Mode & Beauty alle pijlers

Dresscodes, waarom?

02-03-2016 11:08 117 berichten
Naar aanleiding van het nonprobleem over Koningsdagoutfit-dilemma's, herinnerde ik me een recente ergernis over dresscodes op bruiloften en andere feestjes.

Ik ben/was gek op shoppen, maar omdat ik dacht dat mijn garderobe toch echt wel compleet was, heb ik een maand geleden besloten om een half jaar geen kleding te kopen. Een week later ontving ik een uitnodiging voor een bruiloft, waarbij er een dresscode vermeld staat: een tintje pastel. Nu dacht ik dus dat mijn garderobe helemaal compleet was, maar ik kwam tot de schokkende ontdekking dat ik een pastel-feest-outfit mis

Gelukkig leerde Google mij dat pastel meer is dan alleen babyroze, en blijk ik vrij recent een nette rok te hebben gekocht dat pastel bevat (en tevens het enige kledingstuk is dat pastel bevat). Ik zal me dus braaf aan de dresscode gaan houden, maar wel wat zakelijker gekleed gaan dan dat ik zonder dresscode zou doen.

Nu vraag ik me dus af, waarom wil je een dresscode op je bruiloft of ander "uniek" feestje? Ik denk dat men zich snel verplicht voelt om speciaal wat aan te schaffen om aan zo'n code te voldoen. Zelf vind ik het hartstikke leuk om een jurkje te gaan kopen voor een speciale gelegenheid, maar ik wil me hiertoe niet verplicht voelen. Zeker in mijn studententijd heb ik regelmatig gehoord, dat een mede-student speciaal iets aan schaft voor een bruiloft met dresscode (bijvoorbeeld helemaal wit), en vervolgens de rest van de maand zuinig moet doen.

Ook zou ik wel willen horen of iemand nog een leuk/grappig/afschuwelijk/sappig verhaal heeft met betrekking tot dresscodes en het mogelijke onstane drama als gevolg van zo'n code.
Alle reacties Link kopieren
quote:-kuuk- schreef op 02 maart 2016 @ 12:49:

TO, het is hier al meerdere keren gezegd maar ik zou het ook met pastelkleurige accessoires afmaken. Als het bruidspaar een bepaald kleuraccent wil zien dan voeren ze dat zelf maar uit in de decoraties Want misschien is het wel gewoon een overactieve ceremoniemeester met een creatief idee..... Heb ik (werktechnisch) al eens meegemaakt bij een bruidspaar: schoonmoeder had bedacht dat het bruidspaar het vast erg leuk zou vinden als de gasten in lila of paars kwamen of als accent gebruikten. Want het bruidspaar was dol op lila en paars, getuige de jurk, stropdas, overhemd en bloemen van het bruidspaar.

Bruid vertelde mij enkele dagen later dat het de vreselijkste verrassing was die ze ooit gekregen had.... Ze vond het zo erg dat ze van de huwelijksvoltrekking maar weinig mee heeft gekregen!

Het zal je maar gebeuren..Wat een dramaqueen.
Dresscode waardoor je weet hoe netjes je je ongeveer moet optuigen: handig.

Dresscode waarvoor je iets nieuws moet kopen wat je verder nooit draagt: irritant en niet erg gastvrij.

Gelukkig zelf nooit heel moeilijk hoeven doen. Je zal hier maar - verkleed - bij moeten zijn:

In Nederland is het gebruik van bruiloftskleuren volgens mij niet zo ingeburgerd. Matchende kleuren en outfits voor directe familie en een code voor de gasten klinkt mij nogal Amerikaans in de oren.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Inderdaad, dresscodes als cocktail of gala zijn gewoon handig om te voorkomen dat je over- of underdressed bent.

En (en volgens mij is dit niet een hele populaire mening hier ) ik vind in bepaalde situaties dresscodes ook wel wat toevoegen aan de sfeer van een feestje, inderdaad als verlengstuk van de decoratie, zoals hier eerder minder positief benoemd werd. Bij een borrel bij een jachtclub is het leuk als iedereen er een beetje nautisch uitziet, bij een boho-stijl huwelijk in de bossen zal een lichte broek + overhemd beter passen dan een zwart pak, etc.

Iedereen in dezelfde kleur/tint vind ik dan vaak weer minder toevoegen.

Ik ben overigens op een verjaardagsdiner bij een strandclub geweest waar het thema ibiza-stijl was en iedereen keurig in thema was gekomen, behalve één iemand die in een zwart jurkje, compleet met donkere make up was komen aanzetten. Zowel zij als de jarige hadden er op het feest zelf geen moeite mee dat ze nogal uit de toon viel, totdat de foto's op de computer gezet werden. Toen vond de jarige het toch wel jammer dat op alle groepsfoto's de aandacht meteen naar het enige zwarte blok op de foto getrokken werd en niet naar de jarige zelf...
quote:-kuuk- schreef op 02 maart 2016 @ 12:49:

TO, het is hier al meerdere keren gezegd maar ik zou het ook met pastelkleurige accessoires afmaken. Als het bruidspaar een bepaald kleuraccent wil zien dan voeren ze dat zelf maar uit in de decoraties Want misschien is het wel gewoon een overactieve ceremoniemeester met een creatief idee..... Heb ik (werktechnisch) al eens meegemaakt bij een bruidspaar: schoonmoeder had bedacht dat het bruidspaar het vast erg leuk zou vinden als de gasten in lila of paars kwamen of als accent gebruikten. Want het bruidspaar was dol op lila en paars, getuige de jurk, stropdas, overhemd en bloemen van het bruidspaar.

Bruid vertelde mij enkele dagen later dat het de vreselijkste verrassing was die ze ooit gekregen had.... Ze vond het zo erg dat ze van de huwelijksvoltrekking maar weinig mee heeft gekregen!

Het zal je maar gebeuren..Ik vraag mij altijd af hoe mensen dat voor elkaar krijgen. Zijn er echt bruidsparen die hun ceremoniemeester ongezien bijlages bij de uitnodigingen laten stoppen? Of zijn er dan verborgen facebookpagina's waar het bruidspaar niet bij kan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Bruidsparen met een ceremoniemeesterbrief zijn in mijn omgeving (rond de 30 jaar oud) heel normaal? Eigenlijk nog niet een bruiloft gehad zonder zo'n brief, alleen bij een tante die voor de tweede keer trouwde? Ik dacht dat dat altijd zo was juist...

Maar soms dan staat er inderdaad iets in over een dresscode met een kleurtje, en dan houdt ik het toch bij een tasje/armband/sjaaltje aangezien ik zelf graag zwart/grijs/donkerblauw draag en dat vaak niet de bruiloft-themakleuren zijn
Ik heb wel eens zo'n 'ceremoniemeesterbrief' gehad, maar ik nam toch aan dat het bruidspaar die ook gelezen heeft? Maar ik ben niet zo heel goed thuis in Nederlandse bruiloften.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ja ze zijn natuurlijk wel in overleg geschreven. Maar soms denken ceremoniemeester origineel te moeten zijn? En iedereen in het lila/mintgroen/pastelblauw te laten komen. Of er is sprake van een bridezilla. Ik denk inderdaad met het oog op de foto's.
quote:Martine87 schreef op 03 maart 2016 @ 16:25:

Bruidsparen met een ceremoniemeesterbrief zijn in mijn omgeving (rond de 30 jaar oud) heel normaal? Eigenlijk nog niet een bruiloft gehad zonder zo'n brief, alleen bij een tante die voor de tweede keer trouwde? Ik dacht dat dat altijd zo was juist...

Ik denk idd een omgevingsdingetje van mensen die elkaar na doen. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Als we al een kaart via de ceremoniemeester kregen dan kon je die vragen stellen over het kado of zo (of kaarten sturen was uitbesteed, geen idee). Outfits waren altijd vrij...
Hahaha, die Sgt. Pepper trouwerij
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:spuit_111 schreef op 03 maart 2016 @ 15:52:

[...]

Een schoonmoeder in precies de kleuren van je trouwjurk vind ik ook gek, maar wat is er mis met knalrood?

Met rood is niks mis op zich. Maar we zagen later pas, eigenlijk doordat iedereen het zei die de foto zag, dat zij er in het geheel knalrood echt uitsprong. Natuurlijk zie je eerst op de foto het bruidspaar, maar qua gasten was zij heel erg opvallend. Rood hoedje, rode jurk, rode pumps. Misschien was dat allemaal een beetje té? En de andere gasten waren echt niet kleurloos gekleed ofzo..

En ja, dat van schoonma was écht niet leuk. Van te voren nog over gehad dat het echt not done was om in de kleuren van de bruid op te komen dagen. Ze zei toen al dat ze dat echt onzin vond en dat ze er eigenlijk nog nooit van gehoord had.
Wij hadden een optionele dresscode. Onze bruiloft was in rockabilly stijl en ik had onze kleding zelf gemaakt (ik een swing dress van een leuk druk stofje waar pin ups in bikini op stonden en hij een bowlingshirt met 1 paneel van de stof die ik in mijn jurk had zitten) en wij hadden zoiets van 'iedereen mag komen zoals ie is maar áls je dan iets aparts aan wil doen pak dan wat met een rock'n'roll tintje. Ik wilde voorkomen dat mensen in een sjiek duur pak gingen komen omdat ze dat vaak denken aan te moeten trekken bij een bruiloft. Ongeveer de helft had dat ook gedaan omdat het mensen waren die het of leuk vonden of zelf ook beetje in het rockabilly wereldje zaten. Mijn vader kwam met een elvis pruik uit de feestwinkel en mijn broer en schoonzus konden zo in grease. Je moet er van houden maar het was dus niet verplicht dus geen enkel scheef gezicht gehad van en naar de mensen die gewoon een nette broek met een overhemdje aan hadden getrokken. Wij hadden ook geen ceremoniemeester of ander traditioneel gedoe waardoor het sowieso al lekker informeel was.
Ik zou denken omdat het feit dat iedereen in dezelfde stijl/kleur gekleed is het groepsgevoel verhoogt en je dan eventueel een grotere kans hebt op een geslaagd feest?

Om die reden ben ik dol op feestjes met een dresscode

Al mag de gastheer/-vrouw geen te hoge eisen stellen.
Veritas vos liberabit
Ik heb enorm de pest aan dresscodes. Ik maak zelf wel uit wat ik aantrek. En ik kom echt niet in spijkerbroek oid

Vooral bij bruiloften vind ik het ongepast, dwingend en arrogant. En dan ga ik dus niet.

Andere feesten ga je meestal vrijwillig heen, maar moetertjes met een dresscode, nee dan blijf ik lekker thuis.
Ab imo pectore
Had me niks uitgemaakt als iemand in spijkerbroek was komen opdagen. Dat heb ik liever dan dat iemand zich totaal ongemakkelijk in een apenpakkie hijst omdat het nou eenmaal een bruiloft is.
quote:handigmetgeld schreef op 03 maart 2016 @ 16:06:

[...]

Ik vraag mij altijd af hoe mensen dat voor elkaar krijgen. Zijn er echt bruidsparen die hun ceremoniemeester ongezien bijlages bij de uitnodigingen laten stoppen? Of zijn er dan verborgen facebookpagina's waar het bruidspaar niet bij kan?

Schoonmoeder was in dit geval niet de ceremoniemeester. Ze had de ceremoniemeesters overtuigd dat het bruidspaar het echt geweldig zou vinden als iedereen in lila en paars zou komen...

Ik ben zelf vorig jaar ceremoniemeester geweest bij een familielid en ik heb een brief bijgevoegd met extra informatie, routebeschrijving e.d. Bruidspaar heeft die brief uiteraard wel eerst gelezen.
Ik houd niet van dresscodes. Eigenlijk helemaal niet van grote bruiloften met ceremoniemeesters, vrijgezellenavonden, toeters en bellen, versiering en bloemen qua kleur op elkaar afgestemd, duiven die uit mandjes worden losgelaten, een zanger die de trouwceremonie op het stadhuis "opluistert". Ik ga al rillen bij "say yes to the dress" en andere trouwprogramma's waarbij familie en vriendinnen zich overal mee bemoeien en bruiden helemaal gestressed zijn t.g.v. hun eigen perfectionisme. Het lijkt wel of het steeds grootser en mooier moet zijn.
.
quote:amarna schreef op 04 maart 2016 @ 09:23:

Ik houd niet van dresscodes. Eigenlijk helemaal niet van grote bruiloften met ceremoniemeesters, vrijgezellenavonden, toeters en bellen, versiering en bloemen qua kleur op elkaar afgestemd, duiven die uit mandjes worden losgelaten, een zanger die de trouwceremonie op het stadhuis "opluistert". Ik ga al rillen bij "say yes to the dress" en andere trouwprogramma's waarbij familie en vriendinnen zich overal mee bemoeien en bruiden helemaal gestressed zijn t.g.v. hun eigen perfectionisme. Het lijkt wel of het steeds grootser en mooier moet zijn.Same here. Maar wij zijn dan ook gewoon gratis in 5 minuten getrouwd. In spijkerbroek.
Ab imo pectore
Toen ik trouwde was er geen dresscode ondanks dat ik dat zelf wel heel leuk vind.

Zonder overleg had mijn vriendengroep afgesproken om allemaal een tintje roze te dragen (mijn favoriete kleur😊) mijn en zijn familie droeg een tintje paars.

Ik weet nog goed hoe ontzettend leuk ik t vond om te zien en hoe lief ik het van ze vond om dit te bedenken en uit te voeren.
Ooit een uitnodiging gekregen met alleen op de kaart dresscode: red or dead

Niet zo moeilijk dacht ik dus mooie knalrode outfit en klaar. Gelukkig had iedereen het zo opgevat dacht ik. Totdat ik ergens heel ongemakkelijk in een hoek 2 mensen als zombie verkleed zag.

Na.een half uur waren ze spoorloos.
quote:khemam schreef op 06 maart 2016 @ 12:13:

Ooit een uitnodiging gekregen met alleen op de kaart dresscode: red or dead

Niet zo moeilijk dacht ik dus mooie knalrode outfit en klaar. Gelukkig had iedereen het zo opgevat dacht ik. Totdat ik ergens heel ongemakkelijk in een hoek 2 mensen als zombie verkleed zag.

Na.een half uur waren ze spoorloos.
Hier ook een vergelijkbaar dilemma met lila en paars....

Goede vriendin van me trouwt binnenkort in het buitenland (temp rond 25 graden)

Dresscode zou roze en wit zijn. Dus ik met mn goede gedrag een roze jurkje besteld. En......dresscode is veranderd in paars..... helpppp!!!

En een hint van paars is voor de meeste gasten prima, maar gezien ik ceremoniemeester en getuige ben is het toch wel de bedoeling dat ik een paars jurkje aan doe.... lila valt af, dat staat me echt verschrikkelijk. Fijn ook dat paars nu zo in de mode is (NOT) !!!
Ik heb een vriendin die binnenkort een bruiloft heeft. Ze heeft niet echt budget. Overdag moet ze in paars/lila (wat IS dat toch met die enorm gruwelijke kleur), na het eten heeft ze 20 minuten om zich 'om te toveren' tot de thema eis van die avond. Een disney figuur. Wat denken sommige bruidsparen wel niet? Werkelijk belachelijk. Het is niet eens een beetje leuk. Ze moet dus 2 outfits aan gaan schaffen
quote:vivapimpelmees schreef op 02 maart 2016 @ 11:21:

Echt no way dat ik iets in pastel aantrek. Dat staat me niet.Ik ga ook niet in pastel, pleurt op. 'Feestelijke kleding' als dresscode prima, maar geen kleuren e.d.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:orkenflow schreef op 02 maart 2016 @ 15:11:

[...]

Ja, als je een stuk zeep bent.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven