Geld & Recht alle pijlers

Erfrecht kleinkind

21-03-2016 09:26 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm praaivessie verwijderd. De strekking van de vraag was; hoe zit het met het erfrecht van kleinkinderen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:eva-luna schreef op 21 maart 2016 @ 09:58:

Lees ik nou zo raar? Is jouw dochter nog klein en is het het een plan voor over twintig jaar? Wat wou he intussen met het lege huis doen dan?

Jij leest raar of ik schrijf niet goed genoeg. Onze dochter wordt binnenkort 16. Zo klein is dat dus niet meer. Over twee jaar is ze volwassen. Dus tenzij mijn schoonmoeder binnen die twee jaar overlijdt (wat ik niet verwacht), staat dat huis niet lang leeg.

Zou ze pas vier zijn geweest hadden we hier helemaal niet over nagedacht, die huizen zijn perfecte starterswoningen en altijd binnen twee weken verkocht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Hayek schreef op 21 maart 2016 @ 09:56:

[...]

Misschien is het belastingtechnisch wel beter als jullie erven en daarna schenken.

Dat vraag ik me dus af. Ik denk dat het totaalbedrag ongeveer gelijk zal zijn. Dat geld staat ook op de bank dus dat is het probleem helemaal niet.

Waar het mij meer om gaat; als wij het erven, kunnen we niet anders dan het héle huis schenken. Of wel?? Ik bedoel; als ik het huis verkoop voor 80.000 kan ik onze dochter jaarlijks 5000 euro overmaken (schenking). Dan krijgt ze het beetje bij beetje. Maar als we haar het huis zelf geven, dan is dat dus een waarde van 80.000 in één keer.

Toch??
Stichting oprichten, huis aan stichting verkopen in ruil voor levenslang vruchtgebruik. Dochter als enig bestuurder aanwijzen als ze 18 is. Fiscale zaken regelen. Klaar.
Ga eens praten met een notaris. Een kleinkind moet meer erfbelasting betalen dan een kind. Waarschijnlijk kunnen jullie het huis beter erven en dan een belastingvrije schenking aan je dochter doen.

Daarnaast weet jij ook niet hoe jullie financiele situatie is over 20 jaar. Misschien hebben jullie het geld dat harder nodig dan je dochter.

Misschien heeft je schoonmoeder wel heel andere ideeen over haar erfenis. Wil ze dit liever schenken aan het kankerfonds, dierenbescherming, bibliotheek, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:eva-luna schreef op 21 maart 2016 @ 09:58:

Lees ik nou zo raar? Is jouw dochter nog klein en is het het een plan voor over twintig jaar? Wat wou je intussen met het lege huis doen dan?

Schoonmoeder leeft nog, dus momenteel woont zij er in.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar schenken, al dan niet op papier. Hebben mij schoonouders ook gedaan bij de oma van mijn man. Maar dat was ook een onverdeelde erfenis. Opa was al jaren overleden en oma had dus 60% huis en kinderen ieder 10%. Het is uiteindelijk zo geregeld dat de kinderen bijna geen erfbelasting meer hoefden te betalen, omdat oma op papier een schuld had. Ik zou zeker informatie opvragen bij een notaris of andere financieel adviseur.

Mijn ouders doen dit ook zo bij ons. Ik ben ook enig kind en wij krijgen dus ook elk jaar 5000 euro (is vrijstellingsbedrag). Daarnaast krijgen de kinderen ook af en toe het vrijstellingsbedrag. (voor hun is dat 2000 per kind). Dit is op dit moment de beste optie voor hun.

Ik zou het hier sowieso eens over hebben met schoonmoeder. Belastingtechnisch is het voordeliger om een generatie deels over te slaan.
quote:hamerhaai schreef op 21 maart 2016 @ 10:14:

Ga eens praten met een notaris. Een kleinkind moet meer erfbelasting betalen dan een kind. Waarschijnlijk kunnen jullie het huis beter erven en dan een belastingvrije schenking aan je dochter doen.

Ja, dat is dus precies de vraag, want de waarde is hoger dan wat je in één keer mag schenken, dus qua belasting zal het niet heel veel uitmaken. Maar stel dat schoonmoeder overlijdt terwijl dochter nog studeert, bepaalde zaken zullen betaald moeten worden. Zijn daar constructies voor? Anders moet het dan alsnog verkocht. Dat kan ze dan, mits ze al volwassen is, wel zelf regelen, dan heeft ze gewoon een leuk startbedrag.

Daarnaast weet jij ook niet hoe jullie financiele situatie is over 20 jaar. Misschien hebben jullie het geld dat harder nodig dan je dochter.

Nee, dat weten we inderdaad niet. Misschien zitten we over vijf jaar wel middenin een burgeroorlog. Maar op dit moment heeft ons eigen huis een overwaarde van zo´n 40.000 euro en over een jaar of zeven is dat 120.000. Dus voor zover ik het nu kan bepalen hebben wij het straks niet heel erg slecht.

Misschien heeft je schoonmoeder wel heel andere ideeen over haar erfenis. Wil ze dit liever schenken aan het kankerfonds, dierenbescherming, bibliotheek, etc.

Ik ken mijn schoonmoeder inmiddels 23 jaar. De dag dat die schenkt aan iets anders dan haar kind of kleinkind, begin ik aan het opeten van mijn schoenen. Nee hoor, die spaart al jaren het maximale bedrag voor onze dochter. De enige voorwaarde die ze daaraan stelt is dat er verstandig met het geld wordt omgegaan. Dus dochterlief krijgt het niet als ze een weekendje wil shoppen in Parijs, maar wel als ze haar rijbewijs wil halen. De kans dat ze haar kleindochter liever het huis zélf nalaat in plaats van het geld (waarmee je tenslotte ook domme dingen kunt doen), acht ik behoorlijk groot. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat dochterlief straks op een houtje moet bijten omdat ze een huis heeft.

.
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 10:09:

[...]

Dat vraag ik me dus af. Ik denk dat het totaalbedrag ongeveer gelijk zal zijn. Dat geld staat ook op de bank dus dat is het probleem helemaal niet.

Waar het mij meer om gaat; als wij het erven, kunnen we niet anders dan het héle huis schenken. Of wel?? Ik bedoel; als ik het huis verkoop voor 80.000 kan ik onze dochter jaarlijks 5000 euro overmaken (schenking). Dan krijgt ze het beetje bij beetje. Maar als we haar het huis zelf geven, dan is dat dus een waarde van 80.000 in één keer.

Je kunt het huis dus ook in delen schenken. Sowieso is er een mogelijkheid om 1-malig een groter bedrag te schenken als het kind 18 is (53000 als je het voor een huis gebruikt, bedrag 2016). Voor de overige 27000 kun je dan een familiehypotheek aan dochter geven. Zij moet daarover wel een marktconforme rente betalen en heeft daarover recht op HRA. Wij hebben dat ook, alleen een hoger bedrag. Wij betalen 6% aan mijn ouders en met dat percentage kom je bij 27000 op 135 per maand. Na het eerste jaar kun je ook weer jaarlijks 5304 (bedrag 2016) van de hypotheek afschenken. En als dochter wel van oma al het vrijgestelde bedrag heeft geerfd (is ongeveer 20.000) dan heeft dochter na 2 jaar het volledige huis.

Toch??
@Wilma, dankjewel. Die ga ik opslaan en dat wordt hem waarschijnlijk. Dan hebben we nu geen gedoe en later nog alle mogelijkheden open.
Graag gedaan hoor
quote:Rocinante schreef op 21 maart 2016 @ 10:57:

Graag gedaan hoor

.

Ik had het gelezen hoor. Maar dan hebben we dus nu wel ´gedoe´. En een stichting moet weer gemeld bij de KvK en wij wonen zelf niet in Nederland, dus ik denk dat dat een minder handige optie zal zijn dan Wilma´s constructie.
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 11:02:

[...]

.

Ik had het gelezen hoor. Maar dan hebben we dus nu wel ´gedoe´. En een stichting moet weer gemeld bij de KvK en wij wonen zelf niet in Nederland, dus ik denk dat dat een minder handige optie zal zijn dan Wilma´s constructie.ik plaagde maar he
quote:Rocinante schreef op 21 maart 2016 @ 11:05:

[...]

ik plaagde maar he

Als we in NL hadden gewoond was het best het overwegen waard geweest. En als dochterlief straks 18 is, is het dat misschien ook wel. Misschien kan ze zich dan zelfs laten inschrijven op oma´s adres. Is ze meteen weer officieel inwoner van Nederland, want zoals het er nu voor staat wil ze ook in Nederland studeren en valt ze ook onder de Nederlandse regels mbt studieregelingen (of het gebrek daaraan ).

Zolang ze nog ´kind´ is, is het allemaal makkelijk zat. Maar over twee jaar is ze volwassen en dan moeten we sowieso eens goed gaan uitzoeken wat het verstandigst is.
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 11:20:

[...]

Als we in NL hadden gewoond was het best het overwegen waard geweest. En als dochterlief straks 18 is, is het dat misschien ook wel. Misschien kan ze zich dan zelfs laten inschrijven op oma´s adres. Is ze meteen weer officieel inwoner van Nederland, want zoals het er nu voor staat wil ze ook in Nederland studeren en valt ze ook onder de Nederlandse regels mbt studieregelingen (of het gebrek daaraan ).

Zolang ze nog ´kind´ is, is het allemaal makkelijk zat. Maar over twee jaar is ze volwassen en dan moeten we sowieso eens goed gaan uitzoeken wat het verstandigst is.Dat uitzoeken zou ik nu alvast gaan doen. Scheelt je een hoop. Kijk ook even wat de regels zijn in het land waar jullie wonen en waar jullie onder vallen (nederlandse of buitenlandse regels).
quote:wilma36 schreef op 21 maart 2016 @ 11:25:

[...]

Dat uitzoeken zou ik nu alvast gaan doen. Scheelt je een hoop. Kijk ook even wat de regels zijn in het land waar jullie wonen en waar jullie onder vallen (nederlandse of buitenlandse regels).Doen we.
In Nederland mag je eenmalig 100.000 schenken zonder kosten als het voor een huis is, geen idee hoe het is waar jij woont.

Maar zoals ik al eerder zei, als dochter 20.000 zou erven (valt onder vrijstelling kleinkinderen) en jullie 60.000 betalen jullie 10% over 40.000 euro (jullie ook 20.000 vrijstelling), dat is maar 4000 euro.

Je kan je dochter dan een schenking doen van 60.000-4000 belasting is 56.000 euro. Voor de ontbrekende 4000 euro, de notariskosten, de overdrachtskosten en de verbouwingskosten kunnen jullie je dochter zelf een hypotheek geven (of ook schenken als dit in jullie land mag en als jullie het kunnen missen).

B.v. hypotheek van 20.000 euro, de rente moet marktconform zijn maar je kan de uitersten nemen die op internet te vinden zijn. B.v. bij 10 jaar vast bij de SNS bank 1.85% of 2.7% bij een ander. Bij het korter vastzetten zijn de percentages hoger. Een hoger percentage kan heel gunstig zijn voor zowel jullie als jullie dochter. Dat geldt alleen als ze werkt en genoeg verdient om van de volledige renteaftrek gebruik te kunnen maken. Jullie kunnen dan de aflossing en de rente jaarlijks terugschenken zodat ze helemaal geen hypotheekkosten heeft en gratis woont (op g/w/l, gemeentelijke kosten, verzekering en onderhoud na natuurlijk).
Zoiets zal het gaan worden denk ik, mits tegen die tijd alle regeltjes nog hetzelfde zijn als nu. Zoals ik al schreef, schoonmoeder kan nog heel goed twintig jaar meegaan en in die tijd kan er nog veel gebeuren.
quote:veensteker schreef op 21 maart 2016 @ 13:21:

In Nederland mag je eenmalig 100.000 schenken zonder kosten als het voor een huis is, geen idee hoe het is waar jij woont.

Maar zoals ik al eerder zei, als dochter 20.000 zou erven (valt onder vrijstelling kleinkinderen) en jullie 60.000 betalen jullie 10% over 40.000 euro (jullie ook 20.000 vrijstelling), dat is maar 4000 euro.

Je kan je dochter dan een schenking doen van 60.000-4000 belasting is 56.000 euro. Voor de ontbrekende 4000 euro, de notariskosten, de overdrachtskosten en de verbouwingskosten kunnen jullie je dochter zelf een hypotheek geven (of ook schenken als dit in jullie land mag en als jullie het kunnen missen).

B.v. hypotheek van 20.000 euro, de rente moet marktconform zijn maar je kan de uitersten nemen die op internet te vinden zijn. B.v. bij 10 jaar vast bij de SNS bank 1.85% of 2.7% bij een ander. Bij het korter vastzetten zijn de percentages hoger. Een hoger percentage kan heel gunstig zijn voor zowel jullie als jullie dochter. Dat geldt alleen als ze werkt en genoeg verdient om van de volledige renteaftrek gebruik te kunnen maken. Jullie kunnen dan de aflossing en de rente jaarlijks terugschenken zodat ze helemaal geen hypotheekkosten heeft en gratis woont (op g/w/l, gemeentelijke kosten, verzekering en onderhoud na natuurlijk).Die vrijstelling is geen 100.000 euro meer, maar 53000 euro voor dit jaar. Verder werd ons aangeraden om de rente hoger te zetten dan de huidige rente, dit omdat het mogelijk was dat de belastingdienst er anders niet mee akkoord ging. Verder eens met je verhaal. TO geeft in een eerdere reactie aan een accountant te hebben. Dit is typisch iets om ook aan hem voor te leggen.
Ik vind het juist slim dat je hier over nadenkt nu schoonmoeder nog bij de tijd is en er zelf een mening over heeft. En het klinkt alsof ze prima in staat is uit te zoeken wat ze zelf wil, zonder dat haar zoon haar iets opdringt en TO klinkt ok zo alsof ze ieders mening respecteert.
Ik loop inderdaad een beetje op de zaken vooruit, in 2017 kan je weer 100.000 schenken. Volgens onze accountant kon je tot de laagste en hoogste rente gaan die wij op internet konden vinden, zolang wij het maar aan konden tonen dat het aangeboden werd. Wel een printje maken van het rentepercentage en de voorwaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven