Interesse: praktijkonderwijs

05-04-2016 16:32 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik start dit topic eigenlijk uit pure interesse, omdat het zo ver van mijn eigen ervaring af staat. Ik geef zelf les aan bovenbouw havo/vwo en ik heb maar heel weinig ervaring met het geven van vmbo tl. En dat is volgens mij echt een enorm verschil met het lesgeven aan praktijkonderwijs-leerlingen.

Als ik zo mijn carriere probeer te voorspellen, denk ik niet dat ik ooit praktijkonderwijs-leerlingen les ga geven. Dit, omdat ik eerstegraads ben en eigenlijk ook niet sterk genoeg in mijn schoenen sta om pakweg 20 leerlingen met (zware) gedrags- en leerproblemen les te geven. Ik heb enorme bewondering voor hen die het wel kunnen. Ik vroeg mij af: hoe ervaar jij je baan als praktijkonderwijs-docent? Hoe ben je er in gerold? Wat vind je moeilijk? Wat makkelijk?

Ik wil hier ook even aangeven dat dit een open minded topic is, dus getroll en denigrerende opmerkingen zijn niet welkom.
niet van toepassing
Basis en LWOO is niet praktijkonderwijs toch, dat is regulier onderwijs? Of ben ik nou in de war? Ik dacht dat praktijkonderwijs een speciale school was.

Vmbo lesgeven zie ik mezelf nog wel doen hoor, al is dat niet mijn voorkeur. Ik heb het hier puur en alleen over de leerlingen die de middelbare school niet aankunnen en daarom praktijkonderwijs doen.
niet van toepassing
Ik werk niet in het praktijkonderwijs, maar ken wel alle hoeken en gaten van het vmbo en ken de praktijkschool zijdelings, als onderdeel van de school waar ik werkte. Het grootste verschil is dat je vak er geen bal toe doet. Je bent in eerste instantie pedagoog, opvoeder. Daarna pas komt het overbrengen van kennis. En dat is niet te vergelijken met wat jij doet in een 5-vwo klas......

Overigens werken er niet alleen weinig docenten met een 1e graads in het praktijkonderwijs (misschien wel helemaal nul, als je de gym- en kunstdocenten die nu eenmaal allemaal 1e graads zijn niet meetelt) maar volgens mij ook niet alleen maar 2e graads docenten. Op de praktijkschool die ik van nabij ken, werken vooral mensen met een PABO-achtergrond, die dus opgeleid zijn om echt met een groep te werken en die groep algemene vaardigheden te leren, qua taal en rekenen en aardrijkskunde en geschiedenis en zo. Maar vooral ook moet je deze leerlingen voorbereiden op een leven in een maatschappij waar ze vaak maar moeilijk in mee kunnen draaien. Leren omgaan met je financiën, seksualiteit, gezonde voeding, omgaan met drank en drugs is dus ook een wezenlijk onderdeel van het praktijkonderwijs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Praktijkonderwijs

Dit bedoel ik.
quote:LePeridot schreef op 05 april 2016 @ 16:40:

Basis en LWOO is niet praktijkonderwijs toch, dat is regulier onderwijs? Of ben ik nou in de war? Ik dacht dat praktijkonderwijs een speciale school was.

Vmbo lesgeven zie ik mezelf nog wel doen hoor, al is dat niet mijn voorkeur. Ik heb het hier puur en alleen over de leerlingen die de middelbare school niet aankunnen en daarom praktijkonderwijs doen.Oh sorry, dan begrijp ik je misschien verkeerd. Bij ons kan je met LWOO ook richting zorg & welzijn, economie e.d., we hebben op school een kapsalon en een garage etc, dus ik dacht dat je dat al bedoelde met praktijkonderwijs. Je bedoeld echt speciaal onderwijs?
quote:LePeridot schreef op 05 april 2016 @ 16:40:

Vmbo lesgeven zie ik mezelf nog wel doen hoor, al is dat niet mijn voorkeur. Ik heb het hier puur en alleen over de leerlingen die de middelbare school niet aankunnen en daarom praktijkonderwijs doen.

Je hebt gelijk, Le Peridot, basis en kader zijn gewoon vormen van het reguliere vmbo en dat is dus niet het PraktijkOnderwijs. Dit is een veelgemaakte vergissing, omdat in de 'laagste' drie niveaus van het vmbo naast theorie- ook praktijkvakken gegeven worden (ik ben alleen niet gewend dat mensen die zelf in het onderwijs werken deze vergissing maken). Hoelahoepla werkt dus duidelijk niet in het praktijkonderwijs.

Een PrO s een school voor speciaal voortgezet onderwijs, voor kinderen die niet meekunnen in regulier onderwijs. Vroeger heette dit een school voor mlk, moeilijk lerende kinderen. Meestal een IQ tussen 60 en 75, vaak in combinatie ook met gedragsproblemen.
quote:LePeridot schreef op 05 april 2016 @ 16:42:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Praktijkonderwijs

Dit bedoel ik.Ah, sorry Dan zit je dus nog echt onder basis-niveau, daar heb ik ook geen ervaring mee. En inderdaad, als eerstegraads zie ik je daar niet echt werken Zoals Sassefras zegt, daar zitten ook docenten die vanuit het BO komen, een groepsleerkracht bijna, met alleen vakdocenten voor gym, muziek, etc.
Sassafras:

Hoe ga je met dat gedrag om? Hoe reageren de ouders? Ik heb eigenlijk alleen op lycea lesgegeven dus mijn beeld van de allerlaagste niveau's is veel geweld, gepest etc... Waarschijnlijk ook niet altijd kloppend. Die eerlijkheid is dan wel weer heel leuk!

Hoela: Haha, nee, ik bedoel echt speciaal onderwijs. Want dan zouden vwo-leerlingen op een technasium ook praktijkonderwijs hebben ;).

Ik kan opeens niet quoten, heel vreemd.
quote:sassafras schreef op 05 april 2016 @ 16:46:

[...]

Je hebt gelijk, Le Peridot, basis en kader zijn gewoon vormen van het reguliere vmbo en dat is dus niet het PraktijkOnderwijs. Dit is een veelgemaakte vergissing, omdat in de 'laagste' drie niveaus van het vmbo naast theorie- ook praktijkvakken gegeven worden (ik ben alleen niet gewend dat mensen die zelf in het onderwijs werken deze vergissing maken). Hoelahoepla werkt dus duidelijk niet in het praktijkonderwijs.

Een PrO s een school voor speciaal voortgezet onderwijs, voor kinderen die niet meekunnen in regulier onderwijs. Vroeger heette dit een school voor mlk, moeilijk lerende kinderen. Meestal een IQ tussen 60 en 75, vaak in combinatie ook met gedragsproblemen.Dat klopt En ook nog niet zo lang onderwijs (zij instromer), dus vandaar mijn verwarring. Excuus hiervoor.
quote:hoelahoepla schreef op 05 april 2016 @ 16:42:

[...]

Oh sorry, dan begrijp ik je misschien verkeerd. Bij ons kan je met LWOO ook richting zorg & welzijn, economie e.d., we hebben op school een kapsalon en een garage etc, dus ik dacht dat je dat al bedoelde met praktijkonderwijs. Je bedoeld echt speciaal onderwijs?Welk vak geef jij eigenlijk? Geen taal, mag ik hopen.....
quote:sassafras schreef op 05 april 2016 @ 16:47:

[...]

Welk vak geef jij eigenlijk? Geen taal, mag ik hopen.....Nee, ik geef geen taal (God sta me bij, dat lijkt me echt heel erg onverstandig!)
quote:LePeridot schreef op 05 april 2016 @ 16:46:

Sassafras:

Hoe ga je met dat gedrag om? Hoe reageren de ouders? Ik heb eigenlijk alleen op lycea lesgegeven dus mijn beeld van de allerlaagste niveau's is veel geweld, gepest etc... Waarschijnlijk ook niet altijd kloppend. Die eerlijkheid is dan wel weer heel leuk!

Hoela: Haha, nee, ik bedoel echt speciaal onderwijs. Want dan zouden vwo-leerlingen op een technasium ook praktijkonderwijs hebben ;).

Ik kan opeens niet quoten, heel vreemd.Tja, ik ben geloof ik de verkeerde om dat aan te vragen, want ik blijk het dus niet zo goed te kunnen en zit nu met een burnout thuis. Ik heb altijd op een mavo-havo-vwo op het platteland gewerkt en ben, na wat veranderingen in mijn privéleven, op een andere school terecht gekomen, een vmbo in de grootste havenstad van ons land. En dat is, hoe zeg ik dat netjes....... best wel een beetje wennen. Krijsende catfights van straatmeiden, die elkaars SOA's wereldkundig maken als wraak over afgepakte vriendjes, ouders die minstens zo brutaal en onbeschoft tegen je doen als de kinderen zelf, ik kan er dus niet tegen. Ben nu dus maar weer op zoek naar een andere baan, maar wil dus echt niet meer in dat vmbo. Ik hou van mijn vak, ik hou van lesgeven, ik vind een dwarse puber op zijn tijd echt geen punt maar ik kan niet ergens werken waar ik me zo onprettig voel, waar elke basis van respect en veiligheid (voor mij en voor de leerlingen) ontbreekt. Nou is dit ook wel een bijzonder slecht geleide school hoor, ik weet zeker dat lang niet elke vmbo zo is. Wat me ook tegenvalt is het niveau van de collega's trouwens, ik ben gewend op mijn oude school dat collega's wel eens een boek lazen, intellectuelen waren en ook dat mis ik op deze school.
Wow, heftig zeg. Ik heb ook ervaring met dat soort leerlingen, en dat was dan havo.. maar het lag voornamelijk aan het milieu denk ik. Wat je zegt, straatmeiden op een vmbo is iets anders dan vmboleerlingen uit een dorpje in Groningen.
Hoi hoi,

Hier een docent praktijkonderwijs.

Ondertussen alweer een aantal jaar en het bevalt prima! Ik heb ook in het basis onderwijs en op het reguliere VMBO les gegeven.

Het is inderdaad wel een richting die je echt moet liggen. Verder hebben veruit de meeste docenten bij ons een PABO achtergrond en meerdere jaren les ervaring.
Chaos, panic, disorder - my work here is done.
Mijn zoon zit sinds dit jaar op praktijkonderwijs. Wel meteen in de zwaarste groep van de school, de zorgklas.

Hij zit daar met 6 andere leerlingen van verschillende leeftijden (er wordt meer naar niveau en behoefte gekeken dan naar leeftijd) een docent en een onderwijs-assistent. Klinkt luxe, maar ze hebben dan ook veel sturing en 1-op-1 aandacht nodig.

Naast de gewone schoolvakken maken ze in het eerste jaar kennis met verschillende praktijkvakken zoals dierverzorging, koken, schoonmaken, productiewerk etc, zo hebben ze met de klas een folderwijk

In komende jaren moeten ze een richting kiezen.

Ze krijgen inderdaad ook les in dingen als persoonlijke hygiëne, financiën, huishouden.

Ik denk dat je echt een duidelijke affiniteit met de doelgroep moet hebben om er te willen werken. Niet dat het allemaal kommer en kwel is, maar de leerlingen zijn wel degelijk anders dan de doorsnee puber.
quote:Starshine schreef op 05 april 2016 @ 17:15:

Mijn zoon zit sinds dit jaar op praktijkonderwijs. Wel meteen in de zwaarste groep van de school, de zorgklas.

Hij zit daar met 6 andere leerlingen van verschillende leeftijden (er wordt meer naar niveau en behoefte gekeken dan naar leeftijd) een docent en een onderwijs-assistent. Klinkt luxe, maar ze hebben dan ook veel sturing en 1-op-1 aandacht nodig.

Naast de gewone schoolvakken maken ze in het eerste jaar kennis met verschillende praktijkvakken zoals dierverzorging, koken, schoonmaken, productiewerk etc, zo hebben ze met de klas een folderwijk

In komende jaren moeten ze een richting kiezen.

Ze krijgen inderdaad ook les in dingen als persoonlijke hygiëne, financiën, huishouden.

Ik denk dat je echt een duidelijke affiniteit met de doelgroep moet hebben om er te willen werken. Niet dat het allemaal kommer en kwel is, maar de leerlingen zijn wel degelijk anders dan de doorsnee puber.

Precies. En mijn ervaring is dat de meeste 1e graads docenten toch vooral heel veel weten van hun vak, wat ook logisch is na een universitaire studie, en daarna dan nog een onderwijsbevoegdheid gehaald hebben door wat over didaktiek en in mindere mate pedagogiek te leren. En mensen vanuit de Pabo's zijn veel beter toegerust op het gebied van ontwikkeling van kinderen, groepsvorming e.d.

Als je ze bijvoorbeeld Engels geeft, dan gaat het niet over literatuur, maar over woorden die ze op een website of in een liedje tegen komen.
Wat goed, met de klas een folderwijk!
quote:Flitseflats schreef op 05 april 2016 @ 17:37:

Wat goed, met de klas een folderwijk!

ja leuk he. gewoon omdat deze kinderen later hoogstwaarschijnlijk op dit soort simpele baantjes aangewezen zijn of het naast een uitkering kunnen doen.

Het geld dat er verdiend wordt, gaat in de pot voor de lunch die ze elke week met elkaar verzorgen (dus boodschappen doen, een soepje koken, tafel dekken, afwassen. Ook weer ter voorbereiding op later)
Ik heb in het praktijk/ speciaal onderwijs gewerkt binnen een besloten instelling voor jongeren. Ik werkte met licht verstandelijk beperkte jongeren. Daarvoor werkte in in de gehandicapten zorg. Er waren dusdanig veel overeenkomsten dat hierbij dezelfde capaciteiten nodig had. Zoals eerder gezegd ben je meer pedagogisch bezig, de basisvaardigheden die nodig zijn in onze maatschappij te leren dan het cognitieve deel. Ik heb ook voor de vmbo gestaan maar dit is wel een verschil! Deze vond ik persoonlijk moeilijker dan de leerlingen van praktijk onderwijs. En zoals je gezegd je moet er echt affiniteit mee hebben en een hoop geduld.
Hoihoi,

Ik geef wel les in het VMBO. Ik geef les op basis/kader niveau. Vaak ook kinderen met LWOO. Ik vind het super om te doen! Om eerlijk te zijn heb ik een beetje een hekel aan havo/vwo leerlingen, van die wijsneusjes

Vmbo is echt mijn straat!

Wat ik makkelijk vind: Het lesgeven zelf natuurlijk. qua vak is het erg simpel. Wat de uitdaging is: Hoe houdt je niet geintreseerde pubers bij de les, wat doe je als ze je uitschelden, als ze vervelend zijn enz.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
btw: Ik heb zelf wel een 1e graadsopleiding gedaan, puur omdat ik niet wist wat ik aanmoest in mijn leven. Omdat ik zelf ben begonnen op vmbo kader (een citoscore zegt niks!), ligt de doelgroep mij wel omdat ik weet wat het is.

Voor het vak geschiedenis heb ik een 1e graad bevoegdheid.

Voor het vak zorg&welzijn (wat ik ook geef) heb ik een 2e graads bevoegdheid
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Interessant om ook een ouderperspectief te lezen! Ik neem aan dat jij een hele begripvolle ouder bent!

Ik vroeg me af: zijn er in het PO ook ouders die zelf een laag IQ hebben? En hoe ga je daar dan mee om als docent?
quote:LePeridot schreef op 05 april 2016 @ 18:31:

Interessant om ook een ouderperspectief te lezen! Ik neem aan dat jij een hele begripvolle ouder bent!

Ik vroeg me af: zijn er in het PO ook ouders die zelf een laag IQ hebben? En hoe ga je daar dan mee om als docent?Let op je afkortingen: PO=primair onderwijs=basisschool. Jij bedoelt, denk ik, PrO, praktijkonderwijs. En ja, daar heb je ouders met een laag iq. Niet alleen maar en niet alleen daar, maar ik heb toch de stelllige indruk dat je op een PrO vaker ouders met een laag iq tegen zult komen dan wanneer je op een vwo rondkijkt. En hoe je daar mee omgaat? Gewoon, zoals met alle ouders. Als ze echt niet in staat zijn om zelfstandig voor hun kind te zorgen, krijg je te maken met gezinsbegeleiding e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven