar ik begrijp wel dat het je ergens een beetje dwars zit.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

[...]

Omdat er twee kanten aan zitten. Individueel belang en collectief belang.Ja dus? Voor de continuïteit van het bedrijf is het beter om dit door te zetten toch? Er is een probleem en dit probleem is op te lossen. En je bent er al over uit, je gaat dit doorzetten. Jouw positie is helder dan.
Jolly, zie sommige aanvullingen als ervaringen van mensen die te maken hebben gehad met slechte automatiseringstoestanden.

Hoe vaak ik (als jong en als enige met enige interesse) met zo'n kerel zat te goochelen die het heel gek vond dat er niemand is die 'basiskennis' had van het product.

Reden: Er was een gierig pakket ingekocht en de gevraagde of vereiste detaillering viel daar niet onder.

Dus wij wilden een programma dat dit en dat en dus zo kon, maar het programma kon dit en de medewerkers moesten dit en dat zelf doen met een omslachtige trucje oid.

Of nog leuker: De manager kreeg een soort spoedcursus programmeren en kon dan na tien minuten codes intoetsen en zelf data dit naast data dat in Excel zetten en na filteren de gevraagde gegevens inkijken.

En dan kwam er een update en kon dat niet meer.

Dus vandaar dat sommigen niet zo blij worden van automatisering en liever Erik houden

Maar dat zijn ervaringen en die zeggen niks over jou natuurlijk.

Mijn ervaringen zijn bijv van minimaal 3 jaar terug.
quote:Doreia schreef op 26 februari 2016 @ 15:10:

[...]

Jij zit nu met het morele dilemma omdat jij dit traject in werking stelt.

Had de werkgever dit traject in werking gesteld, had die met het morele dilemma gezeten.Het is geen dilemma, het is alleen wat sneu voor die man.
Eh, ter meerdere eer en glorie van JollyJ? Je reputatie hoog houden en goede indrukken maken is ook gewoon een lange termijn investering voor je eigen zaak. Want die moet ook draaien. Is ook sneu als dat niet meer lukt. Of als hij de reputatie krijgt van: hij wist wel hoe het moest, maar heeft zijn kansen niet benut.

Ik ben (naast romantische verhalen) ook niet dol op natuur metaforen, maar je kan het de krokodil niet verwijten dat die probeert het gnoe jong op te eten, ook al is dat sneu voor de gnoe (en de moeder gnoe). Of de antilope dat die een jong plantje opeet zodat die nooit meer een boom kan worden.

Als Jolly een goede beurt kan maken voor zijn bedrijf, dan hoort dat gewoon ook bij ondernemen.
quote:BWitched schreef op 26 februari 2016 @ 15:13:

[...]

Collectief belang van wie? Van jullie als leverancier?

Ook de klant heeft hier vast wel een belang bij, maar ik geloof niet dat jullie dit doen omdat je hem zo graag wil helpen. Ik krijgt toch sterk de indruk dat je dit doet gewoon omdat je wil laten zien dat jij het wel kan, en omdat je een kans zien om in een goed daglicht te komen bij je klant. In dat geval moet iemand het veld ruimen ter meerdere eer en glorie van jou.

Is dat erg? Weet ik niet. Het is hoe dingen nu eenmaal gaan. Mensen doen zelden dingen alleen uit de goedheid van hun hart. Maar ik begrijp wel dat het je ergens een beetje dwars zit.

Collectief belang van de werkgever/klant primair. Voor ons is het belang niet zo groot. Niet afwezig, maar niet enorm groot ook.

Wat je gelooft is vanzelfsprekend aan jezelf. Voor een casus is het vaak niet zo relevant om er allemaal eigen overtuigingen, ervaringen en geloven aan toe te voegen. Maar nogmaals, je mag vanzelfsprekend geloven wat je wil. Ook dat wat ik zeg niet waar is dus. Het zou mijn keuze niet zijn, maar misschien komt dat omdat ik te naïef ben.
Ik denk dat je iets goeds aan het ontwerpen bent. Het is goed dat het bedrijf straks niet meer afhankelijk is van dat ene persoon. In deze wereld, deze eeuw worden er nou eenmaal banen geautomatiseerd en ik vind het vooral altijd heel knap als mensen zijn die zo een progamma of computer kunnen ontwerpen/programmeren, maar dat geheel ter zijde.

Ik vind het lastig om een goed antwoord hier op te geven en daarom is deze post van mij totaal niet relevant (sorry daarvoor) Ik ben vooral benieuwd naar het vervolg, hoe het bedrijf jouw ontwerp in handen neemt. Waarschijnlijk heel erg goed. Los van wat ze met de werknemer gaan doen, wie weet kan hij een andere functie krijgen binnen het bedrijf of gaat hij inderdaad met vervroegd pensioen maar dat is niet echt jouw zorg. Ik zou als bedrijf zijnde het fantastisch vinden als er mensen meedenken op de manier hoe jij doet. Want eigenlijk doe je het niet echt helemaal ongevraagd, ze hebben hun wens eigenlijk wel uitgesproken, ze denken alleen niet dat iemand het kan waarmaken/uitvoeren. Ik wens je heel veel succes met dit project JollyJ!
quote:Francelle schreef op 26 februari 2016 @ 15:13:

[...]

Ja dus? Voor de continuïteit van het bedrijf is het beter om dit door te zetten toch? Er is een probleem en dit probleem is op te lossen. En je bent er al over uit, je gaat dit doorzetten. Jouw positie is helder dan.Nee. Je laat zaken door elkaar lopen. Wat er gaat gebeuren staat vast. Hoe ik mij daartoe verhoud is een ander punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven