Omgaan met arrogante mensen

22-03-2016 17:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang getwijfeld of dit topic meer bij relaties of werk hoorde of bij psyche dus..

Ik heb een collega die ontzettend arrogant is en ik kan er niet meer tegen. Ik ben van nature vrij onzeker, dus het kan zijn dat ik voor haar ook een makkelijk doelwit ben. We doen exact hetzelfde werk, zijn van dezelfde leeftijd, maar hebben een andere groep studenten.

Vandaag bijvoorbeeld. Ik twijfelde openlijk of ik niet te pietluttig was geweest in een beoordeling van een student. Verder niet iets heel dramatisch, gewoon een openlijke vraag waar drie collega's, waaronder zij, bij stonden. Waarop zij heel fijntjes zei, dat het door een ander was opgemerkt dat ik het inderdaad minder goed had gedaan dan zij. Het was een volkomen overbodige opmerking en heel subtiel gebracht, en ik was wel volledig uit het veld geslagen.

Zo gaat dat wel vaker. In vergaderingen kan ze bijvoorbeeld heel kritische opmerkingen plaatsen naar mij, als ik iets voorstel. Op andere collega's is ze nooit zo kritisch. Het lijkt dan wel of ze mij het liefst ziet vallen.

Ik geloof niet dat het haar onzekerheid is, want ze komt echt arrogant en als een leider over.

Hoe kan je nou het beste met die mensen omgaan??

Mensen zeggen wel eens dat kwetsbaarheid de beste weerbaarheid is, maar sommige mensen maken ontzettend misbruik van di kwetsbaarheid!
eens met haar bespreken? miss heeft ze niet door dat haar gedrag deze uitwerking heeft op jou.
In mijn ervaring moet je dit soort mensen neerslaan, en dat meen ik. Ik blijf altijd rustig en beleefd, maar dit type mens is werkelijk bloedstollend. Gewoon een keer een flinke snauw terug geven, en iedere keer duidelijk maken dat je niet gediend bent van dat soort klote opmerkingen en ze die ergens mag steken waar de zon niet schijnt.
Tja, ik ben zelf soms een arrogant type, en ik hou dan weer niet van onzekere mensen die steeds bevestiging zoeken of hun falen onder de aandacht brengen met de bedoeling dat het gebagetaliseerd wordt. Het kan met andere woorden heel goed zijn dat jullie elkaar op de zenuwen werken. Ligt niet aan jou, ligt niet aan haar, maar aan de combi.
Dus je vraagt haar mening en wanneer die een beetje bot is of niet in jouw straatje dan is het niet goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Viva-Amber, de opmerking had er echt niets mee te maken Ik wil niet verder uitweiden over die opmerking ivm herkenbaarheid, maar het was echt volledig overbodig en stond los van wat ik vroeg.

Madama Hooch, ja, kan, dat zij zich juist ergert aan mij. Zo had ik het nog niet bekeken. Toch vind ik het wel kwalijk wat zij doet, want zij plaatst zich heel bewust boven mij.

Pinkiepink, ik ga het proberen, maar waarschijnlijk ontkent ze het volledig. Bovendien zitten we in dezelfde ' vriendengroep' van werk en ik vind het belangrijk dat de relatie oke blijft...

Liberty, dank voor je herkenning
Ik zou ea eens open met haar bespreken en er zoveel mogelijk gebruik van maken. Kun je dat nog eens uitleggen want jij weet dat zo goed. Kun jij die zaak oppakken want jij bent daar zo goed in (heeft ze zelf gezegd). Zie elke vorm van kritiek als een kans op haar suprieure ondersteuning.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Arrogant is hoe onzekere mensen mensen met (veel) zelfvertrouwen noemen.

Jij bent waarschijnlijk een stuk meer bezig met haar dan zij met jou, omdat je zegt dat het lijkt alsof ze jou wil zien vallen.

Heb je haar ooit iets misdaan dan? Waarom zou ze dat dan willen. Grote kans dat zij daar absoluut niet mee bezig is.

Ik denk dat jullie persoonlijkheden gewoon met elkaar botsen of slecht matchen en daar valt niet veel aan te doen.

Ga eens op een rustig moment met haar in gesprek om dit te bespreken zonder verwijten zodat jullie beter met elkaar om leren gaan.
Je eigen onzekerheid als arrogantie bij de ander leggen is wel lekker veilig
Als ze echt arrogant is, is ze dus heel onzeker. Waarschijnlijk ben jij dan voor haar een spiegel, en durft ze die onzekerheid in zichzelf niet recht aan te kijken.

Jullie werken elkaar dus op de zenuwen. Kwetsbaarheid is inderdaad de grootste kracht, en die kun je in zetten door 1 op 1 met haar hierover te gaan praten.

Maar doe het wel vanuit kracht, en niet vanuit onzekerheid. Want dan zal de irritatie aan beide kanten meteen het gesprek dood slaan.
Arrogantie is ook vaak een uiting van onzekerheid, die zie je misschien niet, want ze doet net of ze sterker, beter slimmer etc is.

Het feit dat ze zich blijkbaar met jou vergelijkt, lijkt het mij dat ze zich daardoor beter voelt. (Jij hebt het minder goed gedaan dan zij)

Iemand die in mijn ogen echt arrogant is (en soms ook leider figuur) vind zich zelf gewoon goed en heeft geen vergelijkingen nodig.

Kan natuurlijk ook wat de andere hebben geschreven of misschien is ze zicht het helemaal niet bewust (dat soort mensen heb je ook)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Als ik jou was zou ik me gaan focussen op zelf meer zelfvertrouwen kweken en assertiever worden. Dan hebben andere mensen wat minder invloed om met hun gedrag te bepalen hoe jij je voelt.
Ik denk dat jij heel onzeker bent in plaats van dat zij arrogant is. Ik lees in ieder geval geen arrogantie in je voorbeeld, wel onzekerheid van jouw kant en moeite met kritiek die aan jou is gericht.
Je zou eens moeten googlen op Theorie over kernkwadranten. Waarschijnlijk zijn jullie elkaars allergie.
Probeer het je ECHT niet aan te trekken. Sommige mensen zijn nou eenmaal zo, en in jou ziet ze een prooi.

Laat het van je afglijden, en ga er inwendig boven staan.

(Ik had ook ooit zo'n collega, toen kon ik dit allemaal niet, maar zou het in het vervolg wel zo doen).
Ozo.
quote:viva-amber schreef op 22 maart 2016 @ 17:45:

Ik zou ea eens open met haar bespreken en er zoveel mogelijk gebruik van maken. Kun je dat nog eens uitleggen want jij weet dat zo goed. Kun jij die zaak oppakken want jij bent daar zo goed in (heeft ze zelf gezegd). Zie elke vorm van kritiek als een kans op haar suprieure ondersteuning.

En die werkt heel goed.

Verder heb ik ook eens heel vriendelijk gevraagd waar zo'n opmerking nou weer voor nodig is.

Collega in kwestie begon te giechelen en zei: ' oh doe ik het weer?'

Dus dat kan ook.

Gewoon niet uit frustratie of minderwaardigheid reageren maar met humor of vanuit oprechte verbazing werkt het best.
quote:Cassius schreef op 22 maart 2016 @ 17:41:

Madama Hooch, ja, kan, dat zij zich juist ergert aan mij. Zo had ik het nog niet bekeken. Toch vind ik het wel kwalijk wat zij doet, want zij plaatst zich heel bewust boven mij.

Nu ben ik momenteel zelf een onzeker wrak in therapie. maar hier leer ik heel veel. Inzichten die ik bij jou ook kan toepassen nl; zij plaatst zich niet boven jou. Jij láát je onder haar plaatsen.

Tot zover de theorie. Nu de praktijk......
If you can't beat them, join them.

Theorie kernkwadranten zat ik ook meteen aan te denken. Haar sterke kwaliteit zit in jouw allergie en andersom, terwijl jullie eigenlijk heel veel van elkaar kunnen leren. Jij leren van haar zelfzekerheid en wijze om zich te profileren en standvastig in haar mening te zijn. Zij van jou dat af en toe toegeven, indammen en de toon maakt de muziek belangrijke begrippen zijn in communicatie.
Overigens...jij bepaald zelf dat ze "boven" je kan staat.
quote:Cassius schreef op 22 maart 2016 @ 17:41:

Pinkiepink, ik ga het proberen, maar waarschijnlijk ontkent ze het volledig. Bovendien zitten we in dezelfde ' vriendengroep' van werk en ik vind het belangrijk dat de relatie oke blijft...

Ontkent ze het, of herkent ze het niet? Twee hele verschillende dingen in mijn beleving. Ik vind het ook een beetje gek om zo voor haar te praten. Je kan immers niet van haar verwachten dat ze verandert, tenzij je het aankaart (of je verwacht dat ze helderziend is).

Ik vraag me in dit geval namelijk oprecht af of het meer jouw eigen invulling is. Je geeft aan dat zij zich boven jou plaatst, kan het ook zijn dat jij jezelf ónder haar plaatst? In hoeverre is zij zich ervan bewust dat ze dit soort opmerkingen maakt naar jou? Doet ze dit echt bewust om jou 'op je plek' te zetten? Of is ze misschien meer met zichzelf bezig dan dat jij denkt?

Dit is een wisselwerking van twee kanten. Ik denk dat je er zelf namelijk ook een hele hoop aan hebt door naar jezelf te kijken. Zou er iets veranderen als jij zekerder wordt van jezelf en meer in jezelf gelooft?
Zodra je met stomheid geslagen bent door zo'n soort opmerking, gewoon meteen vragen; "hoe bedoel je dat?"
Dus dat was eens maar nooit weer, denk ik zo.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
"Vandaag bijvoorbeeld. Ik twijfelde openlijk of ik niet te pietluttig was geweest in een beoordeling van een student. Verder niet iets heel dramatisch, gewoon een openlijke vraag waar drie collega's, waaronder zij, bij stonden. Waarop zij heel fijntjes zei, dat het door een ander was opgemerkt dat ik het inderdaad minder goed had gedaan dan zij."

Wat een vreemde reactie van haar. Jij vraagt je af of je goeg gehandeld hebt en zij maakt een opmerking dat zij beter is. In zo'n situatie zou ik vragen: 'wat heeft dit nu weer met jou te maken?' Of iets in die trant. Ik moet zeggen dat afgaande op deze opmerking, het me niet zou verbazen als collega onzeker is en dit nodig heeft om zichzelf beter te voelen. Het beste kun je werken aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen. Als je tevreden bent met jezelf, raken opmerkingen van ander je minder. En je mag natuurlijk best eens vragen waarom ze iets zegt, als ze weer eens een onderhandse opmerking maakt.
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik heb alles aandachtig gelezen en ik heb wat op internet opgezocht over kernkwaliteiten. Ik denk dat wij elkaars uitersten zijn hierin.

Zij had inderdaad bewust aan die andere collega gevraagd of hij verschillen zag tussen haar en mij. Dus dat zou kunnen duiden op haar onzekerheid.

Dat ik me onder haar laat plaatsen, daar zit zeker een kern van waarheid in. Ik vind het ook moeilijk om me zelfverzekerder te voelen/ op te stellen. Soms lijkt het wel of degene met de grootste mond, die het minst bescheiden overkomt, alle aandacht en waardering krijgt.

Wat adviseren jullie mij? Moet ik er nog op terugkomen of moet ik dit laten gaan?
Zelf kom ik ook redelijk zelfverzekerd over. Ik denk dat sommige, onzekere, mensen dat ook als arrogant ervaren.

Dat ligt meer aan de onzekere mensen dan aan mijn "arrogantie".

Ik heb ook een collega die altijd onzeker doet en bevestiging zoek dat ze het heus wel goed doet.

Ik kan daar niet tegen. Kan me voorstellen dat zij dat voelt en het niet prettig vindt. Maar ik zie dat toch als haar probleem, 't is haar eigen onzekerheid (en ik doe zeker niet onaardig).

Misschien dat jouw collega er niks mee bedoelt, jij ervaart het alleen anders.
summer is a state of mind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven