Kraamfeest geven, ja of nee?

29-10-2008 11:29 52 berichten
Hoi,

Iemand ervaring met een kraamfeest?

Ik zit er zelf over te denken omdat ik geen zin heb in maanden visite na de bevalling. De tijd in de weekenden (wanneer mijn man vrij is) steek ik dan liever in mijn nieuwe gezinnetje.

Dit is mijn eerste kindje, heb dus nog een ervaring, maar zo denk ik er nu over. Hoe hebben jullie dit ervaren? Vond je het juist wel leuk om zo lang visite te hebben? Waarom wel of geen kraamfeest?

Ik heb een aantal praktische vragen:

- nodig je iedereen die een geboortekaartje krijgt uit voor het kraamfeest? (ook de mensen die je voor goed fatsoen een kaartje stuurt?)

- is het wat om een geboortefeest in twee etappes te geven, zodat je toch iets meer tijd hebt om met de mensen te praten? Bijvoorbeeld 's ochtends één en na het middagslaapje één?

- Hoe verstuur je de uitnodiging? Zet je de tekst in het geboortekaartje? Of stuur je nog een aparte uitnodiging na?

- Hoeveel weken na de geboorte geef je een kraamfeest?

Je ziet het, een heleboel vragen....
@Lika hihi. Klopt! Ik moet er voor naar NL. Daar wonen mijn ouders en de meeste familie en vrienden. Ik moet al die kraamvisite hier niet hebben. Want dan moeten ze ook weer blijven slapen etc. En tussen kerst en oud en nieuw kunnen de meeste.

Dan is kind ook al weer wat ouder hihi.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik er meer over nadenk verbaas ik me eigenlijk steeds meer over het fenomeen. Ik vond het gewoon echt heel erg leuk als er visite kwam aan wie ik trots mijn kleine kereltje kon laten zien. Ik vond en vind het heerlijk om mijn vrienden om me heen te hebben. Ik heb echt niemand langs gehad die ik liever niet langs gehad had of zo. En als het een keer niet goed uit kwam belden we af, dat snapt ook iedereen.

Voor diegenen die wel een kraamfeest gaven: wat voor mensen nodigde je daar dan uit? ZIjn dat mensen die normaal gesproken ook niet op visiste komen?
Bij ons wel. Vaste vrienden en familie. Maar ik wil hier in de kraamtijd geen mensen over de vloer. Want in een dag rij je niet naar waar ik woon. Dus slapers hier moet ik niet.

Is dat onaardig?
Ik ben ook wel benieuwd naar wat tips. Dochter is hier in februari 2007 geboren en wij hebben tot aan de kerst met visite gezeten. Hoewel het bij de meeste erg gezellig was, waren er toch ook wel eens momenten dat ik er een beetje genoeg van had.

Bij ons wilde juist veel mensen overdag komen. Zodat ik er alleen voor stond, want manlief was weer aan het werk. En op zich vind ik bv geven in gezelschap niet heel erg, maar bij mijn mannelijke collega's vond ik het toch wel een beetje vervelend. (zij ook geloof ik, daarom heb ik gewacht, dochter wilde geen fles, dat was dus ook geen oplossing).

Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel mensen er nou daadwerkelijk zullen komen. Zullen de mensen die je uit 'goed fatsoen'een kaartje stuurt, nu juist niet veel eerder komen. omdat er een uitnodiging op het kaartje staat?
Hallo, ik wilde even reageren op het kraamfeest. Ik heb bij mijn tweede zoon een kraamfeest georganiseerd en dat is super bevallen. Wij hebben het, vijf weken na de bevalling, in een weekend gedaan vanaf 13.30 tot 16.00. En we hebben het op zaterdag en op zondag gedaan om de mensen een beetje gespreid te laten komen. We hebben van te voren gevraagd of ze kenbaar wilde maken welke dag ze kwamen. En het kaartje hebben we gestuurd bij het geboortekaartje, dus apart, naar iedereen die wij graag op het kraamfeest wilde hebben. Dus niet iedereen.

Groeten
Ik vind het helemaal geen kulargument om visite te ontvangen als de kraam er nog is. Mij is dat juist helemaal goed bevallen. Tuurlijk had ze genoeg te doen en tuurlijk is ze er voor jou en de kleine maar de visiste komt voor jou. Dus zij smeerde ook de beschuitjes, zette thee, deed de deur open, lette op de andere kleine meegenomen kids en gooide de visite er ook uit als het lang genoeg geduurd had (was ook een beetje de afspraak tussen haar en mij en zo kon zij de boeman spelen haha) Daarna ruimde zij weer netjes alles op en kon ik weer lekker mijn fris gewassen bedje in. Uiteraard kan het bezoek dat ook zelf allemaal doen maar in de praktijk doen ze dat toch niet. Mijn vriend was ook alweer aan het werk dus daar had ik geen hulp van en ouders wonen te ver weg om elke keer voor de visite te komen opdraven.

Hartstikke handig dus om je visiste tijdens de kraamweek te doen.

Tevens was een kraamfeest uiteindelijk voor ons helemaal geen optie geweest. Mijn dochter sliep slecht, huilde veel en kon heel slecht tegen veel prikkels van buitenaf dus "even" de baby te slapen leggen in de box of wandelwagen, zodat mensen haar toch nog even zagen had echt niet gekund en was een drama geworden. Sterker nog als er teveel mensen in huis waren en ze zag ze niet eens voelde ze wel degelijk dat er iets aan de hand was en werd weer erg onrustig.

Ik zeg dus: pas erg op met de planning van een kraamfeest want je weet helemaal niet wat voor baby je krijgt en of ze wel tegen alle drukte kan. Visite is dan makkelijker te regelen en uit te smeren.

Verder vond ik het uiteindelijk ook wel gezellig dat er af en toe nog visite langs kwam. Op een gegeven moment, ergens aan het einde van mijn verlof, was ik blij als er weer iemand was om normaal tegen te praten en even met wat anders bezig te zijn dan "de baby". Ik smeekte bijna of het niet tijd werd dat ze even langs kwamen

Ook is het me goed bevallen dat ik echt even tijd voor iedereen apart had. Ik heb daardoor ook een aantal oude vriendschappen weer kunnen oppakken en dat had op een kraamfeest niet gekund (je hebt toch minder tijd voor iedereen). Nee hoor voor mij geen groot kraamfeest. Laat ze gezellig maar allemaal apart langs komen, heb ik helemaal geen probleem mee.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Chica34 schreef op 29 oktober 2008 @ 14:14:

Ik vind het helemaal geen kulargument om visite te ontvangen als de kraam er nog is. Mij is dat juist helemaal goed bevallen. Tuurlijk had ze genoeg te doen en tuurlijk is ze er voor jou en de kleine maar de visiste komt voor jou. Dus zij smeerde ook de beschuitjes, zette thee, deed de deur open, lette op de andere kleine meegenomen kids en gooide de visite er ook uit als het lang genoeg geduurd had (was ook een beetje de afspraak tussen haar en mij en zo kon zij de boeman spelen haha) Daarna ruimde zij weer netjes alles op en kon ik weer lekker mijn fris gewassen bedje in. Uiteraard kan het bezoek dat ook zelf allemaal doen maar in de praktijk doen ze dat toch niet. Mijn vriend was ook alweer aan het werk dus daar had ik geen hulp van en ouders wonen te ver weg om elke keer voor de visite te komen opdraven.

.Chica, maar hier had mijn kraamhulp dus écht helemaal geen tijd voor. Kruimel dronk niet zelfstandig aan de borst de eerste week (en zelfs de hele eerste maand) dus zelfs zijn badjes schoten er soms bij in omdat er simpelweg geen tijd meer voor was. Daarnaast wilde ze ons (als ouders) toch ook een hoop leren. Maar ook al loopt het wel soepel, dan nog kan ik me niet voorstellen dat een kraamhulp niets beters te doen heeft dan beschuitjes smeren e.d. En als ze inderdaad niets beters te doen heeft, dan zou ik zeggen doe dan de ouders die de zorg écht nodig hebben wat meer uren, en de ouders waar het blijkbaar zo soepel loopt dat hier tijd voor is wat minder uren...
quote:Lika schreef op 29 oktober 2008 @ 19:58:

[...]

Chica, maar hier had mijn kraamhulp dus écht helemaal geen tijd voor. Kruimel dronk niet zelfstandig aan de borst de eerste week (en zelfs de hele eerste maand) dus zelfs zijn badjes schoten er soms bij in omdat er simpelweg geen tijd meer voor was. Daarnaast wilde ze ons (als ouders) toch ook een hoop leren. Maar ook al loopt het wel soepel, dan nog kan ik me niet voorstellen dat een kraamhulp niets beters te doen heeft dan beschuitjes smeren e.d. En als ze inderdaad niets beters te doen heeft, dan zou ik zeggen doe dan de ouders die de zorg écht nodig hebben wat meer uren, en de ouders waar het blijkbaar zo soepel loopt dat hier tijd voor is wat minder uren...

Sjonge je klinkt een tikkie jaloers omdat het bij mij wel soepel verliep. Beetje onzin om te zeggen dat als de kraamhulp daar tijd voor heeft dat je dan eigenlijk de uren niet nodig hebt. Beetje overtrokken naar mijn idee. Misschien was mijn kraam wel veel efficienter dan die van jou of misschien is mijn huis kleiner met minder huishoudelijke hulp. Je bent een beetje snel met je conclusies eerlijk gezegd.

Ik vond het belangrijker dat ze dit soort dingen deed dan de keuken boenen. Het is maar net waar je prioriteit aan geeft. Hoe kan ze je nu dingen leren als je ook visite hebt? Tevens ging zij verder haar gang hoor als ze dat allemaal gedaan had en ik lekker aan het kletsen was met de visite.

Of misschien ben ik wel heel snel met veel dingen leren en hoefde ze het aan mij maar 1x uit te leggen, of misschien deed mijn vriend wel heel veel, of misschien ben ik wel een natuur talent in BV geven of.......zijn er nog wel 100 andere redenen te bedenken. Die van mij was gewoon super en heeft alles gedaan, dus ook de visite opvangen. Hoeveel tijd kost dat nou? Je wil zeggen dat jij al je beschuitjes zelf gesmeerd hebt? Sorry maar ik vind dat ook gewoon 1 van haar taken die bij het hele pakket horen en raar dat je zegt dat ik dan die uren niet zou verdienen. Onzin.
Wij zijn ook van plan om een kraamfeest te geven. Ben nu 25 weken zwanger, dus nog wel even de tijd om e.e.a. voor te bereiden. Je hebt natuurlijk altijd mensen die meteen komen (ouders, broers, zussen, beste vrienden, etc) maar daarnaast nog zo'n grote groep die best kunnen wachten tot het kraamfeest. Bijv. het voetbalelftal van m'n vriend. Weet zeker dat ze allemaal langskomen (ontzettend leuke groep), maar je moet er toch niet aan dénken dat je weken in de visite zit! En collega's, ooms / tantes, buren en noem maar op vind ik ook echt mensen die je uitnodigt voor zo'n feest. Het lijkt me heerlijk om zo in 1 x van alle kraamvisite "af" te zijn (klinkt ook weer een beetje onaardig he...). Ik heb het gezien bij mijn vriendin, die zat echt wéken in de visite. Pfffff, en dan heb je ook nog die mensen die 2 uur blijven zitten! Nee, lang leve het kraamfeest!!
PS > de mensen die ik ken in mijn omgeving deden ook niet anders hoor, dan de visite laten komen als de kraam er nog was. Mijn vriendin heeft een tijdje gewerkt als kraamhulp en ik weet nog van haar dat je echt niet hele dagen bezig bent met de baby. Zeker wanneer het niet het eerste kindje is en moeder en kind rusten en de andere kindjes op school zaten. Soms dat ze echt even niets te doen had of even op de bank zat. Dus mijn beeld is ook wel dat je er best tijd voor hebt om visite te ontvangen als de kraamhulp er nog is...
Wij denken nu erover om ook een kraamfeest te geven. Ik ben nu 16 weken zwnager van nummer 4 en bij de andere 3 hebben we gewoon visite ontvangen. Waarom nu wel? Omdat ik de andere 3 niet constant het gevoel wil geven dat alles alleen maar om de nieuwe baby draait, alle visite voor de baby die inderdaad vaak maandenlang aanduurt en dus heeft mama of papa weer minder tijd voor ze, vooral omdat de oudste 2 al naar school gaan. Daarbij is het voor hen leuk om er één groot feest van te maken en dan weer snel in het dagelijkse ritme te komen.

Trouwens, tijdens mijn kraamperiodes heb ik alleen maar naaste familie en een paar goede vriendinnen op visite gehad. De meeste mensen komen echt niet in de eerste week na de bevalling. Dat doe ik zelf ook niet, behoudens de goede vriendinnen en hele naaste familie. Vind het zelfs erg onnadenkend, want hoewel bij mij alles van het leien dakje ging, moest ik er niet aan denken om meteen zoveel visite te ontvangen, kraamhulp of geen kraamhulp. Ik was gewoon heel erg snel moe en kakte al na een klein uurtje in.
Ik heb er vanuit mezelf (als zijnde moeder, want ik heb geen kinderen) geen ervaring mee, maar wel met vriendinnen die een kraamfeest gaven. Ik heb een paar keer meegeholpen; visite binnen laten, drankje inschenken, nog een keer drankje, etc., zodat de ouders alle tijd hadden om gewoon lekker met de visite te praten.

En die feestjes waren idd bedoelt voor mensen die je niet per se een uur lang alleen op visite wilt hebben; collega's, mensen van sportclub, buren, kennnissen etc. Familie en vrienden zijn idd allang langsgeweest, maar voor mensen die minder dichtbij staan is zo'n kraamfeest ideaal. Vlgs mij waren die feesten zo'n beetje na een week of 4, en ik geloof dat de uitnodigingen later verstuurd werden, nadat ze zo'n beetje in de gaten hadden wat voor een kindje ze hadden en of zo'n feest wel verstandig was.

Zo heb ik trouwens ook een neef, die inmiddels 4 kinderen heeft, en die standaard een week wacht met kaartje sturen. Zodat ze de eerste week gewoon lekker samen hebben, met wederzijdse ouders/broers/zussen en de kinderen die er al waren, en eventueel heel goede vrienden. Kan ik me ook heel goed voorstellen.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Wij hebben geen kraamfeest gegeven en ook niet in het kaartje gezet van we slapen van zo laat tot zo laat en ook niet als je wil komen bel dan even.diegene die wil komen bellen toch wel van te voren.Vond het zonde van het kaartje omdat er allemaal er bij in te zetten.En ik vond het wel leuk om zo verspreid de visite te hebben.Moet er niet aan denken om ongeveer 100 mensen in een keer te hebben past ook niet in ons huis dan moet je weer wat huren nee dank je.
Bij een volgende kindje zullen wij ook een kraamfeest overwegen. Met name voor de "verplichte bezoekjes" zoals ooms en tantes die je normaal nooit ziet, minder goede vrienden, collega's etc. Ik vond het heerlijk dat er kraamvisite kwam in de weken na de geboorte, want wilde mijn mooie lieve kleine meisje natuurlijk aan iedereen showen. Dus de ouders, broers/zussen, opa's en oma's, goede vrienden en naaste buren zijn heel erg welkom in de kraamtijd, maar voor de rest doen we het de volgende keer anders, de tijd die je met die losse bezoekjes kwijt bent, besteden we de volgende keer liever aan ons gezinnetje.
Wij hebben gewoon kraamvisite ontvangen, vooral de eerste week en ik zou het de volgende keer weer zo doen. Ik vind het juist heel gezellig dat er telkens wat mensen komen in plaats van iedereen tegelijk. Wij hadden ook niets op het kaartje staan, mensen belden meestal wanneer ze langs konden komen en sommigen stonden gewoon opeens op de stoep. Vonden wij juist heel leuk.

En dat baby's altijd alleen maar slapen, dat is niet altijd waar, onze dochter niet in ieder geval. En in de kraamweek heb ik 1x een uurtje geslapen overdag, de rest 's nachts (voor zover dat kon). Dus wat dat betreft hoefde het bezoek ook nergens rekening mee te houden.

Lika, ik vind het ook een beetje raar dat je zegt dat iemand bij wie het allemaal soepel loopt dan maar minder kraamhulp moet krijgen. Het maakt ook niets uit, want die kraamhulp gaat toch niet voor een paar uur ergens anders kramen. En alle dagen kraamhulp is juist wel handig, zodat er elke dag wat gedaan kan worden. Hier had de kraamhulp ook soms even niets te doen, dan konden we even gezellig kletsen, maar ze ging vaak toch weer snel aan de slag (uiteindelijk is er altijd wel wat te doen, alles werd hier ook gestreken terwijl ik zelf nooit strijk ).
Snoopysnoopy, onze kraamhulp had echt 2 gezinnen op een dag 1 van 5 en 1 van 3 uur), dus wat dat betreft maakt het wel uit. En ik verwacht zelf dat ik bij een tweede minder zorg nodig heb, dus dan mag van mij een ander wel die uren. Het is toch onzin dat een kraamhulp dingen gaan strijken terwijl het niet nodig is of visite verzorg e.d. en dat dat uit de zorgverzekering betaald wordt? Dat vind ik echt raar. Ik vind het heerlijk dat er in NL kraamzorg is itt in andere landen, maar ik vind het niet gek dat het is ingeperkt als ik deze verhalen zo hoor....
quote:Lika schreef op 30 oktober 2008 @ 13:10:

Snoopysnoopy, onze kraamhulp had echt 2 gezinnen op een dag 1 van 5 en 1 van 3 uur), dus wat dat betreft maakt het wel uit. En ik verwacht zelf dat ik bij een tweede minder zorg nodig heb, dus dan mag van mij een ander wel die uren. Het is toch onzin dat een kraamhulp dingen gaan strijken terwijl het niet nodig is of visite verzorg e.d. en dat dat uit de zorgverzekering betaald wordt? Dat vind ik echt raar. Ik vind het heerlijk dat er in NL kraamzorg is itt in andere landen, maar ik vind het niet gek dat het is ingeperkt als ik deze verhalen zo hoor....

Vind je niet dat je een beetje overdrijft. Het gaat hier om in totaal misschien een half uurtje per dag. Maximaal en niet achter elkaar. Vroeger was er kraamzorg die ook nog kookte en boodschappen deed voor het gezin, dat vind je dan ook onzin?. Het gaat er toch ook om dat JIJ (en dus de moeder) je goed voelt en als ze dan een handje kan helpen door de visite op te vangen dan is dat goed voor JOU én het KIND.

Dat er tegenwoordig zo weinig kraamzorg betaalt wordt heeft twee redenen. Bezuinigingen door de overheid (dus ik zou als de soedemieter maar op een andere partij gaan stemmen) en omdat er nog maar heel weinig mensen zijn die dit beroep kiezen omdat ze o.a. onderbetaald worden. Wederom is dat de overheid en de verzekeringsmaatschappijen. Ga dus daar maar lekker je beklag doen en lopen zeuren over het feit dat de kraam bij anderen beschuitjes smeert en meehelpt met de visite. Maar doe dat hier niet, want daar schiet je niks mee op.

Ik vind dat een normale taak van de kraamhulp. Als ze er niet aan toe komt omdat het kind of moeder extra hulp nodig hebben dan zal dit er als eerste bij inschieten en worden er prioriteiten gestelt, maar dat wil niet zeggen dat anderen er dan maar geen recht meer op hebben en die uren naar jou toe hadden gemoeten. Wederom: onzin.
zoooo chica, weer zwanger ofzo? goeie genade wat een felheid. Hier klagen op het forum heeft inderdaad geen zin voor lika, maar ja, dan kan je 99% van de topics wel opdoeken. En ik snap lika wel hoor, vind het ook niet echt een taak voor de kraam. Maar ja, ik vind kraam hulp sowieso niks, en visite in de kraamweek ook niet, dus tja. En zo'n kraamfeest ook niet. Vind het overigens wel leuk om heen te gaan hoor, maar om zelf te geven absoluut niet. Veel en veel te druk zo net na je bevalling.
Ik zou er niet voor kiezen om een kraamfeest te geven.

Ik vond al die visite echt heel feestelijk!!! En ik vind het juist leuk om "maanden in de visite te zitten". Heerlijk, al die mensen komen naar mij toe, ik hoef nergens heen.

Vond het leuk om te vertellen over mijn baby en de ervaringen te delen. Dat lijkt me wel moeilijker op een kraamfeest. Heb je wel tijd om iedereen te spreken? Ik had veel vrienden toch een tijdje niet gezien zo na de bevalling, dus een uitgelezen kans om even bij te praten!
Lika, mijn kraamhulp deed dus wel maar 1 gezin per dag, blijkbaar verschilt dat. En ook al had ze soms niet echt iets te doen of hielp ze mee de visite drinken geven, ze keek wel met alle voedingen mee, dus ze moest er wel zijn. En ik vind het zo slecht nog niet, dat je als kraamvrouw niet zo veel hoeft op te gaan staan om weer in de keuken beschuiten te smeren of drinken in te schenken.
niet om het een of het ander hoor, maar kan de visite dat zelf niet? zeker visite die in de kraamweek komt, die kan toch zelf wel een kopje thee zetten?
Dat zou inderdaad wel kunnen, maar ik zou er niet eens bij nadenken en het zelf doen, nu deed de kraamhulp het al voordat ik het zelf kon doen. De kraamhulp let daar ook op, dat je jezelf niet voorbij rent.
Ik vond het persoonlijk juist leuk, de kraamvisite. Had ik vooraf ook niet verwacht maar zeker bij mijn eerste kwamen de muren op me af al die weken thuis, dan was ik blij als er visite kwam en ik lekker ff kon kletsen met iemand!

Een kraamfeest lijkt me veel te druk en te onpersoonlijk. Ik zou het trouwens zeker niet in 2 etappes doen, dat lijkt me veel te zwaar.
Ik moet bekennen dat ik al een paar keer een goed excuus bedacht heb om niet naar een kraamfeest te hoeven bij kennissen. Zo leuk als ik kraamvisite vind, zo vreselijk vind ik kraamfeesten. Onpersoonlijk babygluren, zo'n gevoel krijg ik er altijd bij.

Hier dus gewoon kraamvisite. Was altijd heel gezellig en als het niet uitkwam of te veel werd zeiden we dat gewoon eerlijk.
Ik vond de kraamvisite bij de eerste ook heel leuk. Bij de tweede al iets minder, omdat het voor de oudste ook best wel druk was, elke keer maar weer "gedragen" en weer geen aandacht omdat mama met de visite bezig is.

Voor mezelf vond ik het wel gezellig hoor. En voor de oudste was het wel heel leuk als er een vriendje of vriendinnetje mee kwam.

Nu is de derde op komst, en deze keer wordt het wel een kraamfeest. Ik vind het rustiger voor de oudste twee, en we zitten waarschijnlijk ook in een verbouwing, dus om dan ook nog visite te doen vind ik voor hen wel heel druk: nieuwe baby, bouwvakkers, lawaai en altijd maar bezoek.

Goede vriendinnen en familie komen toch wel meteen (ik heb dat ook gevraagd aan de mensen die ik wel in de kraamtijd al hoop te zien), en de rest moet heel eventjes geduld hebben.

Wij zetten het op het geboortekaartje en plannen de datum als we weten wanneer het kindje komt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven