Kattenexperts, graag jullie advies

24-03-2016 18:05 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Na wat wikken en wegen heb ik besloten een kat te adopteren uit het asiel. De laatste weken heb ik de websites van asiels hier in de buurt goed in de gaten gehouden en vandaag was ze daar! Een poes die, op papier, precies is wat bij me past. Direct het asiel gebeld en vanmiddag mocht ik meteen kennis met haar maken. Een klein, angstig droppie is het. Afgestaan omdat het gezin waar ze woonde veel te druk voor haar was en ze daardoor veel stress had. Heb een hele tijd voor haar kooitje gezeten en op een gegeven moment kwam ze aarzelend naar me toe en liet zich vervolgens uitgebreid kroelen.

Je snapt: ik was om. Direct!

En nu heb ik haar 'gereserveerd' (klinkt raar). As dinsdag kan ik haar op komen halen. Op terugweg naar de dierenwinkel voor een krabpaal (het is een binnenkatje), kattenbak, voerbakjes, speeltjes en de hele rataplan. Simpel, dacht ik. Maar jee, wat zijn er veel keuzes die gemaakt moeten worden! Dus:

- kattenbak: een dichte (met zo'n kap) of gewoon een open exemplaar? En waarom het ene of het andere?

- En welke vulling? Dame in dierenwinkel kwam met een zak witte korrels waarmee je een maand kon doen. Een heel klein zakje was het. Kan dat kloppen? En vinden katten dat wel prettig?

- Krabpaal: volstaat zo'n plank die ik aan de muur kan bevestigen of beter zo'n hele toren (wat zijn die dingen lelijk!)? En dan heb je krabpalen kan karton of met zo'n ruwe stof.

- Speeltjes: gewoon wat speelgoedmuisjes? In asiel vertelden ze dat het katje niet heel erg van het spelen is, dus heel dringend is deze vraag dan weer niet.

- Een naam! Ze heeft nu natuurlijk een naam, maar die vind ik foeilelijk! Kun je een kat trouwens laten wennen aan een nieuwe naam?

Uiteraard wil ik alleen het beste voor haar. Daarom hoor ik graag jullie adviezen over bovenstaande. Het is dus een binnenkat, waarschijnlijk handig om dat nog even extra te vermelden. Ze is 6 en in het asiel behoorlijk angstig. Van haar achtergrond is weinig bekend, alleen dat ze het dus niet fijn vond in het drukke huishouden.

Alvast bedankt!
Ik zou zeker voor een angstig katje een dichte kattenbak kopen. Dan zit ze veiliger. Daar zit meestal zo'n klepdeur in, die zou ik eruit halen. Je wilt niet dat ze de kattenbak eng vindt natuurlijk.
He Stencil, komende tien jaar geen druk gezinsleven bij jou? Anders moet ze weer verkassen.

Pingpongballen zijn leuk.

Krabpaal is lelijk, hier staat wel een grote, maar we hebben er drie rondlopen. Klein beginnen, het kan altijd groter.

Mandjes worden niet gebruikt, behalve hey hangmandje aan de radiator. Schapevelletje is wel lekker, ook de neppe!

Veel plezier met je nieuwe vriendinnetje!
Keuzes zijn erg afhankelijk van je kat. Ik vind zon krabtoren ook lelijk maar mijn katten zijn er dol op. Ze vinden het vask fijn, zeker bij angst of stress om zich terug te kunnen trekken, even verstoppen of wat hogerop zodat ze de ruimte kunnen overzien.

Sommige katten vinden een kap niet fijn. Ik zou er een kopen met kap want die kun je er altijd nog af laten. Ik heb kleikorrels die aan de poep plakken en klonten vormen door urine. De poep en klonten schep je er steeds uit en de rest blijft schoon. Deze manier werkt voor ons het beste en stinkt het minst. Ik vul een keer in 2 weken bij en een keer per maand maak ik schoon. Maar mijn katten gaan naar buiten dus de bak wordt zelden gebruikt.

Wat betreft speeltjes... Mijn katten hebben een heel assortiment en ze vinden er geen zak aan. Ze spelen liever met elastiekjes, wattenstaafjes of boontjes. Gewoon wat uitproberen. Dingen met catnip erin vinden de meesten wel leuk. Kijk ook even goed naar de voeding. Goedkope voeding is handig maar voor kat vaak niet het beste qua samenstelling. Ik heb katers met blaasproblemen en die doen het niet goed op goedkope voeding. Ik zit nu al jaren aan speciaal dieetvoer. Veel plezier met je poes!!
Speeltjes: die twee van ons hebben een mand vol, maar een rietje of een balletje van aluminiumfolie is toch echt het leukste.. Laserlampje vinden ze ook geweldig! Maar gebruiken we niet vaak..

Kattenbak: wij hebben open kattenbakken die weer in een houtenkrat staan (omdat we ze zo lelijk vinden. Een open vind ik fijner omdat je direct merkt of ze m hebben gebruikt (=direct motivatie om het schoon te maken ????)

Kattengrit: wij gebruiken Catsan, voor 2 katten 20kg per maand.. Denk dat de winkel je een zakje à 4kg liet zien? Lijkt me weinig.. Maar goed

Krabpaal; wij verafschuwen die lelijke plastic/nep houten gedrochten, dus we hebben een catpalace gekocht.. Wel echt duur maar zoveel beter qua uitstraling + de katten zijn er dolblij mee! Hier een linkje; http://www.catpalace.nl

Namen: die van ons heten banaan en tomaat ???? Dus eh,... Creatief nadenken en je verzint vast wel iets leuks!
Oh ja de naam... Mijne luisteren niet naar hun naam denk ik. Als ik eem ander woord op zelfde manier zeg reageren ze ook, of niet. Net hoe het ze uitkomt. Dus volgens mij kun je gewoon de naam veranderen.
Het is een kwestie van uitproberen. Een kap kun je er op en af zetten. Wat voor bak heeft zij in het asiel? Neem in eerste instantie dezelfde vulling als in het asiel en doe bijv de 2x half/half wat je zelf wil en van het asiel en later helemaal. Je kent de kat niet dus je weet niet of zij graag hoog of laag zit. Zij vindt vast wel fijne plekjes in je huis dan kun je later aanvallen met krabpaaltjes. Mijn kar houdt van fleece dekens en ligt daar nu ook op.

De kat luistert in de regel naar de toon waarop je de naam uitspreekt dus je kunt de naam wel veranderen. Je roept een dier vaak op dezelfde toon. Het komt vast goed tussen jou en poes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik gebruik ook catsan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@Wardijntje, dat van die kattenbak is een goede tip. Ik twijfelde juist omdat ze kan schrikken van die klep, maar die kan er inderdaad gewoon af . En wat je zegt over veilig zitten is ook weer helemaal waar.

@ Juubje: nee, een druk gezinsleven zal hier niet aan de orde zijn, dus wat dat betreft zit ze hier helemaal goed. Een schapenvelletje heb ik inderdaad al gekocht, voor op de vensterbank. Bij de supermarkt ook meteen een kartonnen door meegenomen. Kan me herinneren van de katten die we vroeger thuis hadden dat ze dat eigenlijk het leukst van alles vonden.
Ik heb een dichte bak, maar niet alle katten kunnen dat waarderen. Gelukkig kan van vrijwel elke bak de kap er af.

De korrels die je werden aangeraden zijn waarschijnlijk silicakorrels, het werkt echt, maar het voelt heel onaangenaam aan pootjes en voeten. Zowel kat als wij mensen vonden het niet fijn. Speeltjes en krabmeubels zijn erg afhankelijk van de kat. Die van ons is het gelukkigst met kartonnen dozen, steentjes, stuiterballen en rietjes.
Ik heb een dichte bak, goedkope vulling van de albert heijn (even testen welke niet uitloopt en zij prima vindt)

Ik heb diverse mandjes in huis staan (en opgevouwen fleecedekentjes) en 2 kleine krabpalen.

Bij mij liggen ze eigenlijk alleen op bed, bank in in de vensterbank
Ik denk dat het belangrijkste is wat ze gewend is. Onze poes wil niet in een kattenbak met zo'n klepje ervoor, wel als het klepje eraf is. Een open kattenbak ken ik alleen voor kittens, maar als ze ook grotere hebben, kan dat ook prima. Lijkt me er alleen niet zo fris uitzien.

Qua vulling wil onze kat ook niet alles. Ze is bijvoorbeeld bang voor houtkorrels, ze houdt het dan heel lang op en poept en plast dan in de kamer. Dat witte spul vind ik heel fijn, ook qua geurtjes, maar ik doe er bij lange na geen maand mee, eerder een week. Het wordt namelijk hartstikke geel van de urine. Dus fijn spul, maar heel duur. Ik zou in ieder geval vragen waar ze aan gewend is en eventueel iets anders proberen als je dit te duur of onhandig vindt.

Met speeltjes ligt het ook erg aan de kat zelf. Die van ons speelt alleen met balletjes, de rest vindt ze niks aan (hoewel ze nog niet zo oud is). En kleine pluisjes, kruimeltjes en dat soort dingen. Kortom: ik zou nog niet teveel aanschaffen. Misschien is zo'n hengel met een speeltje eraan wel wat.

Met krabpalen kan ik je niet echt helpen, onze kat houdt meer van aan de vloerbedekking krabben

Lief van je dat je haar in huis neemt, veel plezier met je kat!
quote:Annelaure schreef op 24 maart 2016 @ 18:19:

Ik heb een dichte bak, maar niet alle katten kunnen dat waarderen. Gelukkig kan van vrijwel elke bak de kap er af.

De korrels die je werden aangeraden zijn waarschijnlijk silicakorrels, het werkt echt, maar het voelt heel onaangenaam aan pootjes en voeten. Zowel kat als wij mensen vonden het niet fijn. We gebruiken nu cats best korrels. Speeltjes en krabmeubels zijn erg afhankelijk van de kat. Die van ons is het gelukkigst met kartonnen dozen, steentjes, stuiterballen en rietjes.
In het asiel heeft ze een open bak. Niet met korrels maar met een soort korte staafjes (?)

Ik heb begrepen dat ze bij vorige baasjes gewoon Whiskas kreeg. In het asiel gebruiken ze Royal Canin dus ik denk dat ik dat maar aanhou.

@kleinschaapje, wat een luxe krabpalen zijn dat ! Ik denk dat ik eerst voor zo'n plank ga. Van vroeger weet ik dat onze katten zelf wel bepaalden waar de nagels aan gescherpt werden. Dat was de vaak de bank of de tafel. Van krabpalen moesten ze niets hebben.
Waarom zou je de naam niet kunnen veranderen? Het ingrijpendste in haar leven is al gebeurd, nl naar het asiel brengen waardoor al wat haar vertrouwd was weg was.

En nu ga jij een ander leven geven. Dan stelt een naam niets meer voor, immers, what´s in a name?
Ik was echt verbaasd over hoeveel verschillende soorten kattenbakvulling er zijn. Die witte korrels, houtsnippers, heel fijn zand met babypoeder (?!) erin, korrels met geurtjes...
Klopt helemaal, Iones. Nu alleen nog de vraag welke
Als je wat luxe en mooie krabpalen wilt, moet je eens kijken op de website van Purrfect design. Daar kun je bestellen, maar die zijn wel heul mooi!

Bijvoorbeeld deze: http://www.purrfectdesign.net/nl/cat-on-kabou.html

(ik kan nog geen plaatjes plakken :( )

Deze is heel stylish, kunnen ze op liggen, en krabben. Moet je natuurlijk wel leuk vinden, maar het is van karton, zijn katten helemaal weg van!
Leuk en lief dat je haar in huis neemt! Naam maakt echt geen drol uit, kies een naam die jij leuk vindt en die bij haar past (misschien na een maandje pas beslissen). Onze katten hebben hele stomme namen, maar ze waren al ruim 10 jaar toen we ze in huis namen, dus naam wijzigen vonden we raar. Qua kattenbakkorrels zijn onze katten makkelijk: wij hebben nu houtkorrels (staafjes): geen uitloop en goed schoon te houden. Dat dure grit dat klontert als er geplast is, gebruikten wij in het begin, maar enorm uitloop voor de bak en grijze pootjes afdrukken overal in huis. Hout vinden ze ook best. Wij hebben een gesloten bak, wel zo fris. Vinden ze ook prima (waren ze ook gewend). Qua spelen: propje papier en stokje met touwtje zijn favoriet bij de één. De ander houdt helemaal niet van spelen en is liever op zichzelf. Qua voer hebben we van alles geprobeerd. Ze zijn gek op iets duurs uit Canada en da's ook nog heel gezond, dus dat kopen we dan maar :-D Verder: liefde, knuffelen, aftasten en geduld, dan komt het vast helemaal goed!
quote:stencil schreef op 24 maart 2016 @ 18:28:

Klopt helemaal, Iones. Nu alleen nog de vraag welke Leer haar eerst eens kennen. Dan vind je wel een naam die bij haar past. Heel veel plezier met je kat. Ik vind het mooi dat jij voor een asielkat bent gegaan ipv een kitten `omdat dat zoveel leuker is`.
Ben het met anderen eens dat veel kat afhankelijk is, je zal mogelijk wat dingen uit moeten proberen. Wij hebben deze situatie met onze twee (asiel) katten.

Bak: Wij hebben deze. Ik vind hem heel handig, omdat de deksel ver open kan, schep je makkelijk even de narigheid eruit. Wij hebben grit wat je door mag spoelen, dus met een kattenbak naast de wc is het een kleine moeite bij toilet bezoek gelijk even de bak te doen.

Krabpaal: Veel katten zitten graag hoog, maar als ze ergens op een trap/kast/plank kan zitten dan is dat ook prima, zo'n enorme krabpaal is niet echt nodig. Zou wel een stevige paal van ong. een meter neerzetten zodat ze zich er helemaal tegen uit kan rekken. Wij hebben ook een kat die graag horizontaal krabt, die pakt regelmatig de sisal deurmat. Karton vinden win persoonlijk veel te veel rommel geven, maar ze vinden het wel fijn.

Speeltjes: De ene is dol op propjes papier en hengels, vooral het elastiek wat tussen stok en speeltje zit. De andere speelt graag met balletjes zilverfolie, pluizenballen en die plastic dingen waarmee je broodzakken afsluit. Dus zou goedkoop beginnen voor je speeltjes inslaat. Die lampjes vinden ze te gek, maar worden ze wel onrustig van of zo, ik ben er niet kapot van.

Naam: Wij hebben tig koosnaampjes voor onze katten, ik heb niet het idee dat ze er echt naar luisteren. Ze reageren meer op je toonhoogte.
Ik had altijd de kap erop, maar heel vaak plaste de kater ook op de plinten in huis :S

Op een dag de kap eraf gehaald, en nooit weer naast de bak gepiest. Waarschijnlijk toch een hekel aan die klep.

Qua speeltjes is een prop papier hier zwaar favoriet, en lichte balletjes die makkelijk stuiteren. Soms kan ik gewoon keeper training met die kat doen

Kattenbak vulling is klontvormend, merk geen idee.
Vooral voor een angstig miepje is een krabpaal erg fijn.

Kan ze bovenop kijken naar wat er om haar heen gebeurt.

Ik heb er nooit aan gewild (heel zielig voor alle katten die de laatste 25 jaar bij mij gewoond hebben) maar ik ben er nu wel aan gegaan doordat ik 2 bange poeperds geadopteerd heb.

De krabpaal staat achter in de kamer bij een raam en is hun veilige hoek. Ik heb wel niet zo'n heel hoge maar ze liggen beide graag op het bovenste plankje/ligplekje.

Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/sho ... bpaal_middel/120cm/519939

Niet zo duur en niet zo groot

Ik zou je overigens aanraden eens op de site van Zooplus te neuzen. Veel goedkoper dan de gemiddelde dierenwinkel en als je nu bestelt heb je het maandag (of zaterdag) ook gratis in huis.
Wij gebruiken altijd klontvormige kleikorrels. Kun je alles er makkelijk uitscheppen, Wij hebben een dichte bak en hebben de klep ervoor weggehaald, geen van onze katten nu en in het verleden waren van de klep gecharmeerd.

Bij ons zijn ze gek om in een mandje op de vensterbank te liggen. Krabpalen overal in huis, een grote klimpaal boven, waar ze ook op kunnen liggen en op de plekken waar ze zich graag uitrekken van die plankjes aan de muur. Komt vast goed allemaal, veel plezier met je nieuwe huisgenoot.
Ik gebruik het liefst klontvormende kattenbakvulling zonder rare toegevoegde geurtjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven