Werk & Studie alle pijlers

Liegen over werk

29-02-2016 16:30 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Toen ik 2 weken geleden op diverse vacature en uitzendbureau sites naar werk zocht viel het me op dat er echt nergens een vacature was voor mijn functie (detailhandel). Ik zag wel vaak administratieve werk voorbij komen. Ik weet niet meer zo goed hoe ik het in mijn hoofd haalde om zoiets te doen maar ik solliciteerde opeens naar de functie 'administratief medewerker'. Ik wist zelfs 101% zeker dat ze niet eens zouden reageren, maar tot mijn verbazing werd ik eind vorige week gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. Er staat op mijn cv helemaal niets, geen enkel werkervaring over deze functie. Ik heb dan ook echt helemaal geen ervaring. Ik had op de middelbare school wel administratie gestudeerd, maar had later op het mbo toch voor detailhandel gekozen. Ik snap dus niet zo goed waarom ze mij opeens uitnodigen. En er is mij verder ook helemaal niks gevraagd toen ik gebeld werd. Ik heb trouwens een vriendin die accountant is, en zij zegt dat ik gewoon moet gaan naar het gesprek en gewoon moet 'verzinnen' dat ik ergens een hele korte periode wel heb gewerkt als administratief medewerker maar het niet waard vond om het op mijn cv te zetten omdat het voor een korte periode was. 'Ik ga jou alles heel goed uitleggen en helpen over het werk, het is echt niet moeilijk' zei ze nog. Ik weet dat je met liegen nooit ver komt, maar ik wil zo graag weer werken. Ik baal als een stekker omdat ik geen baan en geld heb. Ik ben ook bereid om te gaan studeren voor een diploma binnen deze branche. Wat denken jullie? Moet ik gewoon gaan naar het gesprek en vertellen wat mijn vriendin heeft geadviseerd, of moet ik gewoon heel eerlijk zijn?
Eerlijk zijn loont.

Er is een reden dat ze je uitnodigen terwijl je geen ervaring hebt. Het ziet er alleen maar raar uit als je nu ineens wel ervaring hebt.
Ik zou zeker niet liegen! Wat een belachelijk advies van je vriendin.
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Waarschijnlijk willen ze even lachen tussen alle serieuze kandidaten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ze hebben je uitgenodigd, terwijl ze je cv hebben. Blijkbaar vinden ze ervaring in als administratief medewerker niet zo belangrijk en staan er dingen in brief en cv die ze wel belangrijk vinden. Niet liegen, wel goed uitzoeken wat de functie inhoudt en wat voor bedrijf het is.
quote:Mepi schreef op 29 februari 2016 @ 16:31:

Eerlijk zijn loont.

Er is een reden dat ze je uitnodigen terwijl je geen ervaring hebt. Het ziet er alleen maar raar uit als je nu ineens wel ervaring hebt.Ja ik snap alleen niet wat de reden zou kunnen zijn... Ik had op de middelbare school wel stage gelopen als administratief medewerker maar dat is al inmiddels 1000 jaar geleden. Ik kan me alleen nog herinneren dat ik toen steeds dingen moest invoeren op de computer en verder eigenlijk niet echt iets bijzonders.
Met liegen val je door de mand, en een vriendin die accountant is, heeft ook niet veel nut. Misschien behelst de hele functie niet meer dan ordners op alfabet zetten. Ga gewoon naar dat gesprek, en beantwoord hun vragen, vertel dat je gemotiveerd bent om bij te leren. dat soort dingen. Ik heb in een ver verleden ook een collega gehad die zich binnen gebluft had, met het verhaal dat ze goed met de computer over weg kon. In de praktijk kreeg ze het nog niet voor elkaar om een mailtje te sturen (ja is onvoorstelbaar nu, maar is 20 jaar geleden) Dus vertel geen dingen die echt niet waar zijn. Ik heb via UZB ook wel administratief werk gedaan zonder de opleiding, nou bij de ene ging dat prima, bij de ander iets minder geslaagd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Stom advies, ze hebben je uitgenodigd terwijl ze weten dat je geen ervaring hebt. Ik zou wel alvast bedenken hoe je het aan gaat pakken als je de baan krijgt: hoe zorg je dat je zsm alles weet? Het gesprek goed voorbereiden: zorg dat je weet wat het bedrijf doet, wat je functie inhoudt en met welke taken je misschien wel ervaring hebt in een andere setting (vrijwilligerswerk, stage, bijbaantje, etc.). Bedenk of je eventueel wilt aanbieden om gratis een paar dagen mee te draaien zodat ze kunnen zien dat jij de juiste persoon bent voor de plek.
Klinkt als een integere accountant die vriendin van jou..

Ik zou niet liegen, wel vooraf goed inlezen over de functie en het bedrijf en bepalen of/waarom je deze functie graag wilt. Ze hebben je cv gezien en toch uitgenodigd. Misschien is hun inschatting dat het werk relatief makkelijk aan te leren is en zoeken ze iemand op motivatie/inzet/persoonlijkheid etc.
Eens met MEPI, eerlijk zijn loont. Ze hebben je uitgenodigt dus ze zullen daar een redden voor hebben.

Zijn er wellicht functies die je hebt gedaan in het verleden waarbij je aan kunt wijzen dat je administratieve competenties hebt? Dan zou ik me daar op focussen.
quote:Nooitteoud schreef op 29 februari 2016 @ 16:37:

[...]

Ja ik snap alleen niet wat de reden zou kunnen zijn... Ik had op de middelbare school wel stage gelopen als administratief medewerker maar dat is al inmiddels 1000 jaar geleden. Ik kan me alleen nog herinneren dat ik toen steeds dingen moest invoeren op de computer en verder eigenlijk niet echt iets bijzonders.Misschien is het nu ook zoiets, en willen ze geen ervaren iemand omdat die het misschien heel snel zat is
quote:himalaya schreef op 29 februari 2016 @ 16:33:

Waarschijnlijk willen ze even lachen tussen alle serieuze kandidaten.

Bij de meeste bedrijven hebben ze echt wel iets beters te doen met hun tijd...
quote:reisa1978 schreef op 29 februari 2016 @ 16:34:

Ze hebben je uitgenodigd, terwijl ze je cv hebben. Blijkbaar vinden ze ervaring in als administratief medewerker niet zo belangrijk en staan er dingen in brief en cv die ze wel belangrijk vinden. Niet liegen, wel goed uitzoeken wat de functie inhoudt en wat voor bedrijf het is.

precies dit!

en vertel ze, net als wat in je OP staat, dat je heel graag die baan zou willen en dat je bereid bent daar ook nieuwe dingen voor te leren.
quote:reisa1978 schreef op 29 februari 2016 @ 16:34:

Ze hebben je uitgenodigd, terwijl ze je cv hebben. Blijkbaar vinden ze ervaring in als administratief medewerker niet zo belangrijk en staan er dingen in brief en cv die ze wel belangrijk vinden. Niet liegen, wel goed uitzoeken wat de functie inhoudt en wat voor bedrijf het is.Als functie stond er alleen 'administratief medewerker' en daarnaast gewoon de taken die een administratief medewerker hoort te doen, dus niets meer niets minder. Verder stond er dat je een mbo diploma en denkniveau moet hebben (niets eens welke niveau). Het is een klein bedrijf. Maar is het niet oneerlijk tegenover mensen die een administratief medewerker diploma hebben als ik word aangenomen?
Nooit liegen, stom advies! Ga naar dat gesprek en zoek uit wat ze in jouw cv gezien hebben waardoor ze je uitgenodigd hebben.
quote:Nooitteoud schreef op 29 februari 2016 @ 16:41:

[...]

Als functie stond er alleen 'administratief medewerker' en daarnaast gewoon de taken die een administratief medewerker hoort te doen, dus niets meer niets minder. Verder stond er dat je een mbo diploma en denkniveau moet hebben (niets eens welke niveau). Het is een klein bedrijf. Maar is het niet oneerlijk tegenover mensen die een administratief medewerker diploma hebben als ik word aangenomen?Kennelijk zijn ze dus niet per se op zoek naar iemand met een diploma administratief medewerker. Misschien vinden ze jouw diploma detailhandel wel veel interessanter... En jij zoekt toch ook een baan? Waarom zou het dan oneerlijk zijn?

[...]

Als functie stond er alleen 'administratief medewerker' en daarnaast gewoon de taken die een administratief medewerker hoort te doen, dus niets meer niets minder. Verder stond er dat je een mbo diploma en denkniveau moet hebben (niets eens welke niveau). Het is een klein bedrijf. Maar is het niet oneerlijk tegenover mensen die een administratief medewerker diploma hebben als ik word aangenomen?Dan kun je alles wel oneerlijk vinden. Als er meer sollicitanten zijn dan wordt het merendeel afgewezen, ook al hebben ze dezelfde opleiding/ervaring. Is dat ook oneerlijk? Of als ik een lootje trek met het winnend nummer, en mijn buurvrouw niet, is dat ook oneerlijk? Soms zit het mee, soms tegen. En jij moet nog maar afwachten welk van de 2 het wordt
Soms is het werk snel aan te leren. Wellicht ben je nog jong en niet te duur in salaris. Je hebt ze getriggerd met een eerlijk cv. Waarom zou je in vredesnaam gaan liegen?

Het ene administratieve is het andere niet. Ik werk zelf op p&o en bij doorvragen val je snel door de mand. Ik zou ook mijn wenkbrauwen optrekken als je relevante informatie niet op je cv hebt staan. Die vriendin van jou is wel erg kansloos met haar advies. Denigrerend trouwens ook....een administratieve functie kan echt niet door iedereen worden uitgevoerd. Je vriendin moet haar hersens gebruiken bij het geven van advies.

Ga er heen en wees eerlijk. Dat je het uberhaupt overweegt.
In de detailhandel is het toch ook van belang om goed met cijfers om te gaan

Ik zou gewoon eens kijken welke vaardigheden je hebt opgedaan in de detailjandel die ook handig zijn in de administratieve sector. Stel je werkt in een winkel waar netheid erg belangrijk ks en goed spiegelen of alles strak zetten en jij kan dat goed en je hebt oog voor detail. Dat oog voor detail kan je ook voor andere dingen goed inzetten!
quote:nlies schreef op 29 februari 2016 @ 16:38:

Met liegen val je door de mand, en een vriendin die accountant is, heeft ook niet veel nut. Misschien behelst de hele functie niet meer dan ordners op alfabet zetten. Ga gewoon naar dat gesprek, en beantwoord hun vragen, vertel dat je gemotiveerd bent om bij te leren. dat soort dingen. Ik heb in een ver verleden ook een collega gehad die zich binnen gebluft had, met het verhaal dat ze goed met de computer over weg kon. In de praktijk kreeg ze het nog niet voor elkaar om een mailtje te sturen (ja is onvoorstelbaar nu, maar is 20 jaar geleden) Dus vertel geen dingen die echt niet waar zijn. Ik heb via UZB ook wel administratief werk gedaan zonder de opleiding, nou bij de ene ging dat prima, bij de ander iets minder geslaagdHmm ik heb ook begrepen dat er veel studenten als bijbaan administratieve werk doen terwijl ze totaal iets anders studeren. Dus het is niet heel moeilijk om dat werk te krijgen als je geen aansluitende diploma/werkervaring hebt?
Je kunt je een baan inbluffen, maar als je een maand proeftijd hebt zit je over een maand weer op je eigen bank. Ik zou eerder je leergierigheid benadrukken en vragen stellen over de taken van de functie.
Niet elk administratief werk is moeilijk. Bij het ene bedrijfs is administratief werk, echt boekhoudkundig werk (wat jouw vriendin de accountant dus doet). Maar het kan ook het verwerken van de post (open maken van de post, het inschrijven in het postboek (al of niet digitaal), verzenden van de post ed), het op orde zetten van dossiers, het opbergen/opzoeken van allerlei stukken, kopiëren enzovoorts. Het is dus heel breed. Een vriendin van mij is zonder ervaring ook aangenomen voor adminitratief werk. Puur op persoonlijkheid en enhtousiasme. Haar werkzaamheden; verwerken van de post, recetioniste/telefoniste, bijhouden van kleine administratie, bestellen van kantoorartikelen ed, opbergen van dossiers, kopieren/scannen. Allemaal zaken die je met een beetje enthousiasme prima kunt leren.

Dus zeker niet liegen! Wees enthousiast en veel succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:pitaaya schreef op 29 februari 2016 @ 16:40:

[...]

precies dit!

en vertel ze, net als wat in je OP staat, dat je heel graag die baan zou willen en dat je bereid bent daar ook nieuwe dingen voor te leren.Iedereen die solliciteert wil die baan en iedereen is bereid nieuwe dingen te leren. Mijn advies is specifieker te zijn waarom je deze baan wil, door je echt in te lezen en te weten wat voor bedrijf het is en wat de finctie inhoudt.
quote:miloen schreef op 29 februari 2016 @ 16:45:

In de detailhandel is het toch ook van belang om goed met cijfers om te gaan

Ik zou gewoon eens kijken welke vaardigheden je hebt opgedaan in de detailjandel die ook handig zijn in de administratieve sector. Stel je werkt in een winkel waar netheid erg belangrijk ks en goed spiegelen of alles strak zetten en jij kan dat goed en je hebt oog voor detail. Dat oog voor detail kan je ook voor andere dingen goed inzetten!Klopt! Ik moest altijd aan het einde van de dag administratie invoeren (ik weet niet of dat vergelijkbaar is met het functie waar ik voor heb gesolliciteerd haha). Ik moet wel heel eerlijk toegeven dat ik altijd heel precies ben en oog heb voor detail en goed met cijfers ben. Misschien heb ik dat op de een of andere manier 'uitgestraald' via mijn cv haha

[...]

Als functie stond er alleen 'administratief medewerker' en daarnaast gewoon de taken die een administratief medewerker hoort te doen, dus niets meer niets minder. Verder stond er dat je een mbo diploma en denkniveau moet hebben (niets eens welke niveau). Het is een klein bedrijf. Maar is het niet oneerlijk tegenover mensen die een administratief medewerker diploma hebben als ik word aangenomen?

Oneerlijk? :sarcastic

Denk je nou echt dat iedereen in de functie werkt waar hij/zij voor gestudeert heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven