belastingdienst
vrijdag 22 januari 2016 om 11:55
Ik heb een voorlopige aanslag ontvangen. Ik vraag mij hier 2 dingen af.
1. De aanslag is gebaseerd op inkomen van 2014. Toen heb ik het hele jaar gewerkt. Maar in 2015 heb ik de laatste 6 maanden in de ww gezeten. Dit maakt toch verschil uit. Ik kan dit dan toch als wijziging doorgeven?
2, ik heb vorig jaar een x bedrag op de spaarrekening van mijn pasgeboren kindje gezet. Dit was beneden de 5000,-. Wordt dit gezien als belastingvrij schenken of niet?
1. De aanslag is gebaseerd op inkomen van 2014. Toen heb ik het hele jaar gewerkt. Maar in 2015 heb ik de laatste 6 maanden in de ww gezeten. Dit maakt toch verschil uit. Ik kan dit dan toch als wijziging doorgeven?
2, ik heb vorig jaar een x bedrag op de spaarrekening van mijn pasgeboren kindje gezet. Dit was beneden de 5000,-. Wordt dit gezien als belastingvrij schenken of niet?
vrijdag 22 januari 2016 om 12:04
Hoi,
1. Dit kun je wijzigen via het aangifteprogramma op de site van de belastingdienst. Bereken hiervoor het inkomen zoals je denkt dat het is. Ik neem even aan dat je het over de voorlopige aanslag 2016 hebt. De aangifte over 2015 moet voor 1 april worden gedaan en daar gebruik je je jaaropgave(s) voor.
2. Vermogen van kinderen onder de 18 jaar wordt als eigen vermogen gezien. Dus niet al gift. Je moet dit ook aangeven bij je aangifte samen met je eigen spaarrekeningen.
Succes!
1. Dit kun je wijzigen via het aangifteprogramma op de site van de belastingdienst. Bereken hiervoor het inkomen zoals je denkt dat het is. Ik neem even aan dat je het over de voorlopige aanslag 2016 hebt. De aangifte over 2015 moet voor 1 april worden gedaan en daar gebruik je je jaaropgave(s) voor.
2. Vermogen van kinderen onder de 18 jaar wordt als eigen vermogen gezien. Dus niet al gift. Je moet dit ook aangeven bij je aangifte samen met je eigen spaarrekeningen.
Succes!
vrijdag 22 januari 2016 om 12:06
Voorlopige aanslag 2015 of 2016? Ik neem aan die van 2016?
1) Ja, dit kun je wijzigen. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting van wat je inkomen in 2015 was cq in 2016 zal zijn (afhankelijk van of je het over 2015 of 2016 hebt) om te voorkomen dat je achteraf veel moet bijbetalen.
2) Ja, de jaarlijkse vrijstelling voor het schenken aan je kinderen was in 2015 ruim 5200 euro en daar blijf jij met 5000 euro onder. In 2016 is het ruim 5300 euro. Je moet het saldo van haar spaarrekening wel meetellen bij jouw vermogen in de belastingaangifte.
1) Ja, dit kun je wijzigen. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting van wat je inkomen in 2015 was cq in 2016 zal zijn (afhankelijk van of je het over 2015 of 2016 hebt) om te voorkomen dat je achteraf veel moet bijbetalen.
2) Ja, de jaarlijkse vrijstelling voor het schenken aan je kinderen was in 2015 ruim 5200 euro en daar blijf jij met 5000 euro onder. In 2016 is het ruim 5300 euro. Je moet het saldo van haar spaarrekening wel meetellen bij jouw vermogen in de belastingaangifte.
vrijdag 22 januari 2016 om 12:10
vrijdag 22 januari 2016 om 12:12
quote:appeltjesgroen schreef op 22 januari 2016 @ 12:06:
2) Ja, de jaarlijkse vrijstelling voor het schenken aan je kinderen was in 2015 ruim 5200 euro en daar blijf jij met 5000 euro onder. In 2016 is het ruim 5300 euro. Je moet het saldo van haar spaarrekening wel meetellen bij jouw vermogen in de belastingaangifte.En daarom is het dus geen schenking, maar gewoon verplaatsen van je eigen vermogen. Die vrijstelling is hier dus niet van toepassing.
2) Ja, de jaarlijkse vrijstelling voor het schenken aan je kinderen was in 2015 ruim 5200 euro en daar blijf jij met 5000 euro onder. In 2016 is het ruim 5300 euro. Je moet het saldo van haar spaarrekening wel meetellen bij jouw vermogen in de belastingaangifte.En daarom is het dus geen schenking, maar gewoon verplaatsen van je eigen vermogen. Die vrijstelling is hier dus niet van toepassing.
vrijdag 22 januari 2016 om 12:19
Je inkomen voor 2016 reken je uit door het bruto ww bedrag x 12 te doen, ik neem aan dat jouw ww per maand en niet per 4 weken betaald wordt? Wordt je ww wel per 4 weken betaalt, doe je het bruto bedrag x 13.
Als je dan dat bedrag nog een keer met 8% verhoogd dan zit je redelijk goed qua bruto jaarinkomen. Kijk uit dat je wel met het bruto bedrag rekent !!!
Als je dan dat bedrag nog een keer met 8% verhoogd dan zit je redelijk goed qua bruto jaarinkomen. Kijk uit dat je wel met het bruto bedrag rekent !!!
vrijdag 22 januari 2016 om 12:20
maandag 25 januari 2016 om 23:16
quote:mila81 schreef op 25 januari 2016 @ 23:06:
Als ik betaal en later blijkt dat het teveel was, dan krijg ik het toch weer terug? Ik vind het zo n gedoe. Niet aan mij besteed.Natuurlijk. Als je begin volgend jaar netjes aangifte doet over 2016 met de definitieve gegevens wordt alles verrekend. Dus als je teveel betaald heb krijg je terug, maar andersom ook: als je via voorlopige terruggave teveel hebt ontvangen moet je dat terugbetalen.
Als ik betaal en later blijkt dat het teveel was, dan krijg ik het toch weer terug? Ik vind het zo n gedoe. Niet aan mij besteed.Natuurlijk. Als je begin volgend jaar netjes aangifte doet over 2016 met de definitieve gegevens wordt alles verrekend. Dus als je teveel betaald heb krijg je terug, maar andersom ook: als je via voorlopige terruggave teveel hebt ontvangen moet je dat terugbetalen.
dinsdag 26 januari 2016 om 11:26
Ik vind het ook raar. Ik krijg net ook een voorlopige aanslag, gebaseerd op 2014. Waarom niet gewoon net als andere jaren gewoon zelf invullen? Dit gaat toch voor veel mensen problemen opleveren, lijkt mij? Denk aan mensen die nu terugkrijgen en dan volgend jaar ineens dik moeten bijbetalen? Ik doel dan op mensen die hier zelf niet zoveel verstand van hebben, zoals de problemen met teveel ontvangen zorgtoeslag of huurtoeslag ook sommige mensen in de problemen hebben gebracht.
dinsdag 26 januari 2016 om 11:41
quote:lila01 schreef op 26 januari 2016 @ 11:26:
Ik vind het ook raar. Ik krijg net ook een voorlopige aanslag, gebaseerd op 2014. Waarom niet gewoon net als andere jaren gewoon zelf invullen? Dit gaat toch voor veel mensen problemen opleveren, lijkt mij? Denk aan mensen die nu terugkrijgen en dan volgend jaar ineens dik moeten bijbetalen? Ik doel dan op mensen die hier zelf niet zoveel verstand van hebben, zoals de problemen met teveel ontvangen zorgtoeslag of huurtoeslag ook sommige mensen in de problemen hebben gebracht.
Je kunt via een wijziging belastingaangifte je voorlopige aanslag op nul zetten en dan in 2017 zelf aangifte doen over 2016.
Huur- en Zorgtoeslag staat hier geheel buiten, dit kun je wijzigen via Mijntoeslagen.nl. Het is belangrijk elk jaar je inkomen hierop te controleren, zo voorkom je terugbetalen.
Ik vind het ook raar. Ik krijg net ook een voorlopige aanslag, gebaseerd op 2014. Waarom niet gewoon net als andere jaren gewoon zelf invullen? Dit gaat toch voor veel mensen problemen opleveren, lijkt mij? Denk aan mensen die nu terugkrijgen en dan volgend jaar ineens dik moeten bijbetalen? Ik doel dan op mensen die hier zelf niet zoveel verstand van hebben, zoals de problemen met teveel ontvangen zorgtoeslag of huurtoeslag ook sommige mensen in de problemen hebben gebracht.
Je kunt via een wijziging belastingaangifte je voorlopige aanslag op nul zetten en dan in 2017 zelf aangifte doen over 2016.
Huur- en Zorgtoeslag staat hier geheel buiten, dit kun je wijzigen via Mijntoeslagen.nl. Het is belangrijk elk jaar je inkomen hierop te controleren, zo voorkom je terugbetalen.
donderdag 10 maart 2016 om 21:21
Ik heb in februari de voorlopige aanslag betaald. Nu blijkt dat ik, omdat er zoveel dingen veranderd zijn tov voorgaande jaren, dat ik niks hoefde te betalen, maar juist geld terug krijg. Gaat dit nu ook automatisch? Krijg ik nu in juni het geld terug wat ik nu onterecht heb betaald plus het bedrag wat ik sowieso terug zou krijgen? Of hoe werkt dit?
vrijdag 11 maart 2016 om 03:20
quote:mila81 schreef op 10 maart 2016 @ 21:21:
Ik heb in februari de voorlopige aanslag betaald. Nu blijkt dat ik, omdat er zoveel dingen veranderd zijn tov voorgaande jaren, dat ik niks hoefde te betalen, maar juist geld terug krijg. Gaat dit nu ook automatisch? Krijg ik nu in juni het geld terug wat ik nu onterecht heb betaald plus het bedrag wat ik sowieso terug zou krijgen? Of hoe werkt dit?Er zit maar 1 ding op: u dient een wijziging voorlopige aanslag 2016 in.
Ik heb in februari de voorlopige aanslag betaald. Nu blijkt dat ik, omdat er zoveel dingen veranderd zijn tov voorgaande jaren, dat ik niks hoefde te betalen, maar juist geld terug krijg. Gaat dit nu ook automatisch? Krijg ik nu in juni het geld terug wat ik nu onterecht heb betaald plus het bedrag wat ik sowieso terug zou krijgen? Of hoe werkt dit?Er zit maar 1 ding op: u dient een wijziging voorlopige aanslag 2016 in.
vrijdag 11 maart 2016 om 12:55
quote:mila81 schreef op 10 maart 2016 @ 21:21:
Ik heb in februari de voorlopige aanslag betaald. Nu blijkt dat ik, omdat er zoveel dingen veranderd zijn tov voorgaande jaren, dat ik niks hoefde te betalen, maar juist geld terug krijg. Gaat dit nu ook automatisch? Krijg ik nu in juni het geld terug wat ik nu onterecht heb betaald plus het bedrag wat ik sowieso terug zou krijgen? Of hoe werkt dit?
de voorlopige aanslag gaat over 2016
de aangifte die je hebt gedaan gaat over 2015
eventueel teveel betaalde bedragen van je voorlopige aanslag 2016 worden dus pas terugbetaald als je je definitieve aanslag 2016 doet/hebt gedaan, d.w.z. medio 2017.
om het eerder terug te krijgen, kun je een wijziging doen van je voorlopige aanslag 2016
Ik heb in februari de voorlopige aanslag betaald. Nu blijkt dat ik, omdat er zoveel dingen veranderd zijn tov voorgaande jaren, dat ik niks hoefde te betalen, maar juist geld terug krijg. Gaat dit nu ook automatisch? Krijg ik nu in juni het geld terug wat ik nu onterecht heb betaald plus het bedrag wat ik sowieso terug zou krijgen? Of hoe werkt dit?
de voorlopige aanslag gaat over 2016
de aangifte die je hebt gedaan gaat over 2015
eventueel teveel betaalde bedragen van je voorlopige aanslag 2016 worden dus pas terugbetaald als je je definitieve aanslag 2016 doet/hebt gedaan, d.w.z. medio 2017.
om het eerder terug te krijgen, kun je een wijziging doen van je voorlopige aanslag 2016
vrijdag 11 maart 2016 om 13:07
quote:Lariba schreef op 22 januari 2016 @ 12:12:
[...]
En daarom is het dus geen schenking, maar gewoon verplaatsen van je eigen vermogen. Die vrijstelling is hier dus niet van toepassing.
Niet waar. Ontzettend niet waar.
Vermogen van kinderen onder de 18 valt inderdaad bij de ouders in box 3. In die zin maakt het niet uit of je iets op de rekening van je kind zet of niet.
Maar de schenkingsvrijstelling is wel van belang. Als je als je kind 17 wordt probeert om in 1 keer 17*5000 = 85000 euro op de spaarrekening van je kind te zetten, geldt dit wel degelijk als een schenking en moet je schenkbelasting betalen (let op, de ouders moeten dat betalen, het minderjarige kind zelf is niet belastingplichtig).
Als je dus flink wat geld hebt om 'mee te geven' aan je kinderen, is het verstandig om al vroeg te beginnen met onder de schenkingsvrijstelling jaarlijks de spaarrekening op naam van het kind te spekken. In box 3 maakt het niet uit tot de 18e verjaardag, maar voor de schenkbelasting wel.
[...]
En daarom is het dus geen schenking, maar gewoon verplaatsen van je eigen vermogen. Die vrijstelling is hier dus niet van toepassing.
Niet waar. Ontzettend niet waar.
Vermogen van kinderen onder de 18 valt inderdaad bij de ouders in box 3. In die zin maakt het niet uit of je iets op de rekening van je kind zet of niet.
Maar de schenkingsvrijstelling is wel van belang. Als je als je kind 17 wordt probeert om in 1 keer 17*5000 = 85000 euro op de spaarrekening van je kind te zetten, geldt dit wel degelijk als een schenking en moet je schenkbelasting betalen (let op, de ouders moeten dat betalen, het minderjarige kind zelf is niet belastingplichtig).
Als je dus flink wat geld hebt om 'mee te geven' aan je kinderen, is het verstandig om al vroeg te beginnen met onder de schenkingsvrijstelling jaarlijks de spaarrekening op naam van het kind te spekken. In box 3 maakt het niet uit tot de 18e verjaardag, maar voor de schenkbelasting wel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af