Werk & Studie alle pijlers

Opnieuw studeren

30-03-2016 09:21 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om over een tijdje opnieuw te gaan studeren. Ik wil graag Criminologie gaan studeren, maar ik twijfel nog over waar precies en welke universiteit of wil ik toch liever HBO? Neemt men mij serieus als ik een verkorte opleiding via Scheidegger kies of kan ik beter voor deeltijd WO gaan?

Wie heeft ervaring of tips?

De situatie in het kort:

- deeltijd sowieso (ik heb een kleine dochter)

- ik heb een HBO-diploma dus kan 'overal' doorstromen

- ik heb geen achtergrond in de criminologie maar wil erg graag die kant op.

- ik heb naast de studie een eigen bedrijf a 24 uur, dus het moet wel kunnen, Max studielast schat ik in 16 uur, dat is qua opvang haalbaar.

- ik zit in de Randstad dus Amsterdam, leiden, Utrecht is allemaal haalbaar.

Dank alvast voor evt tips en informatie!
Een deeltijd heeft meestal n studielast van 24 uur pw. Dat kan je sneller doen als je jong bent en nog niet lang gestopt bent met studeren, maar schat het vooral niet te gunstig in.
quote:PlayingTheAngel schreef op 30 maart 2016 @ 09:24:

Een deeltijd heeft meestal n studielast van 24 uur pw. Dat kan je sneller doen als je jong bent en nog niet lang gestopt bent met studeren, maar schat het vooral niet te gunstig in.Oké, goed advies alvast. Evt kan mijn bedrijf iets inleveren qua uren, dat moet ik bekijken.
Ik denk niet dat men je serieus neemt met een cursus van scheiddegger.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sowieso is denk ik je perspectief op de arbeidsmarkt heel beperkt met een Hbo-opleiding criminologie.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:viva-amber schreef op 30 maart 2016 @ 09:25:

Ik denk niet dat men je serieus neemt met een cursus van scheiddegger.Dat idee had ik zelf ook al, ja, maar hoe zit dat dan met die 'korte studies'? Zijn er mensen die dat doen en dan doorstromen in een 'echte' studie? Ik heb zelf ook niet zo'n goed gevoel bij Scheidegger maar het is misschien een makkelijker manier om uit te vinden of het studeren nog lukt.
quote:Hayek schreef op 30 maart 2016 @ 09:29:

Sowieso is denk ik je perspectief op de arbeidsmarkt heel beperkt met een Hbo-opleiding criminologie.Hoezo dan? En denk je dat een WO meer mogelijkheden schept?
Deeltijd WO is niet te betalen als je al een HBO diploma hebt ivm het instellingscollegegeld.
quote:lionlily schreef op 30 maart 2016 @ 09:30:

[...]

Hoezo dan? En denk je dat een WO meer mogelijkheden schept?Criminologie is een erg wetenschappelijke hoek. Misschien dat er bij de politie wat werkgelegenheid is voor iemand met criminologische kennis op Hbo-niveau, maar verder kan ik me er weinig arbeidsmarktperspectieven bij voorstellen.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:tessin schreef op 30 maart 2016 @ 09:31:

Deeltijd WO is niet te betalen als je al een HBO diploma hebt ivm het instellingscollegegeld.Waar heb je dit vandaan? Ik kan dit niet vinden, bij de berekening van het collegegeld vind ik gewoon een bedrag van rond de 2000 euro?
quote:Hayek schreef op 30 maart 2016 @ 09:39:

[...]

Criminologie is een erg wetenschappelijke hoek. Misschien dat er bij de politie wat werkgelegenheid is voor iemand met criminologische kennis op Hbo-niveau, maar verder kan ik me er weinig arbeidsmarktperspectieven bij voorstellen.Oké, goede vraag om bij een adviesgesprek neer te leggen binnenkort, als ik ongeveer weet wat ik wil. Ik ga op obderzoek uit Bedankt!
Ik zou heel goed naar het baanperspectief kijken. De enige mensen die ik ken met een criminologie diploma (zowel op wo- als hbo-niveau) werken nu in supermarkten of in de horeca. De meeste jaargenoten schijnen het niet veel beter te hebben gedaan.
Geen ervaring met criminologie maar wel met een universitaire studie naast kinderen en een baan.

Tip 1: plannen. Bepaal hoeveel tijd je aan je studie gaat besteden en op welke dagdelen. Kun je 's avonds studeren? In het weekend? Op welke momenten ben jij op je best een kun je het effectiefst stof opnemen?

Tip 2: houd financieel rekening met studievertraging.

Tip 3: check de voorwaarden. Niet met elke hbo mag je naar elke universiteit. Ik deed na de pabo en schakelopleiding en kon toen meteen door naar de master. Overigens deed ik het 'fulltime'. Dat wil zeggen dat ik een master van één jaar in twee jaar deed, zodat ik 20 uur per week moest studeren. Daarna had ik nog een half jaar uitloop. Maar het was een fulltime dagopleiding, dus normaal collegegeld en recht op kinderopvangtoeslag (heb je niet bij deeltijd!). Uiteindelijk deed ik twee jaar schakel (avonden) en 2,5 jaar master (dag) en heb ik dus in 4,5 jaar mijn bul gehaald.

Succes!
Geweldige tips en vragen alvast! Wat ben ik toch altijd blij met het Forum in deze gevallen

Keep 'm coming!

Dingie: baanperspectief is een belangrijke, dus goed om te horen hoe het echt zit.

Flits: dank voor je ervaringen, een goed lijstje, dat ga ik meenemen.
let op. waarschijnlijk moet je instellingsgeld betalen.

Op grond van gewijzigde wetgeving per 1 september 2010 komt een student die een tweede zelfde graad wil behalen (d.w.z. inschrijving voor een bacheloropleiding terwijl al eerder een bachelorgraad is behaald of inschrijving voor een masteropleiding terwijl al eerder een mastergraad is behaald) niet meer in aanmerking voor betaling van het wettelijk collegegeld.

De Rijksoverheid bekostigt per student één bachelorgraad en één mastergraad, zodat het onderwijs voor deze student kan worden aangeboden tegen een laag bedrag aan collegegeld (het 'wettelijk collegegeld'). deze gevallen gecompenseerd door de overheid. De overheid meent dat de kosten van een dergelijke tweede opleiding gedragen moeten worden door de student zelf via het heffen van een kostendekkend collegegeld.
Hoi,

Ik werk 28 uur bij een werkgever, 16 uur als freelancer en studeer deeltijd. Goed plannen en vooruit werken als je tijd hebt, helpt bij mij. Soms zijn er weken dat ik eigenlijk geen tijd heb voor mijn studie, maar als het rustiger is, werk ik vooruit. Elke avond 2 uur en in het weekeind 1 dag. De andere dag in het weekeind is voor het gezin. Ik heb alle huishoudelijke taken aan man en kinderen uitbesteed en dat helpt enorm! Ik kan me dan echt afsluiten. Het voelt soms wel wat egoïstisch, ik ben eigenlijk constant bezig met zaken die niets met gezin of huis te maken hebben, daar heb ik me maar bij neergelegd. Sociaal leven staat op een laag pitje en ik maak echt bewuste keuzes in wat ik wel of niet doe.

In mijn geval betaalt mijn werkgever voor deze studie, dus dat is mazzel. Groot voordeel is ook dat ik het bedrag moet terugbetalen als ik zou stoppen met de studie. dit is een enorm voordeel voor mij, want uitstellen of stoppen is dus nooit een optie. Ook niet als ik dat soms eigenlijk wel zou willen, vlak voor een moeilijk tentamen oid. Ik geniet enorm van mijn studie.
filosofie appel
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 maart 2016 @ 10:13:

let op. waarschijnlijk moet je instellingsgeld betalen.

Op grond van gewijzigde wetgeving per 1 september 2010 komt een student die een tweede zelfde graad wil behalen (d.w.z. inschrijving voor een bacheloropleiding terwijl al eerder een bachelorgraad is behaald of inschrijving voor een masteropleiding terwijl al eerder een mastergraad is behaald) niet meer in aanmerking voor betaling van het wettelijk collegegeld.

De Rijksoverheid bekostigt per student één bachelorgraad en één mastergraad, zodat het onderwijs voor deze student kan worden aangeboden tegen een laag bedrag aan collegegeld (het 'wettelijk collegegeld'). deze gevallen gecompenseerd door de overheid. De overheid meent dat de kosten van een dergelijke tweede opleiding gedragen moeten worden door de student zelf via het heffen van een kostendekkend collegegeld.Goed om te weten. Ik kan dus, als dat mag met mijn hbo-opleiding, beter een Master gaan doen, om kosten te drukken juist. Interessant. Gaat erbij in de vergelijking. Dankjewel!
quote:filosoofjes schreef op 30 maart 2016 @ 10:15:

Hoi,

Ik werk 28 uur bij een werkgever, 16 uur als freelancer en studeer deeltijd. Goed plannen en vooruit werken als je tijd hebt, helpt bij mij. Soms zijn er weken dat ik eigenlijk geen tijd heb voor mijn studie, maar als het rustiger is, werk ik vooruit. Elke avond 2 uur en in het weekeind 1 dag. De andere dag in het weekeind is voor het gezin. Ik heb alle huishoudelijke taken aan man en kinderen uitbesteed en dat helpt enorm! Ik kan me dan echt afsluiten. Het voelt soms wel wat egoïstisch, ik ben eigenlijk constant bezig met zaken die niets met gezin of huis te maken hebben, daar heb ik me maar bij neergelegd. Sociaal leven staat op een laag pitje en ik maak echt bewuste keuzes in wat ik wel of niet doe.

In mijn geval betaalt mijn werkgever voor deze studie, dus dat is mazzel. Groot voordeel is ook dat ik het bedrag moet terugbetalen als ik zou stoppen met de studie. dit is een enorm voordeel voor mij, want uitstellen of stoppen is dus nooit een optie. Ook niet als ik dat soms eigenlijk wel zou willen, vlak voor een moeilijk tentamen oid. Ik geniet enorm van mijn studie.Wat een fijn verhaal! Alles uitbesteden aan man en dochter kan nog niet (dochter is 4 maanden), maar het is goed om te weten waar jij tegenaan loopt. Dankjewel voor je input!
quote:dingie schreef op 30 maart 2016 @ 09:45:

Ik zou heel goed naar het baanperspectief kijken. De enige mensen die ik ken met een criminologie diploma (zowel op wo- als hbo-niveau) werken nu in supermarkten of in de horeca. De meeste jaargenoten schijnen het niet veel beter te hebben gedaan.Hier dezelfde ervaring.
quote:lionlily schreef op 30 maart 2016 @ 10:25:

[...]

Goed om te weten. Ik kan dus, als dat mag met mijn hbo-opleiding, beter een Master gaan doen, om kosten te drukken juist. Interessant. Gaat erbij in de vergelijking. Dankjewel!Let op voor een master moet je vaak schakelen. Ook een schakeljaar kan vallen inder instellingsgeld
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 maart 2016 @ 10:32:

[...]

Let op voor een master moet je vaak schakelen. Ook een schakeljaar kan vallen inder instellingsgeldOké, dat ga ik opzoeken!
quote:lechatrose schreef op 30 maart 2016 @ 10:30:

[...]

Hier dezelfde ervaring.Hm, dat is niet hoopgevend, ik zal me daar goed in verdiepen.
Ik ken dan wel weer iemand die een goede baan in zijn vakgebied heeft met een WO-opleiding criminologie. Maar hij was voltijdstudent, heeft veel stages en andere activiteiten gedaan, en heeft lang naar deze baan moeten zoeken. Makkelijk zal het dus niet worden, zeker niet in deeltijd.

Onderschat een deeltijdstudie ook niet, zeker met een eigen bedrijf en een kind ernaast. Ik ben single zonder kinderen en werk part-time naast mijn studie en dat is af en toe al best zwaar omdat mijn hoofd soms zo vol zit na een dag werken. Het kan zeker maar denk er niet te licht over.
Let op wat Sabattical Meds zegt.

Voor een tweede bachelor moet je instellingstarief betalen.

Een premaster (schakel) traject kan enkel als je een relevante vooropleiding hebt gevolgd.

Als dit niet het geval is, zal je alsnog eerst een BA moeten volgen, die niet te betalen is.

Dus... Wat is je vooropleiding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven