Performaal/verbaalkloof

06-11-2008 12:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben dit onderwerp nog niet eerder tegengekomen maar zit er wel al heel mijn leven mee.

Ik heb me jaren geleden laten testen op Pdd-Nos omdat mijn oudste zoon dat ook heeft en ik tegen dezelfde dingen aanloop als hij, of moet ik zeggen, omgekeerd? Er kwam geen Ppd Nos uit maar ze hebben mijn Iq ook uitgebreid getest en toen kwam eruit dat het verschil tussen mijn performale en verbale kant, het verschil tussen de rechter en linker hersenhelft, erg groot is. (net als bij mijn zoon..) Mijn performale kant ligt 20 punten hoger dan de verbale kant. Met een mooi woord trouwens discrepantie tussen de hersenhelften genoemd..

Ik bots mijn hele leven al tegen dingen aan waar ik geen grip op heb, erg frustrerend. Miste vroeger al de concentratie op school, was onzeker, faalangstig, perfectionistisch, laag zelfbeeld, chaotisch en had altijd het gevoel nergens bij te horen. Ik was ook te traag op school, kon niet meekomen. Kreeg steeds te horen, zit er wel in maar komt er niet uit..Daardoor kreeg ik het gevoel altijd tekort te schieten en niet goed genoeg te zijn terwijl nu blijkt dat ik hoogbegaafd ben. (performale kant)

Mijn relaties lopen keer op keer stuk omdat ik veel praten nodig heb om dingen helder te kunnen zien, om beelden te kunnen vormen. Doordat het steeds stukloopt krijgt mijn zelfvertrouwen steeds een knauw.

Ondertussen heb ik mezelf allemaal dingen aangeleerd, thuis door dingen in dozen te bergen met etiketjes, mappen enz. Maar dan nog blijft het moeilijk dingen te ordenen. Ik weet nu dat ik er wel mag zijn en dat ik een uniek en bijzonder persoon ben, maar dan wel eentje met gebruiksaanwijzing. Maar heb er wel een lange moeizame weg voor af moeten leggen.

Is er hier iemand die dit herkent? Er is alleen erg veel informatie te vinden over kinderen die dat hebben, maar niet voor volwassenen. Dan krijg je de indruk dat je de enige ben maar ik denk niet dat dat zo is.

Ik zou graag ervaringen uit willen wisselen met andere die dat hebben en hoe die dingen in het dagelijkse leven oplossen. Of hoe je ermee omgaat.., want ik kan af en toe van frustratie en onmacht en onrust tegen de muren omhoog lopen. Dan zou ik willen vluchten en alles hier achterlaten maar dat kan natuurlijk niet..

Alvast bedankt voor het lezen.
Ik zit de andere kant op - performaal ligt 25 punten lager dan verbaal. Performaal 'bovengemiddeld begaafd, verbaal 'zeer hoogbegaafd'.

Ik weet niet precies wat de effecten daarvan zijn. Ik herken op zich je rijtje 'concentratieproblemen, perfectionisme, etc' maar zou niet weten of het daarmee te maken heeft. Ik leg die link in ieder geval zo niet. Maar dat ligt misschien ook aan het feit dat deze maatschappij redelijk verbaal is ingesteld, en dat mijn sterke kant is (al loop ik op de arbeidsmarkt juist tegen het performale te kort aan). Wat jij beschrijft doet mij denken aan een soort van afasie: het zit erin, maar het komt er niet goed uit. Daarmee bedoel ik niet dat je afasie hebt, maar dat je net als een afasiepatient minder vaardig bent in het omzetten naar taal. Dat is in ieder geval de associatie die ik krijg bij "het zit er wel in, maar het komt er niet uit".

Misschien een psychologe aan boord die dit kan toelichten? Wat zijn de effecten van een scheve verhouding tussen performaal en verbaal?
Wanneer je performale iq hoger is en er wordt gezegd 'het zit er wel in maar komt er niet uit' is het inderdaad bedoeld zoals JWdB al zegt, minder vaardig in het omzetten naar taal.

Maar je performale iq is wel je 'handelend' vermogen. Dus je kunt dat ook anders zien. Het komt er wel uit maar niet verbaal.

Al handelend zou je met een hoger performaal iq wel kunnen laten zien wat er in zit. Maar zoals JWdB al zegt, in de maatschappij is 'het verbale' erg belangrijk, speelt een grote rol.

Mijn zoon heeft ook zo'n kloof. ( iets kleiner verschil: 16 punten.) Ook performaal heel hoogbegaafd en zijn verbale iq is hooggemiddeld begaafd.

Ik zie ook dat hij moeite heeft met dat verschil maar geen concentratieproblemen of moeite met meekomen op school. Hert is meer het onder woorden brengen van zijn ingewikkelde verzinsels die hij wel handelend heel goed kan tonen maar verbaal veel woorden en zinnen nodig heeft om duidelijk te maken wat hij in zijn hoofd heeft.

Weet je zeker dat die concentratieproblemen etc. bij jou een gevolg zijn van de kloof?

Mijn zoon is ook chaotisch, eenmaal ergens mee bezig gaat het goed maar het begin, het opstarten is lastig, of bedoel je ook zoiets?
Mijn hoofdreden om mij te bewegen op het viva-forum heeft/had juist als doel te leren om mij verbaal sterker te kunnen uitdrukken, omdat ik daar zelf ook veel moeite mee heb (verbaal ben ik erg sterk achteruit gegaan). Dat ik een beperking heb weet ik zelf ook wel, alleen weet ik niet wat het nou is bij mij. Vandaar dat ik ook niet weet of ik mij hierin kan herkennen.

Waar hebben jullie een iq-test afgelegd? En waren daar kosten aan verbonden?
anoniem_74559 wijzigde dit bericht op 06-11-2008 23:16
Reden: Woorden vergeten
% gewijzigd
Hallo allemaal,

Dankjewel voor het reageren.

Ik ben pas na googlen erachter gekomen dat al mijn 'problemen' bij die kloof horen, tenminste, er was erg veel herkenning.

Ik ben ook performaal hoogbegaafd en verbaal begaafd. Tegenwoordig krijg ik wel minder te horen dat het er wel inzit maar er niet uikomt. Kreeg dat vooral vroeger op school te horen en dan praat ik over 20 jaar terug. Waar ik nu vooral moeite mee heb is het chaotische in mijn hoofd en het vele denken. Dat laatste probeer ik op te lossen met mindfulness, maar het blijft moeilijk.

Matamata, ik ben ook veel gaan schrijven, heb veel gemist op school en was slecht in taal. Door veel te schrijven, hier op het forum en gewoon voor mezelf probeer ik zo toch de taal goed te leren. Heb veel geleerd door de fouten die ik maakte en mensen die me erop wezen. Nu ben ik dus ook perfectionistisch dus moet ik voor mij ook perfect haha.

Ik kan performaal idd. veel beter, kan goed dingen visualiseren.

Mijn concentratie is dan wel slecht maar ik onthoud erg veel dingen, sla alles op in mijn hoofd. Af en toe best frustrerend voor andere mensen. Ik 'zie' heel veel... Maar het onder woorden brengen daarvan, das weer te moeilijk voor me.

Ik denk dat mijn concentratie laag is omdat ik teveel denk en dat denken/piekeren hoort er weer wel bij.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, je krijgt zo onderhand het gevoel dat je een 'raar' wezen in deze wereld bent.

Ik heb ook steeds nieuwe prikkels en spanning nodig maar als ik het dan heb, kan ik er weer moeilijk mee omgaan omdat ik dan de controle kwijtraak, pff vermoeiend.

Mijn banen lopen ook steeds mis, dan blijkt toch dat ik de druk niet aan kan.

Ik word af en toe ook erg moe van mezelf...Letterlijk en figuurlijk..
Oh ja, Matamata, ik ben bij het Ggz getest en dat werd vergoed omdat ik getest werd voor Pdd-Nos en eerst een intake had bij een psychologe. Dit is eigenlijk in gang gezet omdat ik al een psychologe voor mijn oudste zoon heb. Er kwam bij mij geen Pdd-Nos uit maar ze dachten eerder aan Add. Om dat met zekerheid te kunnen zeggen moest ik dan daar op getest worden maar dat heb ik niet gedaan. Met de informatie die ik had uit de test had ik genoeg aan.

Heb jij dat trouwens ook dat je in een gesprek dichtslaat omdat je hoofd te boordevol zit, en dat je later alles wel op een rijtje kan krijgen? Bedoel, dat je op dat moment het niet kan verwoorden wat er in je omgaat?
Dit rijtje had ik gisteren op google gevonden en ik herken er veel in..

- Problemen met routinetaken;

- Vaak verstrooid, vergeetachtig;

- Chaotisch;

- Chronisch boos en/of verdrietig;

- Moeite met wisselende structuren;

- Drempelvrees voor alles dat nieuw is;

- Laag zelfbeeld;

- Blokkeren;

- Sterk in visueel waarnemen."
Ik ben getest bij een eerstelijns praktijk in Ter Aar. Daar doen ze veel van dat soort testen. Kosten substantieel, bij mij vergoed door verzekering.
Zowie,

Ik herken het bij mezelf ook wel sinds ik dit weet van mijn zoon. Ik doe zelf intelligentieonderzoek (stage bij GGZ) en de performale subtests vind ik veel makkelijker, maar of er een kloof is weet ik niet.

Het zou toch het fijnste zijn als je wat praktische oplossingen zou hebben. Wat werk betreft zou er toch wat moeten zijn dat bij je past. Iets technisch ofzo?

En ook in je dagelijks leven, heb je zelf enig idee wat je zou kunnen doen om het jezelf wat makkelijker te maken? Heeft de psycholoog je daar niet mee geholpen?

Je hebt wel al wat gedaan om orde aan te brengen door die dozen en etiketjes, maar ik denk dat je niet alles alleen kan, dat dat teveel is.
quote:zowie schreef op 06 november 2008 @ 12:51:

Ondertussen heb ik mezelf allemaal dingen aangeleerd, thuis door dingen in dozen te bergen met etiketjes, mappen enz. Maar dan nog blijft het moeilijk dingen te ordenen.

...

Is er hier iemand die dit herkent? Er is alleen erg veel informatie te vinden over kinderen die dat hebben, maar niet voor volwassenen. Dan krijg je de indruk dat je de enige ben maar ik denk niet dat dat zo is.

Heel erg herkenbaar wat je schrijft. Ik heb ook een groot 'gat' tussen performaal en verbaal. Verbaal ben ik niets, bijna nergens toe in staat. Hoewel ik schriftelijk wel goed kan communiceren. Performaal sta ik vele malen sterker zeg maar.

In m'n diagnose verslag spreekt met van een 'bovengemiddelde intelligentie'.

(Ik heb destijds een diagnose klassiek autisme gekregen, dat even terzijde, want dat maakt voor jouw klachten niet veel uit.)

Hoe ik dingen in het dagelijks leven oplos, vooral in huis:

Lijstjes, lijstjes, lijstjes. Om de eindeloze bergen chaos in m'n hoofd te temmen schrijf ik alles overzichtelijk op. Dan is het enigszins te doen om het huishouden draaiende te houden.

Ik begin 's ochtends (of de avond ervoor) met het maken van een lijst met dingen die ik overdag ga doen. Met een tijdsindicatie van hoe lang het ongeveer gaat duren. Ik ben in staat om de hele dag bezig te zijn met het opruimen van de keuken en dan alle andere taken te vergeten...

Zo maak ik een mooie afwisseling tussen huishouden/privé/werk.

Daarbij hangt er in de keuken een groot schoolbord waarop we (partner en ik) dingen schrijven die gedaan moeten (*plank ophangen *haakjes monteren *brief posten *vuilnisemmer legen). Zo houd ik voor mezelf overzicht en kost het hem minder moeite om mij te helpen.

Ik heb ook vaak last van wat je beschrijft over dichtslaan in een gesprek. Ik heb tweewekelijkse begeleiding van een SPV'er, maar ondanks dat ik haar lange tijd ken is het moeilijk om me goed uit te drukken. Schriftelijk lukt dat wel steeds beter, dus dat is een mooi alternatief.

Alles onthouden wat je ziet, alles opslaan, tot in de kleinste details. Of juist voornamelijk de details en het grote geheel vergeten of helemaal niet zien. Het gevolg is dat m'n hoofd vol raakt en ik me slecht kan concentreren op andere dingen. Dat is meteen de voornaamste reden dat ik na drie studies (van MBO tot Uni) geen enkel diploma heb. Terwijl er met m'n IQ niets mis is.

En dat alles vreet energie. Is dat bij anderen ook zo? 's Avonds uitgeteld zijn en totaal geen fut hebben om nog iets te doen?
Anotis,

Je diagnose klassiek autisme verklaart natuurlijk ook veel van je moeilijkheden. Mijn zoon met de performaal/verbaal kloof heeft ook die diagnose.

Dan heb je dus eigenlijk dubbelop die problematiek. Vooral het niet kunnen filteren van alle informatie die binnenkomt. En het eenmaal gefocust zijn op 1 ding, de rest vergeten. Alleen gefocust op details.

Ik vind het knap van je dat je zoveel doet om je leven te ordenen en je dagelijkse dingen goed te laten verlopen!
Tjemig, wat herken ik hier veel in zeg.

Lonbonton,

Ik heb dus ook een zoon die hetzelfde heeft maar met pdd Nos erbij. Dan zou je denken dat ik, omdat hij tegen dezelfde dingen aanloop, er wel beter mee om kan gaan, dat is dus niet zo. Juist hij heeft zo'n behoefte aan duidelijkheid en praten, en dat is waar ik zelf ook moeite mee heb, zucht..Kan jij er wel goed mee omgaan en je zoon wel die duidelijkheid en regels geven?

Anotis,

erg herkenbaar allemaal.Ik maak ook vak van die briefjes anders zit het heel de dag in mijn hoofd en komt er weinig uit mijn handen of ik raak het overzicht kwijt. Vaak dan vergeet ik die briefjes en dan doe ik de hele dag niks terwijl ik eigenlijk nog erg veel moest doen.

Brieven schrijven of bellen naar instantie's stel ik altijd uit tot het eigenlijk te laat is...Ik heb ook best vaak hulp gehad, met name voor mijn zoon, Kit, Pgb en de gesprekken met de psych bij het Ggz. Daar heb ik zelf ook veel aan, ben alleenstaande moeder met 2 zoons dus die extra hulp is meer dan welkom. Ik heb wel de mavo af kunnen maken, wel met extra jaren, en ook nog de mbo, maar dat was mdgo mk, die school zag ik vooral als een feestje haha.

Heb er geen werk ik kunnen vinden, ik doe ontzettend graag dingen met mijn handen, ben erg créatief. Maar een baan erin kan ik wel vergeten want 3 jaar geleden is Fibromyalgie vastgesteld dus nu ga ik de kant op van secretaresse/adminsitratief werk. Ik hoop dat ik straks de richting opkan van boekhouden want goochelen met cijfertjes ben ik wel goed in.

's Avonds ben ik ook vaak uitgeput, af en toe vraag ik me dan echt af waarvan...

JWvB en de rest, hebben jullie wel een baan kunnen vinden waar het wel goed in ging?
Hebben jullie dat trouwens ook dat je altijd vol enthousiasme en impulsief met iets begint en dan halverwege geen zin meer hebt het af te maken? Zo kan ik impulsief het behang eraf gaan trekken omdat ik ineens een nieuw verfje erop wil, en een half jaar later is dat behang nog steeds half eraf gescheurd...Lijkt een beetje op wat jij al zei hè Anotis, met die keuken. Eigenlijk heb ik al die tijd gedacht dat het normaal was en dat iedereen dat heeft, dat niet afmaken waar je aan begint of juist erg fanatiek bezig zijn met 1 ding en de rest vergeten...

Nee, eigenlijk zeg ik het verkeerd, ik dacht juist dat ik vreemd was daarin, omdat veel mensen in mijn omgeving dat niet hadden en moeite hadden met dat chaotische van mij. Nu kom ik er steeds meer achter dat ik niet de enige ben en dat voelt wel fijn.
Hallo Zowie,

Zoals jij heb ik een zoon met PDD-NOS en een zoon met een perfomale en verbale kloof.

Ik zelf heb ook een discrepantie op het performale en met 20 punten verschil in de verbale kloof en dat uit zich voornamelijk het te moeten visualiseren naar beeld, zodra ik iets moet uitleggen dan heb ik een beeld nodig om mijn taal orderlijk te krijgen en kan ik warrig overkomen terwijl het tegenovergestelde waar is.

Waar ik me wat over verbaasd is dat je schreef dat je door je vele praten er relaties op stuklopen, mijn visie is hier heel simpel op misschien ben je wel nooit een partner(s) tegengekomen die genoeg affectie voor je had om je als mens te respecteren. Of misschien ligt je eis hierop te laag, of ben je er niet op gekomen om een direkte vraag hierop te stellen en een direkt antwoord te eisen van je partner, je- zelfvertrouwen zoals het woord al zegt.

Door mijn wat hogere performale aanleg puzzel ik vaak naar oplossingen die anders aan uitkomst kunnen hebben maar veelal kom ik terug met hele eenvoudige voor de hand liggende oplossingen, die efficienter kunnen zijn dan het langzame patroondenken.

Mijn denkprocessen zijn vanuit een helicoptervieuw en dan pas kan ik ze in orderlijke stukjes zetten doormiddel ze in kleine stukjes op te delen. Ik zweef als het ware over een heleboel puzzeltjes heen en pak ze pas aan als ik de puzzelstukjes ervoor heb gevonden, het lampje boven mijn hoofd.

Diffrentiatie in je hersenhelfden is een verstandelijke handicap . Ik vergelijk het met een gebroken been waar je op een been de hardloopwedstrijd kan winnen maar op het andere been niet vooruitkomt. Het is een bikkelharde strijd waarin je zelf met een handicap moet leren omgaan zonder jezelf te verliezen in wat je niet goed afgaat want dit besef is opgeslagen in het betere fuctioneren van je hersenhelft, dat maakt de strijd vaak nog lastiger.

Een vlucht naar stilte is een manier om de wanorde naar rust te krijgen maar eerder denk ik dat je op twee benen moet leren lopen die stabiliteit en acceptatie aan deze handicap moet geven.

Succes.
quote:zowie schreef op 07 november 2008 @ 16:02:

JWvB en de rest, hebben jullie wel een baan kunnen vinden waar het wel goed in ging?

Ik heb geen baan waarin ik happy ben. Maar dat heb ik altijd aan andere dingen opgehangen dan aan dit. Van het hele fenomeen 'Verbaal/Performaalkloof' had ik voor het begin van dit draadje niet gehoord.

Mijn werk is altijd te makkelijk en ik ben niet gemotiveerd om er erg mijn best voor te doen. Als ik door de kantjes ervanaf te lopen ook complimenten krijg, waarom zou ik dan acht uur besteden aan werk wat ik in anderhalf ook af krijg?

Zo kom ik natuurlijk ook niet hogerop, maar ik kan me er niet toe zetten. Komt bij dat mijn ambitie nooit op het professionele (maar juist het privé) vlak heeft gelegen. Al van jongs af aan.

Mij her en der inlezend in het onderwerp zie ik dat ik heel goed ben in het bedenken van iets, maar dat de uitvoering altijd achterblijft bij wat ik in mijn hoofd heb. Nou, dat klopt wel. Ik kan heel goed tekenen. Maar wel natekenen, want als ik het uit mijn hoofd doe, dan raak ik gefrustreerd. Dat wat er op papier komt is altijd minder mooi dan dat wat ik in mijn hoofd had. Dat soort dingen.
Maria, hartstikke bedankt dat je gereageerd heb, ik denk dat ik er veel aan heb. Erg lief van je dat je de moeite heb genomen.

Ik heb dat ook, dat als ik iets probeer uit te leggen, of onder woorden probeer te krijgen, het een onordelijk verhaal wordt. De zinnen kloppen niet, of ik schiet vast. Ik kan vaak niet op de goede woorden komen of halverwege gaat de zin een andere kant op omdat ik meerdere dingen tegelijk in mijn hoofd heb. Ik denk dat ik me goed moet realiseren tijdens een gesprek dat ik tijd nodig heb om dingen onder woorden te brengen. Misschien ben ik daar te onduidelijk over naar anderen toe, omdat ik me er voor schaamde, omdat ik vaak dichtklap, omdat het ook naar mijn gevoel als dom overkomt ofzo...

Ik denk dat het helpt als ik me bewust ben van het feit dat het nu eenmaal zo is. Jij kan het wel heel mooi verwoorden. Ik denk dat de moeilijkheid met relaties ook is, dat veel mannen geen praters zijn, terwijl ik dat juist zo hard nodig heb. Mss. ben ik dan nog niet de juiste tegen gekomen idd. of ik ben steeds niet duidelijk geweest omdat ik er zo onzeker van wordt in een relatie.

Die laatste zin, die is zo helemaal waar. Ik ga het echt proberen om op die 2 benen te lopen :-).

Dankjewel voor jouw advies en jij ook succes!
JWvB,

Leuk dat je ook nog even langs komt.

Ik heb erg veel banen gehad in mijn leven en moet zeggen dat ik moeite heb lang bij 1 baas te blijven. Maar das mss. mijn andere handicap, de vemoedelijke add. Nou ja, het blijft maar gokken, maar ik vind het ook moeilijk in een baan de combinatie werk, gedachte en uitvoering te combineren. Vaak ontbreekt ook de motivatie doordat het werk te saai is of niet prikkelend genoeg. Of ik haal er te weinig voldoening uit. Of het draait om de kwantiteit terwijl ik graag voor de kwaliteit ga.

Leuk dat je ook tekent, ik teken ook graag. Ik teken ook vaak na hoor, daar is toch eigenlijk niks mis mee? Wat ik ook wel heb is dat ik erg creatief ben, dus maak graag dingen, van hout of iets anders, dat moet dan ook mooi worden van me, en vaak ben ik dan niet tevreden genoeg. Maar heeft dat ook niet wat met perfectionisme te maken? Dat het gewoon mooi moet worden zoals we het in gedachte hebben, terwijl het in de ogen van een ander er al erg mooi uitziet...
Ik weet niet of de psycholoog die je getest heeft neuropsycholoog is of misschien verstand heeft van cognitieve revalidatie? Dat zijn mensen die gespecialiseerd zijn in de werking van de hersenen en je daar meer over kunnen vertellen. Wellicht dat zo iemand wat praktische handvaten voor je heeft om met de door jou genoemde problemen om te gaan?

Of heb je naar aanleiding van de uitslag van je IQ onderzoek in het teruggave gesprek al informatie gehad daarover?
Hoi zowie,

Kan ik je een keer bellen oid. Onze dochter heeft een Piq 139 en viq 115 .

Voor de rest alles getest en bij de bespreking van het resultaat had ik het gevoel dat het over mezelf ging.

Jouw verhaal is zeer herkenbaar voor mij en mijn dochter en maak me dus zorgen.....

Groet en je kunt me mailen op Alain@Mathieu.nl

Alain
Zelf heb ik 5 kinderen in de klas (ben derdejaars stagiaire pabo) die een verbaal/performale kloof hebben. Bij hen merk ik vooral concentratiestoornissen en het chaotisch zijn. Met name help ik deze leerlingen bij het maken van planningen en laat hen veel onder woorden brengen.

Hebben jullie misschien nog tips voor mij om deze leerlingen te helpen in de klas?
Zelf heb ik 5 kinderen in de klas (ben derdejaars stagiaire pabo) die een verbaal/performale kloof hebben. Bij hen merk ik vooral concentratiestoornissen en het chaotisch zijn. Met name help ik deze leerlingen bij het maken van planningen en laat hen veel onder woorden brengen.

Hebben jullie misschien nog tips voor mij om deze leerlingen te helpen in de klas?
Ik heb een VP-kloof van 18 punten. Performaal ben ik hoogbegaafd, verbaal zeer hoogbegaafd. Ik ben vooral een enorme chaoot, alhoewel ik mezelf wel trucjes heb geleerd (qua dingen opbergen etc).

Tips heb ik niet veer, sorry! Kun je misschien vertellen waar het probleem precies ligt? Is hun verbale IQ hoger dan het performale of juist andersom?
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd. 'Het komt er alleen niet uit.' Ik lach me een kriek.
Dit is een antiek topic uit 2008!
Maar er is in die jaren nog niet veel veranderd op het viva-forum, iedereen is hier namelijk nog steeds hoogbegaafd.

En hoogopgeleid uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven