Hulp in huishouding, vragen?

17-03-2016 15:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een hulp in de huishouding. Voor mij de eerste keer. Morgen komt er iemand langs om kennis te maken. Wat zijn belangrijke dingen om te vertellen of te vragen?
Maak goede afspraken. Ben dus heel helder in wat je verwacht en stem af of dat ook realistisch is in de tijd die je voor ogen hebt.

Maak ook afspraken over of het gaat om het afkrijgen van de klussen of om de tijd die hij/zij ermee bezig is. Dus "het werk is klaar, je mag eerder weg" of "ik betaal je voor 2 uur, dus ik verwacht dat je ook 2 uur aan het werk bent".

Referenties vragen lijkt me ook raadzaam, zeker als het iemand is die je niet kent.

Geef ook vooraf aan dat je graag na x-periode een evaluatiegesprek wil: over hoe tevreden je bent, of de tijd nog voldoende is, er klussen bij of af moeten en ook hoe hij/zij het werken bij jou ervaart.

Goede afstemming voorkomt een hoop teleurstelling.
Dit zijn goede tips! Hier kan ik wat mee!
Spreek ook goed af of en hoeveel je doorbetaalt in geval van ziekte en haar/jouw vakantie.

Wat ik ook altijd doe/deed, is aangeven dat je na een paar weken verwacht dat ze meer kan in haar tijd dan in het begin. De eerste weken is het zoeken naar een routine en leren kennen van jouw spullen en zo. Daarna kan ze veel meer klusjes doen in haar tijd.
Zonder oorzaak geen gevolg
overdrijven is ook een vak , hier betaal ik per uur en we zijn beiden tevreden , maar in een dorp is toch anders
Im a free bitch- I was born this way
Ik zag mijn hulp nooit en gebruikte een schriftje om dingen in op te schrijven. Zij schreef daar dan in wat ze gedaan had en of er schoonmaakspullen enzo gekocht moesten.
Before you assume, there is this thing called asking.
Ik zag mijn hulp ook bijna nooit en had de afspraak dat ze lege flessen schoonmaakmiddel op het aanrecht liet staan, zodat ik wist dat er nieuwe moest komen. En ik vroeg wat zij fijn schoonmaakmiddel vond om mee te werken, mij maakte het niet uit wat ik kocht.

Ik legde ook wel briefjes weg, maar als ik dan een vraag had belde ze me 's avonds op. Ik vermoed dat zij bij die groep laaggeletterde Nederlanders hoorde.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vragen met welke schoonmaakmiddelen ze graag werkt.
quote:fontein schreef op 17 maart 2016 @ 16:51:

Vragen met welke schoonmaakmiddelen ze graag werkt.

Is het niet belangrijker dat zij weet welke schoonmaakmiddelen TO graag gebruikt?

Ik heb bij iemand gewerkt die per se geen chloor in huis wilde gebruiken, dus daar heeft de hulp zich dan aan aan te passen.
Ik denk dat dat een beetje in overleg moet gaan. Of je zegt gewoon: Ik heb dit en dat staan, kijk maar wat je fijn vindt en als je iets mist hoor ik het wel.

Verder zou ik vragen wat ze in de tijd denkt te kunnen doen en verder gewoon kijken hoe het bevalt. Je bent volwassen mensen, mocht je tegen dingen aan lopen dan kun je dat alsnog bespreken samen.
quote:mary57 schreef op 17 maart 2016 @ 17:00:

[...]

Is het niet belangrijker dat zij weet welke schoonmaakmiddelen TO graag gebruikt?

Ik heb bij iemand gewerkt die per se geen chloor in huis wilde gebruiken, dus daar heeft de hulp zich dan aan aan te passen.

Ik wil me best aanpassen maar jij wilt thuiskomen in een schoon huis en ik krijg dat met alleen een fles allesreiniger niet voor elkaar. Of althans, niet naar mijn maatstaven.

Als we zo van elkaar verschillen moeten we er misschien helemaal niet aan beginnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:mary57 schreef op 17 maart 2016 @ 17:00:

[...]

Ik heb bij iemand gewerkt die per se geen chloor in huis wilde gebruiken, dus daar heeft de hulp zich dan aan aan te passen.Chloor is wat anders dan huismerk of een fles van een of ander merk.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vantevoren timen hoelang je schoonmaakt. En daar een half uur vanaf halen.

Maak een prioriteit lijstje en geef aan wat je het meest belangrijk vindt. Ik vind bijvoorbeeld de badkamer, toilet en woonkamer het belangrijkst. De was het allerminst (dus geen bedden verschonen of strijk).

Dat had ik gedaan, maar mijn schoonmaakster doet zelfs meer (ze werkt veel efficiënter).

Ik heb haar het koffiezetapparaat uitgelegd. Roken geen probleem, maar buiten.

En we communiceren via WhatsApp.

In schoolvakanties komt ze niet. Dan wordt ze ook niet doorbetaald. Wellicht dit ook bespreken?

Overigens ga ik hier wel over nadenken. Of iets meer betalen, want ik wil haar echt niet kwijt. Ze is fantastisch.

Voor als ze komt heb ik een kopje, melk en suiker en wat lekkers voor haar klaar gezet. Zodat ze niet bezwaard voelt om ook tussendoor pauze te houden.
realiseer je dat je nu werkgever wordt. je bent geen vriendin of kennis, maar jij bent de opdrachtgever.

die persoon is niet helderziende, geeft dus duidelijk aan wat jij wel/niet gedaan wilt hebben.

afspraken maken over ziektes, zowel van de werkster als van jou

hoe flexibel ben jij, indien je afspreekt maandagochtend, en ze is verhinderd, is het dan okay om op dinsdagochtend te komen?

wil je dat ze een sleutel krijgt, zelfstandig werkt. Of wil je altijd zelf thuis zijn, in het begin natuurlijk wel. maar wat is het doel?

maak een lijstje van werkzaamheden die elke week gedaan moeten worden, elke maand en elk jaar.

maak afspraken over evalueren.

maak ook afspraken over hoe te communiceren. leg je een briefje neer, via de app, een telefoontje, persoonlijk bespreken.

vraag ook naar hun favoriete schoonmaak middel en hulpmiddelen. en koop deze eventueel ook. die zijn niet per se de duren spullen. Misschien maakt ze hel liefste schoon met groene zeep en azijn.

wel of niet strijken/wassen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor de tips allemaal! Ik neem het mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven