Medisch laboratorium werk

08-03-2016 15:50 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn man en ik willen over een tijdje proberen zwanger te worden van ons eerste kindje.

Nu werk ik op een (klein/relatief nieuw) medisch lab, waar nog niemand eerder zwanger is geworden. Helaas is er dus ook geen voorschrift of iets dergelijks.

Ik wil ook niet nu al gaan aangeven dat we zwanger willen worden. Dus kan niet vragen om hulp op het werk.

Ik weet wel ongeveer mijn gevaren, maar ben bang wat over het hoofd te zien. Wat kan ik het beste doen? Zijn er bij jullie laboratorium werk richtlijnen voor vrouwen met een kinderwens of zwangere?

Zijn hier dames die hier ervaring mee hebben?
http://labtaal.nl.server3 ... nger%20in%20het%20lab.pdf

Misschien heb je iets aan de info uit de link.
https://www.nvab-online.n ... gerschap%20postpartum.pdf

Het rapport waarnaar in mijn vorig link verwezen wordt.
Ik heb er ervaring mee, maar dan op een chemisch lab. Toen ik zwanger werd, kreeg ik administratieve werkzaamheden ipv lab werk. Maar je kan misschien beter overleggen met je leiding wat er zou gebeuren als je zwanger zou zijn
Ik zou het juist wel aangeven. Dat hoef je niet meteen in de groep te gooien, maar zoiets moet je kunnen bespreken met je leidinggevende. Sommige dingen die gevaarlijk of ongezond zijn tijdens de zwangerschap zijn dat juist in de eerste paar weken, soms nog voordat je weet dat je zwanger bent.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als het goed is voldoet jouw werkgever aan de eisen hierover.

Toch is verstandig om je (algemene) vraag aan de orde te brengen en kan er bijv tijdens een werkoverleg aandacht aannbesteed worden,
Je bent zelf een theepot
Ligt helemaal aan het soort lab. Bv microbiologisch hoef je echt niet van werkzaamheden te veranderen.

ps ik zou echt niet nu al je baas inlichten. Stel het duurt lang voordat je zwanger bent?
Is er niet een arbo-persoon bij jullie op werk bij wie je, vertrouwelijk, dit soort vragen neer kunt leggen?
Ik weet niet wat voor laboratorium je werkt, maar cotact met xyleen en formaline moet je vermijden. Als het voor jou van toepassing is, moet je leidinggevende hier rekening mee houden. Ik ben een lab-collega.

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
Bedankt voor de linkjes en reacties.

Ik wil het liever niet aangeven, omdat het inderdaad lang kan duren.

Ook hoop ik op een promotie, die dan wellicht langs m'n neus voorbij gaat.

Aan de andere kant wil ik echt het beste voor een kind. Er dus ook al in de periode voor de zwangerschap rekening mee houden.

Stel dat ik ander werk moet gaan doen, vooraf, dan weet toch iedereen al dat we zwanger willen worden?

Ik heb microbiologische werkzaamheden, maar werk ook met ethanol/xyleen/formaline. Al kan ik dit wel beperken.

Bij mijn microbiologische werkzaamheden kom ik in contact met monsters die met vanalles besmet kunnen zijn. Ook toxoplasma of salmonella..

Vind het erg lastig allemaal en heb geen idee wat ik er mee moet doen. Dus ben heel blij dat jullie reageren!
In een goede flowkast werken haalt als het goed al het gevaar al weg.

denk niet dat er een arbo is bij zon klein bedrijf
Honeymoon: niet dat ik weet.. Klein bedrijf. Sowieso maar enkele collega's op het lab.

Billyjack, ik verdun meestal de formaline, die zou ik nu in grote hoeveelheid kunnen maken, zodat ik dat de komende tijd niet meer hoef te doen. En ook het werk met de xyleen staat nu stil. Maar als dat weer gaat lopen heb ik een probleem, want ik ben de enige die daar mee werkt.
Een goede flowkast is er niet. er is wel een afzuiging waarin ik met de xyleen werkte. Maar de rest wordt in een goed geventileerde ruimte gedaan.. Niet erg veilig dus..
Je hebt toch eigenlijk geen keuze, behalve het aangeven bij je leidinggevende en daarbij ten overvloede aangeven dat je graag hebt dat hij/zij het stilhoudt?
Lijkt er inderdaad op honeymoon..

Al doe ik dat echt liever niet..

Hopelijk komen er nogmeer tips. Of mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten.
Ik heb het niet verteld totdat ik een positieve test in mijn handen had. Wel heb ik de maanden ervoor het risico zo laag mogelijk gehouden. Dus goed in een zuur/flowkast gewerkt en in een goed geventileerde ruimte en ik was extreem voorzichtig met chemicaliën (nog voorzichtiger dan normaal). En je kan het in het algemeen vragen. Er zijn vast wel meer collega's die dat alvast willen weten. Niemand die raar op zal kijken van zo'n vraag.
Ik heb op een lab gewerkt tot begin zwangerschap. Tot ik zwanger werd heb ik met alles gewerkt. Wel beter naar de gevarensymbolen gekeken en vaker handschoenen aan. Wij hadden dan wel een flowkast en afzuiging bij het wegen. Begin zwangerschap had ik het geluk dst het rustig was met 7 weken zwangerschap liep mijn contract helaas af. Wij hadden wel richtlijnen maar stond nirt veel in
Je werkt met besmette monsters, maar er is geen flowkast? Is er wel een zuurkast? Formaline op voorraad hebben is en goed idee. Als het mogelijk is, werk dan met de xyleen alleen in de zuurkast en gebruik altijd handschoenen.

Als het goed is, zijn er binnen het bedrijf veiligheidsmaatregelen aanwezig. Hierop staat alle informatie over de betreffende stof.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
Ik heb tot het einde van mijn zwangerschap in een labo gewerkt. Heb vrij snel een collega in vertrouwen genomen, zodat hij bepaalde taken kon overnemen. Zo mocht ik niet meer in ruimtes waar radioactief materiaal wordt opgeslagen en wou ik niet meer in ruimtes waar met formaldehyde en xyleen gewerkt werd (ookal zou alles daar in een goede ventilatiekast gebeuren, ik wist dat veel oudere collega's dit niet deden). Ik nam dan zelf wat veilige werkjes over.

Verder werkte ik gewoon als voordien, alleen ging ik vaker twee paar handschoenen boven mekaar aandoen (bvb tijdens RNA extracties), nieuwe handschoenen aan doen en werkte ik veel meer in de flowkast.
quote:Badedas schreef op 08 maart 2016 @ 16:29:

Lijkt er inderdaad op honeymoon..

Al doe ik dat echt liever niet..

Hopelijk komen er nogmeer tips. Of mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten.

Waarom niet? Het gaat om jouw gezondheid en dat van je toekomstig kind. Daarbij heb je blijkbaar geen weet van de arbo-omstandigheden en die mogen best algemeen duidelijk worden.

Ik werk in een omgeving waar vroeger ook andere regels golden voor zwangeren. Later werd dit bijgesteld voor vrouwen die zwanger waren èn zwanger wilden worden. Nu is het voor iedereen veilig.

Ik snap niet waarom je het niet zou bespreken
Je bent zelf een theepot
Ja, besmette monsters en idd geen zuurkast. Ik werk veel met lichaamsuitwerpselen, zoals faeces, urine, onstekingsvochten. Deze zetten we dan op kweek, of zoeken naar parasieten.

Ik ben van plan meer met handschoenen te werken, en de formaline/xyleen in voorraad te maken zodat ik daar een tijd niet meer aan hoef te komen.

Ik denk dat het risico op een infectie wel drastisch omlaag gaat als ik met handschoenen werk toch?

Helaas zijn mijn collegas niet in de kinderwens fase van hun leven.

Als ik het vraag hoe dat zit, dan weten ze eigenlijk al genoeg.

Ik zou wel mijn leidinggevende in vertrouwen kunnen nemen.. Al ben ik ergens wel bang voor zijn reactie, opdat ik dan misschien die promotie misloop.

Maar ergens denk ik nu, stel dat ik die promotie sowieso niet krijg, dan heb ik nu onnodig risico gelopen. En dat is het toch niet waard?
Als je na de handelingen de handschoenen uit doet wel. Als je daar alles de hele dag mee blijft doen, wordt het risico alleen maar groter. Maar waarschijnlijk weet je dit al
Je hebt ook gelijk SuzanneSuus.

Gezondheid gaat gewoon voor, en wellicht moet het gewoon voor iedereen duidelijk zijn.

Het is alleen een redelijke stap die nog even niet in mijn hoofd zat. Maar wellicht wel de verstandigste.

In alle opzichten is het beter om een leidinggevende in vertrouwen te nemen, deze kan dan ook werkzaamheden overnemen.
Jep Blandar, dat wist ik:).
quote:Badedas schreef op 08 maart 2016 @ 16:46:

Ja, besmette monsters en idd geen zuurkast. Ik werk veel met lichaamsuitwerpselen, zoals faeces, urine, onstekingsvochten. Deze zetten we dan op kweek, of zoeken naar parasieten.

Ik ben van plan meer met handschoenen te werken, en de formaline/xyleen in voorraad te maken zodat ik daar een tijd niet meer aan hoef te komen.

Ik denk dat het risico op een infectie wel drastisch omlaag gaat als ik met handschoenen werk toch?

Helaas zijn mijn collegas niet in de kinderwens fase van hun leven.

Als ik het vraag hoe dat zit, dan weten ze eigenlijk al genoeg.

Ik zou wel mijn leidinggevende in vertrouwen kunnen nemen.. Al ben ik ergens wel bang voor zijn reactie, opdat ik dan misschien die promotie misloop.

Maar ergens denk ik nu, stel dat ik die promotie sowieso niet krijg, dan heb ik nu onnodig risico gelopen. En dat is het toch niet waard?

Ik schrik me rot! Begrijp ik nu goed dat je niet altijd met handschoenen werkt?

Dan weet je vast ook,niet wat de regels zijn daarover.

Los van je wens om zwangerschap denk ik dat je niet veilig werkt en waarschijnlijk jij niet alleen op je werkplek. Het lijkt me heel verstandig dit ter sprake te brengen.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven