Gezondheid alle pijlers

Psoriasis en moeheid?

09-04-2016 15:51 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb sinds kleuterleeftijd al psoriasis, als kind zijnde in lichte vorm. Later door stress heel erg waarna lichttherapie volgde. Daarna bleef het stabiel tot na mijn 1e zwangerschap, daarna weer een explosie met lichttherapie als behandeling ervan. Daarna bleef het stabiel, wel aanwezig maar acceptabel, zelfs na mijn tweede zwangerschap.

Echter is het de laatste periode weer geleidelijk aan erger aan het worden. Ik merk dat ik er nu van baal.

Heb er geen grip op en de jeuk in bed (geen afleiding dan) is irritant.

Maar nu vraag ik me af: is er een verband tussen moeheid en psoriasis???

Ik ben zelf snel moe, maar koppelde dat altijd aan moeder zijn van 2 kleine kinderen en ik werk daarnaast.

Las laatst dat als je een wond hebt er veel energie van je lichaam gevraagd wordt om te genezen. Psoriasisplekjes zijn als het ware ook soort wondjes, vandaar dat ik het me nu afvraag.

Iemand ervaring met verschil in moeheid als de psoriasis erg is en wanneer het minder is?

Overigens vraag ik geen adviezen over bestrijding van psoriasis (lief bedoeld, maar weet inmiddels al genoeg)

Sowieso fijn om ervaringen over de beleving van het hebben van psoriasis te lezen van anderen.

Groetjes Minameut.
Eerst maar eens naar de ha om te kijken waar die vermoeidheid vandaan komt. Mijn man kreeg het op latere leeftijd, niet heel erg, een paar plekjes maar. De trigger was een medicijn tegen hoge bloeddruk, nadat hij andere medicijnen kreeg verdween het binnen een paar weken.
verba volant, scripta manent.
psoriasis is een auto-immuunstoornis en ja, daar zou je vermoeider van kunnen worden. Als je opvlammingen hebt van je psoriasis betekent het dat je lichaam harder moet werken.

Maar ik ken geen mensen met psoriasis die zodanig last van die vermoeidheid hebben. Mijn moeder had het (overleden, overigens was haar psoriasis na een chemokuur weg).

Hoe oud zijn je kinderen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Kan het niet een andere oorzaak zijn die op beide aspecten (psoriasis en vermoeidheid) effect heeft, zoals vitamine d-tekort?

Je kunt bij de huisarts eens vragen om je vitamines te testen.
Mijn kinderen zijn 2 en 6 jaar.

Heb zelf nooit eerder moeheid gelinkt aan psoriasis, maar op zich is het wel iets logisch.

Maar ik kan me niet meer herinneren dat ik meer vermoeid was tijdens mijn eerste explosie ervan (ik was toen 21, nu ben ik 36).

Ik vind het lastig sowieso een balans te zoeken in mijn leven, daarvoor vorig jaar hulp gezocht.

Sindsdien gaat het iets beter, maar nog wel vaak dat ik geen energie meer heb zodra ik actief ben geweest in huishouden of met de kinderen. Ik probeer op tijd rust te nemen, maar met werk en 2 kinderen is dat vaak lastig. Vaker tijd voor mezelf inplannen, daar komt het op neer.

Nu de psoriasis erger wordt denk ik: nog meer rust dan???
Ik slik sinds kort al vitamine D en vorig jaar is bloed getest, geen bijzonderheden.
Heb je ook last van je gewrichten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens google is dat verband er inderdaad. Tik in psoriasis, vermoeidheid en je vindt de links.
Nee, geen last van gewrichten.

Bedankt voor de tip over Google, ik dacht juist ik ga nu niet googlen maar hier vragen

Meestal als ik Google lees ik enkel droge info en geen ervaringen. Zal evengoed ernaar kijken.
Ik weet niet of ik extra moe ben door psoriasis of gewoon normaal moe. Maar de jeuk van de psoriasis op mijn hoofdhuid is super irritant ????. Dus als je daar tips voor hebt...graag!

Overigens had mijn dochter haar beiden ellebogen onder zitten, maar vertelde de ha mij dat het geen psoriasis kon zijn, maar lees bij jou wat anders, dus ga toch weer twijfelen nu.
Lala1979, hoezo kan dat niet volgens de huisarts?

Ik had het als kind op ellebogen, knieën en hoofdhuid.

Tips hoofdhuid: ik gebruik zelf (via de kapster) Mediceauticals. Zowel shampoo als conditioner, degene tegen psoriasis en roos.

Geweldig spul.

Al is mijn hoofdhuid sinds jaren nu ook droger momenteel, dus nu wel iets meer jeuk helaas.

Zelf heb ik vooral jeuk aan de plekjes op rug (heb kleine plekjes over gehele lichaam verspreid), plus 1 grote boven enkel die nog het meest jeukt.

Smeren met speciale crèmes helpt op den duur niet meer en ook teveel om te smeren overal.

Daarom gebruik ik zelf al jaren bodylotion tegen droge huid van bepaald merk, helpt prima om jeuk te voorkomen. Smeer me na douchen geheel in, anders enorm jeuk, want dan huid droog en met bodylotion niet, blijft het soepel.

Tja en zo maken we er wat van....

Laatst nog naar huisarts geweest vanwege verdacht plekje op rug en hij verbaasde zich dat ik nu geen lichttherapie o.i.d. wil. Probeer het toch te beperken, en anders ook weer 3x per week naar ziekenhuis wat nog meer een organisatie wordt wat mij heel erg tegenstaat (wel gedaan toen zoontje nog klein was). Maar goed, als het veel erger wordt dan moet ik toch ooit weer die stap nemen.
.
Heb zelf ook psoriasis, ook sinds jonge leeftijd.. nooit zozeer last van vermoeidheid gehad, behalve op de echte uitbraak momenten... bij stress en als ik me niet lekker voel. Mijn 'uitbraakplekken' zijn echt heel erg op m'n rug, achter mijn oren, en wel het allerergst op m'n hoofdhuid. Krijg je op dit moment ook lichttherapie?
quote:Lala1979 schreef op 09 april 2016 @ 17:52:

Overigens had mijn dochter haar beiden ellebogen onder zitten, maar vertelde de ha mij dat het geen psoriasis kon zijn, maar lees bij jou wat anders, dus ga toch weer twijfelen nu.Het kan echt wel op jonge leeftijd! Ik loop er mee sinds ongeveer m'n vijfde, dus het is echt onzin wat jouw huisarts zegt. Overigens begint het bij de meesten wel pas in de puberteit. Als ik jou was zou ik een verwijsbrief vragen voor een dermatoloog, helemaal als het op de ellebogen zit.
Ik heb sinds kort last van een soort psoriasis, op mijn handen en voeten. Dat hangt samen met artritis en hormonale strubbelingen. Ik ga waarschijnlijk vroeg in de overgang namelijk en door afname van oestrogeen, vlamt ineens die artritis onwijs op en ik krijg er rode, jeukerige plekken op mijn handen en voeten van. Soms zo erg dat ik mijn huid openkrab in mijn slaap. Mijn slijmvliezen en huid zijn ook gortdroog nu.

Is het niet zo dat je meer last krijgt van psoriasis omdat je oestrogeen afneemt? Omdat je ook zegt dat het tijdens je zwangerschap anders was, denk ik toch dat je hormonen wel invloed hebben. Zou ik laten nakijken bij je huisarts, ze kunnen aan je bloed zien of je al in de buurt van de overgang komt. Ik ben nog niet geweest. Maar ik moet ook want het is toch wel lastig.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Hoe is het met je darmen gesteld? Ik las laatst dat je door bijvoorbeeld een lekkende darm zowel last van vermoeidheid als van psoriasis kunt krijgen.
quote:Loontjee schreef op 09 april 2016 @ 22:06:

[...]

Het kan echt wel op jonge leeftijd! Ik loop er mee sinds ongeveer m'n vijfde, dus het is echt onzin wat jouw huisarts zegt. Overigens begint het bij de meesten wel pas in de puberteit. Als ik jou was zou ik een verwijsbrief vragen voor een dermatoloog, helemaal als het op de ellebogen zit.Bedankt voor de info! Het is nu rustig en weg bij haar, en ik ben zelf ook niet zo'n groot voorstander van de voorgeschreven crème, dus ik hoef met haar niet perse naar een dermatoloog, maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat er speelt op haar lijf.
Ja dat kan ik me voorstellen Lala1979, ik zou het ook willen weten. Snap dat je geen voorstander bent van de crèmes die huisartsen voorschrijven .. maar bedoelde meer op dat je zekerheid krijgt wat het is door middel van doorverwijzing. Fijn dat rustig en weggetrokken is!
Hier geen psoriasis maar atopisch eczeem (een neefje van volgens mijn dermatoloog) en inderdaad ook grotere vermoeidheid bij uitbraken. Door die vermoeidheid krijg ik weer extra vlekken en zo blijven we aan de gang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven