Werk & Studie alle pijlers

Wat vinden jullie?

28-03-2016 16:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week vrijdag zijn een aantal tanden van mij getrokken door de kaakchirurg. Eentje is de tand naast mijn voortand. Heb een tijdelijke prothese gekregen (en wanneer die in is, ziet het er prima uit), maar kan die door zwelling en ontsteking momenteel niet dragen. Kortom ik zie eruit als een akelige toverkol! Als ik praat, is het meteen te zien, het valt niet te verbergen. En nu mijn vraag:

Zouden jullie gaan werken als je er zo bijloopt? Ik heb werk waarbij ik de hele dag onderweg ben en heel veel met verschillende mensen praat.

Mijn leidinggevende vind het geen reden om niet aan het werk te gaan, maar ik heb het er eigenlijk behoorlijk moeilijk mee. Ben nog jong (45) en altijd redelijk mooi geweest, dus heb grote moeite om mijzelf zo te zien, laat staan mijzelf zo aan de rest van de wereld te laten zien.

Misschien ben ik gewoon een ijdel wicht en stel ik mijzelf aan.
Als het kan zou ik vragen of je op kantoor kan werken of op een plek waar je niet zoveel andere mensen tegenkomt. Als dat echt niet kan, zou ik toch gaan werken. Ik vind een (tijdelijk) afwijkend uiterlijk geen reden om ziek thuis te blijven.
Gewoon gaan. Als je er moeite mee hebt, zou ik het kort toelichten tegenover klanten/collega's, dat neemt meteen de lading weg.
The time is now
quote:MinkeDeWit schreef op 28 maart 2016 @ 16:42:

Echt niet dat ik zou gaan werken. De werkgever is gelukkig ook niet degene die daar over gaat.

Maar een bedrijfsarts zal dit geen geldige reden vinden om ziek thuis te blijven hoor.

TO kan namelijk gewoon werken en is niet arbeidsongeschikt.

TO: is het een optie om met je werkgever te overleggen of je in die week andere werkzaamheden (op kantoor) kunt doen? Waarbij je niet zoveel mensen (klanten?) hoeft te ontmoeten?
Dit is natuurlijk geen reden om niet te gaan werken. Lijkt me erg rot om dit tijdelijk te hebben maar om welke reden wil je dan thuis gaan zitten?
quote:gedanst schreef op 28 maart 2016 @ 16:45:

[...]

Ik ken mensen die dit ook zeggen. Krijgen nooit een vaste baan en rollen van de ene in de andere baan.Ik heb al jarenlang een vaste baan en de meeste jaren 0 ziektedagen. En nee, toch zou ik zo niet aan het werk op kantoor of naar klanten. Gelukkig kan ik wel thuis werken.
Zonder tand zou ik echt niet gaan werken, als het zo in het zicht is ben je net zo'n heksenkol. Als vrijnemen geen optie is dan had ik de pijn wel verbeten en die tijdelijke prothese in gedaan. Onderweg in de auto dan wel uit en op t moment van je afspraak in. Heb je hem max een uur/ anderhalf in je mond.
quote:MinkeDeWit schreef op 28 maart 2016 @ 16:42:

Echt niet dat ik zou gaan werken. De werkgever is gelukkig ook niet degene die daar over gaat.De werkgever is wel degene die gaat over loon doorbetaling
Ik heb wel eens een sollicitant op gesprek gehad die een voortand miste. Die brak meteen het ijs door er zelf een opmerking over te maken, hij zei iets in de trant van "Dit wordt nog gerepareerd, normaal zie ik er veel knapper uit". Is dat een optie? Om het met een soort "grapje" af te doen?

Zeker omdat je het overlegd hebt met je werkgever, en die aangaf dat je "gewoon kon werken" zou ik me niet zo gauw meer ziek gemeld houden. 11 dagen ziek is ook al best lang (vooral in de ogen van je werkgever kan ik me zo voorstellen).

Zou me er ook niet helemaal lekker bij voelen, maar denk dat ik toch zou gaan werken. Mits natuurlijk de ergste pijn van de ontsteking weg is.
Als je verder niet ziek bent en een gat het enige is, zou ik wel gaan. Als je ten minste met volwassen mensen met een normaal verstand werkt. Ik zou niet voor een puberklas willen staan.

Je hebt best kans dat mensen gaan vragen wat er gebeurd is, maar het is aan jezelf om te bepalen hoe je daar op reageert.
Ik heb 8 jaar zonder bovenste, voorste voortand gelopen. Ik ben blij dat er nu geen gat meer is, maar ik heb dit nooit als een belemmering gezien!

Meld het bij de afspraak. Het is iets wat iedereen kan gebeuren.
Ik zou gaan werken. Ik heb een virus gehad vorig jaar waardoor mijn gezicht onder de wonden zat. Zag er niet uit. Maar er moet gewoon gewerkt worden en het zou weer over gaan. Meteen gemeld wat er aan de hand was en klaar. Ziekmelden door ijdelheid zou niet in mijn woordenboek voorkomen. Daarbij ben je nu al 11 dagen ziek thuis. Nog langer zou ik echt niet doen om de 'ik ben normaal mooi maar nu niet' reden.
Ja, ik ben ook gaan werken met twee pleisters op mijn gezicht, maar zonder voortand is een brug te ver. Dan maar thuis werken, verlof opnemen of later uren inhalen.
Het missen van een tand is geen reden voor een ziekmelding. Ga in overleg, neem vrije dagen of kijk of het mogelijk is om vervangende werkzaamheden te verrichten.
Bedankt voor alle reacties en sommige in het bijzonder.

Even om wat vragen te beantwoorden. Ik zit in wijkverpleging. Ik fiets de hele dag door de wijk en help per dienst ongeveer 18 cliënten. Inderdaad zien zij er ook niet altijd op hun voordeligst uit, maar wanneer het je zelf betreft, voelt het toch heel anders. Positief hieraan is dat ik mij nu beter in kan leven.

Ik ben intussen 11 dagen thuis, maar dat wil niet zeggen dat ik 11 ziektedagen heb. Ik werk maar vier dagen per week, dus heb tot nu toe pas 6 werkdagen gemist.

Heb nog niet besloten wat ik ga doen, maar weet wel dat zelfbeeld en zelfvertrouwen voor een groot deel afhankelijk zijn van je voorkomen. Bij mij werkt dat in ieder geval zo, ook al weet ik dat dat niet zo zou moeten zijn.

Zo als ik al eerder zei, zou ik met alle liefde en plezier vakantiedagen opnemen, ik heb nog 10 weken staan, maar dat geeft al aan hoe 'makkelijk' deze zijn op te nemen.

Meest voor de hand ligt, dat ik de prothese met al mogelijke moeite en pijn in mijn mond prop. Zal de ontsteking niet ten goede komen, maar tandeloos is echt een te grote hobbel voor mij.
Ik snap best dat je ijdel bent, zou er ook niet blij mee zijn.

Maar hiervoor niet gaan werken??? Serieus!?

Als ik zo'n reacties zie gaan mijn nekharen overeind staan!

Leuke werkmentaliteit joh... en dat zijn dan meestal dezelfde soort mensen die maar lopen te klagen dat hun contract niet verlengd wordt

Je geeft zelf aan dat je geen vrije dagen kan opnemen omdat ze onderbemand zijn, dan kan je toch voor zoiets niet thuis blijven en het vervolgens maar afschuiven op collega's/baas?

Het zal wel aan mij liggen, maar vind het echt aso gedrag...
My way or the highway!
Beetje kort door de bocht didigirl.

In de drie jaar dat ik daar werkzaam ben, ben ik misschien twee dagen thuisgebleven, ondanks voortdurende slijmbeursontstekingen en een periode van overspannenheid. Vaak zelfs dubbele diensten gedraaid om collega's te ontlasten. Het is echt niet zo dat ik om elke scheet thuis blijf. Daarom heb ik er ook moeite mee.
Maar jouw cliënten geven helemaal niks om hoe je er uitziet. Die zijn blij met jouw vriendelijke aandacht en zorg. Al had je geen tanden.
quote:MinkeDeWit schreef op 28 maart 2016 @ 17:32:

[...]

Ik heb al jarenlang een vaste baan en de meeste jaren 0 ziektedagen. En nee, toch zou ik zo niet aan het werk op kantoor of naar klanten. Gelukkig kan ik wel thuis werken.

Oke.

Maar als mijn werkgever zou aangeven dat hij het geen geldige reden vindt om ziek thuis te blijven ( wat ook zo is) en mijn vaste contract hing er van af, dan zou ik zeker gaan.
quote:ivy1970 schreef op 28 maart 2016 @ 19:09:

In de drie jaar dat ik daar werkzaam ben, ben ik misschien twee dagen thuisgebleven, ondanks voortdurende slijmbeursontstekingen en een periode van overspannenheid. Vaak zelfs dubbele diensten gedraaid om collega's te ontlasten. Het is echt niet zo dat ik om elke scheet thuis blijf. Daarom heb ik er ook moeite mee.Eerlijk gezegd vind ik dat niet echt een verdienste. Als je ervaring hebt met overspannenheid, zou ik niet vaak dubbele diensten draaien. En als je ziek bent, ben je ziek. Nu ben je niet ziek, dus meld je je ook niet ziek.
quote:gedanst schreef op 28 maart 2016 @ 19:20:

[...]

Oke.

Maar als mijn werkgever zou aangeven dat hij het geen geldige reden vindt om ziek thuis te blijven ( wat ook zo is) en mijn vaste contract hing er van af, dan zou ik zeker gaan.Godzijdank zou mijn werkgever het niet zo op scherp zetten, maar mocht dat toch zo zijn dan zal ik wel moeten. Dan doe ik wel de hele dag een mondkapje op als ik bij klanten ben.
To, neem jezelf en je uiterlijk eens wat minder serieus. Met een beetje zelfspot is dit echt geen ramp.
Ik heb met veel ergere uiterlijke ontsieringen gewerkt ("collega: jemig, je ziet er uit alsof je door een vrachtwagen overreden bent").

Niet leuk, maar de beste manier om er mee om te gaan is om er direct een grapje over te maken. Mensen kijken even raar, maar daarna is het ijs gebroken.
quote:ivy1970 schreef op 28 maart 2016 @ 18:53:

Bedankt voor alle reacties en sommige in het bijzonder.

Even om wat vragen te beantwoorden. Ik zit in wijkverpleging. Ik fiets de hele dag door de wijk en help per dienst ongeveer 18 cliënten. Inderdaad zien zij er ook niet altijd op hun voordeligst uit, maar wanneer het je zelf betreft, voelt het toch heel anders. Maar als je de hele door de wijk fietst zal je er toch wel vaker verfomfaait uit zien als je bij de cliënten thuis komt? Een regenbui heeft dan meer impact op je uiterlijk dan een tand lijkt mij. En je kunt het toch gewoon even kort uitleggen wat er aan de hand is. Als mensen het al zien. Heb je meteen weer een leuke binnenkomer als het gerepareerd is.
quote:ivy1970 schreef op 28 maart 2016 @ 19:09:

In de drie jaar dat ik daar werkzaam ben, ben ik misschien twee dagen thuisgebleven, ondanks voortdurende slijmbeursontstekingen en een periode van overspannenheid. Vaak zelfs dubbele diensten gedraaid om collega's te ontlasten. Het is echt niet zo dat ik om elke scheet thuis blijf. Daarom heb ik er ook moeite mee.

Ik vind dit eigenlijk wel raar. Dus eerder heb jij doorgewerkt terwijl je ziek was (of je was niet ziek genoeg om thuis te blijven?) en nu wil je ziek gemeld thuis kunnen blijven terwijl je niet ziek bent?

Als je ziek bent bepaal je in eerste instantie zelf of je nog in staat bent om te werken. Het is niet altijd aan te raden om door te werken bij ziekte met de kans dat je daarna nog langer eruit bent. Maar dat is je eigen verantwoordelijkheid, zo ook het draaien van dubbele diensten. Wat niet wil zeggen dat je geen fijne collega bent, het is inderdaad juist heel fijn als er mensen zijn die bereid zijn een stapje harder te lopen wanneer er gaten vallen of het erg druk is. Ik geloof ook absoluut dat je een harde werker bent en fijne collega. Maar dat staat eigenlijk helemaal los van de huidige situatie.

Je bent nu niet ziek, maar voelt je onzeker over je uiterlijk. Je werkgever zegt 'niet ziek, dus komen werken'. Juist in jouw vakgebied kan je hier prima over praten. Gewoon zeggen tegen je cliënten, hoe moeilijk is het? Dat snappen ze heus wel. Het is je eigen onzekerheid en gene die je in de weg staat. Mag niemand je zien als je er minder voordelig uitziet dan normaal? En dan ook nog met een verklaring erbij, ik denk dat cliënten meer begaan zullen zijn met hoe het met je gaat en hoe de ingreep was dan hoe je eruit ziet eerlijk gezegd.
Ik zou gewoon gaan, misschien is het juist wel goed voor je, om je grote angst met open vizier tegemoet te treden. En waarschijnlijk ben je aan het einde van de dag helemaal niet meer bezig met jouw tanden, maar wel met mevrouw B. die gisteren gevallen en de wond van meneer C. die er beter uitziet dan vorige week.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven