Kopen in Amsterdam - ervaringen?

28-02-2016 21:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn debuut op het forum, ik lees al jaren mee maar heb nu een account aangemaakt omdat ik heel benieuwd ben naar ervaringen van mensen die onlangs een woning hebben gekocht in Amsterdam of die nu ook zoekende zijn, net als ik.

De woningmarkt in Amsterdam draait momenteel weer op volle toeren en dat maakt het heel moeilijk om een koopwoning te vinden. Waar ik tegenaan loop is het volgende en ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die wél zijn geslaagd een woning te kopen:

Woningen worden vaak al verkocht voor mijn geplande bezichtiging plaatsvindt. Ben al geregeld vóór de bezichtiging door makelaars afgebeld omdat het appartement alweer van de markt was.Bezichtigen in je eentje komt zelden voor. Doorgaans zijn er op het moment van bezichtiging wel een stuk of tien andere geïnteresseerden waardoor je niet heel goed de kans krijgt om het huis rustig te bekijken en even met de makelaar te praten.De meeste appartementen worden tegenwoordig verkocht per inschrijving. Dat betekent dat alle geïnteresseerden voor een bepaalde deadline hun bod moeten uitbrengen. De grap is dat je niet weet hoeveel andere mensen ook bieden (wél dat je bij de bezichtiging dus heel veel anderen hebt zien rondlopen) en dat dit overbieden enorm in de hand werkt.En dat overbieden gebeurt vaak... ik hoor heel geregeld dat mensen tienduizenden euro's boven de vraagprijs bieden. Volgens mijn hypotheekadviseur maak je überhaupt geen kans als je niet minimaal de vraagprijs biedt. Ik hoor zelfs af en toe dat mensen bieden zonder het huis in het echt bezichtigd te hebben! Zo overspannen is de markt.En natuurlijk de belachelijke prijzen sowieso in Amsterdam, maar ja dat is part of the deal als je in de stad wilt wonen

Kortom ik word hier een beetje moedeloos van en ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die wel onlangs hebben kunnen kopen. Hebben jullie via inschrijving gekocht en zo ja, hebben jullie dan meer geboden dan de vraagprijs? Hebben jullie een aankoopmakelaar gebruikt? (Dit overweeg ik nu te doen, al zal het weinig opleveren qua onderhandeling maar ik hoop op die manier in elk geval snellere toegang tot de markt te krijgen).

Wie zitten er nog meer in deze mallemolen?

Voor de beeldvorming: ik zoek een simpel appartementje met balkon (dakterras ook prima ) bij voorkeur binnen de ring maar iets daarbuiten is ook oké. Ik heb geen bizarre eisen.
Twee jaar geleden woonde ik nog in het buitenland. Zou nu ook wel willen dat ik eerder had kunnen kopen maar dat is nu eenmaal niet zo.

Ik wil niet langer wachten. Dan denk ik over nog eens twee jaar misschien "had ik twee jaar geleden maar gekocht toen de hypotheekrente nog laag was en voordat de huizenprijzen nog verder stegen".

Ik snap het natuurlijk wel als mensen nu liever voorzichtig zijn maar wil zelf gewoon terug naar A'dam en een glazen bol heb ik toch niet.
De markt was 2 jr terug misschien iets minder verhit maar het is nooit vergelijkbaar geweest met de rest van NK. Een aantal van mijn vrienden hebben in de afgelopen jaren gekocht, en zij stonden ook onder druk. Er was zo weinig aanbod dat de huizen die er dan op de markt kwamen nog steeds snel gingen, tenzij er wat mee mis was.
TO heb je inmiddels al een huis gevonden?
Nee Wat een ellende. Maar we blijven stug doorzoeken. Bedankt voor het vragen
Balen zeg! Ik heb inmiddels wat gekocht. Een heel leuk huis op de locatie die ik wilde, dus ik ben ontzettend blij! Nu even afwachten op het rondkomen van de hypotheek etc, maar dat zal wel in orde komen.

In het taxatierapport zag ik de prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt die door de taxateur als referentie zijn aangehaald. Ben even gaan zoeken voor welke vraagprijs die op funda stonden, en dan schrik je je wezenloos. Er was er een die ik gezien heb en toen heb laten staan omdat die zo slecht afgewerkt was dat je er nog wel 20K tegenaan zou moeten gooien om er iets van te maken. Die stond voor 189K te koop en is uiteindelijk voor 230K gegaan . Leuk voor de verkoper, maar blij dat ik het niet gekocht heb!
quote:starbright schreef op 01 april 2016 @ 14:25:

Balen zeg! Ik heb inmiddels wat gekocht. Een heel leuk huis op de locatie die ik wilde, dus ik ben ontzettend blij! Nu even afwachten op het rondkomen van de hypotheek etc, maar dat zal wel in orde komen.

In het taxatierapport zag ik de prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt die door de taxateur als referentie zijn aangehaald. Ben even gaan zoeken voor welke vraagprijs die op funda stonden, en dan schrik je je wezenloos. Er was er een die ik gezien heb en toen heb laten staan omdat die zo slecht afgewerkt was dat je er nog wel 20K tegenaan zou moeten gooien om er iets van te maken. Die stond voor 189K te koop en is uiteindelijk voor 230K gegaan . Leuk voor de verkoper, maar blij dat ik het niet gekocht heb!Oh goed nieuws voor jou, maar ook ontmoedigend om te lezen. Hier nog een aspirant-koper, het is echt heel moeilijk. Heb ook wel wat te verkopen dat het goed zal doen, maar dan nog is dat overbieden echt heel vervelend, want het betekent dat mn eisen omlaag moeten en dat vind ik moeilijk.
Je zou kunnen zoeken op huizen die juist al heel lang te koop staan. Misschien heb je dan geluk en kan je nog op een normale manier in onderhandeling komen.

Het huis dat ik nu gekocht heb was eigenlijk mijn tweede keus. Op het huis van mijn eerste keus werd ik alsnog overboden. Ik had de volgende strategie gekozen: ik doe tijdens de bezichtiging een bod, maar alleen onder voorwaarde dat de makelaar meteen contact opneemt met de verkoper en ik dus meteen te horen krijg of ik in onderhandeling ben of niet. Beide makelaars werkten daar aan mee en hebben gebeld waar ik bij stond. De ene verkoper wilde de andere biedingen afwachten, de andere wilde wel met me in onderhandeling. Ik heb het daardoor nu een beetje boven de vraagprijs gekocht, maar waarschijnlijk lang niet zo ver als wanneer ik had moeten inschrijven.
Je hebt een pb!

Enne... Neem gewoon een aankoop makelaar...
South, ik heb een aantal aankoopmakelaars benaderd voor ik aan mijn zoektocht begon. En er was er niet een die er in deze prijsklasse aan wilde beginnen. Het enige waar ze me in zouden kunnen helpen was het afronden van het traject, hulp bij het controleren van het koopcontract etc. Maar ze gaven allemaal aan dat ze in deze prijsklasse de huizen niet voor de markt uit voor me zouden kunnen vinden of een doorslaggevende rol zouden kunnen spelen bij zo'n inschrijving. Eentje zei letterlijk: het is gewoon een loterij, je moet blijven proberen en je hebt vanzelf een keer geluk.
[verwijderd i.v.m. privacy en baas over eigen data/tekst]
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 02:30
95.69% gewijzigd
Gefeliciteerd Starbright! Wat fijn dat het jou is gelukt. Was het huis in principe wel via inschrijving te koop? En mag ik vragen naartoe prijsklasse, omdat je zegt dat aankoopmakelaars hier niks mee konden... Ben bang dat ik in dezelfde klasse val (prijs tot 235.000).

Wikka dank je voor de tips! Wij hebben geen kinderwens dus dat scheelt ook al behoorlijk, we hoeven geen huis op de groei te kopen.
Hoi Tortoise, ik zat in ongeveer dezelfde prijsklasse (rond de 250K) Bij deze huizen was de inschrijving niet vantevoren aangekondigd, maar bij dat ene huis werd het dus alsnog een inschrijving. Ik heb toen nog de kans gekregen om mijn bod bij te stellen (eindvoorstel) Voelde bijna schofterig, aangezien mijn openingsbod al boven de vraagprijs lag. Huis stond voor 225K op de markt, mijn eerste bod was 237, de tweede ongeveer 252 en heb het dus niet gekregen. Het huis dat ik nu gekocht heb stond voor 230K te koop en heb ik voor 237 gekocht.
Oh dat is dus 10% overbieden. Heftig. En in mijn prijscategorie (ca 500k, met ruimte voor 2 kinders en in gebied met goede scholen) betekent dat dus behoorlijk zakken in eis of een halve ton bijlappen. Arghhh!
Geen idee of het in jouw prijsklasse hetzelfde is, Mlle Ik kan geen half miljoen uitgeven en hoef geen kinderen kwijt.
quote:starbright schreef op 01 april 2016 @ 19:03:

Geen idee of het in jouw prijsklasse hetzelfde is, Mlle Ik kan geen half miljoen uitgeven en hoef geen kinderen kwijt.Ja, ik ben laatst met 70k overboden voor een pruttige benedenwoning die ik nauwelijks kon bekijken omdat er nog vier andere stellen in de bescheiden ruimten rondliepen, waarvan alle vrouwen hoogzwanger waren.
Mll_j: je weet zeker dat je in A'dan wilt blijven met je kinderen?
Starbright, je hebt een pb
quote:south schreef op 01 april 2016 @ 19:43:

Mll_j: je weet zeker dat je in A'dan wilt blijven met je kinderen?Ja. Ik spaar nog maar even door.
Ik begrijp alleen niet waarom je een huis niet zou kunnen bekijken als er ook nog anderen lopen? Ik vond juist die open huizen veel fijner, want je hebt veel meer tijd en je wordt gewoon met rust gelaten. Bij bezichtigen op volgorde staat die verkoopmakelaar op je vingers te kijken en probeert je zo snel mogelijk weer naar buiten te krijgen.

Mijn huis is trouwens gewoon bouwkundig gekeurd. Was niks mee aan de hand gelukkig.
quote:Marover2801 schreef op 28 februari 2016 @ 22:58:

[...]

Wat heb je tegen Noord dan? En wat is je budget ongeveer en wat vind je belangrijke punten waar het huis aan moet voldoen?

Hou eens op noord te promoten, straks komen ze allemaal

En het aanbod van voormalige huur woningen van woningbouwverenigingen? Zo hebben wij toen gekocht.
-
quote:starbright schreef op 01 april 2016 @ 20:30:

Ik begrijp alleen niet waarom je een huis niet zou kunnen bekijken als er ook nog anderen lopen? Ik vond juist die open huizen veel fijner, want je hebt veel meer tijd en je wordt gewoon met rust gelaten. Bij bezichtigen op volgorde staat die verkoopmakelaar op je vingers te kijken en probeert je zo snel mogelijk weer naar buiten te krijgen.

Mijn huis is trouwens gewoon bouwkundig gekeurd. Was niks mee aan de hand gelukkig.Wat mensen hier bedoelen met 'met vijf stellen tegelijk' is geen Open Huis, maar een normale bezichtiging alleen dan met tig mensen tegelijk. Dan heb je dus alsnog tien minuten om even snel te kijken, en een makelaar die op je vingers kijkt, alleen moet je dan ook nog door acht anderen heen kijken.
quote:Het-groepje schreef op 01 april 2016 @ 20:30:

[...]

Hou eens op noord te promoten, straks komen ze allemaal

En het aanbod van voormalige huur woningen van woningbouwverenigingen? Zo hebben wij toen gekocht.Zo zoeken wij nu inderdaad ook. Hopelijk wat minder concurrentie omdat je wel wat spaargeld moet hebben om er wat van te maken en we vinden het ook leuk om dingen als de keuken helemaal naar onze eigen smaak te kunnen inrichten.
Misschien leuk om hier te melden dat het uiteindelijk is gelukt om een fijn appartementje te kopen in onze favoriete wijk Bos & Lommer De strategie was (inderdaad, en helaas) om ruim boven de vraagprijs te bieden. Het was verkoop op inschrijving en volgens de verkoopmakelaar waren wij de winnende bieders omdat we met nog een paar duizend € boven de NHG-grens waren gaan zitten terwijl de andere gegadigden allemaal net daaronder of precies erop hebben geboden. Je moet er dus wel wat voor over hebben maar wij zijn ondertussen super gelukkig met de gedachte dat wij snel naar Amsterdam verhuizen
Gefeliciteerd tortoise! Wat voor appartement is het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven