Zelf ijs maken
vrijdag 18 maart 2016 om 15:19
Sinds kort ben ik trotse eigenaresse van een ijsmachine (van mijn moeder gekregen voor mijn verjaardag). Nu heb ik iets tegen suiker en/of room, een beetje kan wel, maar zo min mogelijk. Tot nu toe heb ik alleen yoghurtijs gemaakt, dat smaakte overigens prima, alleen moet je hem niet in de vriezer zetten, dan ontstaan er kristallen (waarschijnlijk door gebrek aan suiker). Dus dat eet ik vaak meteen uit de machine, dan is het niet heel hard, maar op zich kan het wel.
Nu is mijn vraag: maken jullie zelf ijs en zo ja, hoe?
Nu is mijn vraag: maken jullie zelf ijs en zo ja, hoe?
vrijdag 18 maart 2016 om 15:33
vrijdag 18 maart 2016 om 15:39
vrijdag 18 maart 2016 om 15:40
vrijdag 18 maart 2016 om 15:54
quote:makreel schreef op 18 maart 2016 @ 15:40:
Ik maak alleen maar roomijs dus met slagroom, suiker, eieren en melk.
Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.Precies, tenzij je echt reden hebt om vet- en suikervrij te eten, maar geef dan de ijsmachine aan iemand anders.
Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.Precies, tenzij je echt reden hebt om vet- en suikervrij te eten, maar geef dan de ijsmachine aan iemand anders.
Je bent zelf een theepot
vrijdag 18 maart 2016 om 16:28
Wat ik wel eens doe is het ijsmengsel (van vruchtensap of yoghurt bijvoorbeeld) na het draaien in de machine voorzichtig mengen met stijfgeslagen eiwit (niet roeren, scheppen tot het vermengd is, anders sla je de lucht eruit) en dan nog even in de vriezer.
Hierdoor word het ook zachter en luchtiger.
Als ik roomijs maak gebruik ik de dooier voor de ijsbasis, maar voor sorbet of yoghurtijs laat ik de dooier weg, die gebruik ik dan ergens anders voor.
Hierdoor word het ook zachter en luchtiger.
Als ik roomijs maak gebruik ik de dooier voor de ijsbasis, maar voor sorbet of yoghurtijs laat ik de dooier weg, die gebruik ik dan ergens anders voor.
vrijdag 18 maart 2016 om 16:30
quote:makreel schreef op 18 maart 2016 @ 15:40:
Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.
Yoghurtijs of sorbet vind ik wel echt lekker, maar ik doe er meestal wel wat suiker door.
Alcohol zorgt er trouwens ook voor dat ijs niet zo hard word, maar dat schiet qua gezond weer niet per se op
Misschien kun je het af en toe maken en er dan echt van genieten? Want light ijs of mager ijs vind ik net zulke onzin als calorie-arme kroketten of suikervrije bonbons.
Yoghurtijs of sorbet vind ik wel echt lekker, maar ik doe er meestal wel wat suiker door.
Alcohol zorgt er trouwens ook voor dat ijs niet zo hard word, maar dat schiet qua gezond weer niet per se op
vrijdag 18 maart 2016 om 17:01
Yoghurtijs kun je met een ijsmachine nog het makkelijkst maken maar hoe vetter de ingredienten hoe prettiger het is (*). Suiker is hier minder van belang
Sorbet is zonder vet maar met suiker.
Frozen fruit zoals Fee schrijft is prima maar daar heb je geen machine voor nodig en je hebt kleinere hoeveelheden.
vruchtenyoghurt evt met verse of diepvries vruchten, wat volle yoghurt of magere yoghurt+ scheut slagroom en evt siroop in dezelfde kleur als de vruchten en dat in de machine.
Sorbet is zonder vet maar met suiker.
Frozen fruit zoals Fee schrijft is prima maar daar heb je geen machine voor nodig en je hebt kleinere hoeveelheden.
vruchtenyoghurt evt met verse of diepvries vruchten, wat volle yoghurt of magere yoghurt+ scheut slagroom en evt siroop in dezelfde kleur als de vruchten en dat in de machine.
Je bent zelf een theepot
vrijdag 18 maart 2016 om 18:16
vrijdag 18 maart 2016 om 19:12
quote:SuzanneSuus schreef op 18 maart 2016 @ 18:16:
[...]
Mwah
Ijs dat je bewaart in de vriezer en dus door en door koud wordt verliest smaak ( door de kou). Het zoeter maken is dan logischAls je zoet genoeg fruit gebruikt (al dan niet al uit de vriezer) is het echt zoet genoeg hoor. Ja tenzij je gewend bent aan grote hoeveelheden suiker, dan misschien niet nee.
[...]
Mwah
Ijs dat je bewaart in de vriezer en dus door en door koud wordt verliest smaak ( door de kou). Het zoeter maken is dan logischAls je zoet genoeg fruit gebruikt (al dan niet al uit de vriezer) is het echt zoet genoeg hoor. Ja tenzij je gewend bent aan grote hoeveelheden suiker, dan misschien niet nee.
vrijdag 18 maart 2016 om 19:13
Gelatine in ijs, of verdikkingsmiddelen tegen de te grove kristallen? ik zou even op een pak professioneel ijs studeren.quote:Aan industrieel consumptie-ijs worden vaak stabilisatoren toegevoegd(guargom, carrageen, Johannesbroodpitmeel) om te voorkomen dat ijs hard wordt. Deze toevoegingen maken het ook mogelijk om ‘light’ ijs te maken met minder vet en suiker.http://www.kokenmetkennis.nl/ijs-maken-zonder-machine/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven