Snel leestempo?

04-04-2016 15:08 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waar dit topic hoort, maar ik vroeg mij af (eigenlijk al langere tijd) lees ik nou zo snel?

Ik kan bijvoorbeeld (academische vakliteratuur, zowel NL als Engels) ongeveer 80 tot 100 A4 per uur lezen. Het gaat dan om volle A4-tjes met af en toe een tabel of grafiek. Is dit gemiddeld?

Of hoelang doen jullie bijvoorbeeld over een normaal leesboek van 300 pagina's als je de netto leestijd pakt?
En nu?
quote:nessemeisje schreef op 04 april 2016 @ 15:16:

Oh wat leuk, een poch-topic.Want hier in Nederland is het niet de bedoeling dat je zegt dat je ergens goed in bent..
quote:Mesyn schreef op 04 april 2016 @ 16:14:

[...]

Want hier in Nederland is het niet de bedoeling dat je zegt dat je ergens goed in bent..Er is een verschil in ergens goed in zijn of op een openbaar forum een topic aanmaken om te kijken wie er nog meer zo ontzettend goed is en of diegene wel net zo goed is als jij.
Ik lees ook snel. Te snel. En dan heb ik echt geen flauw idee meer waar het eigenlijk over gaat. Blader dan weer terug en heb dan drie of vier pagina's geleden voor het laatst is opgeslagen in mn hoofd

Dus bij mij schiet snel lezen echt niet op.
Ik lees niet zo rap, hoor. Zoek alle woorden op die ik niet ken. Zoek alle plaatsen op waarvan ik niet weet waar ze liggen. Blader voortdurend terug wie ook weer wie was en familie van wie. Bij stripboeken moet ik regelmatig pauzeren om te lachen. En bij non-fictie maak ik vaak nog een uittreksel ook.

Afgezien daarvan, een gewone roman in NL of EN? Twee of drie uur?
Begonnen om 25:08, nu net de openingspost uit.

Vanavond ben ik wel door de antwoorden heen denk ik.
quote:Rhaegal schreef op 04 april 2016 @ 16:40:

Begonnen om 25:08, nu net de openingspost uit.

Vanavond ben ik wel door de antwoorden heen denk ik.

Hoe laat is dat?
Ik lees vrij langzaam denk ik. Het kost mij veel moeite om alle details goed in me op te nemen en ik vind het moeilijk om afgeraffeld te lezen zodat je niet alles hebt meegekregen. Ik lees ook vaak genoeg een zin nogmaals om zeker te zijn dat ik hem goed heb gelezen. Oftewel heel vermoeiend en daarom lees ik niet zo graag. Dus TO, ik zou zeggen wees blij met deze gave.
quote:Mesyn schreef op 04 april 2016 @ 16:14:

[...]

Want hier in Nederland is het niet de bedoeling dat je zegt dat je ergens goed in bent..

Het is geen uitwisseling, dat maakt het wat suf in mijn ogen.

Maargoed, welk topic is dat wel eigenlijk.
Wat knap! Je mag een plaatje uitzoeken...
quote:nessemeisje schreef op 04 april 2016 @ 16:21:

[...]

Er is een verschil in ergens goed in zijn of op een openbaar forum een topic aanmaken om te kijken wie er nog meer zo ontzettend goed is en of diegene wel net zo goed is als jij.
De een kan snel lezen en de ander kiest een leukere partner uit en komt voor zichzelf op. Ieder zijn kwaliteiten.
De een kan snel lezen en de ander kan goed sneren. Elke gek z'n gebrek.
quote:tvp schreef op 04 april 2016 @ 20:10:

De een kan snel lezen en de ander kan goed sneren. Elke gek z'n gebrek. Ja, ook een leuk topic idee.
quote:lisbeth schreef op 04 april 2016 @ 15:50:

Ik vindt het niet altijd handig hoor, ik kan mijn leestempo heel moeilijk afremmen. Ik merk dus dat ik bij stukken die ik geconcentreerder moet lezen details mis. Dat is wel eens vervelendJe schrijft ook te snel. Ik hoop in ieder geval stiekem dat je anders deze fout niet had gemaakt..
quote:boterbloem01 schreef op 04 april 2016 @ 15:16:

Ik lees ook net zo snel. Nee dat is niet gemiddeld (denk ik), maar het is wel ontzettend handig ;). en anders kan ik mijn baan ook wel op mijn buik schrijven. Iemand anders kan vast weer iets anders wat ik niet zo snel kan (tuinieren, metselen, aardappels schillen, mijn auto uit elkaar halen en weer in elkaar zetten....)Ik heb gisteren heel snel heel veel onkruid tussen de tegels weggehaald!!
quote:Corona67 schreef op 04 april 2016 @ 15:58:

Zo.. Heb me eindelijk door de OP heen geworsteld na 10 minuten lezen..

Wat was de vraag ook alweer?
Ik lees gemiddeld 100 per uur.

Soms 120.

Waar dat mag zelfs 130.

Dat vind ik snel zat.

En ik doe het altijd veilig.
Ik lees zelfs sneller van achter naar voor dan van voor naar achter! Heel bijzondere fictieboeken toch, tegenwoordig!

Reality check: linkshandig, dus traaaaag lezend. Heeft, naar het schijnt, te maken met het voortdurend switchen tussen hersenhelften (indien beide helften aanwezig). Ik neem aan dat de snelle lezer(d)s allemaal rechtshandig zijn?
quote:HuLang schreef op 05 april 2016 @ 09:35:

Ik lees zelfs sneller van achter naar voor dan van voor naar achter! Heel bijzondere fictieboeken toch, tegenwoordig!

Reality check: linkshandig, dus traaaaag lezend. Heeft, naar het schijnt, te maken met het voortdurend switchen tussen hersenhelften (indien beide helften aanwezig). Ik neem aan dat de snelle lezer(d)s allemaal rechtshandig zijn?Die theorie kende ik nog niet. Ik ben linkshandig, dus voor mij gaat de theorie niet op. Ik was wel een echte boekenwurm als kind, dus misschien helpt het om veel te oefenen?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik lees vrij snel, maar ook te snel, dan moet ik weer een paar pagina's terugbladeren om te zien wie ook alweer de hoofdpersonen waren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
OK, nu we dat weten, de volgende vraag: hoe snel lezen jullie als je het boek op de kop houdt? Of voor de spiegel?
quote:gioia82 schreef op 05 april 2016 @ 10:12:

Die theorie kende ik nog niet. Ik ben linkshandig, dus voor mij gaat de theorie niet op. Ik was wel een echte boekenwurm als kind, dus misschien helpt het om veel te oefenen?Uiteraard helpt oefenen, waarvoor helpt oefenen niet? Ik heb onthouden dat er een verschil is voor linkshandigen (trager en grondiger) maar ben vergeten wat daar de precieze verklaring voor is. Als je googelt vind je wel enkele hits die deze stelling lijken te ondersteunen en die ook verwijzen naar functionele verschillen in beide hemisferen in standaard georganiseerde hersenen, wat dus bij uitzonderingen niet het geval hoeft te zijn. Op die manier heeft iedereen altijd gelijk natuurlijk.
Ik kan heel hard rijden. Ik kan wel 160 km p/u rijden, zelfs als ik maar 30 mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven