Familie opstelling

27-02-2016 17:44 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft ooit een familie opstelling gedaan en zo ja, wat heeft het voor je gedaan?

Ik zit erover te denken dit te doen maar twijfel nog.
o zo haaha ok. Sterkte Diana
quote:dianavankrimpen schreef op 28 februari 2016 @ 13:49:

Voor nu raakt het mij te zeer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:-Ange- schreef op 28 februari 2016 @ 13:52:

Kan je ook een opstelling doen over je eigen rol in het VIVA-forum?

Vertel! Welke rol heb jij?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Doppinda: dank je wel voor het delen van je verhaal.

Wat jij beschrijft,is eigenlijk wat ik zoek. Rust vinden in dat wat is geweest.

In het algemeen lukt dat nu al wel maar zeker in periodes waarin het wat minder loopt komt het een en ander dan toch weer omhoog.

Daarnaast loop ik met enig regelmaat tegen mezelf aan qua gevoelens.

Emoties beleven en tonen is lastig net als het oprecht durven en kunnen verbinden en openstaan voor de mensen die dichtbij staan.

Ik twijfel nog dianavankrimpen, aan de ene kant wil ik dolgraag verdere stappen kunnen maken, aan de andere kant weet ik heel goed dat het best wat los zal maken. En ja, daar zie ik best tegenop.

Ik ben blij met jullie reacties!
Ik hoop overigens dat je mee blijft lezen diane, het feit dat dit je raakt geeft wel aan hoe het je bezig houdt en wie weet is dit ook voor jouw een mooie stap.
quote:Enn schreef op 27 februari 2016 @ 17:55:

[...]

Het werkt voor jou toch? Baat het niet dan schaadt het verder ook niet.Dat laatste geldt denk ik alleen als je naar een 'echte' psycholoog gaat. In de alternatieve hoek zijn familie-opstellingen ook vrij populair en ik vraag me af of zo'n behandelaar wel weet hoe hij/ zij moet omgaan met de emoties die vrijkomen. Ze zouden dan een bestaand trauma kunnen vergroten door onkundig handelen.
quote:pollen schreef op 27 februari 2016 @ 18:43:

Laat je begeleiden door iemand met enige kennis van zaken (psycholoog) en niet door een zelfbenoemd wat-dan-ook therapeut.

Ik ken verschillende mensen die het bij zo'n zelfbenoemd medium doen, daar ook heilig in geloven en je verwacht het niet, ze hadden nog alle drie dezelfde uitkomst ook.

Ik zie dat ik mosterd ben. Ik krijg inderdaad ook de kriebels van die zelfbenoemde experts.

Zeker bij psychische problemen moet je zorgvuldig te werk gaan. Mensen zijn dan soms erg beinvloedbaar.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 28 februari 2016 @ 13:26:

Ik heb zelf nooit familie-opstelling gedaan, maar ken iemand die familieopstelling heeft gedaan. Die persoon kon zich direct een paar weken ziek melden en was mentaal een wrak.

My point exactly.

Ik vind het kwalijk dat er zoveel gefröbeld wordt op dit gebied.
De familie-opstellingen (Hellinger) zijn sowieso erg controversieel.

Ik zou dit nooit zomaar gaan doen.
quote:dianavankrimpen schreef op 28 februari 2016 @ 13:30:

[...]

precies daar ben ik ook bang voor. Veel te confronterend. Soms zijn dingen in het leven zoals ze zijn. Proberen te aanvaarden en zorgen dat de mensen die het jou hebben aangedaan voorgoed verdwijnen uit je leven. Of het nou je ouders zijn, broer, zus of wie dan ook. Breken met het verleden.

Hoi Diana,

Soms kan dat inderdaad het beste zijn omdat dat je veel minder negatieve energie kost of omdat je zelf al een evenwicht gevonden hebt om met dingen om te gaan of de consequenties van een breuk met (personen uit) het verleden aanvaardbaar zijn of minder pijnlijk dan de confrontatie aangaan. Of omdat jer er nu nog niet aan toe bent en in de toekomst mogelijk wel.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat proberen te aanvaarden de ene dag ook beter zal gaan dan de andere en het altijd een intensief/aangrijpend en ingrijpend proces is om te leren aanvaarden. Veel sterkte gewenst.
Lila01: Ik sluit me geheel bij jouw posts aan dat voorzichtigheid geboden is. Zowel of je er aan moet beginnen als dat je goed moet kijken naar wie je toe gaat met psychische klachten.
quote:Doppinda schreef op 28 februari 2016 @ 07:04:

Je gaat dus niet optreden maar die aardige man die de nare opa speelt voelt zich dan ook echt naar. Negatief pijn verdriet. Je wordt diegene. Als representant is t soms best zwaar. Je voelt hoe die persoon zich voelt. Of voelde. En waarom hij zo deed.Oh, dan is het niets voor mij, "je wordt diegene" klopt namelijk nooit. "Diegene" zal altijd beïnvloed worden door de normen, waarden, grenzen en ervaringen van de 'speler'.
Ik heb het ook gedaan. De eerste paar keer heb ik alleen toegekeken en anderen geholpen. Niet mijn eigen verhaal gedaan en zelfs hier had ik al heel veel aan. Dit is natuurlijk ook een optie. Als je er dan bekend mee bent, kun je altijd je verhaal nog doen. En jij bent altijd zelf baas over wat je wel of niet verteld hè
quote:lila01 schreef op 28 februari 2016 @ 15:05:

De familie-opstellingen (Hellinger) zijn sowieso erg controversieel.

Ik zou dit nooit zomaar gaan doen.

Precies. Sterker nog: ik zou dit nooit gaan doen. Laat dat 'zomaar' maar weg....

http://skepsis.nl/berthellinger/

Complete onzin is het! Eng zelfs. Ga gewoon naar een goede therapeut. Zo eentje die ervoor gestudeerd heeft....
Familie opstelling klinkt meer als het maken van een groepsfoto.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 29 februari 2016 @ 18:22:

Familie opstelling klinkt meer als het maken van een groepsfoto.
Ik heb het ook eenmalig gedaan en er veel aan gehad. Ben heel nuchter, maar had bepaalde angsten en door die terug te leggen waar ze horen heb ik beter afstand kunnen nemen en voelde me veel beter en minder angstig.

Hoe het precies werkt weet ik niet maar bij mij hielp het dus het proberen waard. Ik was overigens wel erg emotioneel tijdens de sessie. Succes!
@ TO: check anders even de website van kasteel de schans. Zij hebben diverse programma's en werken ook met familie opstellingen. Eind deze maand hebben ze daar een open dag en dan kan je hier ongetwijfeld meer informatie over krijgen. Ik ben ooit bij hen geweest voor 1 van hun activiteiten en vond dat een hele bijzondere ervaring. Een familie opstelling was 1 onderdeel. Ik heb toegekeken en vond het erg bijzonder hoe dat kan werken.
Manawa: dank je wel voor de tip, ga zeker even kijken!

En voor de dames die hun ervaring hebben willen delen: dank je wel hiervoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven