Van ledikant naar groot bed, tips gevraagd!

08-11-2008 14:03 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag!

Ik heb een zoontje van ruim 2 en een dochtertje van 6 maanden. Mijn dochtertje ligt nu nog in een wiegje, maar moet daar binnen nu en een maand of anderhalf wel uit en dus hebben we een groot bed gekocht voor ons mannetje. Hij zal dus binnenkort uit zijn ledikantje gaan, zodat zijn zusje daar in kan gaan slapen.

Ik hoor allerlei verschillende verhalen over hoe je je peuter het beste in een groot bed kan laten gaan slapen.

Vragen die ik heb zijn:

Is het beter om zo'n kleintje eerst te laten kiezen of hij in een groot bed wil slapen door beide bedden op zijn kamer te zetten of is het beter om in een keer het ledikantje weg te halen en het grote bed neer te zetten?Hij slaapt nu in een slaapzakje. Als hij in een groot bed ligt, dan ook een slaapzakje of toch gewoon onder een dekbedje met een kussen?Moet ik een haakje oid op de deur, zodat hij zijn kamertje niet uit kan als hij uit bed klimt of moet ik hem gewoon zijn kamer uit laten kunnen (er staat uiteraard een traphekje bij de trap)?

Ik hoor vaak dat het gewoon heel erg goed gaan, maar ik zie er toch een beetje tegen op. Nu kan hij zijn bed niet uit en dat vind ik wel een veilig en rustig idee.

Ben benieuwd of jullie ervaringen en of jullie mijn vragen misschien kunnen beantwoorden. Nog meer tips zijn uiteraard welkom!

Oh ja, hij krijgt overigens gelijk een groot bed van 90x200cm van Flexa, met een uitvalhekje ervoor.

Alvast bedankt!!
Hi Regina!

Hier een zoon van 2 en 3 maanden en een dochter van 8 maanden die idd nu in zijn ledikant ligt

Zoon slaapt nu 1,5 week in zijn nieuwe grote bed en het gaat super.

Wij hebben gewoon samen met hem zijn bed "uitgezocht" en hij vond het allemaal machtig interessant en het overgaan op het grote bed heeft verder geen problemen gegeven.

Hij ligt nu idd onder een echt dekbed met kussentje, in het ledikant lag hij ook altijd nog in slaapzak.

Geen haakjes oid op de deur maken, denk aan brand, das hardstikke gevaarlijk. Gewoon een traphekje, maar dat had je al, en dat consequent dicht doen als hij in bed ligt.

Wat ik wél heb gedaan is de luieremmer bovenop de kast zetten Je weet maar nooit, beter voorkomen dan poepsmeer schoon moeten maken
Onze dochter is met 22 maanden in haar peuterbed gegaan. Ik ben inmiddels 30 weken zwanger, vandaar de overgang.

Wij hebben onze dochter iedere keer meegenomen naar haar nieuwe kamer waar papa stond te schilderen. Toen het bedje eenmaal stond vond ze de kamer zooooo mooi en haar nieuwe bedje ook dat ze er direct in wilde gaan liggen. Vanaf dag 1 is het goed gegaan. Ze slaapt onder een dekbedje zonder kussen en zonder slaapzak. Ze komt niet zelf uit bed, maar komt pas uit bed als we haar kamer binnenkomen. Hoe dit komt... geen idee... dit is zo gegroeid.

We hebben overigens de deurklink wel omhoog gezet, maar zeker geen haakjes.
Zoon slaapt hier alweer een hele tijd in een peuterbed, hij is nu 21 maanden. Toen we op vakantie gingen heeft hij zelfs in een gewoon 1 persoonsbed geslapen (zonder hekje oid). Hij was er echt aan toe, sliep heel slecht en probeerde zijn ledikant uit te klimmen. Bedje laten zien, die is voor jou. Samen naar boven gegaan, oude bed uit elkaar gehaald, nieuwe in elkaar gezet, deken en knuffels erin en meneer wilde a la minuut wel gaan slapen. Had de eerste dagen echt haast om in zijn mooie bed te komen, had zelfs geen tijd om tanden te poetsen (wat hij dus echt heerlijk vind). En nu nog komt hij er niet uit zonder toestemming.

Ik zou niet beide bedden neerzetten, als je een peuter een keuze geeft moet je zijn keuze ook accepteren, hoe ga je dat doen als hij weigert in zijn grote bed te gaan slapen?

Misschien een idee om eerst twee weken te beginnen met deken/ kussen ipv slaapzakje zodat de overgang niet al te groot is? Met slaapzak in een groot bed lijkt me juist eerder valpartijen veroorzaken.

Wij hebben het traphekje dicht, haakje op de deur zou ik niet zo snel doen, idd ivm eerder genoemde brandveiligheid.

succes ermee!
Onze kinderen gingen van een ledikant naar een gewoon bed zonder problemen. Ik zou ze geen keuze geven hoor. Gewoon naar het andere bed en er niet teveel aandacht aan schenken. Ik zou geen haakje op de deur doen. Als hij het prettig vindt om in een slaapzakje te slapen, kun je dat toch lekker zo laten? Succes!
Bij Zwiepje heb ik eerst gewoon het matras van het grote bed op de grond gelegd. Zo kan hij wennen aan het formaat en mocht hij er toch uitrollen, deed het geen pijn. Daarna het grote bed in gegaan met ernaast nog even extra dekens voor de zekerheid tegen de val. Binnen no-time was hij gewend.

Slaapzak of deken maakt niets uit, wat je kind het fijnst vindt.
Dank je wel voor jullie tips!

Oke, zodra het bed er is denk ik dus dat we gewoon samen met hem het 'grote' bed gaan opzetten.

Ben erg benieuwd hoe het gaat, maar ook hier dus geen verhalen dat het niet goed gaat. Gaat wel loslopen!

Nogmaals bedankt!
Succes!
Oh ja, ik heb met Zwiepje zijn oude bed uit elkaar gehaald. Vond hij fantastisch en hij begreep gelijk natuurlijk wat de bedoeling was. (namelijk in een nieuw bed te slapen).
Ik heb nog geen ervaring met een groot bed, maar wij hebben mij meis wel een traphekje voor haar eigen deur gezet. Zo kan ze iig niet haar kamer uit. Misschien dat dat een ideetje is?
Hier heeft dochterlief een groot bed gekregen met 20 maanden. Papa had het bed eigenhandig gemaakt, en dochterlief was helemaal in de wolken. Samen hebben wij het dekbedovertrek uitgezocht en vanaf dag 1 slaapt ze in haar prinsessenbed. Wel heeft ze nog een slaapzak aan omdat ze dat prettig vindt.
Grappig dat de kinderen hier allemaal onder of rond de 2 zijn. Wij hebben 3 dagen geleden een groot bed neer gezet voor onze zoon van 3jaar en 2 maander en van veel mensen kregen we het commentaar dat ze dat wel erg jong vonden .

Gaat overigens hier zonder problemen en blijft keurig in zijn bed tot wij hem komen halen. En tot nu toe er niet uitgevallen, hij ligt zonder hekje.
Zwiepje is ook 3 en slaapt al heel lang in een echt grotenmensenbed. Lijkt me vanaf een jaar of twee heel gewoon. Alleen kiezen sommige mensen liever voor een peuterbed. Nou ja, wat je zelf leuk vindt natuurlijk! Maar tot 3 jaar in een ledikantje lijkt me echt niet normaal!
Ik zou een peuterbed nooit gekocht hebben, zonde van het geld. Maar deze stond nog bij opa en oma, dus kwam mooi uit. En aangezien we in de toekomst eigenlijk wel graag een hoogslaper willen ivm ruimte, maar ons dat nu nog niet zo handig lijkt kwam het mooi uit zo. Anders hadden we gewoon een 1 persoonsbed gekocht waar hij de komende jaren mee vooruit kan.

Denk trouwens dat als je wacht totdat je kind drie jaar is dat de overgang veel groter is dan wanneer je het voor het tweede jaar doet.
anoniem_14704 wijzigde dit bericht op 12-11-2008 15:49
Reden: te snel op verzenden gedrukt
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven