baby slaapt amper overdags. tips welkom!

05-11-2008 22:40 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mn baby van 5,5 week wil niet slapen overdags (van 9 sochtends tot 9 s avonds ongeveer)

Al vanalles geprobeerd (ria blom, inbakenen, draagdoek, bijv)

Soms valt ze bij me in slaap na de voeding (borstvoeding) maar als ik haar dan in bed leg is ze binnen 5 min wakker en huilt.

na de laatste avondvoeding lukt het wel beter, dan is ze zo moe van een wakkere dag dat ze na even huilen soms, in slaap valt, en de nachten slaapt ze ook goed genoeg.

Ik heb het idee dat ze overdags te moe word en daardoor ongeveer een uur doet over haar voeding omdat ze steeds in slaap valt, daardoor te weinig binnen krijgt, en daardoor eind van de dag niet alleen ergmoe is, maar ook extra hongerig.

standaard is het van 4 tot 9 ongeveer onrustig zijn en veel huilen.

wat wel werkt vaak is een autoritje en soms met de kinderwagen, soms slaapt ze erna ook nog wat langer, als we op visite zijn (en ze ons hoort praten?) maar als ik gewoon thuis ben alleen dan is slapen ergens anders dan op mij er niet bij, en ik ben niet van het lang laten huilen.

Ik denk dat ze dus gewoon meer moet slapen, en ze daar dan in totaal tevredener van zal zijn. maar hoe krijg je een baby die overal bij wil zijn slapend, zonder dat je zelf de hele dag een baby op je hebt liggen? draagdoek helpt soms een half uurtje, maar is ze dan ook zat..

ik ben benieuwd naar goede ideeen...
Hoe lang heb je het inbakeren geprobeerd? Mijn ervaring met mijn dochter was dat ze echt moest leren om zelf in slaap te komen en dat kost echt even tijd. Wat je het beste kunt doen is bij de 1e tekenen van vermoeidheid (gapen bijv./oogjes wrijven) haar wakker in bed leggen (al dan niet ingebakerd als dat nodig is, evt. met speentje ivm zuigbehoefte) en als ze dan huilt naast haar bedje gaan zitten om haar te troosten (maar niet uit bed halen). Als ze rustig is kan je weer weggaan, als ze weer even huilt weer teruggaan etc. Je hoeft haar echt niet lang te laten huilen, op een gegeven moment weet ze dat je in haar buurt bent om haar te troosten als dat nodig is.
Ik vond dit ook een heel nuttige link: http://parenting.ivillage...sleep/0,,7fntl3tw,00.html
Hey Zoe333

Jeetje, lastig! Ik heb zelf een zoontje van 7,5 week en ik hou me erg aan regelmaat vast.

Ik voed (fles) hem om 7, 11, 15, 18, 23 uur ( en dan nog 1 keer in de nacht). Na het voeden 'speel' ik nog een beetje met hem (box of wipstoel, of bij me op schoot alles bekijken in t huis) als ik merk dat hij moe word ( gapen, jengelen) leg ik hem in bed. Hij slaapt in een Puckababy en dat gaat goed. Als ik hem in bed leg gaat hij wel huilen, ik laat dit even en na een kwartiertje slaapt hij. Overdag doet hij ook wel kortere slaapjes dan savonds of smorgens. Maar ik ga niet iedere keer naar hem toe en haal hem niet gelijk uit bed.

Je zegt dat je niet bent van het lang laten huilen, na hoe lang ga je weer naar je kindje toe? Troost je dan alleen of haal je het dan ook uit bed? Ik denk dat baby's zo overprikkeld kunnen raken van alles en daardoor ook niet kunnen slapen.

Slaapt het altijd in het eigen bedje? die van mij wel, box is voor spelen, bed voor slapen. Ik probeer daarmee ook rust in te bouwen voor hem. Veel kindjes moeten zich zelf ook even in slaap huilen.

Ik denk dat je moet proberen ( en dan echt even proberen vol te houden en niet na 1 dag stoppen) om er voor je kindje (en zeker ook voor jou) een ritme in te krijgen. Daar zijn baby's vaak erg blij mee. Dat geeft ze rust. Heel veel mee rondlopen of doen geeft misschien nog meer onrust? En misschien helpt inbakeren.

Ik weet ook niet of ik het goed doe zo, maar ik merk dat er bij mij en hem een ritme in zit die nu goed is zo. Ik let ook veel op hem, is hij niet slaperig, dan leg ik hem nog niet in bed maar vermaak hem dan nog een beetje.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bel anders t consultatiebureau eens, misschien hebben hun tips voor je?

Sterkte!!
Zoe, je kind is 5,5 week oud en je hebt al "vanalles geprobeerd", zeg je. Misschien dat daar een deel van het probleem in zit: veel babies doen het goed bij voorspelbaarheid, en als jij steeds iets nieuws probeert, weet je kindje nooit waar ze aan toe is. Misschien dus maar eens beginnen met een aanpak te kiezen waar jij en je partner achter staan, en dan een poosje volhouden?
Mijn dochter had heel veel behoefte aan rust en voorspelbaarheid, maar ook aan mijn nabijheid. Ik heb dus wel uren met haar op de bank gezeten, terwijl ze in mijn armen sliep. Ik heb haar in het begin expres in de box laten slapen, zodat ze bij me in de buurt was. Ik ben in het begin amper de deur uit geweest met haar, omdat ik merkte dat ze daar erg onrustig van werd. Van een uitje kon ze een tot twee dagen van slag zijn. Nou, dat deden we dus ook maar niet zo vaak.

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar waar jouw kind behoefte aan heeft. Als je zegt dat ze oververmoeid lijkt, dan is de eerste oplossing: minder prikkels aanbieden en meer rust en voorspelbaarheid. Kies een methode die dat in zich heeft (volgens mij hebben ze dat allemaal wel ) en die bij je past en ga daar eerst eens een paar weken mee aan de slag. Gaandeweg merk je vanzelf wel waar bij jullie de finetuning nodig is (bijvoorbeeld eerst spelen-drinken-slapen of juist liever drinken-spelen-slapen, etc.). Wat Miffy zegt dus: geef je dochter even de tijd om aan jouw aanpak te wennen, zodat het voorspelbaar wordt.
Mijn zoontje had er als baby ook last van. De tip van de kinderarts heeft erg goed geholpen! Zet heel zachtjes een radiootje aan op het kamertje van je kindje. Doordat ze gaat liggen luisteren valt ze uiteindelijk in slaap. Het heeft bij mijn zoon inderdaad gewerkt, hij sliep soms uren achter elkaar. Het huilen van 4 tot 9 is wel lang, maar toch hoor je heel vaak dat kinderen een vast "huiluurtje" (of twee) hebben. Dat gaat vanzelf over. Kleine baby's kunnen natuurlijk ook niet veel anders dan huilen. Wat je zou kunnen doen, is je box op 4 wielen zetten. Als je kindje dan erg onrustig is en ligt te huilen, kan je de box bij je rijden. Zo hou jij je handen vrij maar staat ze toch bij je in de buurt. Zing zachtjes voor haar zodat ze je stem hoort... dat is vertrouwd voor haar, die kent ze immers al ruim 9 maanden. En verder... heb vertrouwen in jezelf! Probeer niet elke dag wat anders. De "3 R'en" zijn belangrijk; Rust, Reinheid en Regelmaat. Erg ouderwets maar ik geloof er als mama wel in!

Veel succes en vooral veel plezier van je kindje!
Weet je zeker dat het geen krampjes zijn? Ons meisje, nu 11 maanden, heeft in het begin overdag ook de longetjes uit haar lijf gehuild. tot ik erachter kwam dat ze krampjes kreeg van de voormelk. Even 50 ml per borst kolven en meisje heeft bijna niet meer gehuild.

Wel heeft ze nog steeds dat ze weinig slaapt. Ze heeft nooit meer dan 2 of 3 keer per dag max. een uur geslapen (heel soms 2 uur, dat was geweldig!). Dus het kan ook aan het karaktertje liggen, dat ze gewoon minder slaap nodig hebben.

Sterkte!
Kijk eens op www.onrustigebaby.nl, staan ook veel goeie tips op.
The time is now
Hier ook een baby die overal bij wil zijn, ze is nu 10 maanden. De eerste maanden sliep ze heel moeilijk overdag en ze sliep vaak bij mij als ze aan de borst in slaap was gevallen, had ik ook even rust. En de eerste maanden kan het nog, dus doe doe dat gewoon regelmatig en geniet ervan! Ook van de rust die je dan even hebt. Ik pakte dan vaak voor haar voeding wat te eten en te drinken en dan kon ik 3 uur vooruit terwijl zij op mijn borst sliep tot de volgende voeding.

Uiteindelijk ging ze met ongeveef 6 maanden beter slapen en vanaf 9 maanden doet ze 1 slaapje overdag van 1,5 a 2 uur. Ze is van zichzelf erg druk en heeft vaak gewoon geen tijd en zin om te slapen. Ik doe haar ook pas in bed als ze echt moe is, anders gaat ze ook echt niet slapen.

Ik weet nog wel hoe zwaar die eerste maanden waren, maar aan de andere kant, ze is nog maar zo klein en dan willen ze vaak nog wel lekker bij je in slaap vallen en lekker liggen. Daar kan je dan maar beter van genieten. Nu zou ik het weleens willen, maar het gebeurt gewoon echt niet meer.
Ik lees in je openingspost dat je denkt dat ze beter / langer slaapt omdat ze jullie hoort praten. Misschien lekker zachtjes liedjes zingen op de achtergrond?

Misschien in je onrustige uurtjes van 4 tot 9 lekker vaak aanleggen en laten drinken? Als ze tijdens het drinken in slaap valt op een vriendelijke manier weer wakker maken? Of borstcompressie toepassen, zodat ze weer verder drinkt?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
hoi allemaal

dank jullie voor de tips, erg veelzijdig dat wel, maar de onrustigebaby-site is alvast erg goed.

inbakenen heb ik maar 2 dagen geprobeerd..ik weet..te kort. maar ik had gewoonniet het idee dat daar het probleem toen door opgelost kon worden. ik zag 0 effect.

In het begin dacht ik idd dat het vooral door de krampjes kwam. inmiddels zijn de krampjes wel minder, dus geloof ik niet dat dat de hoofdrede is van het niet slapen.

ze slaapt overdags niet in haar eigen bedje nog, omdat ik het idee had dat ze makkelijker slaapt als ze erbij is dan wanneer ze helemaal alleen in een veel te groot bed ligt..

Puckababy..ik vraag me af of dat eht zo fijn is voor ze..het klinkt in elk geval wel beter dan inbakenen..

snoopy, het klinkt verschrikkelijk herkenbaar..maar ik hoop toch dat ze wat meer kan slapen overdags dan 1 a 2 uur hoor..dat kan toch niet genoeg zijn?

miffy.. je hebt helemaal gelijk

quertu.. jouw manier klinkt als een goede tussenweg en ik denk dat het zo ongeveer is wat ik nu ook doe..

erp uit lijkt juist wel te werken voor haar, dan valt ze meestal in slaap in kinderwagen of auto, of soms bij andere mensen thuis als ze onze stemmen hoort... een van de redenen waardoor ik toch echt betwijfel of alleen in dr bed leggen zou werken voor haar.. maar ja, hier in de huiskamer met de dagenlijkse geluiden KOMT ze ook niet in slaap in haar bed. als ze er eenmaal slaapt (soms na een wandeling ofzo) dan word ze over het algemeen ook niet wakker van de geluiden hier.
Zoe, naar mijn idee heb je het echt te kort vol gehouden om er een conclusie uit te kunnen trekken. Weet je dat een nieuwe situatie zoals bv inbakeren zelf minimaal 6 weken nodig heeft om te kunnen beklijven bij een baby? Dus 2 dagen is extreem kort he.

Ik weet dat het moeilijk is maar volhouden is echt belangrijk, hoe moeilijk ook.

Wij hebben een zoontje van 3 maanden die 18 van de 24 uur huilde (had pijn vanwege een inmiddels beschadigde slokdarm). We zijn met 6 weken gaan inbakeren en we hadden van het een op ander moment een ander kindje. Het geeft enorm veel rust bij hem, al is hij wel onrustig als we de pacco doek omdoen, maar meestal is het binnen 5 minuten stil.

Welke methode je ook kiest......volhouden!!! Baby's hebben echt baat bij ritme en regelmaat, maar dat heeft nu eenmaal zijn tijd nodig. Een eerste reactie bij een baby is dan ook huilen.

Succes ermee en volhouden he meid!

Groetjes,

Toeffie
Toeffie, zes weken om te beklijven en jij had van het ene op het andere moment een ander kind?? Schiet mij maar lek...

2 dagen is kort om een conclusie te trekken, maar 6 weken om te beklijven is langer dan het hele kind ondertussen op de wereld is.

Wij hebben Minismollie ook een tijdje ingebakerd, eerst alleen 's nachts en later ook een tijdje overdag. Inmiddels doen we het al lang niet meer. Overigens is inbakeren bij borstvoeding twijfelachtig, omdat je er hongersignalen door kunt missen.

En wat we hier allemaal even vergeten te melden is dat de baby van Zoe 5,5 week oud is. Die moet ook nog wennen aan het leven buiten Zoe's buik. Ik vond het altijd een enorme dooddoener en ergerde me dood als mensen het tegen me zeiden, maar ik moet concluderen dat het waar is: Het wordt beter. Echt. Minismollie sliep ook niet overdag en was niet te genieten. Wij hebben toen het boek van Tracy Hogg gekocht en dat toegepast. Maar in dezelfde tijd, Mini was toen ongeveer net zo oud als de baby van Zoe, vertelde mijn tante over de tijd dat mijn neef zo oud was. Ze had bij mijn oma geklaagd dat hij zo onrustig was. Oma, moeder van 4, zei: Kind, als hij 6 weken oud is wordt het beter, echt. Dus ik op de dag dat Mini 6 weken was hopen dat het beter was. Nee, maar toen ze een week of 7 / 8 was was er rust. Sliep ze lekker overdag, viel zelf in slaap in haar eigen bed. En nu, nu is ze ruim 3 maanden, valt ze ook in de box in slaap, en in haar bed, en op mama's of papa's buik. Niet als er nog andere kinderen in de kamer staan te gillen, maar wel als er betrekkelijke rust is.
Hier ook een baby die vanaf het begin niet wil slapen overdag. Nu slaapt ze nog 3 keer een half uurtje. Dat heeft ze vanaf het begin gedaan. Ik heb vanalles gedaan en maar geaccepteerd dat ze overdag niet slaapt. Ze slaapt wel s nachts goed. Om half 8 ligt ze er al in en dan nog 1 of 2 nachtvoedingen. ze is nu 3 maanden oud.
toeffie, ik weet dat ik het te kort heb gedaan, maar mn gevoel zei gewoon dat het in die 2 dagen toch tenminste enig effect zou moeten hebben als het iets was was haar kon helpen. en effect was er totaal niet. ze huilde even hard en lang als zonder doeken..

supersmollie...ik moet wel om je lachen

je verhaal geeft hoop!! dankje..

kobe, hier ook snachts niet te klagen, maar das ook niet zo gek met zo weinig slaap ovrdags he..
Krijg weer allemaal flashbacks:(

Ook onze zoon sliep vrijwel niet overdag, maar ook 's nachts niet.Overdag was een half uurtje maximaal en 's nachts 1,5 uur.

Na 7 maanden ging het eindelijk beter, maar welke oplossing de doorslag heeft gegeven weten we niet. Dit is wat wij geprobeerd hebben:

* erbij gaan liggen, dus samen slapen in ons bed

* wakker in bed leggen

* Tracy Hogg (boek)

* niet te veel blootstellen aan prikkels (niet teveel speelgoed, geluid en veel mensen die hem vasthielden en druk deden, maar ook niet steeds de stad in naar de Hema enzo)

* vasthouden terwijl hij in zijn in eigen bedje lag (niet fijn voor je rug hoor!)

* ria blom en regelmaat

* voeden voor het slapengaan

* voeden juist niet voor het slapengaan

* inbakeren

* muziekje

* osteopaat

* geesten verdrijven uit zijn kamertje(ja, echt waar)

*donkere kamer

* lichte kamer

* flesvoeding ipv borstvoeding

* babymassage

* wandelen(ein-de-loos)

* autorijden(ki-lo-me-ters door de binnenwegen)

* bedje verplaatsen

* andere kleuren in zijn kamertje(muur, dekentje, etc)

* ritueel voor slapengaan, maar ook gedurende de dag

* uitleggen dat hij slapen moet en hem voorbereiden door te vertellen dat hij straks naar bedje gaat (en waarom)

* temperatuur in zijn kamertje; kouder en warmer hebben we geprobeerd

* laten huilen (hij accelereerde beter dan een racewagen en werd hopeloos overstuur)

Allemaal in een tijdspanne van ruim 7 maanden en we hebben echt geprobeerd iedere mogelijkheid rustig de tijd te geven. Dus niet de ene dag het een en de andere dag het ander.

Ik heb dus geen pasklare oplossing voor je maar wie weet staat het er hierboven bij voor je?! Heel veel sterkte in ieder geval en ik hoop dat je wel van je kindje kunt genieten. Daar hadden wij op een gegeven moment echt moeite mee, het was gewoon overleven. Bah, wordt er weer emotioneel van. Zullen de zwangerschapshormonen wel zijn(alweer 31 weken van de tweede)
Op www.inbakeren.nl staan ook veel tips

(en nee, gaat niet alleen over inbakeren).
Icke
Zoe, ik denk dat veel mensen de fout ingaan door te denken dat baby's altijd maar veel moeten slapen. Zolang ze wel vrolijk zijn en het verder goed doen, is het meestal wel goed. Het zijn meestal de ouders die vinden dat een jonge baby veel moet slapen, want dat hoort toch? Mijn dochtertje huilde trouwens niet als ze niet sliep (alleen eind van de dag vaak wel, het bekende huiluurtje), ze huilde alleen maar als ik haar in bed legde. Wat ik uiteindelijk dus maar niet meer te vaak deed. Niets zo frusterend als een baby die alleen maar ligt te huilen in bed en niet gaat slapen.

Eigenlijk alle baby's van mijn dochters leeftijd slapen nog 2x, mijn dochter nog maar 1 keer en dan niet extreem lang. Maar ze is supervrolijk en doet het supergoed. Ik denk dat ze binnen een maand losloopt, dan is ze 11 maanden. Kan best zijn dat jouw dochtertje ook snel is met alles en alles belangrijker vindt dan slapen.

Dochter heeft trouwens 's nachts altijd super geslapen. Op 2x een blijkbaar enge droom na ben ik nadat ze 6 maanden was 's nachts niet meer mijn bed uitgeweest voor haar. En ze slaapt van 7 tot 7.

Het lastige is gewoon dat je met zo'n kleine baby niet veel kan als ze veel wakker zijn. Al vond mijn dochtertje de mobile in de box al wel snel leuk (met een paar weken al), maar dan moet je weer uitkijken dat ze niet teveel prikkels krijgen. Echt lastig..... maar het wordt echt makkelijker, echt!
Onze dochter sliep overdag ook bijna niet. Ons heeft het geholpen (na een tip van een kinderverpleegkundige) om wat meer regelmaat in te bouwen. En haar gewoon overdag in de wieg te laten slapen. Dat deden we in het begin ook niet. Voeden, even mee zitten, even in de box, daarna in bed leggen. Tien minuten laten huilen, er even heen, troosten en weer terugleggen. Meestal gaf ze het bij de tweede serie van tien minuten op. Dit had bij ons echt een goed effect. Toen ze 8 weken was hebben we regelmaat gebracht in het aantal voedingen en sliep ze 's nachts ook in ene door.
SnoopySnoopy, je hebt een punt, hoor. Zo lang het met je kindje goed gaat, prima. Maar ik vond het ontzettend moeilijk, zo rond de tijd waar Zoe in zit, om een beetje in te schatten waar Minismollie nou behoefte aan had. En ik vond het ook moeilijk om te zien of het wel of niet goed met haar ging. Nu ze dik 3,5 maand is is het veel makkelijker. Ze lacht, een teken dat het goed met haar gaat. Ze huilt, dan gaat het meestal wat minder goed. En dingen ertussenin, kraaien of mopperen. Maar in die eerste periode, zo de eerste 7 / 8 weken vond ik het zo ontzettend zoeken.

Ik herken veel in de posts van Zoe, ook in het borstvoedingsvragentopic. Ik had erg behoefte aan houvast in die tijd. Nu weet ik dat het vooral go with the flow is, maar ik vond (en vind) dat nogal moeilijk, houd ervan als ik zelf de regie voer. Haha, sja, met een baby voer je absoluut niet de regie!
supersmollie, wist jij al veel van babys voordat je er een ''kreeg''? ik vraag me soms wel eens af of dat hier veel verschil had gemaakt in de eerste weken al...als ik er al wat meer verstand van had gehad..

heleen, ja in bed ga ik haar voorlopig ook nog niet leggen, tis zo groot, en een wieg/kinderwagen is compact en knus..

snoopy, dat heb ik de afgelopen tijd dus ook steeds minder gedaan..in bed leggen, om het huilen te voorkomen (voorkomen beter dan genezen?) maar ik wil het nu toch nog wel een kans geven, wie weet nu ze iets ouder is dan toen, dat het nu wel lukt, met genoeg troosten/weten dat ik in de buurt ben, want lang laten huilen..nee dat kan ik niet
De methode die Heleen76 toepaste hebben wij ook het meeste baat bij gehad. Op een gegeven moment kon ik er gewoon de klok op gelijk zetten. Dochter werd wakker, kreeg bv, even knuffelen en spelen en precies 1,5 uur later werd ze moe en kon ik haar in bed leggen en dan sliep ze 1,5 uur tot de volgende voeding.

Bij ons hielp rust heel goed, dus ik ging niet vaak met haar naar de stad o.i.d., want dan was ze 2 dagen van slag. Ik zorgde er altijd voor dat ze in haar eigen bedje kon slapen, dat vond ze gewoon het fijnst. In de kinderwagen sliep ze alleen als ik ermee reed, zodra we binnen waren en ik haar met wagen in de kamer parkeerde werd ze weer wakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven