nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
@sneeuwwitje, gefeliciteerd met jullie huis En nu er een thuis van maken, succes met klussen!

@amby, wat balen dat je er met die keukenboer niet uit komt. Zeker als je daar zo'n eind voor moet rijden. Maar jullie kunnen dus wel zelf een aanrechtblad regelen?

@kaartje, wat ontzettend leuk om even je toekomstige huis te kunnen kijken. Dan heb je al echt een beeld van hoe het wordt hè. Maakt het allemaal wat concreter denk ik?

@Juan, wat jammer dat er niemand geweest is, zeg. Het kost inderdaad zoveel tijd en moeite om je huis klaar voor presentatie te maken, en dan het dus voor niks. Kan jullie makelaar je geen advies geven hoe beter te verkopen?

Hier was de open huizen dag wel een succes, soort van. 8 kijkers gehad met wisselende reacties. Ik denk dat kijkers aan een makelaar toch andere dingen of meer vertellen dan aan de huidige bewoners. Maar goed, maakt niet uit. Er zaten alsnog wel enthousiaste mensen bij. De makelaar zal ze volgende week wel rond gaan bellen en dan horen we meer. Als het dan tenminste niet verkocht is
@jua onze uitbouw is 2,40 x 5,40. en koste 15k. We zijn echt heel blij dat wij het gedaan hebben ondanks de kosten.

en ik blijf duimen dat jullie huis snel bezichtigen krijgt.

en @Noetje wat fijn dat het met de verkoop van jullie huis zo goed gaat. Hopelijk komt alles in de komende weken rond.

@keuken. Tja we kunnen van onze keuken nu niks meer af onderhandelen. We hebben een officiële offerte met de prijs.

We hebben er wel 3000 afgepraat. Maar goed meer als dit gaat het niet worden.

Als ik vragen mag wat hebben jullie voor een keuken betaald? Deze keuken kost 10000. Het is wel helemaal onze droom keuken. Wij hadden 8500 -9000 begroot. Ongeveer 1000 boven het budget. We zouden nog wat aanpassingen kunnen doen qua apparatuur. maar dat doen wij liever niet. Wij halen het bedrag voor de keuken volledig uit het bouwdepot.

Oja en het bezichtigingen van het huis van gisteren geeft inderdaad meer inzichten! Ik heb een filmpje gemaakt vanaf buiten door de hal naar de woonkamer, terug de hal in naar boven en uiteindelijk de zolder. Ik kan dat filmpje wel 10x per dag bekijken.
@jua, we moeten nog even de reactie van de keukenboer afwachten. In principe hebben we getekend een keuken af te nemen, daarbij hoort een aanrechtblad, maar hopelijk kunnen we daar nu vanaf.

@kaartje, wij geven uiteindelijk zo'n €9500 uit aan de keuken. Maar als je dure apparatuur neemt en/of een stenen blad dan gaat het hard.
@amby ja dat klopt. Op zich kunnen we de keuken wel betalen.

Maar het is denk ik gewoon een gevoel van, uit het bouwdepot halen betekend er 30 jaar voor betalen. Terwijl we misschien na 20 jaar een nieuwe keuken nemen. of moet ik zo niet kijken?
@kaartje: wij betalen ongeveer 8500-9000 voor onze keuken (moeten nog een paar aanpassingen doen en ik weet nog niet zeker wat die kosten). Geen megagrote keuken, wel een extra dik blad, quooker en apothekerskast. Apparatuur gemiddeld (veel Siemens). Dit was ook ongeveer wat we eraan uit wilden geven. Wat je zegt over het bouwdepot zou ik loslaten. Je hebt dat bouwdepot afgesloten en dus ga je het in je huis stoppen. En het moet aan 'vaste' dingen in je huis uitgegeven worden. Liever nu een tikkie meer aan je keuken uitgeven (als je het kwijt kunt), dan 20 jaar lang denken: had ik maar...

@amby: hopelijk lukt dat met je blad!

@jua: jammer dat jullie geen kijkers hebben gehad. Maar ik zou nog niet gaan wanhopen hoor. Je hebt idd maar 1 enthousiasteling nodig.

Hier liggen nu ook de dakpannen erop! We horen deze maand meer over de opleverdatum. We gaan volgende week kijken bij Easy Stuc, ben benieuwd of het ons bevalt. We hebben het aanbod gekregen van de projectleverancier om ons hele huis te spuiten voor €2000. Vind ik best interessant. Alleen heb je met spuitwerk net als met stucwerk kans op scheuren. En ik vind het zo ontzettend lastig inschatten of we daarvan gaan balen! Iemand ervaring met spuitwerk in een nieuwbouwwoning? Ik neig toch naar Easy Stuc, mits dat er mooi en strak uitziet.

We twijfelen ook nog licht over de vloer, volgende week gaan we toch nog even kijken bij een partij hier in de buurt die gietvloeren legt. Ze geven aan goede krasbestendige vloeren te hebben, wellicht toch aantrekkelijk voor ons...
Dan is onze uitbouw in verhouding nog duur ( 1.80x5.4) zeg!!

Hoe klein is t bij jullie zonder dan. 2,4 is flinke uitbouw.

Zonder bij ons 9,6 meter lang.

Als ik jullie keuken prijzen hoor dan begin ik hard te twijfelen. Met de uitbouw is ons "bouwdepot " al op. ( komt ook omdat we onder nhg willen kopen )

Rest moet dus uit eigen middelen.

Zit al standaard keuken bij en wij hoeven geen stenen blad en dure speciale aparatuur dus willen iets minder uitgeven. Krijgen 3200 voor de keuken terug als we elders heen gaan.

Badkamer alleen dus met bad als meerwerk. Geen idee nog wat men daarvoor rekent.

We gaan straks ruim 300/400 euro netto er op vooruit qau maandlasten en daarom ook wel wat meer ruimte om te snoepen van ons spaargeld wat een aardige pot al is.

Hopelijk lukt t allemaal binnen ons budget.
@ jua: wij hebben een uitbouw van 5,4 bij 2,4 voor 11.500 euro. Maar had eerder al gezien dat onze aannemer schappelijke prijzen heeft :-).

Heb je een realistisch beeld van de kosten die nog komen kijken bij een nieuwbouwwoning? Inderdaad keuken en badkamer, maar ook deuren, stopcontacten, muurafwerking, vloeren, schutting, tuin, etc? Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar ik denk dat we op dit forum allemaal kunnen beamen dat het gewoon echt veel geld kost. De bedragen die je hier hoort voor een keuken (8 tot 10 duizend euro) zijn op zich geen gekke bedragen.
@jua ons huis is zonder uitbouw rond de 8,5mtr lang.

en een standaard keuken is toch ook prima? Bij ons zat de keuken er niet standaard bij.

Wij gaan voor de standaard badkamer. (die zit wel bij het project in)

Ik zal dat gevoel over het bouwdepot maar los laten. We betalen de vloer en muurafwerking verder ook van eigen geld.

Wij hebben bouwdepot voornamelijk voor de meerwerk opties zoals uitbouw en vloerverwarming e.d. en dus de keuken.

Ook zie ik dat er meer mensen zijn een keuken rond de 10000 hebben.

@suuz het hele huis spuiten voor 2000euro is best wel een mooi aanbod zeg! Daar kun je in ieder geval over nadenken.

en opleverdatum horen. Leuk leuk Kun je het e.a. ook een beetje plannen.
he he vanmorgen gebeld voor een afspraak in de winkel van de aannemer, voor de badkamer.

Krijg je wel meteen de mededeling dat we deze week moeten langs komen. Gelukkig lukt dat op het werk van mijn vriend.

Maar baalde wel want ik had nog zo duidelijk aangegeven dat hij op tijd vrij moet vragen!

Gelukkig is het nu wel geregeld en ben ik benieuwd wat we te zien krijgen.
De kogel is dit de kerk, ons huis is verkocht! Ben er zo blij mee, nu worden alle plannen ineens wel definitief. Geen weg meer terug

Waarschijnlijk gaan we begin juni naar een tijdelijke woning, dan zijn we mooi over voor de bouw begint.

@kaartje, fijn dat het toch gelukt is, nu kun je weer verder met het proces.
Gefeliciteerd Noetje! Da's snel gegaan zeg, wat fijn!

Kaartje, lekker aso van die leverancier. Zij laten niks horen maar jullie mogen wel op stel en sprong opdraven... Nou ja, gelukkig gaan jullie het redden, hopelijk bevallen de (standaard) tegels.
@Noetje gefeliciteerd!! Super fijn.
Gefeliciteerd Noetje, die last is in ieder geval al van je schouders.
@noetje gefeliciteerd! !

Nu echt gaan dromen over t nieuwe huis
Wat leuk om te lezen allemaal.

Ik volg dit topic al een poos, wij hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouw project, en nu te horen gekregen dat we uitgeloot zijn. We hebben ons droomhuis dus niet

We staan eerste reserve, we duimen ons rot, dat de eerste toch afhaken.........

Ik kan dus nog niet mee gaan schrijven.
@Margriet wat ontzettend balen zeg! Ik ga voor jullie duimen dat jullie alsnog ingeloot worden.
@Margriet, ik was ook in eerste instantie uitgeloot, en stond als vijfde op de lijst, maar toch heb ik het huis gekregen! Als jij de eerste reserve bent is er best een grote kans dat je het huis krijgt! Veel mensen krijgen de financiën toch niet rond, of zitten nog met een eigen huis. Maar ik weet hoe je je nu voelt, super kut! Ik hoop dat jullie ook zo veel geluk mogen hebben als mij!
@ Noetje: gefeliciteerd met de verkoop van jullie huis! Super fijn!!

@ Kaartje: pfff, wat irritant zeg, jij de hele tijd proberen te bellen en nu moet je perse nog deze week er naartoe. Hopelijk kunnen jullie wel iets moois vinden.

@ Margriet: balen dat jullie uitgeloot zijn, maar zoals Kaartje al zegt hebben jullie best nog kansen als jullie als eerste op de reservelijst staan. Ons huis was toen ook al verkocht onder voorbehoud, maar de mensen konden de financiering niet rond krijgen (gebeurt nu best vaak). Daardoor hebben wij dit huis kunnen kopen. Dus er is toch nog hoop denk ik voor jullie!

@ Jua: jullie bouwdepot is wel krap dan. Je moet bij een nieuwbouwhuis rekenen dat je nog 20% van de aankoopprijs kwijt bent aan meerwerk: keuken, badkamer (dat zit bij jullie er dus al deels bij in), uitbouw, dakramen, muren afwerken, vloeren, tuin, oprit, schutting. En dan heb je ook nog dingen als verf, lampen, gordijnen, nieuwe meubels (dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar kost ook nog aardig wat geld).

Over de keuken: wij zijn best boven budget gegaan met de keuken. Maar hebben een grote keuken en wilden ook niet de goedkoopste apparatuur erin. Wel nog bespaard door een dunner blad te nemen, maar de keuken is uiteindelijk ruim over de 10.000 euro geworden.... Oef, als ik het zo opschrijf dan vind ik het echt veel geld, maar hebben toen deze beslissing genomen en kunnen nu niet meer terug

Vanavond even een vrije avond, maar de rest van de avonden gaat er weer geklust worden. Ook in het weekend veel verven.
@allen, bedankt voor de felicitaties. We gaan vast bezig met inpakken, eerste weekend van juni al verhuizen

@Margriet, dat is balen. Hopelijk voor jullie valt er nog iemand af en heb je toch je droomhuis. Zou best kunnen, toch?

@keukens, volgens mij zit je voor een beetje keuken al gauw tegen de 10k toch? Ik denk dat ons budget daar iets boven zit, maar eerst maar eens de basis van het huis begroten. Dan zien we wel wat er over blijft
@ margriet wat balen zeg. Ik duim voor je dat het toch jullie huis kan worden.

@Sneeuwwitje we financieren alleen de uitbouw omdat we graag onder nhg willen kopen. Anders gaan we daar overheen.

De rest bekostigen wij zelf. Uiteraard nog heel wat nodig, haha daar hebben we natuurlijk wel op gerekend. Vinden de nhg belangrijk en scheelt ons op lange termijn veel maandlasten. In 10 jaar kunnen we ons spaargeld dat we er verder instoppen weer terug sparen.

De begroting al aardig rond maar omdat t uit eigen pot komt proberen we wel erg goed op te Letten.

Ik heb t weekend heel t topic gelezen ( pfff dat was veel) en heb nu ook een beeld wat jullie voor huizen krijgen qau grote en geld. En ook wat erbij geleend enzo.

Zitten wij best ruim nog.

Onze uitbouw is in verhouding wel duur.
Noetje, klopt hoor. Alleen onze keuken is heel ruim 10.000 euro

Jullie gaan al vlot verhuizen zeg! Succes met inpakken. Hebben jullie al een woning voor de tussenliggende periode?
Ha, al lang niets gepost, maar super om te lezen dat bepaalde forumleden al aan het klussen zijn. Margriet, ik denk dat dat kans echt groot is dat het alsnog rond komt. We duimen! Ik lees allemaal prijzen over keukens, zal ik nu maar opbiechten dat die van ons zo'n 15 k kost?! Ik sta er nog steeds achter maar het is natuurlijk wel een bom geld. Onze uitbouw kostte 22,5k voor 1,8 meer op zowel BG als 1e verdieping. Ook een smak geld, maar ik zie dit huis echt als een lange termijn investering en dan kan meer ruimte denk ik altijd uit. Bovendien levert een uitbouw ook meerwaarde op.
quote:iusco schreef op 05 april 2016 @ 19:38:

Ik lees allemaal prijzen over keukens, zal ik nu maar opbiechten dat die van ons zo'n 15 k kost?! Ik sta er nog steeds achter maar het is natuurlijk wel een bom geld. Die van ons ook hoor! En weet je? Ik ben er nog elke dag blij mee, we hebben er nog geen seconde spijt van gehad.
Dan doe ik ook mee onze gaat ook bijna 15.000 euro kosten. Durfde het niet op de schrijven, want vind het echt veel geld als je het zo ziet. Maar we hebben wel alles erin wat we graag willen (quooker met reservoir, grote oven, grotere koelkast). Ben zo benieuwd hoe de keuken er in het echt gaat uitzien!

@ iusco: wat gaaf dat jullie ook op de bovenverdieping konden uitbouwen. Dat heb ik nog nooi eerder gehoord eigenlijk. Levert echt veel ruimte op denk ik!
@over de keuken. Dan mag ik niet klagen met mijn 10000 euro.

Ik ben benieuwd hoe die er in het echt uit gaat zien. Kan niet wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven