Snel leestempo?
maandag 4 april 2016 om 15:08
Geen idee waar dit topic hoort, maar ik vroeg mij af (eigenlijk al langere tijd) lees ik nou zo snel?
Ik kan bijvoorbeeld (academische vakliteratuur, zowel NL als Engels) ongeveer 80 tot 100 A4 per uur lezen. Het gaat dan om volle A4-tjes met af en toe een tabel of grafiek. Is dit gemiddeld?
Of hoelang doen jullie bijvoorbeeld over een normaal leesboek van 300 pagina's als je de netto leestijd pakt?
Ik kan bijvoorbeeld (academische vakliteratuur, zowel NL als Engels) ongeveer 80 tot 100 A4 per uur lezen. Het gaat dan om volle A4-tjes met af en toe een tabel of grafiek. Is dit gemiddeld?
Of hoelang doen jullie bijvoorbeeld over een normaal leesboek van 300 pagina's als je de netto leestijd pakt?
maandag 4 april 2016 om 15:16
Ik lees ook net zo snel. Nee dat is niet gemiddeld (denk ik), maar het is wel ontzettend handig
. en anders kan ik mijn baan ook wel op mijn buik schrijven. Iemand anders kan vast weer iets anders wat ik niet zo snel kan (tuinieren, metselen, aardappels schillen, mijn auto uit elkaar halen en weer in elkaar zetten....)
maandag 4 april 2016 om 15:18
Ik lees ook snel.
Denk dat ik 300 blz in 2 a 2,5 uur zou lezen, ligt ook wel heel erg aan het boek.
Een fantasy boek met kleine letters en veel details gaat minder snel dan een chickflick met weinig woorden op een blz.
Vakliteratuur gaat veel langzamer maar ik kan dan wel weer heel erg goed scannen, dus ik vind vaak snel de passage die ik nodig heb. Die lees ik dan zorgvuldiger.
Denk dat ik 300 blz in 2 a 2,5 uur zou lezen, ligt ook wel heel erg aan het boek.
Een fantasy boek met kleine letters en veel details gaat minder snel dan een chickflick met weinig woorden op een blz.
Vakliteratuur gaat veel langzamer maar ik kan dan wel weer heel erg goed scannen, dus ik vind vaak snel de passage die ik nodig heb. Die lees ik dan zorgvuldiger.
maandag 4 april 2016 om 15:20
Dat hangt toch ook van het vakgebied af? Op het gebied van sociologie haal ik dat ook wel (maar alleen als ik echt zo snel mogelijk probeer te lezen, kan me niet voorstellen dat ik het dan echt opneem), op het gebied van de wiskunde bij lange na niet (en ik ben socioloog noch wiskundige). Hetzelfde geldt voor dat gewone leesboek, een boek van Tess Gerritsen van 300 pagina's lees ik binnen de 3 uur, over een boek van Tolstoj van dezelfde lengte doe ik zo een uur of 8.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 4 april 2016 om 15:21
quote:AnAppleADay schreef op 04 april 2016 @ 15:18:
Ik lees ook snel.
Die kun je beter kijken.
Scannen doe ik ook. Daar win je veel tijd mee. Ik kan snel lezen, maar als ik iets voor de leuk lees, ga ik liever wat langzamer.
Ik lees ook snel.
Die kun je beter kijken.
Scannen doe ik ook. Daar win je veel tijd mee. Ik kan snel lezen, maar als ik iets voor de leuk lees, ga ik liever wat langzamer.
maandag 4 april 2016 om 15:40
Ik lees soms iets te snel, zal een soort beroepsdeformatie zijn, eerst de hoofdpunten eruit pikken. Daarom ben ik in de vakanties blij met mijn e-reader, daarmee gaat het lezen iets langzamer omdat ik de letters tot 200 % vergroot, dus kortere pagina's en omdat het indrukken van dat knopje langzamer gaat dan een bladzijde omslaan (ik zit er soms naast en dan blader ik achteruit).
verba volant, scripta manent.
maandag 4 april 2016 om 15:50
quote:ibbeltje12 schreef op 04 april 2016 @ 15:44:
Het is 'hoog tempo', niet 'snel tempo'.
Ontopic: ik lees niet zo snel, ik denk ongeveer 60 pagina's per uur bij een gewoon leesboek. Ik kan wel sneller, maar dan voelt het gehaast en ik lees juist voor mijn plezier en ontspanning.Dit,als ik lees voor de ontspanning wil ik ook echt de sfeer van het boek voelen en als het gaat om een heel complexe roman wil ik ook rustig de tijd nemen om emoties, theorieën e.d. voor mezelf rustig te herkauwen. Als ik lees voor mijn werk race ik door de materie heen want ik zoek alleen de informatie die ik kan gebruiken. Kortom, er is een enorm verschil tussen lezen en informatie tot je nemen.
Het is 'hoog tempo', niet 'snel tempo'.
Ontopic: ik lees niet zo snel, ik denk ongeveer 60 pagina's per uur bij een gewoon leesboek. Ik kan wel sneller, maar dan voelt het gehaast en ik lees juist voor mijn plezier en ontspanning.Dit,als ik lees voor de ontspanning wil ik ook echt de sfeer van het boek voelen en als het gaat om een heel complexe roman wil ik ook rustig de tijd nemen om emoties, theorieën e.d. voor mezelf rustig te herkauwen. Als ik lees voor mijn werk race ik door de materie heen want ik zoek alleen de informatie die ik kan gebruiken. Kortom, er is een enorm verschil tussen lezen en informatie tot je nemen.
maandag 4 april 2016 om 15:54
maandag 4 april 2016 om 15:55
quote:lisbeth schreef op 04 april 2016 @ 15:50:
Ik vindt het niet altijd handig hoor, ik kan mijn leestempo heel moeilijk afremmen. Ik merk dus dat ik bij stukken die ik geconcentreerder moet lezen details mis. Dat is wel eens vervelendDan lees je dus niet snel maar ongeconcentreerd. Moet je mee uitkijken want het zijn vaak de details die de nuancering aanbrengen en voor je het weet sla je de plank volledig mis op je werk. Ik kan je wel vertellen wat de reacties van je collega's zullen zijn op je snelle lezen en die zullen niet aardig zijn.
Ik vindt het niet altijd handig hoor, ik kan mijn leestempo heel moeilijk afremmen. Ik merk dus dat ik bij stukken die ik geconcentreerder moet lezen details mis. Dat is wel eens vervelendDan lees je dus niet snel maar ongeconcentreerd. Moet je mee uitkijken want het zijn vaak de details die de nuancering aanbrengen en voor je het weet sla je de plank volledig mis op je werk. Ik kan je wel vertellen wat de reacties van je collega's zullen zijn op je snelle lezen en die zullen niet aardig zijn.