Hekel aan feestjes...

13-09-2015 13:05 1879 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb -persoonlijk- een beetje een hekel aan sommige, niet alle, feestjes.

Aan verjaardagen, waarbij iedereen in een kringetje zit op een harde keukenstoel. Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten. Dus iedereen kan in dit topic laten weten of hij/zij het ermee eens is. Zonder elkaar aan te vallen.

(Oorspronkelijke openingspost veranderd; eigen mening afgezwakt, humor eruit gehaald, hopelijk nu minder kans op misverstanden)
quote:ana_isabel schreef op 29 februari 2016 @ 21:05:

[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe of wanneer de "inzichten" tot stand zijn gekomen. Ergens heeft to bedacht dat het misschien beter is om de OP aan te passen/af te zwakken om zo verdere misverstanden te voorkomen. Ook omdat het topic nu een andere wending heeft gekregen. Ik vond persoonlijk de op niet kunnen in combinatie met respect verwachten van de "kritische" lezer.

Wat meer kan TO nog doen? Het zal vast niet makkelijk zijn om je OP aan te passen, terwijl je meer medestanders dan tegenstanders hebt. Ergens moet het dan ook klaar zijn en verder gaan vanuit een nieuw startpunt.Natuurlijk. Het respect is verdubbeld en de introversie is plotsklaps verdwenen door 'het inzicht'? De feestjes gaan zeker niet meer over geklaag over "de doffe ellende" bij schoonma die Chinees eten besteld en elk jaar wacht met "taart en limonade" tot dat iedereen er is, en in de nieuwe openingspost zitten gasten nu op harde keukenkrukken?

quote:Pink-Ink schreef op 28 februari 2016 @ 11:52:

[...]

Die openingspost dateert van september. Afgezien daarvan: prima post, dit is ook my idea of hell.quote:ana_isabel schreef op 28 februari 2016 @ 11:56:

[...]

Dat maakt toch niet uit van wanneer het is?

Het is hoe to tegen bepaalde mensen/situaties aankijkt. Prima,dat je dan quasi grappig mensen op een lullige manier als voorbeeld stelt,maar kom dan niet aan met ";respect willen van anderen",als je met nog wel minder respect over anderen schrijft.
LOEP ME MAAR aub.
Schoonmama zou ik gewoon gaan. Tenzij ik ziek zou zijn of zo. Geen uren blijven hangen, maar twee, drie uurtjes is dan genoeg. En ik zou Gekke Henkie spelen, net doen of je er lol in hebt.

En ga gewoon wat vaker tussendoor, heb je quality time. Jij blij, zij blij.

Die ander? Ik laat me niet dwingen, simpel. Dat soort mensen zoals jij ze beschrijft zijn bodemloze putten. Nee is nee. Klaar.

Zondag had ik 2 superbelangrijke dingen. Heb ze allebei afgezegd omdat ik doodmoe was. Zo moe dat ik stond te janken dat ik mn borstel niet kon vinden. Tegen mijn moeder heb ik dat letterlijk zo gezegd. De andere afspraak (met mensen die niet zo dicht bij me staan) heb ik afgezegd met 'sorry sorry sorry jongens, ik ga het niet trekken. Er is een hoop gebeurd afgelopen weken, ik heb even tijd voor mijzelf nodig'

Bij beiden geen probleem.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Quote bgb: "Nee. Ik bedoelde; zou het kunnen dat ze vindt dat jij iets heel onaardigs doet? En,... zou ze misschien een punt kunnen hebben? "

Natuurlijk zou het kunnen dat ze vindt dat ik iets onaardigs doe. Ze verwacht bijv dat we op een verjaardag al om 11.00 uur er zijn, en dan pas tegen 21.00 weer gaan. Als ik dan aankondig dat ik graag kom, maar dat te lang vind, en vraag wat ze fijner vind; 11.00-16.00 of liever 16.00-21.00 uur, dan vind ik dat ik mijn grens redelijk goed bewaakt heb. Maar zij zal dit mogelijk 'onaardig' vinden.

Zou ze mss een punt kunnen hebben..?

Dat hangt van je normen en waarden af. Ik vind een blok van 5 uur een heel acceptabele periode om op een feestje te zitten. (Zelfs wat aan de lange kant.) Een ander zal dit mss te kort vinden.

Wat vind jij?
quote:ana_isabel schreef op 29 februari 2016 @ 21:05:

[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe of wanneer de "inzichten" tot stand zijn gekomen. Ergens heeft to bedacht dat het misschien beter is om de OP aan te passen/af te zwakken om zo verdere misverstanden te voorkomen. Ook omdat het topic nu een andere wending heeft gekregen. Ik vond persoonlijk de op niet kunnen in combinatie met respect verwachten van de "kritische" lezer.

Wat meer kan TO nog doen? Het zal vast niet makkelijk zijn om je OP aan te passen, terwijl je meer medestanders dan tegenstanders hebt. Ergens moet het dan ook klaar zijn en verder gaan vanuit een nieuw startpunt.Graag. (Nieuw startpunt)
quote:missie_m schreef op 29 februari 2016 @ 21:10:

[...]

Natuurlijk. Het respect is verdubbeld en de introversie is plotsklaps verdwenen door 'het inzicht'? De feestjes gaan zeker niet meer over geklaag over "de doffe ellende" bij schoonma die Chinees eten besteld en elk jaar wacht met "taart en limonade" tot dat iedereen er is, en in de nieuwe openingspost zitten gasten nu op harde keukenkrukken?

[...]

[...]

Ik zit in het hier en nu. TO doet haar best ,daar gaat het om. Er vind nu tenminste een gesprek plaats ipv over en weer verwijten maken.
quote:hatsetats schreef op 29 februari 2016 @ 21:18:

Schoonmama zou ik gewoon gaan. Tenzij ik ziek zou zijn of zo. Geen uren blijven hangen, maar twee, drie uurtjes is dan genoeg. En ik zou Gekke Henkie spelen, net doen of je er lol in hebt.

En ga gewoon wat vaker tussendoor, heb je quality time. Jij blij, zij blij.

Dat Gekke Henkie spelen, daar ben ik geen ster in ; zou dat wel willen kunnen, maar helaas. We gaan al wel heel regelmatig tussendoor. Dan is het wel gezellig.

Die ander? Ik laat me niet dwingen, simpel. Dat soort mensen zoals jij ze beschrijft zijn bodemloze putten. Nee is nee. Klaar. ook als dit naaste familie van je is..?

Zondag had ik 2 superbelangrijke dingen. Heb ze allebei afgezegd omdat ik doodmoe was. Zo moe dat ik stond te janken dat ik mn borstel niet kon vinden. Tegen mijn moeder heb ik dat letterlijk zo gezegd. De andere afspraak (met mensen die niet zo dicht bij me staan) heb ik afgezegd met 'sorry sorry sorry jongens, ik ga het niet trekken. Er is een hoop gebeurd afgelopen weken, ik heb even tijd voor mijzelf nodig'

Bij beiden geen probleem. Oh, dat is fijn...!
quote:ikbenik schreef op 29 februari 2016 @ 21:26:

Quote bgb: "Nee. Ik bedoelde; zou het kunnen dat ze vindt dat jij iets heel onaardigs doet? En,... zou ze misschien een punt kunnen hebben? "

Natuurlijk zou het kunnen dat ze vindt dat ik iets onaardigs doe. Ze verwacht bijv dat we op een verjaardag al om 11.00 uur er zijn, en dan pas tegen 21.00 weer gaan. Als ik dan aankondig dat ik graag kom, maar dat te lang vind, en vraag wat ze fijner vind; 11.00-16.00 of liever 16.00-21.00 uur, dan vind ik dat ik mijn grens redelijk goed bewaakt heb. Maar zij zal dit mogelijk 'onaardig' vinden.

Dat hangt van je normen en waarden af. Ik vind een blok van 5 uur een heel acceptabele periode om op een feestje te zitten. (Zelfs wat aan de lange kant.) Een ander zal dit mss te kort vinden.

Wat vind jij?

Wordt dat zo gezegd dan, dat je van 11 tot 9 moet komen? Word je zo echt uitgenodigd " ik geef een zaterdag een feest van 11 tot 9 en ik verwacht dat je op tijd komt en niet eerder weg gaat " ?

Of bedoelt ze dat je vanaf een uurtje of 11 welkom bent en dat ze 9 uur wel weer welletjes vindt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ikbenik schreef op 29 februari 2016 @ 21:26:

Wat vind jij?

Oh nee, vreselijk! Is zij de enige die dit normale verjaardagstijden vindt? Vindt de rest van de familie het allemaal heel normaal om 10 uur op een dag op een verjaardag te zitten? Hoe vieren anderen dat dan? Kun je dan niet eens, evt met elkaar, het gesprek aan gaan dat zo lang verjaardag vieren het echt niet leuker maakt? Dat iedereen een verjaardag viert in 3-5 uurtjes en dat het scheef is om dan alleen bij haar 2-3x zo lang te zitten?

No way dat ik 1-5x per jaar (verwacht ze het bij ieder gezinslid, deze tijden?) zo lang op verjaardag ga zitten.
Ze verwacht dat we rond 11.00 komen, en heeft het daarna over het diner. Dit diner is altijd rond 19.00 uur, daarna dus natafelen met koffie (want meteen na het eten weggaan is ook niet de bedoeling), dan is het wel 21.00 uur. Ze zegt niet "het is van 11 tot 9"
Joh, we komen op de koffie maar we blijven niet eten hoor, we krijgen de hele dag door al genoeg hapjes bij je. Nee, we blijven echt niet eten, reken maar niet op ons.
quote:ikbenik schreef op 29 februari 2016 @ 21:44:

Ze verwacht dat we rond 11.00 komen, en heeft het daarna over het diner. Dit diner is altijd rond 19.00 uur, daarna dus natafelen met koffie (want meteen na het eten weggaan is ook niet de bedoeling), dan is het wel 21.00 uur. Ze zegt niet "het is van 11 tot 9" Ik zou niet gaan onderhandelen en zeggen dat je het te lang vindt ( dat klinkt namelijk ook best onaardig ) . Het is wel zo netjes om te melden of je wel of niet blijft voor het diner en met hoeveel personen. Maar je kunt komen wanneer je wilt en weggaan ook, want " drukdrukdruk " . Er is ook niets mis met een smoesje, als je maar wel góed een smoes kunt vertellen.
@-marana; alleen de 2 verjaardagen dus (zij en man). (En de sporadische zoveel jaar getrouwd)

Rest vd familie viert het gelukkig korter. Of 'inloop'. Dat je dus ergens gedurende de dag binnen kunt lopen, tussen twee ruime tijden. Maar dat is meer om de visite te spreiden. Niet de bedoeling dat je die volledige tijd er gaat zitten dan.
Ja, ik zeg ook niet van 'veel te lang!', ik vraag welk dagdeel beter uitkomt. Of zou je dat ook niet doen..? (Ik laat natuurlijk wel even weten of ik mee eet...)
quote:ikbenik schreef op 29 februari 2016 @ 21:52:

Ja, ik zeg ook niet van 'veel te lang!', ik vraag welk dagdeel beter uitkomt. Of zou je dat ook niet doen..? (Ik laat natuurlijk wel even weten of ik mee eet...)

Nee, zou ik ook niet doen. Ik zou meedelen dat ik in de middag kom, want drukdrukdruk en dat we niet mee eten. Of wel. Als ze heerlijk kookt. Anders ook niet.

Als jij vraagt wat beter uitkomt geef je aan dat je agenda leeg is. Da's niet slim.
Maar dan blijf je toch tot de lunch of kom je pas na de lunch. Of je gaat tussendor naar een museum of het bos of weet ik veel wat. En als ze dat niet genoeg vindt, dan is dat haar probleem.

Ik heb ook zo'n moeder die zich altijd achtergesteld voelt of vindt dat we niet genoeg voor haar doen en haar verwachtingen vooral nooit uitspreekt, terwijl ik haar netto veel meer zie dan mijn vader. Dat is echt niet mijn probleem hoor. Dan gaat ze wel mokken en de halve wereld vertellen dat ik een slechte dochter ben, maar daar zit ik niet mee. Heeft wel wat jaren geduurd, maar nu gaat het goed.
OOk als het naaste familie is.

Ze wennen er wel aan hoor. Of niet. Hun probleem.
Ik heb niet zo'n super goede band met mijn broers en zussen.Er is veel, vaak en hard ruzie. Afgelopen weken zijn we noodgedwongen veel samen geweest. Toen heb ik op een gegeven moment gezegd 'ik hou echt wel van jullie, alleen als iedereen bij elkaar is, is het gewoon teveel soms. Dan moet ik even weg'. Niet meer, niet minder, daad bij het woord gevoegd en klaar.
Ik zou denk ik melden dat jullie het overdag druk hebben, dus tegen 16 uur komen zodat je relaxed de rest van het feestje mee kan maken zonder steeds op de klok te hoeven kijken.

Hier is het trouwens ook zo dat mijn moeder verwachtte dat ik de gehele verjaardag aanwezig ben. Het liefst van 11 tot 23 uur (of langer). Ik ben daar een paar jaar terug zonder veel discussie mee gestopt. Met 2 kleine kinderen de hele dag daar rondhangen vond ik geen pretje. Wij gaan nu standaard aan het einde van de middag. Vooraf maken we samen het lijstje met de boodschappen voor de verjaardag. Pikken nog net even de middag visite mee, regelen / koken eten, ruimen alles even mee op en doen een afwasje. Als de avond visite binnen komt blijven we nog een uurtje ofzo. Even tijdens de spits mee helpen met koffie/ gebak etc. En na de eerste borrel gaan we. Voor ons werkt dit super. We zien de meeste gasten even. Oma kan haar kleinkinderen showen, ze staat er niet alleen voor, en ik voel me er beter bij dat ik niet de hele dag op verjaardag hoef te zitten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 februari 2016 @ 21:55:

[...]

Nee, zou ik ook niet doen. Ik zou meedelen dat ik in de middag kom, want drukdrukdruk en dat we niet mee eten. Of wel. Als ze heerlijk kookt. Anders ook niet.

Als jij vraagt wat beter uitkomt geef je aan dat je agenda leeg is. Da's niet slim.

Hmm. Zit wat in.

Oke; 2de dilemma: bij ons in de familie is het 'not done' om 'zomaar' niet te kunnen. Dus stel dat ik idd zou zeggen van dat ik alleen met het avondeten kom, omdat het overdag zo 'drukdrukdruk ' is, dan wordt er dus per direct doorgevraagd. ("Hoezo, waar heb jij het dan zo druk mee?") Ik ben nogal slecht in smoezen of leugentjes om bestwil
quote:ikbenik schreef op 29 februari 2016 @ 22:57:

[...]

Hmm. Zit wat in.

Oke; 2de dilemma: bij ons in de familie is het 'not done' om 'zomaar' niet te kunnen. Dus stel dat ik idd zou zeggen van dat ik alleen met het avondeten kom, omdat het overdag zo 'drukdrukdruk ' is, dan wordt er dus per direct doorgevraagd. ("Hoezo, waar heb jij het dan zo druk mee?") Ik ben nogal slecht in smoezen of leugentjes om bestwil

Pffff ik begin steeds beter te begrijpen waarom jij zo een hekel hebt aan feestjes...

Wat een gedram zeg.

Van te voren gewoon goed bedenken wat je gaat zeggen. Geloof in jezelf dan doet een ander dat ook!
Weet je Ikbenik, probeer niet zo krampachtig aan je grens te zitten. Dit bedoel absoluut niet onaardig. Ik denk namelijk, doordat je zo in je hoofd bezig bent met je grens bewaken en dat je er geen zin in hebt en dat afzeggen je niet in dank wordt afgenomen, dat je daardoor erg veel energie kwijtraakt. Hoe meer je tegen dingen opziet, hoe vermoeider je ervan wordt.

Bekijk het per keer. Kijk hoe je je voelt op zo een moment en beslis dan wat je doet. Deel dan kort mee als je niet gaat of een kortere bezoektijd aanhoudt. Ik zou er niet te veel excuses aan vast gaan binden.

Ik zal wat voorbeelden geven, zodat je mij iets beter begrijpt. Een familielid komt met mededeling, dag x moeten jullie allemaal vrij houden, ik vier mijn verjaardag. Nou das leuk voor de jarige, maar voor alles wat gevierd wordt, krijgen we zo een mededeling. En als je dan vraagt wat de planning voor zo een dag is, dan blijkt nog niet bekend te zijn. In het verleden hield ik netjes de hele dag vrij. De laatste keer heb ik gezegd, je moet me eerst vertellen wat je doet met je verjaardag en dan kijk ik welk dagdeel ik vrij houd.

Nog een familielid, we vieren verjaardag van Z op die dag, in restaurant zus, aan de andere kant van het land. Het is op een werkdag, hoe graag ik wil, ik heb geen verlofuren, rond dat tijdstip nog geen auto beschikbaar. Als we na werk gaan, komen we op z'n vroegst half tien savonds aan. Ik besluit daarom dat we niet gaan. Ik keek er erg tegen op om te zeggen dat vriend en ik het niet redden om te komen, want ik weet dat hetmij echt kwalijk genomen wordt. Ik dacht of men het nu leuk vindt of niet, mijn besluit staat vast (wel eerst met vriend besproken welke opties we hadden), dus ik vertel het en ben ik ervan af. Ik werd bijna genegeerd toen ik het zei, maar ik heb duidelijk gezegd " we redden het niet, dus we komen niet". Nu snapt familielid haarfijn dat we er niet altijd kunnen zijn.

[...]

Hmm. Zit wat in.

-gewoon, met dingenjekenthetwel

-jeetje. wat een achterdocht. geloof je me soms niet

- vertel ik liever niet, is nogal genant

- ik heb nog een verjaardag

-heb afspraak met hypotheker/ notaris/ therapeut/ ...

-gezins en puberdingetje, jeweetwel
Overdrijf eventueel je beperkte energie en je behoefte aan rust. 'Ik heb zo'n drukke week, ik moet echt even bijtanken in het weekend.' (Hmm terwijl ik dit type bedenk ikke dat het lastiger is om zo'n smoes voor je hele gezin te laten gelden...)

Vindt je man het net zo vervelend, deze feestjes? Of zou hij ook wat vaker alleen, met of zonder kinderen, kunnen gaan?

[...]

Hmm. Zit wat in.

Oke; 2de dilemma: bij ons in de familie is het 'not done' om 'zomaar' niet te kunnen. Dus stel dat ik idd zou zeggen van dat ik alleen met het avondeten kom, omdat het overdag zo 'drukdrukdruk ' is, dan wordt er dus per direct doorgevraagd. ("Hoezo, waar heb jij het dan zo druk mee?") Ik ben nogal slecht in smoezen of leugentjes om bestwil Geen smoesjes verzinnen. Het beste gewoon eerlijk zijn. Dat je bijv iets meer tijd voor jezelf nodig hebt. Je voelt dat er een last van je schouders afvalt, als je eerlijk zonder te veel uitleg aangeeft waarom je niet wil of kan.
quote:Wittelelie143 schreef op 29 februari 2016 @ 23:16:

[...]

Geen smoesjes verzinnen. Het beste gewoon eerlijk zijn. Dat je bijv iets meer tijd voor jezelf nodig hebt. Je voelt dat er een last van je schouders afvalt, als je eerlijk zonder te veel uitleg aangeeft waarom je niet wil of kan.

Het lijkt alsof dat bij haar familie juist niet mogelijk is om eerlijkste zijn.

Ik zou ook liegen als dat zou betekenen dat ik niet aan een kruisverhoor onderworpen zou worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven