Werk & Studie alle pijlers

Liegen over werk

29-02-2016 16:30 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Toen ik 2 weken geleden op diverse vacature en uitzendbureau sites naar werk zocht viel het me op dat er echt nergens een vacature was voor mijn functie (detailhandel). Ik zag wel vaak administratieve werk voorbij komen. Ik weet niet meer zo goed hoe ik het in mijn hoofd haalde om zoiets te doen maar ik solliciteerde opeens naar de functie 'administratief medewerker'. Ik wist zelfs 101% zeker dat ze niet eens zouden reageren, maar tot mijn verbazing werd ik eind vorige week gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. Er staat op mijn cv helemaal niets, geen enkel werkervaring over deze functie. Ik heb dan ook echt helemaal geen ervaring. Ik had op de middelbare school wel administratie gestudeerd, maar had later op het mbo toch voor detailhandel gekozen. Ik snap dus niet zo goed waarom ze mij opeens uitnodigen. En er is mij verder ook helemaal niks gevraagd toen ik gebeld werd. Ik heb trouwens een vriendin die accountant is, en zij zegt dat ik gewoon moet gaan naar het gesprek en gewoon moet 'verzinnen' dat ik ergens een hele korte periode wel heb gewerkt als administratief medewerker maar het niet waard vond om het op mijn cv te zetten omdat het voor een korte periode was. 'Ik ga jou alles heel goed uitleggen en helpen over het werk, het is echt niet moeilijk' zei ze nog. Ik weet dat je met liegen nooit ver komt, maar ik wil zo graag weer werken. Ik baal als een stekker omdat ik geen baan en geld heb. Ik ben ook bereid om te gaan studeren voor een diploma binnen deze branche. Wat denken jullie? Moet ik gewoon gaan naar het gesprek en vertellen wat mijn vriendin heeft geadviseerd, of moet ik gewoon heel eerlijk zijn?
quote:Nooitteoud schreef op 29 februari 2016 @ 17:07:

[...]

Geen idee eigenlijk. In mijn omgeving vaak wel. Ik ken niemand die bijvoorbeeld mbo heeft gestudeerd maar in een hbo of wo functie werkt. Maar wel vaak andersom, (dus hoogopgeleid maar 'lager' niveau werk) ivm werkloosheid.

Wat jammer. Ik ken super veel mensen die helemaal niet gestudeerd hebben en op hbo/wo niveau werken.

Zelfs als ik kijk naar mensen die wel gestudeerd hebben, vaak is de studie in principe niet relevant met wat ze nu doen.

Mijn managing director heeft een studie geschiedenis gedaan, onze CAO heeft een studie hotelmanagement gedaan.

Nu werken ze in de financiele industrie
quote:isa_isa_ schreef op 29 februari 2016 @ 17:41:

Welke motivatie heb je dan in je sollicitatiebrief gegeven?

Dit precies wat ik heb verstuurd;

Geachte mevrouw XXX,

Betreft: sollicitatie administratief medewerker 24 uur

Op xxxxxx.nl zag ik dat er bij uw in het bedrijf een vacature beschikbaar is voor de functie administratief medewerker. Omdat ik zeer geïnteresseerd ben in deze functie wil ik hier graag naar solliciteren.

Buiten mijn VMBO handel en administratie opleiding en een stage die ik destijds heb gelopen heb ik nog helemaal geen ervaring binnen deze branche. Ik heb een aantal jaren als verkoopmedewerker (met leidinggevende functie) gewerkt in diverse winkels, maar ik merk toch dat mijn interesses meer in deze branche liggen. Verder kan ik over mijzelf vertellen dat ik heel gemotiveerd en leergierig ben en graag wil werken en leren om mijzelf te blijven ontwikkelen. Door mij vol enthousiasme binnen uw bedrijf in te zetten hoop ik erachter te komen hoe het werken in de financiële branche is.

Graag zou ik een bijdrage willen leveren binnen uw bedrijf met mijn spontaniteit en motivatie.

Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een kennismakingsgesprek, zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.

Voor persoonlijke gegevens verwijs ik u door naar mijn curriculum vitae.

Hoogachtend,

XXXXX XXXXXXXXX
quote:Het-groepje schreef op 29 februari 2016 @ 17:57:

To, je klinkt leuk en ik zou je zo aannemen.Aaah wat lief van je Dankjewel! (Hoop dat ze ook zo zullen denken haha)
quote:Damselindistress schreef op 29 februari 2016 @ 17:37:

En voor administratief werk ben je jong. Ik heb onlangs vacature behandeld voor administratief medewerker. Meer dan 100 reacties.... allemaal mensen met een schat aan ervaring maar die zijn niet geselecteerd. Reden is dat ze werkzoekend zijn maar zoveel ervaring hebben dat onze functie veel te simpel is en geen uitdaging biedt. Die zijn weg als er iets beters komt.

Nu hebben we een dame uitgenodigd van mid 40. Niet teveel ervaring. Heeft eerst wat anders gedaan. Ben benieuwd.Dit soort reacties zorgt voor meer motivatie bij mij! Echt heel fijn om te horen. Maar is het geen probleem voor werkgevers om mensen met weinig tot geen ervaring te moeten inwerken?
Misschien denken die mensen die jouw brief hebben gelezen wel: he he eindelijk eens een persoon die zich niet in allerlei bochten draait om maar niet te hoeven zeggen dat ze de opleiding niet heeft, maar gewoon iemand die zegt waar het op staat. Zo iemand hebben we juist nodig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:dwynwen schreef op 29 februari 2016 @ 18:12:

[...]

Wat jammer. Ik ken super veel mensen die helemaal niet gestudeerd hebben en op hbo/wo niveau werken.

Zelfs als ik kijk naar mensen die wel gestudeerd hebben, vaak is de studie in principe niet relevant met wat ze nu doen.

Mijn managing director heeft een studie geschiedenis gedaan, onze CAO heeft een studie hotelmanagement gedaan.

Nu werken ze in de financiele industrie Volgens mij heb ik een kleinere omgeving dan ik dacht Dit bewijst dan weer dat opleiding(niveau) niet heel veel uitmaakt maar motivatie en inzet belangrijker is. Maar hoe krijgen mensen die nooit hebben gestudeerd het voor elkaar om op wo niveau te werken? Vraag ik me echt af. Vind het echt bijzonder knap van ze!
Prima brief hoor, en ze weten er van. Toch hebben ze je uitgenodigd. En je kunt prima in het gesprek vragen waarom ze juist jou hebben uitgenodigd. Ik zou dat direct aan het begin doen, zodat ik weet waarom ze voor mij hebben gekozen en waar ik dus extra de aandacht op moet leggen bij het gesprek. Ik vind niet dat je oneerlijk bent geweest, juist wel lef hebben om te schrijven op zn advertentie waar je nul ervaring in hebt, en dan tóch uitgenodigd worden.
Bij mijn kennis ligt het aan de opvoeding. Zij was een meisje dus een secretaresse opleiding was genoeg. Kon ze mooi werken. Praat ik wel over 25 jaar geleden.
quote:Nooitteoud schreef op 29 februari 2016 @ 18:19:

[...]

Dit soort reacties zorgt voor meer motivatie bij mij! Echt heel fijn om te horen. Maar is het geen probleem voor werkgevers om mensen met weinig tot geen ervaring te moeten inwerken?Nee hoor. Die zijn plooibaar. Kunnen worden ingewerkt zoals de organisatie het voor ogen heeft. Als je veel ervaring hebt kan inwerken lastiger zijn zelfs.
quote:Nooitteoud schreef op 29 februari 2016 @ 18:22:

[...]

Volgens mij heb ik een kleinere omgeving dan ik dacht Dit bewijst dan weer dat opleiding(niveau) niet heel veel uitmaakt maar motivatie en inzet belangrijker is. Maar hoe krijgen mensen die nooit hebben gestudeerd het voor elkaar om op wo niveau te werken? Vraag ik me echt af. Vind het echt bijzonder knap van ze!

Ik vind het een prima brief en zoals anderen al zeggen, het is ook handig voor een werkgever om nog een plooibaar iemand aan te nemen, dat kan inwerken soms makkelijker maken.

Ik denk dat het ook aan de organisatie ligt. Ik ben zelf op mijn 19e bij mijn werkgever begonnen met als plan om wat werkervaring op te doen / geld te verdienen / wat te reizen en dan een studie keuze te maken. Inmiddels ben ik 8 jaar verder en alweer jaren werkzaam in een hbo functie.
Nooitteoud, is het nog wat geworden met deze baan?
Ik begrijp dit hele topic niet. To heeft in haar brief aangegeven geen ervaring te hebben en heeft haar cv bijgesloten. Op basis daarvan mag ze op gesprek komen en nóg vraagt ze zich af of ze ervaring moet "verzinnen"? Schiet mij maar lek
Nooit werkervaring verzinnen! Een slechte werkervaring weglaten op het cv kan nog wel (heb ik ook wel eens gedaan), maar werk erbij verzinnen is het domste wat je kunt doen. Wat nu als de recruiter vraagt naar een referentie van dat verzonnen bedrijf? Dan val je direct door de mand en hoef je bij dat uitzendbureau nooit meer aan te komen voor een baan. Beter gewoon eerlijk zijn en jezelf proberen te verkopen door middel van je sterke punten, bijv.:

'Ik heb nog geen werkervaring als administratief medewerker, maar door mijn goed cijfermatig inzicht, mijn nauwkeurige werkwijze en zelfstandigheid denk ik dat ik toch een waardevolle bijdrage kan leveren aan dit bedrijf. Daarnaast sta ik altijd open voor nieuwe ervaringen en ben ik leergierig. Al met al zie ik het dus niet als een belemmering dat ik nog geen relevante werkervaring heb.'
Hoort er bij een opleiding in de detailhandel geen administratie? Dat zou in ieder geval een basis zijn alhoewel "administratieve werkzaamheden" een veel omvattend begrip is.
verba volant, scripta manent.
,
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2016 14:27
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven