Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid

07-04-2016 08:05 87 berichten
Hoi, hoe zit het met het regelen van het volgende, ik ben door een auto aangereden, mijn fiets is behoorlijk beschadigd en ik ben op mijn hoofd gevallen, maar hoef niet naar ziekenhuis, na hoofdpijn en bont en blauw gaat het met me. Politie is ook ter plaatste geweest, auto gaf geen voorrang en heeft schuld bekend.

Nu heb ik eigen verzekering gebeld, die adviseert dat ik verzekering aanrijder zelf bel. Aanrijder wil niet nr en naam verzekering geven nadat ik dit hem had gevraagd via mail en antwoord tevens dat die verzekering vanzelf met mij contact gaan opnemen , ik hoef alleen indicatie kosten reparatie fiets te geven aan hem. Klopt dit? En verder, naast fiets reparatie, wat als hoofdletsel met hoofdpijn blijvend is (ga ik niet van uit).
Ik denk ook dat hij liever zelf betaald en niet zijn schadevrije jaren in gevaar brengt. Dat mag. Ik denk alleen dat het hem dan tegen zal vallen dat er ook nog een rekening van de ambulance gaat komen....
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 07 april 2016 @ 09:19:

maar economisch gezien is die €80 dan echt nog wel redelijk.Alleen als je voor die €80 daadwerkelijk een gelijkwaardige fiets kunt kopen.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 07 april 2016 @ 09:21:

[...]

Alleen als je voor die €80 daadwerkelijk een gelijkwaardige fiets kunt kopen.

Nee zo werkt het in Nederland niet.

Gaat op dagwaarde, omdat je gebruiksvoorwerpen afschrijft over de gebruikte jaren. Is dus een benadering vanuit economische hoek. Je krijgt voor een total loss auto ook alleen nog de dagwaarde, ongeacht of je voor dat bedrag een andere soortgelijke auto weer kunt kopen.
Zou de komst van ambulance op mij verhaald worden, via mijn zorgverzekering? Ze hebben mijn wonden behandeld en mij onderzocht...gaat dat van eigen risico af wellicht?
quote:georgianad schreef op 07 april 2016 @ 09:20:

Ik denk ook dat hij liever zelf betaald en niet zijn schadevrije jaren in gevaar brengt. Dat mag. Ik denk alleen dat het hem dan tegen zal vallen dat er ook nog een rekening van de ambulance gaat komen....Ja lees ik net na mijn vraag, komt dit op mijn bordje terecht nu?
Ik ben laatst aangereden op de fiets door een busje. Arm uit de kom en bont en blauw.

Van de verzekering van 'de dader' heb ik mijn fiets en 750,00 euro "tegemoedkoming" gekregen, wel met een afstandverklaring dat je geen verdere claims indient.

Evt ziektekosten worden gewoon door jouw basisverzelering vergoed.

Ik denk ook dat jouw 'dader'alleen de fiets aan je wil vergoeden buiten de verzekering om, dat kan hem meerdere jaren no-claim schelen met zijn premie.

Duidelijk niet mee akkoord gaan, als je geen gegevens van hem hebt de politie informeren. Als je wel gegevens hebt (kenteken) is wel makkelijk te achterhalen of en waar hij verzekerd is.

De schuldvraag doet niet ter zake. Bij aanrijding fietser vs auto is de auto altijd aansprakelijk omdat de fietser de zwakkere weggebruiker is.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Ha ik lees ergens dat je niet hoeft te betalen zolang je maar niet in de ambulance mee gaat rijden. Anders is dat 375 euro of zo.
quote:groenebroek schreef op 07 april 2016 @ 09:24:

[...]

Nee zo werkt het in Nederland niet.

Gaat op dagwaarde, omdat je gebruiksvoorwerpen afschrijft over de gebruikte jaren. Is dus een benadering vanuit economische hoek. Je krijgt voor een total loss auto ook alleen nog de dagwaarde, ongeacht of je voor dat bedrag een andere soortgelijke auto weer kunt kopen.Redeneert een rechter zo....of een verzekeraar? Met de regeltjes van de verzekeraar van de tegenpartij heeft TO namelijk niks te maken.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:opoetet schreef op 07 april 2016 @ 09:27:

Ik ben laatst aangereden op de fiets door een busje. Arm uit de kom en bont en blauw.

Van de verzekering van 'de dader' heb ik mijn fiets en 750,00 euro "tegemoedkoming" gekregen, wel met een afstandverklaring dat je geen verdere claims indient.

Ik denk ook dat jouw 'dader'alleen de fiets aan je wil vergoeden buiten de verzekering om, dat kan hem meerdere jaren no-claim schelen met zijn premie.

Duidelijk niet mee akkoord gaan, als je geen gegevens van hem hebt de politie informeren. Als je wel gegevens hebt (kenteken) is wel makkelijk te achterhalen of en waar hij verzekerd is.

De schuldvraag doet niet ter zake. Bij aanrijding fietser vs auto is de auto altijd aansprakelijk omdat de fietser de zwakkere weggebruiker is.Nee aanrijder wil wel via verzekering regelen, maar wil niet naam en nr doorgeven aan mij, want verz zal met mij contact opnemen. Dus geen buiten verzekering om gebeuren.
quote:Hayek schreef op 07 april 2016 @ 09:29:

[...]

Redeneert een rechter zo....of een verzekeraar? Met de regeltjes van de verzekeraar van de tegenpartij heeft TO namelijk niks te maken.

Yup.

Een rechter moet toch een objectieve maatstaf hebben om een schade vast te kunnen stellen?
quote:Hayek schreef op 07 april 2016 @ 09:29:

[...]

Redeneert een rechter zo....of een verzekeraar? Met de regeltjes van de verzekeraar van de tegenpartij heeft TO namelijk niks te maken.Zou het kunnen dat via advocaat je niet de pech hebt dat straks alleen dagwaarde vergoed wordt. Het is niet zeker hoor dat verzekering dat gaat doen maar zal wel balen zijn, ik aangereden, fiets kwijt en dan voor 80 euro nieuwe stadsfiets kopen, dus het gaat mij ook nog geld kosten. Dat zou echt zuur zijn.
quote:opoetet schreef op 07 april 2016 @ 09:27:

De schuldvraag doet niet ter zake. Bij aanrijding fietser vs auto is de auto altijd aansprakelijk omdat de fietser de zwakkere weggebruiker is.Dus de verzekering vergoedde een nieuwe fiets? Niet de dagwaarde? Ik ga geen afstandsverklaring direct doen, kan zijn dat hoofdpijn nog lang aanhoudt zij huisarts dus wil pas afronden dat stuk als ik echt weer de oude ben.
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:30:

[...]

Nee aanrijder wil wel via verzekering regelen, maar wil niet naam en nr doorgeven aan mij, want verz zal met mij contact opnemen. Dus geen buiten verzekering om gebeuren.Dan zou ik voor nu gewoon maar even een paar dagen afwachten. Verzekering moet de gegevens ook even verwerken en daar kunnen een paar dagen overheen gaan.
Ja ga ik ook doen groenebroek, vond het alleen raar dat de gegevens niet gedeeld werden.
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:34:

[...]

Dus de verzekering vergoedde een nieuwe fiets? Niet de dagwaarde?Zit ook vergoeding (smartengeld/immateriele schade) voor de arm uit de kom en de hinder die je daarvan ondervindt (een aantal weken lang beperkt in de bewegingsmogelijkheden en wellicht een aantal dagen thuis van school of werk gezeten) bij in. Vind €750 in dat geval eigenlijk nog te weinig.
Opoetet, 750 voor fiets en de rest? Een nieuwe fiets alleen al kost zoveel..

Was de fiets total loss, of nog te repareren? Je kreeg niet de dagwaarde?
quote:ayraa schreef op 07 april 2016 @ 08:31:

Oh en veel sterkte en beterschap. Naar dat dit je overkomen is Bedankt, ja ik was echt in shock erna, helemaal trillen, nu lelijke wond op gezicht van de val en ook nu dik opgezet van de klap, maar wond zelf is grote schaafplek, dus komt denk ik geen litteken hoop ik. Slapen gaat niet vanwege schaafwonden rest lichaam en pijn, lopen ook nog pijnlijk, maar dat trekt snel bij vermoed ik. Maar ik mag van huisarts niet te lang achter pc vanwege rust hoofd geven, dus ik ga verstandig zijn want wil snel hertsellen, tot laters!
Ik heb in een vergelijkbaar geval, zelf de tegenpartij aansprakelijk gesteld. Ik ben een schadeformulier gaan invullen bij de politie, aangezien die muts mij geen adresgegevens wilde geven (ze was bang dat ik aan haar deur zou staan . De politie heeft haar toen gebeld voor de adresgegevens. Ik ben met mijn fiets naar een fietsenmaker gegaan (fiets was compleet kapot). Naar het ziekenhuis gegaan, maar niet gebroken (wel de nodige spieren gescheurd in mijn schouder). Uiteindelijk vergoeding voor de fiets gekregen en smartengeld. Mocht je blijvende schade oplopen dan kan je altijd contact opnemen met je zorgverzekering. Zij hebben ook letselschadeadvocaten. Wel even zelf achteraan gaan, mij belde ze ineens een jaar later of ik nog letselschade had.
ps mijn werkgever heeft ook nog geld gekregen aangezien ik niet kon werken...
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:30:

[...]

Nee aanrijder wil wel via verzekering regelen, maar wil niet naam en nr doorgeven aan mij, want verz zal met mij contact opnemen. Dus geen buiten verzekering om gebeuren.In dat geval kan je dus gewoon de politie inschakelen voor adresgegevens en niet afwachten. Je zult toch een schadeformulier moeten invullen en dan de adresgegevens moeten hebben van de persoon die schuld heeft bekend. Op die manier kan je die persoon aansprakelijk stellen. Laat je niet zo maar afschepen.
Succes Swifty, als je over n week nog niets gehoord hebt zou ik even met de politie bellen.
quote:swifty schreef op 07 april 2016 @ 09:48:

[...]

Bedankt, ja ik was echt in shock erna, helemaal trillen, nu lelijke wond op gezicht van de val en ook nu dik opgezet van de klap, maar wond zelf is grote schaafplek, dus komt denk ik geen litteken hoop ik. Slapen gaat niet vanwege schaafwonden rest lichaam en pijn, lopen ook nog pijnlijk, maar dat trekt snel bij vermoed ik. Maar ik mag van huisarts niet te lang achter pc vanwege rust hoofd geven, dus ik ga verstandig zijn want wil snel hertsellen, tot laters!

Neem het advies van je huisarts ajb serieus! Ik ben zelf 8 weken geleden lelijk gevallen met een hersenschudding als gevolg, als je pech hebt zal de hoofdpijn nog lang aanhouden dus neem echt rust.

Kan je hier met mensen over praten? Het is gelukkig redelijk goed afgelopen (al klinken je verwondingen ontzettend naar) maar het is heel heftig! Sterkte!
Is er geen schadeformulier ingevuld?

Heb het 2x gehad dat mijn zoon met de fiets is aangereden Door een auto. Bijde keren schadeformulier ingevuld. Daar moet tegen partij zijn verzekering invullen. Eerste keer hebt ik het via mijn rechtsbijstand verzekering laten lopen, duurde best lang. 2de keer heb ik gewoon zelf contact opgenomen met verzekering van de tegenpartij, ging heel snel.

Dus ik zou als ik jou was zo snel mogelijk eisen dat tegenpartij schade formulier invult, als hij weigert laat je het via de politie lopen, die is tenslotte terplekke geweest. En inderdaad ook de kosten van de ambulance, ov kosten omdat je nu geen fiets hebt alles gaan verhalen op verzekering tegenpartij

Sterkte verder
medische kosten worden gewoon vergoed door de tegenpartij. (dus ook eigen risico etc).

Zorg wel dat je alles goed documenteerd!

Overigens zijn er genoeg verzekeraars die voor een klant uitrekenen of het gunstiger is om de schade zelf te betalen of dat de verzekeraar betaald. (in het 1ste geval kost het je geen schade vrije jaren).

Dus een kleine ongeluk kun je beter zelf betalen ipv de verzekering. (overigens doe je dan niets illegaals en kan gewoon met medeweten van de verzekering, is helemaal niet louche)
quote:ayraa schreef op 07 april 2016 @ 10:13:

[...]

Neem het advies van je huisarts ajb serieus! Ik ben zelf 8 weken geleden lelijk gevallen met een hersenschudding als gevolg, als je pech hebt zal de hoofdpijn nog lang aanhouden dus neem echt rust.

Kan je hier met mensen over praten? Het is gelukkig redelijk goed afgelopen (al klinken je verwondingen ontzettend naar) maar het is heel heftig! Sterkte!Jeetje jij ook gevallen? Ja ik zit weer online maar verveel me Ja ik neem advies serieus, behalve dan af en toe whatsappen en op viva zitten, maar met mate. Hoe is het nu met jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven