Gierige acties deel IV

maandag 29 december 2014 om 16:56

Deel I, II en deel III zijn een groot succes. 
We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen
... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276
De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328
En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
                    We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen
... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276
De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328
En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
                                    anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22

Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd

Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
  % gewijzigd

donderdag 7 april 2016 om 10:20

quote:boebezoebe schreef op 06 april 2016 @ 19:04:
Ik vind geld vragen op een verjaardag van een volwassene wel apart hoor. Je hébt toch bijna alles al als je volwassen bent, of anders koop je het zelf toch (en als het duur is spaar je er voor). Als je puber bent, soit, maar ik vind het, tenzij het een bruiloft is, wel apart. Of een beetje berekenend of zo.
Aangezien ik een hekel aan prullaria heb zeg ik meestal dat ik het liefste dingen heb die ik kan eten of drinken of op een andere manier op kan maken. Het maakt me ook niet veel uit wat ik krijg (de waarde van het kado zeg maar). Als ik iets hebben wil, dan koop ik het zelf wel. Met kerst in de familie heb ik wel meestal wat dingen die ik wil, maar ook dan maakt het me niet veel uit. Zou ook afgeschaft mogen worden. Zelf geef ik ook het liefst dingen die 'op' kunnen, of ik heb wel eens samen een groter kado gegeven met iemand.
Als ik op bezoek ga (wat meestal ook logeren inhoudt) neem ik wat mee, maar de ene keer is dat uitgebreider dan de andere keer. Ligt een beetje aan hoe het loopt en hoeveel tijd ik heb. Of ik trakteer op koffie met gebak, wat drankjes of uit eten. Als ik wat langer blijf draag ik bij aan de boodschappen.
Ik vind niet raar maar alleen als iemand aan mij vraagt, nu vieren we als volwassenen het alleen met directe familie en word dan eerder nog wat ingelegd om samen wat te kopen. Niemand zit te wachten op bloemen of wijn of douchegels hier en eetbare cadeau's al helemaal niet. Dus doen we het liever zo en dragen we liever bij aan 1 mooi kado of een uitje ofzo of een bijdrage aan een uitje of feest.
Ik vind allemaal maar gezeur op niks af. Zolang je niet ongevraagd je kadowensen gaat opleggen en niemand er verder een probleem mee heeft.
                    Ik vind geld vragen op een verjaardag van een volwassene wel apart hoor. Je hébt toch bijna alles al als je volwassen bent, of anders koop je het zelf toch (en als het duur is spaar je er voor). Als je puber bent, soit, maar ik vind het, tenzij het een bruiloft is, wel apart. Of een beetje berekenend of zo.
Aangezien ik een hekel aan prullaria heb zeg ik meestal dat ik het liefste dingen heb die ik kan eten of drinken of op een andere manier op kan maken. Het maakt me ook niet veel uit wat ik krijg (de waarde van het kado zeg maar). Als ik iets hebben wil, dan koop ik het zelf wel. Met kerst in de familie heb ik wel meestal wat dingen die ik wil, maar ook dan maakt het me niet veel uit. Zou ook afgeschaft mogen worden. Zelf geef ik ook het liefst dingen die 'op' kunnen, of ik heb wel eens samen een groter kado gegeven met iemand.
Als ik op bezoek ga (wat meestal ook logeren inhoudt) neem ik wat mee, maar de ene keer is dat uitgebreider dan de andere keer. Ligt een beetje aan hoe het loopt en hoeveel tijd ik heb. Of ik trakteer op koffie met gebak, wat drankjes of uit eten. Als ik wat langer blijf draag ik bij aan de boodschappen.
Ik vind niet raar maar alleen als iemand aan mij vraagt, nu vieren we als volwassenen het alleen met directe familie en word dan eerder nog wat ingelegd om samen wat te kopen. Niemand zit te wachten op bloemen of wijn of douchegels hier en eetbare cadeau's al helemaal niet. Dus doen we het liever zo en dragen we liever bij aan 1 mooi kado of een uitje ofzo of een bijdrage aan een uitje of feest.
Ik vind allemaal maar gezeur op niks af. Zolang je niet ongevraagd je kadowensen gaat opleggen en niemand er verder een probleem mee heeft.

donderdag 7 april 2016 om 10:29

Het is dus gewoon wat je met je omgeving doet/afspreekt of hoe dingen zijn gegroeid. 
Alleen er zijn altijd mensen bij die de grens van sociaal aanvaardbaar niet zo goed begrijpen. Of dat buiten hun directe kring helemaal niet gepast is om ongevraagd verlanglijsten te gaan versturen.
Dat is dus sociaal anders, niet per se gierig.
                    Alleen er zijn altijd mensen bij die de grens van sociaal aanvaardbaar niet zo goed begrijpen. Of dat buiten hun directe kring helemaal niet gepast is om ongevraagd verlanglijsten te gaan versturen.
Dat is dus sociaal anders, niet per se gierig.

donderdag 7 april 2016 om 11:01

quote:hoppala schreef op 07 april 2016 @ 10:24:
Ik spaarde dit jaar voor een hobby ding, dan vraag ik mijn vrienden prima om een bijdrage hoor. Mijn vrienden doen altijd al samen met cadeaus.
Over het algemeen ben ik niet zo'n fan van geld geven. Maar ik geef liever geld aan iemand die zegt: ik spaar voor een hobby/reis/boot/ding dan iemand die om geld vraagt omdat hij/zij verder geen duidelijke wensen heeft.
Die laatste categorie krijgen van mij meestal bloemen of iets lekkers en tot nu toe geen klachten gehad.
                    Ik spaarde dit jaar voor een hobby ding, dan vraag ik mijn vrienden prima om een bijdrage hoor. Mijn vrienden doen altijd al samen met cadeaus.
Over het algemeen ben ik niet zo'n fan van geld geven. Maar ik geef liever geld aan iemand die zegt: ik spaar voor een hobby/reis/boot/ding dan iemand die om geld vraagt omdat hij/zij verder geen duidelijke wensen heeft.
Die laatste categorie krijgen van mij meestal bloemen of iets lekkers en tot nu toe geen klachten gehad.
                                    Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

donderdag 7 april 2016 om 11:35

donderdag 7 april 2016 om 14:40

quote:chentolove schreef op 07 april 2016 @ 10:15:
Dat van 1 stuk taart per persoon vind ik wel gek.
Bij ons is het de gewoonte dat iedereen 2 of 3 stukken eet op feestjes
Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.Misschien zijn het kleine stukken dan? Ik zie mijzelf geen 3 stukken taart eten op een feestje, beetje too much
Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.Misschien zijn het kleine stukken dan? Ik zie mijzelf geen 3 stukken taart eten op een feestje, beetje too much

donderdag 7 april 2016 om 15:28

Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.
Ook als je daarna nog aperitief+hapjes en een uitgebreide warme maaltijd voorziet?
En 3 stukken taart, ik word al misselijk als ik eraan denk
Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.
Ook als je daarna nog aperitief+hapjes en een uitgebreide warme maaltijd voorziet?
En 3 stukken taart, ik word al misselijk als ik eraan denk

donderdag 7 april 2016 om 16:18

quote:lizenlotte schreef op 07 april 2016 @ 15:51:
Klinkt alsof chentolove duitse roots heeft.. hier is het idd heel normaal om 3 stukken taart weg te werken, in nl heb ik dat nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.Mijn schoonfamilie doet dit ook. Brabanders. Als je daar maar 1 stuk probeert te eten wordt nog 5x gevraagd of je je niet bedenkt.
                    Klinkt alsof chentolove duitse roots heeft.. hier is het idd heel normaal om 3 stukken taart weg te werken, in nl heb ik dat nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.Mijn schoonfamilie doet dit ook. Brabanders. Als je daar maar 1 stuk probeert te eten wordt nog 5x gevraagd of je je niet bedenkt.

donderdag 7 april 2016 om 18:36

donderdag 7 april 2016 om 19:03

vrijdag 8 april 2016 om 21:04

Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.Serieus? 3 stukken taart?? Nooit gezien. Is dat omdat ze anders niets krijgen? Meestal komen er na de taart toch andere hapjes?
Dus bij 20 man, worden er dan ook 5 taarten gehaald.Serieus? 3 stukken taart?? Nooit gezien. Is dat omdat ze anders niets krijgen? Meestal komen er na de taart toch andere hapjes?

vrijdag 8 april 2016 om 21:10

vrijdag 8 april 2016 om 21:20

quote:duet schreef op 07 april 2016 @ 19:03:
Maar in Limburg is het vaak vlaai in plaats van taart. Vlaai is wat lichter dan mokka of slagroomtaart. Daar kun je dus ook wat meer van op. Hier in de familie is het eerst vlaai eten (meerdere stukken) en dan een stukje cake of taart als toetje.
@duet: Is het dan vlaai als lunch?
Mijn collega uit Limburg vertelde dat haar moeder zelf vlaaien maakte van versgeplukt fruit. En dat ze dan allemaal een stuk vlaai aten in plaats van een boterham.
                    Maar in Limburg is het vaak vlaai in plaats van taart. Vlaai is wat lichter dan mokka of slagroomtaart. Daar kun je dus ook wat meer van op. Hier in de familie is het eerst vlaai eten (meerdere stukken) en dan een stukje cake of taart als toetje.
@duet: Is het dan vlaai als lunch?
Mijn collega uit Limburg vertelde dat haar moeder zelf vlaaien maakte van versgeplukt fruit. En dat ze dan allemaal een stuk vlaai aten in plaats van een boterham.

vrijdag 8 april 2016 om 21:25

quote:tulpje21 schreef op 08 april 2016 @ 21:04:
[...]
Serieus? 3 stukken taart?? Nooit gezien. Is dat omdat ze anders niets krijgen? Meestal komen er na de taart toch andere hapjes?
Chips/hapjes , dan taart in de namiddag en dan 's avonds nog warme maaltijd
En dan niet van die typische abrikozenvlaai, brrr
slagroomtaarten, pudding met knobbeltjes of rood fruit, ....
We houden nu eenmaal van lekker uitgebreid eten!
Bij feesten die later beginnen (dus geen taart) dan ook na de hapjes en uitgebreide warme maaltijd/buffet nog een heel dessertbuffet !
                    [...]
Serieus? 3 stukken taart?? Nooit gezien. Is dat omdat ze anders niets krijgen? Meestal komen er na de taart toch andere hapjes?
Chips/hapjes , dan taart in de namiddag en dan 's avonds nog warme maaltijd
En dan niet van die typische abrikozenvlaai, brrr
slagroomtaarten, pudding met knobbeltjes of rood fruit, ....
We houden nu eenmaal van lekker uitgebreid eten!
Bij feesten die later beginnen (dus geen taart) dan ook na de hapjes en uitgebreide warme maaltijd/buffet nog een heel dessertbuffet !

vrijdag 8 april 2016 om 21:25

drie stukken taart. waar laat je het. Heb meestal aan één meer dan genoeg. Al hoop ik als ik jarig ben wel altijd dat er nog een puntje over blijft, voor ontbijt de volgende ochtend 
Ohw en ik ben met mijn 30 jaar nog steeds dol op kadootjes. En het hoeft ook niet groot te zijn, van mijn part pak je een kindersurprise ei in. Maar ik word gewoon heel blij van kadootjes en het uitpakken. Word ook het liefste verrast dus geen lijstje, maar heb wel altijd een paar opties in mijn achterhoofd voor als mensen echt niks weten.
                    Ohw en ik ben met mijn 30 jaar nog steeds dol op kadootjes. En het hoeft ook niet groot te zijn, van mijn part pak je een kindersurprise ei in. Maar ik word gewoon heel blij van kadootjes en het uitpakken. Word ook het liefste verrast dus geen lijstje, maar heb wel altijd een paar opties in mijn achterhoofd voor als mensen echt niks weten.
                                    I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

vrijdag 8 april 2016 om 23:23

Als kind kreeg ik ook meerdere keren taart als één van mijn ouders jarig was, maar niet in één sessie zeg maar. Eentje bij de middag visiste en de avond visite . We kregen dan een gebakje en er was altijd over, dus de volgende dag ook nog wel (maar dan waren de lekkerste al wel op). Maar niet meer dan 1 gebakje per sessie zeg maar. Wel andere hapjes. Voor het warm eten bijven deed niemand, want er kwamen toch alleen maar mensen uit de buurt die dat thuis deden. En er stond ook een glaasje sigaretten op tafel en een doosje sigaren, zo ouderwets was het. Maar wel altijd met véél en lekker, maar wel ouderwets, eten en drinken. Ik heb er goede herrinneringen aan, al vond ik het als puber natuurlijk stom en wilde ik dat mijn moeder hippere hapjes maakte zoals ze in haar Margriet en Allerhande stonden. Gelukkig (voor haar) trok ze zich daar niet veel van aan.

"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

zaterdag 9 april 2016 om 03:38

Drie of vier stukken gebak?   Ik kan mij er alleen iets bij voorstellen als het petit fours betreft, anders niet. Vraag mij dan oprecht af hoe dik mensen zijn als ze dit normaal vinden. En of ze anders niets krijgen dan. Want waar laat je het?
En waarom mogen bruidsparen geen envelopje op de kaart hebben? Als je alles al hebt zit je niet te wachten op een 'zorgvuldig uitgekozen schilderij' en andere zaken die een plek moeten hebben.
                    En waarom mogen bruidsparen geen envelopje op de kaart hebben? Als je alles al hebt zit je niet te wachten op een 'zorgvuldig uitgekozen schilderij' en andere zaken die een plek moeten hebben.

zondag 10 april 2016 om 02:00

Waarom ontstaat er over elk verhaal dat er gepost wordt een discussie over of het wel gierig is? Ieder heeft zijn mening over gierig en het is jammer dat dit topic, wat ooit over "hilarische gierige acties" ging, nu vol staat met discussie over wel of niet gierig.
Zo en nu weer ontopic: gierige acties!
                    Zo en nu weer ontopic: gierige acties!