Groot leeftijdsverschil, twijfels!

28-03-2016 22:31 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, omdat mijn eierstokken zo hard rammelen dat ik mijzelf bijna niet meer kan verstaan wil ik graag wat meningen van buitenaf.

Ik heb (of eigenlijk mijn man en ik hebben) twee geweldige kinderen van 10 en 8, en jongen en een meid die vier handen op 1 buik zijn.

We hebben onze kinderen jong gekregen.

Ze worden nu steeds zelfstandiger en wij krijgen daardoor een stukje "vrijheid". Even zonder kinderen naar de supermarkt, kinderen gaan zelf de hort op etc.

Maar nu komt het; hoe zelfstandiger ze worden hoe meer ik het gevoel heb dat het gezin nog niet af is. Met andere woorden, ik zou er dolgraag nog een (of twee) kindjes bij willen!

Waarom 2? Omdat ik niet wil dat het "nakomertje" een soort enig kind wordt en dat hij of zij ook de kans krijgt om met een broertje of zusje op te groeien.

Tweeling zou ik geweldig vinden! Maarja, dat heb je niet in de hand natuurlijk ;)

Maar waar begin ik aan? Weer helemaal opnieuw beginnen, wat als het volgende kindje niet gezond is? Tot welke leeftijd blijven we proberen, als we besluiten ervoor te gaan? Ik ben nu 35 dus heb nog wel even denk ik. Wat is wijsheid? Tweede ronde tropenjaren met de eerste puber, moeten we dat wel willen? Is het eerlijk naar onze kinderen toe? En zo malen we nog wel even verder....

Kan iemand die eierstokken even stilleggen zodat ik weer normaal kan denken?
Ik ben zelf een nakomertje zus 10 jaar ouder broer 8 jaar ouder. Zelfde leeftijd dus als jou kinderen nu. Ik kan je geen tips geven over we of niet. Maar wel over het nakomertje zijn. Heb absoluut geen ervaring als nakomertje ik 'alleen' was. Vond het altijd wel stoer zo'n grote zus en broer. Heb geen 'leeftijdgenoot' gemist in het gezin. En nu ook niet heb goede band met zus of broer.

Dus je kan ook voor 1 gaan????
Ecam2015, wat mooi verwoord, ik wordt er helemaal week van! Dat kunnen ook de hormonen zijn hoor, want mijn zoontje wordt binnen nu en een paar weken ook grote broer en ik zie het al helemaal voor me! *zwijmel*
Een ex vriendin was echt een nakomertje, ze had twee broers, de een 22 jaar en de ander 20 toen ze werd geboren. Ze had drie vaders.
verba volant, scripta manent.
Ik ben bijna 38 weken zwanger van ons 3e kind. De oudste is 9 en de jongste bijna 8,ze zijn helemaal dol op hun zusje en kunnen niet wachten tot ze geboren is.Ze gaan graag mee naar de verloskundige en mijn buik krijgt meer liefde dan ik ooit had kunnen verwachten. Zo bijzonder mooi
Kennis van me heeft ook een pauze gehad:

18, 16, 11 en 6 jaar. Gaat prima. Dus als jullie het beiden willen en de financien hebben, doen!
Ik heb 2 kinderen en heb hetzelfde gevoel, ik zou er ook wel 4 willen. Maar mijn kinderen zijn nog ouder, echt de puberleeftijd en ik ben ook 3 jaar ouder dan jij.

Ik doe het niet, ik heb eerder spijt dat we het toen bij 2 hebben gelaten. Aanvankelijk wilden we er 4. Toch zijn we bij 2 gestopt, en dat was niet voor niks, ik vond het zwaar, met name de gebroken nachten.

Kun jij het gevoel/reden nog terughalen waarom jullie gestopt zijn na 2 kinderen? Waarom was dat? Telt die reden niet meer?

Als je het doet, doe het dan nu! Laat het leeftijdsverschil dan niet nog groter worden. Het heeft zeker ook voordelen, je oudste 2 kunnen helpen.
Ook ik ben een nakomeling. Ik verschil 11 en 9 jaar met mijn broers maar heb hier nooit geen moeite mee gehad.

Enige wst ik soms lastig vond was toen mn vader overleed (ik was 8) wilde mn oudste broer nog wel ens vader rol overnemen. Wel goed bedoeld maar je zit er niet op te wachten. Mn moeder gng hier heel goed mee om en daarna nooit geen problemen gehad.

Voelde altijd heel stoer en cool om 2 oudere broers te hebben.
Mijn eerste reactie is nee ik persoonlijk zou er niet aan beginnen:). Ik zit nu middenin de tropenjaren met 2 kinderen onder de 4. Eerste 2 jaar amper geslapen, nu krijgen we iets meer rust. Ondanks dat ik er zeker ook van geniet kijk ik er ook wel naar uit dat ze wat zelfstandiger zijn. Ik zeg nu, ik zou noooit een derde willen;) maar je weet natuurlijk niet hoe je er over een paar jaar tegenaan kijkt.

Als ik die leuke verhalen hierboven lees.., grote gezinnen hebben zeker ook wat. En ik had het vroeger echt wel leuk gevonden als ik op mn toende nog grote zus zou worden.

Dus ja, ik kan je niet helpen:)

Maar mijn antwoord naar mezelf zou nu zijn: niet doen, geniet van je vrijheid. En ik zou nieuwe dingen gaan leren bv leren duiken, nieuwe taal, salsa dansen etc.

Succes met je keuze!
quote:juliadenders schreef op 29 maart 2016 @ 02:16:

Mijn eerste reactie is nee ik persoonlijk zou er niet aan beginnen:). Ik zit nu middenin de tropenjaren met 2 kinderen onder de 4. Eerste 2 jaar amper geslapen, nu krijgen we iets meer rust. Ondanks dat ik er zeker ook van geniet kijk ik er ook wel naar uit dat ze wat zelfstandiger zijn. Ik zeg nu, ik zou noooit een derde willen;) maar je weet natuurlijk niet hoe je er over een paar jaar tegenaan kijkt.

Als ik die leuke verhalen hierboven lees.., grote gezinnen hebben zeker ook wat. En ik had het vroeger echt wel leuk gevonden als ik op mn toende nog grote zus zou worden.

Maar mijn antwoord naar mezelf zou nu zijn: niet doen, geniet van je vrijheid. En ik zou nieuwe dingen gaan leren bv leren duiken, nieuwe taal, salsa dansen etc.

Succes met je keuze!

Ik sluit me hierbij aan. Ik zit ook in de tropenjaren met twee ukken en moet er persoonlijk niet aan denken nog een derde te krijgen. Toen ik zwanger was van de tweede dacht ik nog wel eens aan een derde, maar toen de tweede er eenmaal was was ik snel genezen.

Het is natuurlijk heel anders als je oudste twee al zoveel zelf kunnen en op school zitten, maar toch denk ik dat ik liever wat voor mezelf zou gaan doen. Ga op reis, leer iets nieuws, investeer in de kinderen die je al hebt, leer je man opnieuw kennen. Zucht... Ik kan nu al wegdromen bij de gedachte aan al deze heerlijkheden die je kunt ondernemen zonder nog zo'n handenbindertje.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op mijn kinderen (en ze zijn ook nog eens gezond, grappig en lief), maar ik ben zo afgepeigerd en afgeleefd dat ik er echt niet aan moet denken momenteel.

Succes met je keuze!
Ik en mijn man zouden er niet aan moeten denken!

Kind is nu 4. De vrijheden die je hoopt te krijgen wanneer kind groeit lijken mij heerlijk.

We zijn stapeldol op ons kind, echter nu de stap weer terug moeten maken naar babytijd incl alle bijkomende verzorging en planning.......krijg er de bibbers van.

Ik kan je dus absoluut geen GO geven vanuit mijn visie.

Ik zie het met gezinnen op kinds school. Al dat heen en weer bij brengen en halen, ene kind ligt nog in bed of moet weer naar bed. Afspraakjes moeten strikt gepland worden ivm middagslaapjes. Gesleep, gedraag, gevoed, gewas etc. Allemaal zo omslachtig en bewerkelijk. Dat stadium ga jij dan dus moedwillig opnieuw opzoeken, terwijl je nu juist tijd en ruimte voor jezelf en voor je relatie zou kunnen hebben.

Samen dagjes weg, ontspanning, cursus of workshop, creativiteit, lunchen met vriendinnen etc.

Echter wanneer jij/jullie er wel voor willen gaan dan niet meer lang wachten. Jij wordt ouder en het leeftijdsverschil wordt groter.
Ik ben van het tweede setje van twee. In onze jeugd hadden we de groten en de kleintjes, maar we vormden wel echt een gezin. Nu als overwegend dertigers hebben We een fijn en gelijkwaardig contact met elkaar. Als jullie het er samen over eens zijn zou ik me lekker uitleven .
Dubbel
En wat wil je man?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
De reden dat ik persoonlijk geen 3 of 4 kinderen zou willen is omdat ik:

Studies, kleding, sport, vakanties, weekendjes weg, pretparken en andere dagjes uit een behoorlijke klap geld vind, zeker met zoveel.

En met 4 kinderen moet je zo'n afschuwelijke stationwagen of een busje aanschaffen.

Maar verder klinkt het wel heel gezellig!
Hier ook een groot verschil j( 10 jaar)tussen de oudste twee en de volgende zes. Maar de oudste twee zijn uit mijn mans vorige relatie. En dan wordt er hier op het forum altijd zo lekker tegen aangeschopt dat je die oudste kinderen ik weet net wat aandoet dat je ze nog met broertjes en zusjes opzadelt. Hier vonden ze het echter leuk.

Maar bij de zes die er en daarna komen zit ondanks dat ik de kinderen kort na elkaar heb gekregen uiteindelijk ook nog negen jaar leeftijdsverschil. Dat staat een leuke-goede band met elkaar overigens niet in de weg. Maar zelf was ik natuurlijk ook steeds nog niet aan de toch weer meer vrijheid gewend als je kinderen groter worden omdat er nog kleintjes tussenzaten.

Vriend van mijn 20 jarige had toen hij op de middelbare school zat en al een zusje van twee jaar jonger was toen nog een zusje erbij gekregen. Nu is zijn moeder zwanger van de 5de. vergelijkbaar dus met jullie situatie alleen zijn die toch nog voor een 5de gegaan. vriend vind het allemaal wel best.

Overigens vind ik het niet dat kinderen in deze een zeggenschap hoeven te hebben. Natuurlijk houd je met zoals alle beslissingen rekening met het hele gezin. Hetgeen niet hoeft te zeggen dat die achter elke beslissing die je uiteindelijk neemt ze staan te juichen.
quote:Libra1990 schreef op 29 maart 2016 @ 07:37:

De reden dat ik persoonlijk geen 3 of 4 kinderen zou willen is omdat ik:

Studies, kleding, sport, vakanties, weekendjes weg, pretparken en andere dagjes uit een behoorlijke klap geld vind, zeker met zoveel.

En met 4 kinderen moet je zo'n afschuwelijke stationwagen of een busje aanschaffen.

Maar verder klinkt het wel heel gezellig!

Daar had ik nog niet aan gedacht! En ik heb nu al zo'n moeite met inparkeren met mijn middenmaat auto... DOE HET NIET TO, DOE HET NIET!
quote:tiramisuusje schreef op 29 maart 2016 @ 23:47:

[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht! En ik heb nu al zo'n moeite met inparkeren met mijn middenmaat auto... DOE HET NIET TO, DOE HET NIET!
Dank voor al jullie reacties en verschillende inzichten. Sommigen zetten mij aan het denken, anderen bevestigen mijn gevoelens. Ik hou jullie hier op de hoogte van onze uiteindelijke keuze!
Leuk!:)
Zijn jullie eruit missy?
Nee nog niet! Hebben het even laten rusten om het goed te laten bezinken
Ik was 32 tijdens de zwangerschap van de eerste en ik ben nu 38 en 30 weken zwanger van de tweede. Ik vond mijn eerste zwangerschap fysiek gezien veel zwaarder en had ook meer klachten. Het zwanger worden ging bij de eerste wel duidelijk een stuk makkelijker.

Sterkte me je keuze! Als ik jonger was geweest had ik ook nog wel een groter gezin willen hebben, maar nu is het denk ik wel klaar na deze zwangerschap (ook door de weg ernaartoe). Besef je wel dat twee misschien niet meer lukt ivm je leeftijd. Zou dat ook ok zijn?
quote:juliadenders schreef op 29 maart 2016 @ 02:16:

Succes met je keuze!

Dit, hier 2 kinderen onder de 5,5 jaar.

Ik denk niet dat er een 3e komt. Als ik naar de toekomst kijk zou ik 3 kinderen best leuk vinden, maar ik kan me er nu echt niet toe zetten. Weer die babytijd, weer zwanger zijn (niet dat dat heel verschrikkelijk is, maar heb er ook geen zin in). Ik vind het juist wel fijn dat jongste nu ook wat ouder wordt (2,5). Ben gewoon niet zo'n babymoeder.

Ik kan me er niks bij voorstellen dat als jongste straks een jaar of 10 is, ik weer opnieuw wil beginnen met een baby. Lijkt me dan juist heerlijk dat man en ik bijvoorbeeld wat makkelijker weg kunnen 's avonds en je overdag (al eerder dan wanneer kind 10 is natuurlijk haha) niet meer met slaapjes zit etc. Dat de kinderen zichzelf inderdaad beter kunnen vermaken en je echt weer wat meer aan jezelf toe komt. Dus het moet raar lopen hier wil ik dan weer een baby willen.

Maar ja, dat ben ik, als jullie het beiden zien zitten, waarom niet. Kan ook een gezin met 3 kinderen, jongste een jaar of 8. Daar is ook een baby bij gekomen. Oudste zijn er ook gek op (voor zover ik kan zien, wellicht is het ook wel eens lastig wanneer oudste kind een toets moet leren ofzo en de baby huilt etc) en gaat volgens mij allemaal prima. Maar ik had toen wel echt zoiets van: oei, nog een baby? Zou mijn keuze niet zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven