Vind je het ook niet gek

05-04-2016 16:39 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte denker maar.. vind je het ook niet gek dat je leeft? Ik denk daar wel eens over na. En dat we twee armen hebben en twee benen? En dat je hele lichaam met al zn organen zo perfect in elkaar zitten? En vind je ook wel eens raar dat jij jij bent en ik ik? Of ben ik de enige die hier wel eens over nadenkt. En dat er zo vele generaties voor ons zijn geweest, zoveel mensen en dat er elke dag nog steeds nieuwe mensen bij komen? Zijn jullie ook wel eens diep aan het denken? Vind je het leven ook wel eens raar?

Haha je mag me nu apart vinden maar ik vraag ik me af of jullie ook wel eens zo denken of dat ik de enige ben!
quote:Elena94 schreef op 05 april 2016 @ 19:35:

[...]

Zoek God Hij bestaat echt hoe gek dat ook klinkt. Tenminste dat geloof ik. En Hij is te vinden hoor maar je moet natuurlijk wel gaan zoeken

Waar moet ik hem dan zoeken of vinden?

Ik ben zo'n egoïst; ik denk 'waarom mijn kind?'. Ik heb gebeden dat God mij, mijn zoons ziekte, aan mij had gegeven in plaats van aan hem. Maar het heeft niet geholpen.

Antwoord krijg je nooit, en daar moet je het mee doen.
quote:notalwaysdark schreef op 05 april 2016 @ 20:16:

[...]

Maar je hoeft dan toch nergens bang voor te zijn? Want je gelooft dus 100% dat je in de hemel (hopelijk niet hel) komt.

Boeit mij eerlijk gezegd geen kut, weet wel dat ik lig te stuiteren van het lachen als God ineens echt bestaat. (niet onaardig bedoeld ofzo, ieder zo zijn geloof/overtuiging)

Ja dat geloof ik. Opzich niet nee en toch ben ik ook wel eens angstig en onzeker. Maar ik ben niet bang voor de dood.

Haha snap ik! Ik snap trouwens wel heel goed waarom mensen niet geloven. God is immers onzichtbaar.. maar het is zo moeilijk uit te leggen waarom ik wel geloof!
quote:Elena94 schreef op 05 april 2016 @ 20:08:

[...]

Wat leuk, ik kan het me andersom niet voorstellen. Ik kijk om me heen en dan zie ik Gods creaties. Dat zie jij dua totaal anders

Dat is maar hoe je het bekijkt,

Beide gaan ervan uit dat je jezelf niet gemaakt hebt en de wereld ook niet en dat je een onderdeel bent van een groter geheel.

Bij de evolutietheorie zijn dat natuurkundige en chemische processen op een basis van trial and error. Daarom zijn er bvb ook overblijfselen gevonden van een worm die zijn in en uitgang had op dezelfde plek...Dus zijn mond was ook zijn poepgat. Dat model voldeed dus niet. Only the victors of the victors shall survive, stay alive...

Bij een God wordt vaak uitgegaan van een almachtig wezen, iets als een soort van hele wijze man in een patriarchale samenleving. In een martriarchale samenleving wordt uitgegaan van een hele vruchtbare vrouw. In de veda's van het mannelijke en het vrouwelijke element genaamd shiva en shakti.

En van een grondtoon.

Dat laatste verwijst meer naar een natuurkundig element.

Het blijft allemaal even wonderlijk, hoe je het ook bekijkt.

Dat we bestaan en dat we zelfs de mogelijkheid hebben om ons bestaan te bestuderen.

Vroeger had ik een gesprek met mijn oma over religie, over God. Ik kon er mij niet zo in vinden, zij wel. We spraken af dat als werkgever het over God hadden, dan bedoelden we geloof, hoop en liefde. Meer het emotionele element.

Door te geloven voelen sommige mensen zich meer deel van een groter geheel, minder eenzaam en verloren. Het zegt eigenlijk: alles komt goed...en zo niet...dan toch en anders heb je nog altijd de hemel, het hiernamaals.

Je kunt daar kracht in vinden, maar ook daar kun je net zo goed juist weer helemaal gek van worden.
quote:MonteCara schreef op 05 april 2016 @ 18:26:

[...]

Jij denkt mij te kennen.

Knap.

Neuh, ik lees wat je schrijft. Weinig knaps aan.

Maar goed, ik snap dat je graag mysterie toevoegt, en dat is he van harte gegund
quote:MonteCara schreef op 05 april 2016 @ 20:23:

[...]

Waar moet ik hem dan zoeken of vinden?

Ik ben zo'n egoïst; ik denk 'waarom mijn kind?'. Ik heb gebeden dat God mij, mijn zoons ziekte, aan mij had gegeven in plaats van aan hem. Maar het heeft niet geholpen.

Antwoord krijg je nooit, en daar moet het mee doen.

Voor als je wilt weten of hij bestaat. Jammer dat dat niet gebeurd is. Of dat de ziekte niet gewoon verdween. Zou super zijn als je bad en dat hij dan gewoon genas!

Voor sommige dingen zijn helaas geen antwoord nee..
quote:SinDudas schreef op 05 april 2016 @ 20:17:

[...]

Ik zou ook doordraaien als ik me overal in zou verdiepen. Maar die dingen zoals met het DNA vind ik wel fijn om te weten. Geeft duidelijkheid. Net als met het DMT hormoon, of stofje wat is het. Dat zit bij iedereen in meer of mindere mate in de hersenen en kan zorgen voor hallucinaties enzo. Dus mensen die zeggen paranormaal begaafd te zijn, hebben gewoon veel van dat DMT.

En de bijna dood ervaringen worden daar ook door veroorzaakt.

Ik vind het erg verhelderend om die dingen te weten. Een duidelijk argument tegen alle godsdienstige en zweverige theorieën.

Ja, dat klopt, het is vooral natuurkunde en chemie...en wij, die dan proberen daar controle over te krijgen of houden.

Dat van die stofjes is best interessant en je moet het ook doseren, dat nadenken over het bestaan...maar ja...Misschien is ons brein nog bezig met evolueren?
Natuurlijk zijn we nog aan het evolueren.

Wij zijn heus niet zo bijzonder dat we het eindstation zijn.
quote:Rocinante schreef op 05 april 2016 @ 20:29:

[...]

Maar goed, ik snap dat je graag mysterie toevoegt, en dat is he van harte gegund

Mysterie?

Ik wist niet dat ik hier heel m'n doopceel moest lichten.

Mijn excuses.
Toch denk ik soms ook dat het hebben van "goedwerkende brains" een soort evolutiefout is, ongeacht de noodzaak destijds.

Want we kunnen nadenken en dat moet toch ook weer niet de bedoeling geweest zijn

Net alsof de evolutie zichzelf in de zeik neemt.
quote:Elena94 schreef op 05 april 2016 @ 20:30:

[...]

Voor als je wilt weten of hij bestaat. Jammer dat dat niet gebeurd is. Of dat de ziekte niet gewoon verdween. Zou super zijn als je bad en dat hij dan gewoon genas!

Voor sommige dingen zijn helaas geen antwoord nee..Ja, meer dan jammer.
quote:notalwaysdark schreef op 05 april 2016 @ 20:37:

Toch denk ik soms ook dat het hebben van "goedwerkende brains" een soort evolutiefout is, ongeacht de noodzaak destijds.

Want we kunnen nadenken en dat moet toch ook weer niet de bedoeling geweest zijn

Ja precies, ha ha, maar dan sterven we gewoon uit...net als die worm.

De spinnen doen het trouwens erg goed, bestaan al erg lang. Goed concept.
Laten we hopen dat de spinnen nooit goede hersenen gaan krijgen
quote:SinDudas schreef op 05 april 2016 @ 20:43:

Laten we hopen dat de spinnen nooit goede hersenen gaan krijgenEn vooral niet nog groter worden dan ze al zijn
Is dat niet de verkeerde smiley?
quote:Rocinante schreef op 05 april 2016 @ 20:29:

[...]

Maar goed, ik snap dat je graag mysterie toevoegt, en dat is he van harte gegundEn ik gun jou niet wat jij mij gunt.
quote:SinDudas schreef op 05 april 2016 @ 20:45:

Is dat niet de verkeerde smiley?Was sarcastisch, maar deze is beter -->
quote:notalwaysdark schreef op 05 april 2016 @ 20:35:

Wij zijn heus niet zo bijzonder dat we het eindstation zijn.

Evolutie heeft geen stations. Het is gewoon een ongoing proces van ontwikkelen welke kant dan ook op in samenspraak met milieu, het organisme met mutatie X in situatie Y 'overleeft' situatie Y en heeft meer kans op paring om mutatie X door te geven. Het is geen plan, het is zeer afhankelijk van de omstandigheden, en volgt zeker geen pad naar beter, slimmer, mooier.

Als iedereen hier toch zo graag na denkt, waar om pak je geen boek van populaire wetenschappers als Hawkins en Dawkins. Daar staan alle antwoorden in op alle vragen die men hier stelt.
quote:strikjemetstippels schreef op 05 april 2016 @ 20:48:

[...]

Evolutie heeft geen stations. Het is gewoon een ongoing proces van ontwikkelen welke kant dan ook op in samenspraak met milieu, het organisme met mutatie X in situatie Y 'overleeft' situatie Y en heeft meer kans op paring om mutatie X door te geven. Het is geen plan, het is zeer afhankelijk van de omstandigheden, en volgt zeker geen pad naar beter, slimmer, mooier.

Als iedereen hier toch zo graag na denkt, waar om pak je geen boek van populaire wetenschappers als Hawkins en Dawkins. Daar staan alle antwoorden in op alle vragen die men hier stelt.+1
Maar met die antwoorden zijn mensen dus niet tevreden. Want het geeft geen voldoening om te weten dat je er gewoon bent omdat je bent verwekt, en dat je er evengoed niet had kunnen zijn. En dat je als je dood gaat weer in het niets zult verdwijnen. Het is nogal deprimerend vind ik. Hoe meer ik leer over hoe dingen in elkaar zitten, hoe onmogelijker het wordt om nog in iets moois te geloven. Voor mij is het dus meer een kwestie van dat ik zou willen dat er andere antwoorden waren.

Het was beter geweest als we als mens niet zo'n uitgebreid gevoelsleven zouden hebben. Dieren hebben het een stuk makkelijker wat dat betreft.
Ik heb vaak de gekke gedachte dat de mens een soort kakkerlak is. Vermenigvuldigd zich maar onbeperkt en brengt een hoop schade aan zijn omgeving. Ik vind 'de mens' niets meer dan een dier met de vaardigheid van metacognitie. Zo jammer dat ik zo weinig mensen ken die goed in contact met hun lijf (dierlijke kant) zijn. Altijd maar dat denken, zoveel meerwaarde heeft dat nu ook weet niet. Ons lijf met alle zintuigen, heeft zich zoveel langer geëvolueerd, dan dat denken van ons. Wat dat betreft kun je inderdaad beter gewoon bier en tieten roepen en daar perfect happy mee zijn.

Ik vind het vreemd hoezeer er onderscheid gemaakt wordt tussen mens en dier. Alsof het twee verschillende zaken zijn. Eigenlijk vind ik de term verwaande kakkerlakken nog beter passen. Jammer hoe er neergekeken wordt op dieren en dat mensen denken dat ze het zich kunnen permitteren om serieus te gaan klagen over vallende blaadjes in de net bijgeharkte tuin (de horror) of een kat die zijn behoefte doet (want alleen wij hebben recht op dit stukje grond?). Vreemd hoe de mens uberhaupt denkt een stukje aarde te kunnen claimen en te denken dat als je een denkbeeldige grens trekt en dit Nederland noemt je het recht hebt om te bepalen wie er wel gebruik van dit stukje aarde kan maken en wie niet.

Zo ben ik mijn gekke gedachte ook weer even kwijt
Doubt kills more dreams than failure ever will
Nouja... veel dieren zijn ook territoriaal.

Maar mensen maken inderdaad veel kapot
Ja is waar maar van ons verwacht ik eigenlijk meer. Wij kunnen gebruik maken van dat fantastische brein maar doen het verbazingwekkend weinig.

Ok ik moet zeggen dat ik wel veel respect heb voor de natuurkundigen die veel dingen hebben ontdekt die we anders niet hadden geweten.
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:notalwaysdark schreef op 05 april 2016 @ 20:35:

Wij zijn heus niet zo bijzonder dat we het eindstation zijn.Wat verwacht je dan als eindresultaat?
Ja, contact met onze realiteit...aarden.

Dat heb ik dus gedaan, ergens gewoond waar geen stromend water was en geen electriciteit. Waar je zelf plantjes moet planten en oogsten...maar het was koud en vooral erg vochtig en als ik ziek was dan was ik extra afhankelijk van andere mensen.

Maar toen het eindelijk goed ging en ik was met iemand die zei; wel hebben het toch goed? Waarom maak je je nu zo druk?

Dan voelde ik mij onbegrepen.

Dat fantastische brein nam een loopje met mij en ik zou willen dat ik was als een platworm. In dit geval werd ik meegesleurd in een ideologie van de mensheid. Van de grote existentiële vragen, die wel toch nooit kunnen beantwoorden.

Of net zoals in star trek, of star gate, dat er toch nog elementen worden gevonden die we nooit hebben ontdekt hier op aarde...

Dat er toch nog meer is...

Maar als dat zo zou zijn, wat maakt dat dan uit? Maakt dat een verschil?

Het is dus niet het antwoord waar je je mee bezig moet houden...het antwoord zou namelijk best wel eens 42 kunnen zijn...en wat dan? Het is de vraag die je jezelf stelt...ben ik gelukkig en wat heb ik er voor nodig om oké te zijn ?

Ik was ineens uit de bocht gevlogen, door dat fantastische brein, allemaal stofjes, chemie uit balans.

Heeft een hogere macht mij gewaarschuwd? Ik denkt het niet.

Ik vraag mij weleens af of dat wij niet te laatdunkend zijn over dieren.

Dat zij misschien niet aan de haal gaan met kennis over chemie en plastic maken uit aardolie...

Maar dan nog, wat maakt het voor verschil?

Dieren leven en voelen, wat is dan het grote verschil?

Zijn wij zo veel beter?

Zijn we niet net als mieren, reagerend op chemische stofjes?

En als de mensheid zo'n goed ontwerp is, waarom bestaan we dan nog maar zo kort en loopt het nu al uit de hand met allerlei oorlogen en bommen?

Waarom hebben we niet allemaal een staart?

Stel je voor, dat we allemaal een staart zouden hebben...en dan ook allerlei kleding met een staartgat.

Dan zou je in de kroeg al kunnen zien dat iemand happy is (kwispelen ) of niet.
We hadden vlgs mij ooit een staart. Is weggeevolueert denk ik...

Al die theorieën over het bestaan van de mens. Evolutietheorie etc. Vind ik heel erg waar en logisch klinken. Maar daarvoor en daarvoor en daarvoor en daarvoor etc. Überhaupt 'iets'. Is toch bizar? Niet alleen de aarde, het heelal en wat dan ook. Ook daarbuiten, of is dat er niet. Maar dat kan niet. En tijd. Die verstrijkt. Of wij mensen kunnen heel veel dimensies niet bereiken, niet snappen en nooit verklaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven