Mode & Beauty alle pijlers

Dresscodes, waarom?

02-03-2016 11:08 117 berichten
Naar aanleiding van het nonprobleem over Koningsdagoutfit-dilemma's, herinnerde ik me een recente ergernis over dresscodes op bruiloften en andere feestjes.

Ik ben/was gek op shoppen, maar omdat ik dacht dat mijn garderobe toch echt wel compleet was, heb ik een maand geleden besloten om een half jaar geen kleding te kopen. Een week later ontving ik een uitnodiging voor een bruiloft, waarbij er een dresscode vermeld staat: een tintje pastel. Nu dacht ik dus dat mijn garderobe helemaal compleet was, maar ik kwam tot de schokkende ontdekking dat ik een pastel-feest-outfit mis

Gelukkig leerde Google mij dat pastel meer is dan alleen babyroze, en blijk ik vrij recent een nette rok te hebben gekocht dat pastel bevat (en tevens het enige kledingstuk is dat pastel bevat). Ik zal me dus braaf aan de dresscode gaan houden, maar wel wat zakelijker gekleed gaan dan dat ik zonder dresscode zou doen.

Nu vraag ik me dus af, waarom wil je een dresscode op je bruiloft of ander "uniek" feestje? Ik denk dat men zich snel verplicht voelt om speciaal wat aan te schaffen om aan zo'n code te voldoen. Zelf vind ik het hartstikke leuk om een jurkje te gaan kopen voor een speciale gelegenheid, maar ik wil me hiertoe niet verplicht voelen. Zeker in mijn studententijd heb ik regelmatig gehoord, dat een mede-student speciaal iets aan schaft voor een bruiloft met dresscode (bijvoorbeeld helemaal wit), en vervolgens de rest van de maand zuinig moet doen.

Ook zou ik wel willen horen of iemand nog een leuk/grappig/afschuwelijk/sappig verhaal heeft met betrekking tot dresscodes en het mogelijke onstane drama als gevolg van zo'n code.
Je kunt toch gewoon iets van een vriendin lenen dan? Zie het probleem niet.

Ik vind dress codes juist wel heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vervelend om iets nieuws te moeten kopen, speciaal voor een bruiloft of feest. Ik heb periodes dat ik wat minder te besteden heb en als ik dan iets koop, dan graag iets wat ik zelf wil en niet wat van mij gevraagd wordt. Ik heb bijvoorbeeld ook geen pastel kleding en ik hou daar ook niet zo van (wel in mijn huis, niet aan mijn lijf), ik zou dus not amused zijn als ik dan voor een bruiloft speciaal iets aan moet schaffen wat ik daarna niet meer draag. Gelukkig heb ik eigenlijk nooit dat soort feestjes, op de bruiloften die ik de afgelopen jaren heb gehad kon ik gewoon een leuk jurkje aan dat ik nog in de kast had hangen. Onze vrienden en familie zijn wat dat betreft net als ik: niet moeilijk doen, al wil je in de fleecevest komen, het is leuk dat je er bent. Al doet iedereen wel zijn best om er netjes en leuk uit te zien hoor, dat wel.
Ooit een bijeenkomst meegemaakt waarbij ik achteraf dacht, hadden we maar een dresscode op de kaart gezet.

Was bij een crematie en een gedeelte van de naaste familie van de overledene kwam (echt waar!) in kleren met scheuren, verfvlekken met een zeer onwelriekende geur om zich heen.

Je zou toch verwachten dat iedereen naar een dergelijke bijeenkomst op z'n minst even de moeite neemt, iets schoons aan te doen.
quote:Taralina schreef op 02 maart 2016 @ 11:16:

Ik vind dress codes juist wel heel erg leuk.Dan moet dat wel net kunnen. Bij mij bijvoorbeeld heeft geen van mijn vriendinnen dezelfde maat en mijn schoonzussen ook niet.
quote:groenebroek schreef op 02 maart 2016 @ 11:18:

Ooit een bijeenkomst meegemaakt waarbij ik achteraf dacht, hadden we maar een dresscode op de kaart gezet.

Was bij een crematie en een gedeelte van de naaste familie van de overledene kwam (echt waar!) in kleren met scheuren, verfvlekken met een zeer onwelriekende geur om zich heen.

Je zou toch verwachten dat iedereen naar een dergelijke bijeenkomst op z'n minst even de moeite neemt, iets schoons aan te doen.Dat vind ik meer een onuitgesproken dresscode, of te wel gewoon fatsoen. Bij een crematie loop je niet in kapotte, stinkende kleding, een dresscode zou niet nodig moeten zijn. Wel erg trouwens.
Niet al te moeilijk maken dan. Stel dat je toch al een donkerblauwe jurk zou aantrekken, hop even naar Action / fournituren winkel voor een meter pastel-gekleurd lint, maak je daar een ceintuurtje van. Of bind het het in je haar. Of je koopt een goedkoop pastelkleurig tasje of haaraccessoire of armband bij Primark of een dergelijke winkel.
Echt no way dat ik iets in pastel aantrek. Dat staat me niet.
Dresscodes als 'black tie', 'cocktail' etc. vind ik alleen maar handig.

Dan ben je nooit over- of underdressed.

Van die 'originele dresscodes' hoeven van mij niet zo maar aan de andere kant is het ook vaak makkelijk op te lossen. Laatst was de dresscode iets met roze. Dan draag ik een wit jurkje dat ik al heb met een roze riem en oorbellen. Ben je voor minder dan een tientje klaar.
quote:clemance schreef op 02 maart 2016 @ 11:20:

Niet al te moeilijk maken dan. Stel dat je toch al een donkerblauwe jurk zou aantrekken, hop even naar Action / fournituren winkel voor een meter pastel-gekleurd lint, maak je daar een ceintuurtje van. Of bind het het in je haar. Of je koopt een goedkoop pastelkleurig tasje of haaraccessoire of armband bij Primark of een dergelijke winkel.Dat dus.
quote:vivapimpelmees schreef op 02 maart 2016 @ 11:21:

Er werd ook gevraagd om een 'tintje' pastel. Je hoeft dus niet in een baby-blauwe jurk op te draven

Een 'tintje' is voor mij een armband / ceintuur / haarfrutsel.
Pastelkleurige nagellak. Hopsakee.
quote:Taralina schreef op 02 maart 2016 @ 11:16:

Ik vind dress codes juist wel heel erg leuk.Ja want vriendinnen hebben allemaal hetzelfde lichaam en natuurlijk net een pastel ( vreselijk) outfit klaarliggen met bijpassende schoenen en tas.
quote:vivapimpelmees schreef op 02 maart 2016 @ 11:21:

quote:groenebroek schreef op 02 maart 2016 @ 11:18:

Je zou toch verwachten dat iedereen naar een dergelijke bijeenkomst op z'n minst even de moeite neemt, iets schoons aan te doen.Och, ik heb warme herinneringen aan de crematie van een kennis, een groot gedeelte van de gasten kwam van het werk (de plantsoenendienst bijvoorbeeld) dus een hoop van de kleding was niet zo schoon of had feloranje accenten. Nee, niet comme il faut, maar ik vond het zo tof dat ze er allemaal waren.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik vind die dresscodes echt debiel maar goed ik hou ook niet van bruiloften en partijen. En al helemaal niet van zulke dresscode feestjes.

Zou wel mijn best doen als het voor iemand is die me echt na staat. Maar ik ga ook geen pastel aan doen. Dan zou ik ook voor een armband of haarding gaan.

Verder van me af zou ik dus niet gaan of kijken wat ik in mijn kast heb.
De officiële dresscodes zoals casual, tenue de ville, cocktail (black tie) en gala (white tie) zijn inderdaad erg handig. Dan weet je zeker dat er geen ongemakkelijke situaties ontstaan omdat je zwaar over- of underdressed bent.

Al die kleurtjes zijn geen officiële dresscodes, laatst nog een bruiloft met als thema 'appeltjesgroen'. Drama natuurlijk, zeker in de winter. Maar toch heb ik er wel speciaal een jurkje voor gekocht. Ik kan het missen en dan heb ik voor een volgende gelegenheid weer eens een origineel jurkje in de kast hangen.
Een dresscode is oorspronkelijk een gebaar van de gastheer /vrouw naar de gasten met als doel om hen op de gelegenheid zelf een ongemakkelijk gevoel te besparen t.a.v. de kledingkeuze. Als gast zijnde toon je respect naar je gastheer/-vrouw door je hieraan te houden.

Een dresscode laat je eigenlijk weten of je bijv. in black tie of tenue de ville moet komen zodat je niet over- of underdressed verschijnt. Dat jij in pasteltinten moet komen zegt dus eigenlijk niks. Dat kan een lila galajurk zijn of een roze paasei outfit van de carnavalswinkel...

En idd. pasteltinten staan echt niet iedereen.

Zoek het in de accessoires als het lukt of leen iets bij een ander. Bij een ander topic tipte ik nog over de kledingbibliotheken die her en der geopend worden. Hier kan je kleding lenen. Een interessant concept. Google maar eens.

Succes!
quote:may_ka schreef op 02 maart 2016 @ 11:29:

[...]

Och, ik heb warme herinneringen aan de crematie van een kennis, een groot gedeelte van de gasten kwam van het werk (de plantsoenendienst bijvoorbeeld) dus een hoop van de kleding was niet zo schoon of had feloranje accenten. Nee, niet comme il faut, maar ik vond het zo tof dat ze er allemaal waren.

Dan had ik het ook niet erg gevonden.

Maar in dit geval had iedereen de hele dag vrij en was de crematie al vroeg op de ochtend. Dan trek je toch op z'n minst iets schoons aan?
Oh, overlap met Borboletas
quote:may_ka schreef op 02 maart 2016 @ 11:29:

[...]

Och, ik heb warme herinneringen aan de crematie van een kennis, een groot gedeelte van de gasten kwam van het werk (de plantsoenendienst bijvoorbeeld) dus een hoop van de kleding was niet zo schoon of had feloranje accenten. Nee, niet comme il faut, maar ik vond het zo tof dat ze er allemaal waren....warme herinneringen aan een crematie... (sorry!)
Ik heb zelf dus dezelfde instelling als pamelacourson, en ik dacht tot voor kort ook dat ik niemand kende die zoiets als een dresscode zou verzinnen. In dit voorbeeld valt het inderdaad mee, omdat het alleen een tintje is, dus ik eventueel in de accessoires iets pastels kan stoppen. Maar ik heb in mijn omgeving wel wat extremere voorbeelden van dresscodes gehoord, die niet zo ruim te interperteren zijn als "een tintje dit" of "cocktail".

Misschiend dat jullie ook iedeeën hebben voor de pastel-outfit van mijn vriend, al denk ik dat hij pastelsokken oid gaat aanschaffen.
Officiele dresscodes als tenue de ville, black tie etc. prima! Die zijn duidelijk, dan weet je waar je aan toe bent.

Moeilijker is het met een dresscode als "feestelijk".

Kan heel verschillend geïnterpreteerd worden.

Ooit was ik op een bruiloft waar dresscode "feestelijk" op de uitnodiging stond. Het was een beetje een corpsballenmilieu. Liepen er mannen rond in smokings waar de rafels aanhingen en hun vriendinnen in vintages jurkjes met loshangende zomen en kapotte naadjes. We voelden ons zeer overdressed in mijn voile paarse (nieuwe) bloes op zwart rokje en paarse hakken en manlief in keurig donker pak.

.
Omdat ze vragen om een tintje zou ik geen nieuwe outfit kopen maar een klein accessoire.

Bijvoorbeeld een haarband of een riempje ofzoiets.

Pastels staan mij ook niet echt, dan voel ik me net een paasei.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou ook echt niet meedoen aan die onzin.

Ik heb, uitgezonderd van een lila bh, ook geen pasteltinten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven