Het samen eens worden over het interieur

06-04-2016 20:17 283 berichten
Naar aanleiding van enkele andere topics over dit onderwerp open ik maar even een eigen topic want anders kaap ik teveel de oorspronkelijke topics van de TO's en dat is niet mijn bedoeling. Zoals sommigen die mijn 'dilemma' al een beetje meegekregen hebben, mijn vrouw en ik zitten niet (meer) helemaal op dezelfde lijn van wat we qua interieur willen. Nu zijn we niet van plan om van alles direct op stel en sprong radicaal te veranderen, maar mettertijd willen we wat anders, want op onze huidige spullen zijn we wel uitgekeken.

Nu komt het er op neer dat mijn vrouw meer van het trendy interieur is gecombineerd met zachte pasteltinten en vooral een hoop wit.

Ik wil meer richting een klassiek interieur. Dit hoeft niet meteen heel 'zwaar' te zijn, juist niet zelfs, maar wel een interieur passend bij onze leeftijd (37) en waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat ik het over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds waardeer.

We hebben 1 meubelstuk (de eetkamertafelset met stoelen van Hay) dat we allebei waarderen en dat voorlopig ook blijft. Verder vind ik niks mooi in ons huis. Ik denk dat onze stijlen uit elkaar aan het groeien zijn want vijf of zes jaar geleden kon ik het nog helemaal vinden in mijn vrouws' stijl. Of ik ben te meegaand geweest of ik durf nu pas openlijk te zeggen wat ik eigenlijk zou willen.

Hier moeten we wat mee dus. Op het andere topic kreeg ik al goede tips over woontijdschriften verzamelen en moodboards maken, pinterst en stijlen combineren.

Maar hoe hebben jullie het gedaan? Of zijn jullie het 100% met elkaar eens wat betreft meubilair, kasten, kleuren(combinaties), kunst aan de muur en zelfs hele simpele dingen als bestek? Of is dat juist iets dat heel smaakbepalend kan zijn?

We overwegen een interieurstylist(e). In de eerste plaats om de opstelling van het meubilair mede te bepalen, maar heeft iemand de ervaring dat een styliste ook meedenkt over bepaalde interieurstijlen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij zeker een angst hebt om geld uit te geven NYC, dat lees ik in ieder geval in veel van je posts terug.

Super dat je dan dus al wel die (dure) Hay-set hebt gekocht. En ik geloof absoluut dat dat blijvers zijn. Zeker die stoelen hebben dezelfde uitstraling als de Eames eetkamerstoelen en die gaan al meer dan 50 jaar mee. De originele oude (glasfiber) zijn inmiddels meer waard dan de nieuwe van Vitra.

Ik geloof ook helemaal niet dat bepaalde woonstijlen zo mode-gevoleig zijn. Net als met mode kan qua wonen tegenwoordig ook alles. Als je een VT wonen van 10 jaar geleden openslaat, verschilt dat helemaal niet veel met nu. Ik heb laatst weer uitgebreid op de VT wonen site gekeken en het viel me op dat er juist nog redelijk veel brocante is te zien. Ja, van de rieten hartjes die van Riveira Maison naar Action zijn gedaald heeft iedereen de buik vol, maar dat zijn maar assecoires. DE kalkmat geverfde landelijke kasten en tsfels met landelijke poten doen nog volop mee.
quote:NYC schreef op 07 april 2016 @ 15:57:

[...]

Het gaat om deze kast:

[img]https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1457116065[/img]

Het is momenteel echt haar lievelingsitem en hoewel de kast niet meteen mijn keuze zou zijn, vind ik hem ook weer niet zó lelijk dat ik zeg: dat komt er nooit in. Maar toch heb ik twijfels om direct te roepen: ja, doen we! En dat heeft toch ook ermee te maken dat we al voor een witte eetkamertafel met stoelen hebben gekozen, de muur waarschijnlijk wit blijft en de kast hoogstwaarschijnlijk minimalistisch en conform het plaatje van de winkel zal worden ingericht. Oké, met wat meer roze accessoires dan witte en geen breekbare dingen op de onderste planken, maar zoiets.

De kast op het plaatje is juist zo mooi omdat de achtergrond niet wit wit is. Vind jij roze assecoires ook mooi? Misschien dan ook een (licht)roze muur erachter om aan kleur te wennen?

En ik vraag mij dus af of zoiets dan wel "eigen" gaat voelen. Ik weet niet in hoeverre dat dan per se belangrijk is, want zoals eigen voelt het door de mensen met wie je woont en niet met hoe je je kast decoreert, dat weet ik rationeel allemaal en het zou me dan ook geen drol moeten uitmaken hoe zo'n kast dan gedecoreerd wordt, en toch denk ik dan: vind ik dat de investering waard?

Foto's van je kinderen, een lampje dat nog van oma was, dat soort dingen kunnen echt wel helpen om de kast inderdaad eigen te maken.

Ik denk bijv ook aan praktische dingen als: waar laat je de dingen die je écht gebruikt? Wat extra glazen, de mooie bestekset, een rommelbakje met opladers of batterijen etc. Of moet je daar dan weer een andere kast voor aanschaffen? En dan wil ik daar dus over nadenken en niet te snel beslissen.

Achter de deurtjes onder in de kast? En eventueel kan er ook nog wat in mooie manden/decoratieve dozen als je dat toch in de open delen van de kast kwijt wil?
Heel andere vraag hoor, maar meid, jij hebt toch geen werk? Waar betaal je dan jouw 50% van? En waarom moet jij de helft meebetalen? Gaat het niet van de grote hoop?
Ik heb ook weleens een interieuruitspatting maar dat betaal ik gewoon zelf.
quote:lindelunelente schreef op 07 april 2016 @ 16:13:

Ik vind het op zich een mooie kast en goed passend bij je eettafel en stoelen. Maar dat moet je wel afwisselen met heel andere meubels. Zeker geen witte strakke salontafel bijvoorbeeld. Of een strakke witte lamp. Je turquoise bank kan weer wel, met een cognackleurige leren chesterfield/clubfauteuil/vlinderfauteuil bijvoorbeeld. En een mooi perzisch of warm wollen grafisch kleed op je (hopelijk) warmhouten vloer.

Precies, daar zou ik dan wel op staan, dat er niet dan ook nog een witte salontafel en ook een witte televisiekast komt. En die zijn nu ook wit. En dat is al teveel wit naar mijn idee dus bij de investering in een mooie dure witte kast wil ik het liefs wel wat contrasten. Cognac, okergeel, diepgroen, turquoise misschien, en liefst niet teveel roze, lila of grijs. De vloer is een (lichte) eikenhouten plankenvloer.

quote:Je rommeltjes en knutselspullen van de kinderen kun je mooi wegbergen in de kastjes onderin. Terwijl je in de open vakken boeken kunt doen en mooie antieke familievoorwerpen bijvoorbeeld of ruw aardewerk. Modern en strak serviesgoed zou ik weer in een andere kast doen, in de keuken bijvoorbeeld of in een klassieke servieskast met deurtjes.

Vind ik ze iets te jong voor. Ze zijn 2 en 0 en ben bang dat de stiften dan te makkelijk voor het grijpen liggen. Maar kan natuurlijk prima voor puzzels of spelletjes. Maar wat betreft die eigen spulletjes, daar zit wel mijn punt misschien, nog meer dan met zo'n grote witte kast zelf. We hebben weinig echt persoonlijke/emotioneel waardevolle voorwerpen. De kast zal waarschijnlijk met dezelfde dingetjes worden ingericht als op het plaatje of die dingen worden er nog speciaal voor gekocht. Niet dat dat allemaal "niet mag" van mij, sommige dingen kunnen best ook leuk zijn, maar alléén maar, ik weet niet hoe happy ik daar van word.

Ik drukte mij misschien niet helemaal juist uit met een "klassiek interieur", maar wat ik meer bedoelde is dat ik een echt eigen stijl wil leren kennen al snap ik ook wel dat je dat niet van vandaag op morgen kunt hebben en ook niet met geld kunt kopen, maar ik bedoelde misschien meer dat ik het jammer vind om in iets te investeren dat op zoveel vlakken zo trendgevoelig is.
quote:hiltje schreef op 07 april 2016 @ 17:27:

Ik denk dat jij zeker een angst hebt om geld uit te geven NYC, dat lees ik in ieder geval in veel van je posts terug.

Super dat je dan dus al wel die (dure) Hay-set hebt gekocht. En ik geloof absoluut dat dat blijvers zijn. Zeker die stoelen hebben dezelfde uitstraling als de Eames eetkamerstoelen en die gaan al meer dan 50 jaar mee. De originele oude (glasfiber) zijn inmiddels meer waard dan de nieuwe van Vitra.

Ik geloof ook helemaal niet dat bepaalde woonstijlen zo mode-gevoleig zijn. Net als met mode kan qua wonen tegenwoordig ook alles. Als je een VT wonen van 10 jaar geleden openslaat, verschilt dat helemaal niet veel met nu. Ik heb laatst weer uitgebreid op de VT wonen site gekeken en het viel me op dat er juist nog redelijk veel brocante is te zien. Ja, van de rieten hartjes die van Riveira Maison naar Action zijn gedaald heeft iedereen de buik vol, maar dat zijn maar assecoires. DE kalkmat geverfde landelijke kasten en tsfels met landelijke poten doen nog volop mee.Leuk dat je reageert in mijn topic, Hiltje. Ik vind jou vaak heel inspirerend op interieurgebied. Fijn dat je denkt dat de Hay-set nog wel een jaar of tien in het interieur zal blijven "passen". Niet dat ik dat een voorwaarde vind overigens. Maar ik denk zelf wel dat er veel vanaf hangt met wat voor andere dingen het gecombineerd wordt.
@Nummerzoveel: nee, die roze accessoires vind ik juist niet mooi. En denk misschien zelfs dat als er wat roze uitgaat en wat andere kleuren voor in de plaats komen ik er al heel anders over denk. En ook eens dat de kast eigen kan gaan voelen door persoonlijke spullen of afwisseling in de dingen, maar ik heb zelf behalve boeken niet echt persoonlijke accessoires. Mijn vrouw heeft deze wel maar dit zijn voornamelijk heel recent gekochte accessoires, in de pasteltrend van dit moment. Een beetje daarvan is leuk, maar een kast van 250 cm lang met alleen maar de trends van het moment (houten huisjes, twee vaasjes, set van drie kaarsjes etc) ik ben bang dat het teveel het showmodel blijft. Al weet ik dus niet of dat terecht is of niet maar daar moet ik eens over nadenken.
quote:Pantax schreef op 07 april 2016 @ 18:55:

Heel andere vraag hoor, maar meid, jij hebt toch geen werk? Waar betaal je dan jouw 50% van? En waarom moet jij de helft meebetalen? Gaat het niet van de grote hoop?Ehm, da's natuurlijk weer een heel andere kwestie en weet niet zo heel goed wat ik er wel of niet over kwijt wil. Geen werk, wel eigen inkomsten/spaargeld en in de praktijk betalen we alles eigenlijk wel 50/50 maar op de grote hoop gaat iedere maand maar een heel klein deel.
Ik vind het op zich een mooie kast, maar als de muur er achter geen kleurtje krijgt wordt het inderdaad wel veel wit allemaal......

Ik zou dan toch nadenken over een kleur erachter, of de kast in kleur/hout uitvoering.

En als jij niet het showmodel wilt maar de vorm van de kast wel oké vind kun je na de eventuele keuze voor een andere uitvoering of kleur op de muur ook nog je veto op de inrichting van de kast leggen (zo van; die kast in houten uitvoering en met andere assecoires dan op de plaatjes.....)

En een mooie licht-turquoise muur en een goede bank in knalkleur heb je ineens een totaal ander huis..... En mocht die muur niet bevallen, dan heb je die in een dag aangepast/overschilderd.

Hoe staat je vrouw trouwens tegenover jou voorkeur voor een turquoise bank? Of überhaupt tegenover een andere kleur dan roze/paars?
quote:DeKenau schreef op 07 april 2016 @ 19:09:

Ik heb ook weleens een interieuruitspatting maar dat betaal ik gewoon zelf.

Ook grote dingen zoals een nieuwe bank of kast van 250 cm? Of vooral accessoires als een nieuw klein lampje, een plant of kaarsenhouders?

Ik doe het eigenlijk zelden al weet ik niet eens waarom ik dat niet doe. Mijn vrouw doet dit wel en dat vind ik ook niet heel erg verder al vind ik het soms wat teveel van hetzelfde. Ik "zie" ook veel minder snel dingen waarvan ik denk: hebben! Kopen!!!

Toch heb ik in het verleden wel zulke uitspattingen gehad, zowel op accessoiresgebied als op groot meubilair gebied. Maar ik heb geen van deze spullen meer en "mis" ze ook niet als zodanig en heb al jaren geen koopbehoefte/uitspatting/impulsaankoop etc meer gehad. Ik denk al wel zeven jaar niet meer. Precies het aantal jaar dat ik mijn vrouw ken dus. Maar beetje bij beetje komt dat gevoel nu dus wel weer en omdat ik merk dat het een beetje een andere stijl op gaat dan de smaak van mijn vrouw, vroeg ik om advies hoe dit bij anderen gaat die samen hun interieur samenstellen.

Overigens vindt vrouw een interieuradviseur een goed idee.
Ruim dan een plankje in met jouw geliefde boeken, een plankje met haar roze prul, een mandje/bakje met de batterijen. Zou het zo ingericht bijvoorbeeld meer jouw ding kunnen worden?

https://www.welke.nl/look ... nkast-met-trap.1368623583
quote:NYC schreef op 07 april 2016 @ 20:48:

[...]

Ehm, da's natuurlijk weer een heel andere kwestie en weet niet zo heel goed wat ik er wel of niet over kwijt wil. Geen werk, wel eigen inkomsten/spaargeld en in de praktijk betalen we alles eigenlijk wel 50/50 maar op de grote hoop gaat iedere maand maar een heel klein deel.Je hoeft er niets over kwijt maar als 50-50 voor jou een veel zwaardere investering is dan voor je vrouw, is het de vraag of het eerlijk is op deze manier. Zeker als je de inrichting niet eens mooi vindt. Nee zeggen is ook best een optie.
quote:siska74 schreef op 07 april 2016 @ 20:56:

Ik vind het op zich een mooie kast, maar als de muur er achter geen kleurtje krijgt wordt het inderdaad wel veel wit allemaal......

Ik zou dan toch nadenken over een kleur erachter, of de kast in kleur/hout uitvoering.

En als jij niet het showmodel wilt maar de vorm van de kast wel oké vind kun je na de eventuele keuze voor een andere uitvoering of kleur op de muur ook nog je veto op de inrichting van de kast leggen (zo van; die kast in houten uitvoering en met andere assecoires dan op de plaatjes.....)

En een mooie licht-turquoise muur en een goede bank in knalkleur heb je ineens een totaal ander huis..... En mocht die muur niet bevallen, dan heb je die in een dag aangepast/overschilderd.

Hoe staat je vrouw trouwens tegenover jou voorkeur voor een turquoise bank? Of überhaupt tegenover een andere kleur dan roze/paars?

Goeie vraag! Ik denk dat mijn vrouw er zich niet eens zo bewust is dat ik al het roze het liefst zou verbannen dus misschien moet ik gewoon eens zeggen: kijken wat het (in dit huidige interieur) gewoon eens doet als we het roze eens even wegdoen en vervangen door andere kleurencombinaties.

Mijn voorkeur voor een kleurtje in een nieuwe bank weet ze en vindt ze ook mooi. Haar voorkeur zal iets meer richting pastelblauw/groen en de mijne iets meer maar een donkerdere kleur blauw maar uit de bank gaan we samen wel goed uitkomen. Het is alleen wel het laatste item dat we zouden willen veranderen ivm melkdrinkende, zand-in-de-schoenen zoontjes

Kleur op de muur kunnen we idd misschien eens (nu al) in een lichte tint overwegen. Is zo weer overgeschilderd naar toch wit of toch donkerder.
quote:Pantax schreef op 07 april 2016 @ 21:01:

[...]

Je hoeft er niets over kwijt maar als 50-50 voor jou een veel zwaardere investering is dan voor je vrouw, is het de vraag of het eerlijk is op deze manier. Zeker als je de inrichting niet eens mooi vindt. Nee zeggen is ook best een optie.Nee, het is zeker geen zwaardere investering voor mij. Wel lief dat je daar toch naar informeert. Dat is ook niet hetgeen dit soort beslissingen tegenhoudt. Wat het (allemaal) wel is, daar moet ik met mijn vrouw natuurlijk achter zien te komen. En elkaar ook de tijd voor geven. Gelukkig hoeft noch zij noch ik op hele korte termijn alles veranderd te hebben en hebben we die tijd dus ook om dat uit te zoeken.
quote:-NummerZoveel- schreef op 07 april 2016 @ 20:57:

Ruim dan een plankje in met jouw geliefde boeken, een plankje met haar roze prul, een mandje/bakje met de batterijen. Zou het zo ingericht bijvoorbeeld meer jouw ding kunnen worden?

https://www.welke.nl/look ... nkast-met-trap.1368623583Ja, dat komt al veel dichter in de buurt.
Even een andere invalshoek: je hoeft het natuurlijk niet over alles eens te zijn hè? Mijn vriend en ik hebben jarenlang het meubilair apart gekocht: hij een tafel, ik een lamp, hij een kast, ik een kleed. Goede methode als de een niet zo makkelijk geld uitgeeft en de ander wel. We hebben ook jarenlang onze eigen boekenkasten gehad, daar ging veel tijd overheen voor zijn en mijn boeken samen op een plankje mochten staan.
quote:NYC schreef op 07 april 2016 @ 21:12:

[...]

Ja, dat komt al veel dichter in de buurt. En even voor het idee: vind je in dit plaatje het roze nog steeds storend?
quote:-NummerZoveel- schreef op 07 april 2016 @ 21:25:

[...]

En even voor het idee: vind je in dit plaatje het roze nog steeds storend?Ik had het nog niet eens gezien en dacht vooral: ja met boeken ipv kaarsen/beeldjes/vaasjes wordt het nog wat! Dus nee, niet gestoord aan het roze.
Heb je helemaal niks van je ouderlijk huis meegenomen? En staat daar niets op zolder wat je mooi vindt en wat je zou mogen neerzetten? Heb je tijdens reizen nooit bijzondere souvenirs gekocht? Als ik zo rondkijk zie ik zo een tiental erfstukken uit de familie, stenen die mijn kinderen hebben gevonden tijdens wandeltochten, een houtsnijwerk en etnische kettingen uit tropische landen waar ik een tijd heb gewoond, een paar oude familiefoto's, een grafische prent en heel heel veel boeken. Allemaal dingen die we in de loop van ons leven hebben verzameld en herinneren aan mooie momenten en fijne mensen. Ik heb welgeteld twee gekochte 'prullen', een vaasje en een potje, verder nog een paar planten en een designkandelaar uit de fifties die ik al heel lang op het oog had en recent heb gekocht.
quote:orkenflow schreef op 07 april 2016 @ 21:24:

Even een andere invalshoek: je hoeft het natuurlijk niet over alles eens te zijn hè? Mijn vriend en ik hebben jarenlang het meubilair apart gekocht: hij een tafel, ik een lamp, hij een kast, ik een kleed. Goede methode als de een niet zo makkelijk geld uitgeeft en de ander wel. We hebben ook jarenlang onze eigen boekenkasten gehad, daar ging veel tijd overheen voor zijn en mijn boeken samen op een plankje mochten staan.Ook dat is natuurlijk een optie, maar dan begin ik wel klein met een kussenhoes ofzo.
quote:NYC schreef op 07 april 2016 @ 21:29:

[...]

Ik had het nog niet eens gezien en dacht vooral: ja met boeken ipv kaarsen/beeldjes/vaasjes wordt het nog wat! Dus nee, niet gestoord aan het roze. Ik probeerde een plaatje te zoeken waarin jullie stijlen wat gemixt worden. En gezien jouw reactie, denk ik dat dit best heel goed kan lukken!
En wat vind je hiervan?

http://www.ikea.com/nl/nl ... li/roomset/20153_cols11a/
quote:lindelunelente schreef op 07 april 2016 @ 21:31:

Heb je helemaal niks van je ouderlijk huis meegenomen? En staat daar niets op zolder wat je mooi vindt en wat je zou mogen neerzetten? Heb je tijdens reizen nooit bijzondere souvenirs gekocht? Als ik zo rondkijk zie ik zo een tiental erfstukken uit de familie, stenen die mijn kinderen hebben gevonden tijdens wandeltochten, een houtsnijwerk en etnische kettingen uit tropische landen waar ik een tijd heb gewoond, een paar oude familiefoto's, een grafische prent en heel heel veel boeken. Allemaal dingen die we in de loop van ons leven hebben verzameld en herinneren aan mooie momenten en fijne mensen. Ik heb welgeteld twee gekochte 'prullen', een vaasje en een potje, verder nog een paar planten en een designkandelaar uit de fifties die ik al heel lang op het oog had en recent heb gekocht.

Boeken wel maar voor de rest eigenlijk nauwelijks iets. Niet omdat dat niet zou mogen maar omdat ik dat niet (meer) heb. Er is overigens niks dat ik niet mee heb "mogen" nemen en waarvan ik denk: wat zonde dat ik dát heb weggedaan. Sommige dingen waren ook al weg voor ik mijn vrouw leerde kennen. Van sommige grootmeubelen vind ik het wel jammer maar die hadden denk ik ook niet zo mooi gepast in de woning of waren te onpraktisch. Ik hád, jaren geleden al, véél zorgvuldiger moeten omgaan met spullen.

Juist omdat het bijzondere voor ons dus niet zo in het kleine spul zit zou ik zelf dus denk ik het liefst investeren in een mooie dichte kast waar we dan sámen voor gaan kijken naar dingen als mooie wijnglazen, een zilver bestek, een goed servies, mooie schalen etc. Misschien dat ik zoiets ook meer bedoelde met investeren in een "klassiek interieur" in plaats van in een strakke witte kast waar eigenlijk - als ik het oneerbiedig mag zeggen - een beetje nietszeggende "dingetjes" komen. Omdat ik denk dat je het bestek, servies en glazen mogelijk over veertig jaar nog steeds waardeert en een houten letter of drie pastelvaasjes waarschijnlijk niet.

Het een hoeft het ander overigens niet uit te sluiten maar ik zit hier zelf dus momenteel veel meer mee in mijn hoofd.
quote:-NummerZoveel- schreef op 07 april 2016 @ 21:39:

En wat vind je hiervan?

http://www.ikea.com/nl/nl ... li/roomset/20153_cols11a/Daar springt de roze muur mij wel teveel in het oog. Overigens is "roze muur" denk ik allebei niet wat we willen en zit het hem meer in de rest van de aankleding.
Ik ben het met je eens: ik investeer ook liever in kwalitatief goede gebruiksvoorwerpen dan in prullen die je koopt omdat ze in de VT Wonen staan. Maar tegelijkertijd: wat kost een houten letter nou? Een paar euro. Als je vrouw daar zo blij mee is? Verkoop je het de volgende koningsdag gewoon als jullie het zat zijn. Ondertussen kun je dan mooi sparen voor echt mooie schalen. Het een sluit het ander niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven