Het samen eens worden over het interieur

06-04-2016 20:17 283 berichten
Naar aanleiding van enkele andere topics over dit onderwerp open ik maar even een eigen topic want anders kaap ik teveel de oorspronkelijke topics van de TO's en dat is niet mijn bedoeling. Zoals sommigen die mijn 'dilemma' al een beetje meegekregen hebben, mijn vrouw en ik zitten niet (meer) helemaal op dezelfde lijn van wat we qua interieur willen. Nu zijn we niet van plan om van alles direct op stel en sprong radicaal te veranderen, maar mettertijd willen we wat anders, want op onze huidige spullen zijn we wel uitgekeken.

Nu komt het er op neer dat mijn vrouw meer van het trendy interieur is gecombineerd met zachte pasteltinten en vooral een hoop wit.

Ik wil meer richting een klassiek interieur. Dit hoeft niet meteen heel 'zwaar' te zijn, juist niet zelfs, maar wel een interieur passend bij onze leeftijd (37) en waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat ik het over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds waardeer.

We hebben 1 meubelstuk (de eetkamertafelset met stoelen van Hay) dat we allebei waarderen en dat voorlopig ook blijft. Verder vind ik niks mooi in ons huis. Ik denk dat onze stijlen uit elkaar aan het groeien zijn want vijf of zes jaar geleden kon ik het nog helemaal vinden in mijn vrouws' stijl. Of ik ben te meegaand geweest of ik durf nu pas openlijk te zeggen wat ik eigenlijk zou willen.

Hier moeten we wat mee dus. Op het andere topic kreeg ik al goede tips over woontijdschriften verzamelen en moodboards maken, pinterst en stijlen combineren.

Maar hoe hebben jullie het gedaan? Of zijn jullie het 100% met elkaar eens wat betreft meubilair, kasten, kleuren(combinaties), kunst aan de muur en zelfs hele simpele dingen als bestek? Of is dat juist iets dat heel smaakbepalend kan zijn?

We overwegen een interieurstylist(e). In de eerste plaats om de opstelling van het meubilair mede te bepalen, maar heeft iemand de ervaring dat een styliste ook meedenkt over bepaalde interieurstijlen?
Alle reacties Link kopieren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En een gekleurd vlak waar de witte kast tegenaan komt? En dan niet knalrood ofzo.

Je hebt al goede ideeen met die moodboards enzo. Wij hebben hier laatst pas na 10 jaar lampen gekocht... ( en ook nog ikea-lampen, maar we vonden eindelijk allebei iets mooi) Grote stukken samen uitzoeken en iets kiezen wat je samen mooi vindt. Zij zal ook toe moeten geven. Verder kan je veel doen met kleur in de kleinere stukken.

Je gevoel kan ik wel begrijpen. Ik heb altijd spullen gekregen. Geen inspraak over dus vaak ook niet echt mijn smaak. Op een gegeven moment kan je dan gaan denken wat is mijn smaak.

Verder heb ik hiervoor samengewoond. Toemalige vriend en ik waren bezig met huizen, ik dacht (beide begin 20 ik studerend hij net begonnen met werken) we huren een appartement en vandaar uit eindigen we op een gegeven moment in een koopwoning. Tijdens een weekend dat ik weg was geweest voor studie kreeg ik ineens te horen dat hij een huis had gekocht. Eensgezinswoning. Goed voor eventueel 40 jaar woonplezier. Interieur ging ook van zijn ( ouders) geld. Dus ik schikte me heel erg naar zijn smaak. Soms wat invloed qua kleur, wat staat hier mooi bij maar verder niet. Ik voelde me doodongelukkig, want ik was het niet. Relatie heeft nog maar een paar maanden geduurd want ik raakte als jong onzeker ding helemaal inde knoop.

Wat ik wil zeggen bepaal eerst wat jij echt belangrijk vindt, comfort, een kleur. En zoek naar een item wat jij echt graag wilt. En overleg!
Misschien dat daar ook wel het verschil in zit, dat mijn vrouw bij veel meer dingen echt heel uitgesproken enthousiast is en iets wil hebben waar ik nog vaagjes in het "mij lijkt zoiets bijvoorbeeld wel leuk" blijf zitten.
Als het zo moeilijk ligt zou ik allebei om de beurt één item uitkiezen die de ander niet mooi hoeft te vinden en ook beiden een item die de ander wél acceptabel vindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het is net zoals babynamen uitzoeken....
Ik denk dat mijn vriend zich zou herkennen in dat patroon

Dus neem van mij (soms ietwat overrompelende enthousiasteling) aan dat je jezelf moet laten horen. Ga op zoek naar dingen waar je blij van wordt en laat ze zien.
Dit lijkt een beetje een kruising tussen jullie twee stijlen:

Je hebt een dergelijk model dacht ik ook met losse hoezen die gewassen kunnen worden.
Zuiver Dragon heet hij
Enthousiasme kan zeker ook veel doen. Als mijn partne straalt over iets, dan word ik daar ook blij van. Grote kans dat het dan eerder aangeschaft wordt.

Kijk je ook wel eens naar dat tv wonen programma over stellen met heel verschillende woonwensen?
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:Bengelie schreef op 06 april 2016 @ 23:35:

Het is net zoals babynamen uitzoeken.... Ja, wie weet werkt het wel zo! Dat je niet voor je nummer 1 van je lijstje kunt gaan en de ander ook niet, maar als de keuze gemaakt is, dat je allebei denkt: ja, dit is de beste keuze die we hadden kunnen maken en past helemaal bij ons. :-)
quote:retrostar schreef op 07 april 2016 @ 00:14:

Dit lijkt een beetje een kruising tussen jullie twee stijlen:

[afbeelding]

Je hebt een dergelijk model dacht ik ook met losse hoezen die gewassen kunnen worden.Op de pootjes na best een leuke bank. Ook qua kleur.
En ik heb vannacht ook eens liggen denken. Als onze stijlen, zoals velen zeggen, best dicht bijeen liggen, dan zouden we misschien zelfs al met bijv andere kleuraccessoires makkelijker tot iets kunnen komen wat we allebei mooi vinden. Net zoals BGB ook al noemde met de kast, dat die valt of staat met wat er in staat, ik denk idd ook dat ik daar eens naar zou moeten kijken.
Enthousiasme doet heel veel, NYC! In ons vorige huis had ik overal een compromis in gesloten omdat mijn vriend alles wat ik helemaal fantastisch vond afschuwelijk vond, veel te druk, hysterisch of fel gekleurd. Met als resultaat dat ik ons huis enorm saai vond en me er helemaal niet zo thuis voelde. Voordat we verhuisden was dus de deal dat ik ons nieuwe appartementje meer naar mijn zin in zou richten. Ik heb daarin wel rekening gehouden met zijn smaak, dus geen knalroze muren oid. Ik heb de vloer gekozen die hij het allermooist vond en die goed combineert met wat ik voor ogen had. Maar bij het behang wat ik wilde voor de slaapkamer begon hij weer te sputteren, te druk patroon en te felle kleur, lelijk ook nog, een slaapkamer is om te slapen, staat niet bij de vloer etc. Toen heb ik fijntjes verwezen naar de gemaakte afspraak en het behang gekocht. Destijds was hij ziek en kwam pas na de verhuizing voor het eerst in ons appartement vanaf de bezichtiging en de grap is dat hij zich meteen helemaal thuis voelde. En de slaapkamer met het lelijke behang heerlijk zonnig en vrolijk vindt.
Niet alles gelezen, dus als het mosterd is; bij voorbaat sorry

Moodboards zijn slim, dan kunnen jullie elkaar laten zien wat je nou eigenlijk bedoeld en mooi vind.

En een interieur stylist kan zeker helpen als jullie echt totaal verschillende stijlen hebben om die te mixen of om met een tussenweg te komen.

Uit de plaatjes die je plakt vind ik trouwens jullie stijlen niet eens mijlenver uit elkaar liggen (het is geen 100% teak tegenover alles klinisch wit.)

Wat jij trouwens zegt over wit, wit, wit snap ik wel.

Wat ligt er eigenlijk op jullie vloer? Dat bepaalt voor mij namelijk ook wel wat er in huis komt.

Licht, op licht, op licht vind ik geen warmte hebben, donker op donker is te 'zwaar' voor mij.

Misschien een denken over een tintje op de muur, dat doorbreekt veel wit natuurlijk enorm, en als je over een jaar klaar bent met 'beige' schilder je het 'lila' of 'oker' of 'grasgroen'.

Ik ben enorm fan van gekleurde muren!

Als jij/jullie voor jezelf hebben bepaald wat je echt mooi vind, waar je blij van wordt, dan kun je kijken of de ander zich daarin kan vinden, of dat jullie een compromis kunnen vinden. Voor nu dus misschien het belangrijkste om voor jezelf uit te vinden wat jíj echt geweldig vind.
Als ik kijk naar mijn man en mezelf dan lagen onze smaken nog uit elkaar. Hij was van het strakke moderne interieur in zwart en wit en ik van het knusse landelijke in hout.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op hele strakke meubelen gemaakt van teak die we zelf hebben ontworpen en alles is op maat gemaakt. De prijs daarvan viel heel erg mee (vonden wij) en we zijn beide heel erg tevreden over het eindresultaat.

Compromis is dus niet altijd slecht of het 'net niet'.
Ik vind jullie smaken ook niet zover uiteen liggen hoor NYC. Integendeel! Bij 'klassiek' had ik echt iets heel anders verwacht, zeker omdat je dat ook nog aan een bepaalde leeftijd koppelde. Dan denk ik aan zware eiken meubelen, chesterfields, Perzische tapijtjes op tafel en/of geitenleren lampenkappen. Het lijkt me echt niet onmogelijk om een compromis te vinden waar jullie allebei blij van worden. Met de eettafel is het tenslotte ook gelukt!
Nog even nagedacht over die witte kast tegen een witte muur. Gaat het om een open of een gesloten kast? In het eerste geval gaat het inderdaad eerder om wat je in die kast zet en dan is wit tegen wit juist mooi, in het tweede geval zou ik of de kast of de muur een ander tintje geven.
Wij polderen net zo lang tot we allebei blij zijn. Desondanks hebben we een vrij uitgesproken interieur, maar toch ons beider smaak. We zoeken gewoon net zo lang tot we iets allebei mooi vinden, en in dat proces groeien onze smaken langzaam naar elkaar toe. We doen doorgaans ook maanden over een aankoop, dus tijd zat om bij elkaar te komen
quote:lindelunelente schreef op 07 april 2016 @ 12:20:

Gaat het om een open of een gesloten kast?

En dan kan het ook nog uitmaken of het een kast is met vakken die aan de achterkant open zijn (zodat je de muur ziet achter de spullen die in de kast staan), of dat de vakken een achterwand hebben.

Wij hebben een witte Expedit (Kallax heet dat tegenwoordig, zo'n vakkenkast van Ikea). Die heeft geen achterwand. Hij stond altijd tegen een witte muur. Pas geleden hebben we die muur geverfd (voor het eerst in mijn leven dat ik een gekleurde muur in mijn huis heb, whaaah!) en dat staat meteen heel anders. Vooral ook omdat je die muur ook door die kast heen ziet.
En met maanden bedoel ik ook echt maanden. Ik bedenk me dat we al ruim een jaar op zoek zijn naar een mooie kast voor in de woonkamer. Inmiddels weten we wat we willen, het enige minpunt is dat wat we willen nauwelijks te koop is, dus we wachten gewoon tot we er tegenaan lopen.
quote:NYC schreef op 06 april 2016 @ 21:21:

En territoriumdrift... ik zou het niet weten of het dat is. Ik wil denk ik vooral ook gewoon iets mooi vinden in huis. Zeker als ik daar minimaal de helft van meebetaal. Nu doe ik dat bij die accessoires niet maar die worden ook niet in overleg gekocht bijvoorbeeld een grote kast of een bank die betalen we 50/50 en dan vind ik het denk ik fijner als ik hem zelf ook wel een beetje mooi vind.

En al betaalde je er geen cent aan mee, dan nog toch. Jij moet er ook op zitten.

Ik vind dat niks met territoriumdrift te maken hebben hoor.

De smaak van man en mij verschillen ook in veel dingen. Op veel vlakken hebben we een verrassend mooi uitpakkende compromis kunnen vinden zoals met de lampen, vloeren, kleuren op de muur, wel of geen boekenkast.

Met de keuken en badkamer zaten we wel op 1 lijn en daar ben ik dan ook extra blij mee. Het is toch het leukst als je het allebei perfect vindt.

Alleen qua schilderijen wil het maar niet lukken dus hangt er al 2,5 jaar niks aan de muur. Liever niks aan de muur dan iets lelijks.
.
quote:lindelunelente schreef op 07 april 2016 @ 12:20:

Nog even nagedacht over die witte kast tegen een witte muur. Gaat het om een open of een gesloten kast? In het eerste geval gaat het inderdaad eerder om wat je in die kast zet en dan is wit tegen wit juist mooi, in het tweede geval zou ik of de kast of de muur een ander tintje geven.

Het gaat om deze kast:

Het is momenteel echt haar lievelingsitem en hoewel de kast niet meteen mijn keuze zou zijn, vind ik hem ook weer niet zó lelijk dat ik zeg: dat komt er nooit in. Maar toch heb ik twijfels om direct te roepen: ja, doen we! En dat heeft toch ook ermee te maken dat we al voor een witte eetkamertafel met stoelen hebben gekozen, de muur waarschijnlijk wit blijft en de kast hoogstwaarschijnlijk minimalistisch en conform het plaatje van de winkel zal worden ingericht. Oké, met wat meer roze accessoires dan witte en geen breekbare dingen op de onderste planken, maar zoiets.

En ik vraag mij dus af of zoiets dan wel "eigen" gaat voelen. Ik weet niet in hoeverre dat dan per se belangrijk is, want zoals eigen voelt het door de mensen met wie je woont en niet met hoe je je kast decoreert, dat weet ik rationeel allemaal en het zou me dan ook geen drol moeten uitmaken hoe zo'n kast dan gedecoreerd wordt, en toch denk ik dan: vind ik dat de investering waard? Ik denk bijv ook aan praktische dingen als: waar laat je de dingen die je écht gebruikt? Wat extra glazen, de mooie bestekset, een rommelbakje met opladers of batterijen etc. Of moet je daar dan weer een andere kast voor aanschaffen? En dan wil ik daar dus over nadenken en niet te snel beslissen.
Ik vind het op zich een mooie kast en goed passend bij je eettafel en stoelen. Maar dat moet je wel afwisselen met heel andere meubels. Zeker geen witte strakke salontafel bijvoorbeeld. Of een strakke witte lamp. Je turquoise bank kan weer wel, met een cognackleurige leren chesterfield/clubfauteuil/vlinderfauteuil bijvoorbeeld. En een mooi perzisch of warm wollen grafisch kleed op je (hopelijk) warmhouten vloer.

Je rommeltjes en knutselspullen van de kinderen kun je mooi wegbergen in de kastjes onderin. Terwijl je in de open vakken boeken kunt doen en mooie antieke familievoorwerpen bijvoorbeeld of ruw aardewerk. Modern en strak serviesgoed zou ik weer in een andere kast doen, in de keuken bijvoorbeeld of in een klassieke servieskast met deurtjes.

Met inrichten heb ik altijd dezelfde theorie als met een diner samenstellen: alles draait om balans, om het juiste evenwicht. Hard en zacht, warm en koud, intens en licht, vertrouwd en vernieuwend, en altijd zoveel mogelijk natuurlijke materialen/ingrediënten :-)
O en wat betreft de muur erachter. Wit vind ik mooi, maar ik kan me ook een andere warme en tegelijk lichte kleur voorstellen.
O, en over een lamp. Wat vind je van zo'n moderne staande lamp geïnspireerd op een klassieke bureaulamp?

https://www.kooskluytmans ... essoires/verlichting/804/

O nee, je wilt warm licht. De Artemide Tolomeo misschien met de lichtgrijze satijnen kap?

http://furnpact.com/media ... loerlamp_aluminium_1_.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven