schema baby 6 maanden

30-10-2008 20:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laure is mijn eerste kind en ik vind het soms moeilijk om nieuwe dingen in te passen. Ik ben twee weken geleden begonnen met het groentehapje, dat krijgt ze nu om ongeveer half 6. Haar voedingen krijgt zo om ongeveer 7-8 uur dan om 11-12 uur dan om 15-16 uur 17.30 het groentehapje en om 19.00 en om 22.30

Tussen de voedingen door slaapt ze ongeveer twee uurtjes, behalve na de voeding van 15.00 dan is ze wakker tot ongeveer 19.30

Ik ben best onzeker over hoe ik het allemaal moet doen. Op het CB krijg je ook niet echt richtlijnen over hoe je het moet doen. Is het verstandig geweest om met groenten te beginnen of had ik eerst fruit of pap moeten introduceren? En hoe laat geef je dat dan, en geef je meteen daarna nog de borst? (ik geef dus nog borstvoeding) Soms als ik een boterham eet en haar zie kijken en kwijlen, dan denk ik dat ze nog honger heeft en dat terwijl ze dan een uurtje geleden nog de borst heeft gehad.

Ik zou dus graag willen weten hoe jullie dagindeling is met jullie baby's van ongeveer 6 maanden.

Groetjes Sari.
Mijn zoontje is 7,5mnd en krijgt om 6:30 pap, om 10:00 fruit, om 12:30 melk, om 15:30 melk en om 18:00 avondeten en daarna een klein flesje of een toetje (vla).

De tijden moet je niet te letterlijk zien hoor, hij krijgt het zoals het uitkomt. Mijn zoontje huilt nooit om eten, dus hij geeft het zelf niet aan en dus is het maar net hoe het uit komt.

Ik zou zeggen, doe wat je gevoel zegt. Ieder kind is anders en het is niet goed of fout er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en zolang je kindje happy is, is het toch goed?
mijn zoon is inmiddels 22 maanden. Kan me niet precies meer herinneren hoe zijn eetpatroon met 6 maanden was. Weet nog wel dat ik het idee had dat ik de hele dag bezig was met eten in het mannetje proppen. Je gevoel is dus heel normaal.

Ik weet wel dat het goed is dat je met groente bent begonnen. Fruit is vaak wat zoeter.

Je gaat uiteindelijk naar een normaal voedingspatroon. Ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. De voeding die je nu geeft is puur voor erbij. Wanneer je kindje echt wat binnen krijgt, denk ik dat je 's ochtends een fles, ongeveer 10 uur fruit om 12 uur een fles, om 15 uur een tussendoortje, om 16 uur een fles en rond 17.30 groente en dan om 19.30 een fles. Je geeft nu 's middags geen tussendoortje. Op een gegeven moment vervalt de fles van 16 uur en komt het tussendoortje erbij. Dat is wat ik me al typende kan herinneren.
Teruglezend zie ik dat je de borst geeft. Schema wat ik geef is gebaseerd op flesvoeding. Borstvoeding geef je vaak op verzoek, weet dus niet precies hoe dat qua tijden loopt.
Mijn zoontje is nu bijna 6,5 maand en ik zit ongeveer op het schema wat Krokusje zegt.

7.00 papfles

10.00/10.30 fruit

12.00 fles

16.00 fles

18.00 groenten

20.00 fles

Ik ben trouwens ook met groenten begonnen en de pap is volgens mij ook niet echt nodig mag ook gewoon melk zijn.

Probeer gewoon je gevoel te volgen en te kijken wat je dochtertje wil. Met een eerste is het allemaal nieuw en ben je onzeker, met de tweede gaat het allemaal vanzelf (merk ik nu )
Ik geef ook borstvoeding, pap heb ik nooit gegeven, ik ga echt niet kolven om er pap van te maken. Mijn dochter kreeg vanaf 6 maanden groenten, 2 weken later fruit erbij gaan doen, met 7 maanden ook een boterham tussen de middag. En nu krijgt ze sinds een paar weken ook een boterham 's ochtends (ze is nu 10 maanden).

Tot 9,5 maand gaf ik nog na elke maaltijd borstvoeding, dus het was ontbijt (bv), fruit en bv, boterham en bv, rijstwafeltje en bv en 's avonds na het eten bv. Ik was namelijk bang dat mijn productie terug zou lopen. Met 9 maanden liep mijn kolfrecht af en het ging gewoon goed met 1x per dag kolven, dus ik heb de voeding na het fruit en die in de middag laten vallen, zit nu dus op 3 voedingen en dat hou ik voorlopig nog wel vol.

Op verzoek heb ik de eerste 7 maanden wel gegeven, maar daarna niet echt meer. Aangezien dochter het veel te druk heeft met spelen , schotel ik haar om de paar uur wat eten voor .
en met een maandje kun je beginnen met wat brood, en dat deed ik bij de fles van 12 uur. Niet een half uur ertussen ofzo. Gewoon een korstje geven en lekker laten sabbelen, en dan komt er vanzelf wat binnen.
Onze zoon is ook bijna 6 maanden. Ons schema is nu als volgt:

7.00u fles 210+7

10.00u fruithapje

12.00u fles 210+7

16.00 fles 210+7

19.30u fles 210+7

Over een week of 2 is hij precies 6 maanden en dan beginnen we ook met groentehapje, ik denk rond 17.30u.

Ik vind het wel vreemd, want dacht altijd hetzelfde als jullie. Dat je moet starten met groente omdat fruit zoet is en ze daar dan aan wennen. Onze CB arts zei toch te beginnen met fruit omdat dat makkelijker te verteren is (begonnen bij 5 mnd) en dan pas bij 6 mnd groente te introduceren. En dan bij 7 mnd een volledige maaltijd met aardappeltjes en vlees/vis en boterhammetje 's middags.

Al die CB's hebben andere adviezen als ik dat zo hoor
Ik lees hier en daar dat als je begint met bijvoeding dat je het beste met pap kunt beginnen, dat heb ik dus ook niet geweten. De reden dat ik eerst met het groentehapje ben begonnen is omdat ik dacht dat als ze eenmaal fruit gewend is, wat dus lekker zoet is, ze geen groente meer zou willen... ik wist dus niet dat groenten minder goed verteerbaar zou zijn dan fruit. Ze heeft het in ieder geval goed opgenomen.

Vanaf vandaag ga ik haar ook pap geven, dat wil ik dan ipv de voeding van 11/12 uur geven.
Sari, pap is juist helemaal niet nodig, daarom heb je er waarschijnlijk niks over gehoord op het CB. Verder doe je het toch prima? Niks mis mee, de fruit- en groentehap nemen vanzelf een belangrijker plaats in in het voedingsschema van je kindje.

Mijn dochter is nu bijna 7 maanden en haar schema ziet er ongeveer zo uit:

7u borst

uurtje of 10 fruit

12 uur borst

15 uur borst en een rijstwafeltje

18 uur groente

19 uur borst

(en dan 's nachts nog een voeding)

ken je het bijvoedingsforum? Daar vind je ook een introductieschema: http://www.bijvoedingforum.org/portal.php

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven