Wij zijn niet zielig

05-11-2008 13:03 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Sinds februari 2007 zijn wij aan het proberen om zwanger te worden. Helaas tot op heden niet gelukt.

Inmiddels weten een aantal mensen in onze omgeving dat we heel graag kinderen willen en dat we ook onder behandeling zijn van een gynaecoloog. Maar het stoort me dat mensen ons nu als zielig beschouwen. Tuurlijk voel ik me er vaak rot om, maar dat lijkt me logisch.

Afgelopen zaterdag kwam er een collega van mijn man eten samen met zijn vrouw. Zij hebben samen 3 kinderen en ze vertelde schoorvoetend dat hij binnenkort gesteriliseerd gaat worden. Dat ze dat eigenlijk heel erg voor ons vonden om te vertellen omdat het bij ons nog niet gelukt is. Ik snap het niet, echt niet. Waarom zou ik het erg vinden als zij klaar met kinderen krijgen zijn???

Ik kan zo nog legio voorbeelden geven van opmerkingen en dingen die mensen ons niet vertellen omdat ze bang zijn om ons te kwetsen.

Sorry, maar dat moest ik even kwijt

Groetjes Barbabella
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Mijn man en ik kunnen ook geen kinderen krijgen, ik weet dat al heel wat jaren.

Ik zie dergelijke opmerkingen niet hetzelfde als jij. Ga maar eens in hun schoenen staat en als je zoiets wilt vertellen tegen een stel wat ongewenst kinderloos is, dan zou je het toch ook niet rooskleurig vertellen!

Het is voor anderen ook moeilijk mee om te gaan hoor, als ze dergelijke dingen nou zonder blikken of blozen zouden vertellen...hoe zou je je dan voelen?

Wat verwacht je eigenlijk van andere mensen?
ik ben al bezig sinds februari 2006. en in mijn omgeving houdt juist niemand rekening met het feit dat het wel eens moeilijk is, en dat ik me wel eens zielig voel...

ik zou juist graag willen dat mensen er een beetje rekening mee houden. tuurlijk moeten ze wel alles durven vertellen, als daar dan maar ook een beetje begrip bij komt.

als ik jou was, zou ik gewoon tegen die mensen zeggen, dat ze altijd alles kunnen vertellen, en dat jij er heel goed mee om kan gaan. dan is dat duidelijk voor ze. ik denk dat ze het heel goed bedoelen hoor, ze voelen gewoon met je mee...
Ik snap dat als er totaal geen rekening mee gehouden word het lastig is, maar ik heb soms het gevoel alsof mensen op hun tenen lopen bij mij in de buurt. Alsof ik niets meer aankan sinds ik zwanger wil worden maar dit nog niet gelukt is.

Als het een opmerking is die ik niet leuk vind (want ook die zijn er in grote getalen) dan heb ik nog steeds mijn bekkie bij me en zeg ik er wat van. Maar dit zijn dan vaak opmerkingen die om mijzelf (of ons) slaan. Niet over dingen van andere mensen
Ik ben het helemaal met je eens maar ik denk dat die mensen zo reageren omdat er door velen anders over wordt gedacht.

Hoe vaak hoor je niet vrouwen boos worden om iemand die abortus pleegt omdat zij niet zwanger kunnen worden?

Of mensen die boos zijn op ouders die hun kinderen 5 dagen per week naar het kdv brengen terwijl zij wel iedere dag voor hun kind zouden willen zorgen maar dat niet kunnen omdat ze geen kind hebben?

Dit soort kromme vergelijkingen kom je vaak tegen en dat maakt mensen waarschijnlijk voorzichtig.

Ook denk ik dat mensen het oprecht zielig vinden. In de zin dat ze het echt erg voor je vinden dat je dit moet doorstaan terwijl zij heel makkelijk kinderen hebben gekregen.

Ga er maar van uit dat het altijd uit een goed hart komt ook al is het niet terecht hoe ze redeneren.
Ik zie nu aan de reacties voor me precies wat ik bedoelde.

Veel vrouwen vinden het echt moeilijk om van anderen te horen.
Ik had ook moeite om mijn derde zwangerschap op te biechten tegen een vriendin die al een tijdje bezig is om zwanger te worden. Ze reageerde heel blij. Toen ik haar vertelde dat ik het jammer vond voor haar, en dat ik me kon voorstellen dat het pijn deed, wuifde ze het weg. Ze zei dat ze begreep dat mijn vruchtbaarheid niets met die van haar te maken heeft. Ik heb daar veel bewondering voor, want ik weet niet wat ik zou voelen.

Ik voelde me heel erg genoodzaakt om uit te leggen waarom wij enige tijd nadat zij zijn begonnen voor een eerste kindje, ook zwanger wilden worden van ons kindje. Bij ons heeft het drie maanden geduurd. Ik heb het ook wel gedacht: moet ik wachten?

Het lijkt me echt moeilijk als mensen van die domme opmerkingen gaan maken, zoals dat iemand het even voor moet gaan doen ofzo, of je tips over standjes gaat geven. Bleh.
Jij kun er blijkbaar nuchter over nadenken, over het feit dat het moeilijk gaat om kinderen te krijgen. Daarbij zie je waarschijnlijk wel dat andermans vruchtbaarheidssores niets te maken heeft met jouw vruchtbaarheidssores.

Voor sommige mensen is dat echter niet zo: die betrekken dat al gauw op zichzelf. Als je rondkijkt op dit forum, kom je ze wel tegen: mensen die fel gekant zijn tegen elke abortus omdat ze zelf moeilijk kinderen kunnen krijgen.

Als jouw vrienden zowel jouw houding als die andere houding kennen, kan ik me voorstellen dat ze geen risico nemen en dus extra voorzichtig met je zijn. Ze zullen het vast doen omdat ze om je geven, niet omdat ze je zielig vinden.
quote:neele schreef op 05 november 2008 @ 13:11:

Ik ben het helemaal met je eens maar ik denk dat die mensen zo reageren omdat er door velen anders over wordt gedacht.

Hoe vaak hoor je niet vrouwen boos worden om iemand die abortus pleegt omdat zij niet zwanger kunnen worden?

Of mensen die boos zijn op ouders die hun kinderen 5 dagen per week naar het kdv brengen terwijl zij wel iedere dag voor hun kind zouden willen zorgen maar dat niet kunnen omdat ze geen kind hebben?

Dit soort kromme vergelijkingen kom je vaak tegen en dat maakt mensen waarschijnlijk voorzichtig.

Ook denk ik dat mensen het oprecht zielig vinden. In de zin dat ze het echt erg voor je vinden dat je dit moet doorstaan terwijl zij heel makkelijk kinderen hebben gekregen.

Ga er maar van uit dat het altijd uit een goed hart komt ook al is het niet terecht hoe ze redeneren.Mooi gezegd, ik sluit me er helemaal bij aan. Denk dat ze het gewoon ook best moeilijk vinden om mee om te gaan. Ook uit bangheid dat ze je kwetsen.
Hoi,

Ik snap goed dat je dat vervelend vindt, maar mensen die moeite hebben om kinderen te krijgen, zijn zo verschillend in hun reacties. Ik ben op het vivaforum al zo vaak verdrietige topics tegengekomen over dat zus/collega/vriendin wel zomaar kinderen krijgt en dat het bij hun niet lukt. En dat ze het moeilijk vinden om dan normaal te reageren, jaloers zijn, gekwetst zijn, etc.

Veel mensen zijn zich daar bewust van en zijn daarom extra voorzichtig met het vertellen over zaken die je net noemde.

Ze bedoelen het goed. Maak hen gewoon duidelijk te maken dat dat echt niet hoeft en dat je geen last hebt van jaloezie. Is de lucht geklaard en hoeven ze niet meer onnodig bang te zijn dat ze je kwetsen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Het is niet zozeer dat ik er nou moeite mee heb als ik hoor van een abortus, of dat ik hoor dat iemand een kind 24 uur per dag in een KDV stopt....terwijl ik er wel 24 uur voor zou willen zorgen..

Dat zijn zaken die iedereen voor zichzelf moet invullen, daar hebben we als buitenstaander niks over te zeggen lijkt me.

Alleen TO komt op mij over alsof ze begrip en of medeleven van buitenstaanders niet kan accepteren. Alsof iedereen maar gewoon alles moet kunnen vertellen, zonder daarbij rekening te houden met ongewenst kinderloze mensen.

Als iemand mij een dergelijk verhaal zou vertellen met de nodige terughoudendheid omdat het bij ons niet lukt, zou ik daar een beter gevoel bij hebben dan wanneer iemand het zonder blikken of blozen vertelt alsof het allemaal voor iedereen vanzelfsrpekend is.

Met andere woorden: het is voor iedereen verschillend hoe dit wordt ervaren en de beste manier om daar mee om te gaan is dan ook om het gewoon te zeggen tegen mensen!
Tja, ik denk dat je juist wel heel gevoelig bent hierover, maar dan in de zin dat je bang bent zielig gevonden te worden.

Als mensen rekening proberen te houden met je gevoelens is dat toch enorm goed bedoeld, wees blij dat mensen blijkbaar zoveel respect voor je hebben dat ze heel goed nadenken met wat ze zeggen om je niet te kwetsen.

Ik heb 9 jaar over de eerste gedaan, maar niemand zo begripvol getroffen als jouw omgeving.

Ik denk dat je er verkeerd tegenaan kijkt, maar dat is mijn mening.
Heerlijk, zo'n instelling Barbabella! Mij wordt vaak "verweten" dat ik over mijn kindvrij zijn praat in aanwezigheid van mensen die geen kinderen kunnen krijgen. Dat mag niet, want dat is zielig voor die mensen.

Net als jij vat ik de connectie niet.
Jouw instelling vind ik stukken minder heerlijk Evidenza....
Ben t helemaal met je eens isabon!!
Mag ik weten wat "kindvrij" zijn is..?

Zijn ze dan uit huis of heb je ze niet omdat je ze niet wil?

In het tweede geval is dat toch helemaal niet te rijmen met iemand die wel graag een kind wil maar waar het niet lukt?
Kindvrij is net zoiets als luisvrij, maar dan met kinderen.
quote:neele schreef op 05 november 2008 @ 13:27:

Mag ik weten wat "kindvrij" zijn is..?

Zijn ze dan uit huis of heb je ze niet omdat je ze niet wil?

In het tweede geval is dat toch helemaal niet te rijmen met iemand die wel graag een kind wil maar waar het niet lukt?

En dus moet ik mijn mond houden of maar liegen dat ik ze ook niet kon krijgen? Boehoe? Want dan krijg ik tenminste respect?

Wat een kul zeg.
quote:isabon schreef op 05 november 2008 @ 13:22:

Jouw instelling vind ik stukken minder heerlijk Evidenza....Want?
quote:Evidenza schreef op 05 november 2008 @ 13:29:

[...]

En dus moet ik mijn mond houden of maar liegen dat ik ze ook niet kon krijgen? Boehoe? Want dan krijg ik tenminste respect?

Wat een kul zeg.

In plaats van mijn vraag als kul af te doen kan je er ook op antwoorden. Ik snap oprecht niet wat je punt is?

Ben je iemand die geen kinderen wil en blij is dat je dat gewoon aan to kan vertellen zonder dat zij je dan gaat verwijten dat je ze niet neemt terwijl het misschien wel kan?

Of zijn ze uit huis en ben je daar blij om?
quote:neele schreef op 05 november 2008 @ 13:33:

[...]

In plaats van mijn vraag als kul af te doen kan je er ook op antwoorden. Ik snap oprecht niet wat je punt is?

Ben je iemand die geen kinderen wil en blij is dat je dat gewoon aan to kan vertellen zonder dat zij je dan gaat verwijten dat je ze niet neemt terwijl het misschien wel kan?

Of zijn ze uit huis en ben je daar blij om?

Oh, oke, dan vatte ik het verkeerd op. "Kindvrij" is een term die gebruikt wordt voor mensen die geen kinderen willen. Het is een rare term want het dekt de lading inderdaad niet helemaal, maar deze term is het meest ingeburgerd dus hanteer ik hem maar.

Ik zou idd blij zijn met meer mensen als Barbabella. Dan werd me minder toegefluisterd op verjaardagen dat die en die geen kinderen kúnnen krijgen. Met zo'n blik erbij van "zo zielig voor die mensen'. Dat gebeurt regelmatig als ik antwoord op de vraag of ik kinderen heb of niet.
Kindvrij betekent bewust en gewenst kinderloos; ze zijn dus niet het huis uit, ze zijn er nooit geweest en komen er ook niet.
@dejavu, ik heb het over mensen die mij kennen. Sommige kennen mij beter dan wie ook. Dan lijkt me dat je weet hoe ik reageer en wat mijn gevoel daarover is.

Waarom kan er niet gewoon over gesproken worden zonder het woordje zielig erin voor?

@Evidenza, ik ben het met je eens. Waarom moet ineens mijn leven stil staan omdat ik niet zwanger ben. Tuurlijk heb ik mijn momenten dat ik er even goed doorheen zit. Maar dan klaag ik hier op een groep op het forum of ik huil uit bij mijn man. Maar dat betekend niet dat ik van suikergoed ben de rest van de tijd!

En van mij mag je heel hard roepen dat je ze niet wil. Mij heb je er niet mee.

Ik bedoel te zeggen met mijn openingspost, dat ik het moeilijk vind dat mensen me als een fragiel poppetje beschouwen. En dan heb ik het over mensen die mij goed kennen en weten hoe en wie ik ben.

Ik ben precies dezelfde als voordat ik stopte met de pil. Waarom behandel je me dan niet zo?
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 05 november 2008 @ 13:39:

@dejavu, ik heb het over mensen die mij kennen. Sommige kennen mij beter dan wie ook. Dan lijkt me dat je weet hoe ik reageer en wat mijn gevoel daarover is.

Waarom kan er niet gewoon over gesproken worden zonder het woordje zielig erin voor?

@Evidenza, ik ben het met je eens. Waarom moet ineens mijn leven stil staan omdat ik niet zwanger ben. Tuurlijk heb ik mijn momenten dat ik er even goed doorheen zit. Maar dan klaag ik hier op een groep op het forum of ik huil uit bij mijn man. Maar dat betekend niet dat ik van suikergoed ben de rest van de tijd!

En van mij mag je heel hard roepen dat je ze niet wil. Mij heb je er niet mee.

Ik bedoel te zeggen met mijn openingspost, dat ik het moeilijk vind dat mensen me als een fragiel poppetje beschouwen. En dan heb ik het over mensen die mij goed kennen en weten hoe en wie ik ben.

Ik ben precies dezelfde als voordat ik stopte met de pil. Waarom behandel je me dan niet zo?Als jij die mensen zo goed kent waarom leg je ze dan niet uit hoe je je voelt en hoe jij het liefst benaderd wilt worden? Kleine kans dat ze dit oppikken van dit forum.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn bedoeling is niet om het ze duidelijk te maken via dit forum hoor. En waar haal je uit dat ik het ze niet vertel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven