Frans en Duits afschaffen op school.

20-04-2016 19:59 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://fd.nl/economie-pol ... d-nog-de-nonnen-van-vught

Als je ineens toch Duits moet spreken, zijn er altijd nog de nonnen van Vught'

Frank Gersdorf en Rob de Lange

Vandaag, 18:43

Het bedrijfsleven, Duitse instituten en een deel van de onderwijswereld vallen over het advies van het Platform Onderwijs2032 uit februari om Duits (en Frans) als verplicht vak in het middelbaar onderwijs te schrappen. Als Den Haag het advies volgt, komt er 'een einde aan de Nederlandse traditie om veeltaligheid te bevorderen, met zowel culturele verarming als nadelen voor economie, wetenschap en politiek tot gevolg', waarschuwt de Actiegroep Duits.

Aversie tegen talen

Op de 'Dag van de Duitse taal', waarmee de actiegroep donderdag het belang van het Duits voor Nederland onder de aandacht wil brengen, verdedigt platformvoorzitter Paul Schnabel zijn omtreden aanbevelingen. De huidige aanpak werkt niet, legt hij uit in een werkkamer van een bevriende hoogleraar op de Universiteit Utrecht, waar de voormalige directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) colleges geeft over sociaal en cultureel beleid.

Veel leerlingen gaan nu met tegenzin met Duits en Frans aan de slag, ontwikkelen een aversie tegen de talen en wellicht ook het land en zullen later in de praktijk nauwelijks iets hebben aan het weinige dat zij van de lessen hebben opgestoken. Veel beter is het, zo redeneert Schnabel, om de aandacht en tijd te richten op leerlingen die uit eigen beweging kiezen voor Frans of Duits en die dan ook bereid zijn om samen met de leraren en de school zich echt op de taal en de cultuur te storten. 'Wat we nu doen, is te weinig van te veel. Dit werkt niet.'

Lopen we met uw advies het risico dat Duits en Frans als vreemde talen op de middelbare scholen verdwijnen?

'Nee, helemaal niet. Dit is echt een misverstand. We willen het aantal vakken beperkt houden, want wat we nu doen is te weinig van te veel. In 3 havo zijn er nu veertien vakken in de week. Wat wij voorstellen, is dat er een kerncurriculum komt en Engels zit daarin, dat moet in alle onderwijsvormen een verplicht vak blijven. Wie daarnaast een tweede vreemde taal wil leren, is welkom, graag zelfs. Maar dan moet die taal ook echt goed worden geleerd. Toen ik zelf Engels op school kreeg, was dat volledig passief. Er werd nooit Engels gesproken, de actieve taalbeheersing werd nooit geoefend.'

'Duits wordt als een vervelend vak gezien en er zijn ook veel te weinig leraren. We zijn op absurde wijze gefixeerd op de Angelsaksische wereld. Niemand weet hier wie Gauck (de Duitse bondspresident) of Schäuble is. Ook journalisten weten weinig over Duitsland en spreken de taal meestal niet, hoewel er met het opkomende populisme in Duitsland uit een soort angstige fascinatie nu wel wat meer aandacht voor het land is.'

Misschien ben ik helemaal abuis, maar ik vond wis- en natuurkunde absoluut de grootste onzin ooit. Ik ging er toch niets mee doen (is ook uitgekomen) en er zijn geen leraren voor te vinden. Dan kunnen we die vakken meteen ook wel schrappen.

Terug naar het ouderwetse pretpakket !!!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat een oelewapper. Het grote deel van de leerlingen vindt vakken stom en nutteloos. En dan niet alleen talen, maar inderdaad ook wiskunde en geschiedenis. Alles is saaaaaaai. Dus om dat als argument aan te dragen, slaat natuurlijk nergens op.
ik vind dat kinderen zouden moeten kunnen kiezen. Naast standaard Engels en Nederlands, zouden ze zelf moeten kunnen kiezen uit een pakket vreemde talen waaronder frans, duits, maar ook chinees en spaans. Die laatste twee talen worden door veel meer mensen op de wereld gesproken. Met name Spaans wordt veel gesproken, veel meer dan duits of frans.

Met de toenemende internationalisering vind ik het juist erg positief dat we in Nederland zoveel talen spreken. Dat is in andere landen zo anders, en dat beperkt je alleen maar.

de reden om de lessen te beperken omdat 'kinderen er een aversie tegen hebben' vind ik ook onnozel, uiteraard zullen veel kinderen dat zeggen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Aversie tegen het land? Niemand houdt van de moffen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Al vind ik dat je Duits en Frans niet kan afschaffen. Ik heb spijt dat ik Duits al na 1 jaar liet vallen omdat ik toch vaak in Duitsland kom!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik vond Frans en Duits ook niks en heb er weinig van geleerd van de lessen, maar om her nu te schrappen vind ik ver gaan.

Ik vond daarin tegen wiskunde, scheikunde en natuurkunde wel leuk.

Ik zou er ondanks mijn dyslexie geen voorstander van zijn.
Wiskunde is trouwens WEL iets belangrijks omdat je daar een bepaalde manier van denken leert. Je zal nooit in je dagelijks leven moeten uitrekenen wat de waarde is van X of wat het hoogste punt is van je parabool. HEt is de manier van denken.
Lijkt me zeker zaak dat elke leerling naast engels nog minstens 1 andere taal dient te leren. Juist de meertaligheid is waar Nederlanders een pre mee hebben op veel andere landen.

Duitsland is overigens onze grootste handelspartner, dus dat mag zeker wel verplicht blijven.
Ik ben voor afschaffen als verplicht vak.
Ik ben een absolute alfa en heb op mijn twintigste alsnog Mavo Wiskunde gedaan op D-niveau en vervolgens Havo Wiskunde A. Ik weet er geen klap meer van, ondanks mijn motivatie.

Snoezepuber houdt van Rammstein, en vond het leuk dat hij na één jaar Duits toch beter met onze campingvrienden kon communiceren. Hij zal met zijn dyslexie vreemde talen vooral op gehoor leren, denk ik.
Schrappen omdat leerlingen het niet leuk vinden? Schrap dan school helemaal maar.

Hoe heet die vorm van onderwijs ook alweer dat de leerling zelf mag kiezen wat en hoe hij het doet? Iederwijs geloof ik. Dat werkt toch niet? Een enkele gemotiveerde leerling misschien, maar het gros haakt af.

Ik heb ook geen ruk aan wiskunde gehad. Maar dat is belangrijk vanwege de manier van denken? Vast. Doordat ik wel les in verschillende talen heb gehad (ook al spreek ik erbarmelijk duits en frans) heb ik wel een groter taalbegrip gekregen, dat is ook belangrijk.
Een vriendin van me komt uit de Randstad en verbaast zich altijd over het feit dat mensen die richting de grens wonen veel beter Duits spreken dan zij op school ooit leerde. Zou dat niet komen doordat wij vroeger Duitsland 1, 2 en 3 keken en de westerlingen naar de BBC (die wij niet konden ontvangen) ?
Ik vind trouwens dat ze op de basisschool al moeten beginnen met het aanbieden van vreemde talen (en dan niet pas vanaf groep 7). Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je het leert. Als je pas op je 35ste in Vught Duits moet leren omdat je het nodig hebt voor je werk, leer je het lang niet meer zo goed.
Ik vind dat het een keuzevak moet worden. Ik ben blij dat ik Duits en Frans heb gehad, maar zie niet voor iedereen het nut ervan.
quote:Starshine schreef op 20 april 2016 @ 20:29:

Ik vind trouwens dat ze op de basisschool al moeten beginnen met het aanbieden van vreemde talen (en dan niet pas vanaf groep 7). Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je het leert. Als je pas op je 35ste in Vught Duits moet leren omdat je het nodig hebt voor je werk, leer je het lang niet meer zo goed.Dan moeten de leraren óf native speaker zijn, óf flink bijgeschoold worden. Het steenkolenengels van de meeste Nederlanders is niet om aan te horen, waaronder ook dat van mij. Ik vermoed dat mijn Frans (DELF B 2.2 gehaald) en Duits beter zijn dan mijn Engels (stom vak).
quote:Starshine schreef op 20 april 2016 @ 20:29:

Ik vind trouwens dat ze op de basisschool al moeten beginnen met het aanbieden van vreemde talen (en dan niet pas vanaf groep 7). Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je het leert. Als je pas op je 35ste in Vught Duits moet leren omdat je het nodig hebt voor je werk, leer je het lang niet meer zo goed.Deels met je eens. Ik vind dat ze het geld beter kunnen besteden aan de vakken Nederlands, Engels, evt. een andere grote taal zoals Spaans of Mandarijn en ICT / technologie. Over het algemeen hebben scholieren daar veel meer aan voor hun toekomst. Vind ik.
Ja zeg, hoe ze een en ander aan moeten pakken, hoef ik niet te verzinnen, daar hebben andere mensen harder voor geleerd en krijgen ze beter voor betaald.
Mijn zoon heeft trouwens zichzelf best goed engels geleerd door youtube
quote:ladygaga_xx schreef op 20 april 2016 @ 20:15:

Wiskunde is trouwens WEL iets belangrijks omdat je daar een bepaalde manier van denken leert. Je zal nooit in je dagelijks leven moeten uitrekenen wat de waarde is van X of wat het hoogste punt is van je parabool. HEt is de manier van denken.

Voor mensen die het snappen. Ik bakte niks van wiskunde en heb die manier van denken, wat dat ook mag zijn, niet aangeleerd.

Ik ben juist een beta, vind talen leuk, op school ook al.

Om nou vakken te schrappen die je niet liggen...
quote:ladygaga_xx schreef op 20 april 2016 @ 20:12:

Aversie tegen het land? Niemand houdt van de moffen

Ik houd niet van Britse mensen (ex-collega's) en Brits eten, maar de televisieseries zijn vaak wel leuk.

Moeilijk, moeilijk.....

In Duitsland vind ik de Wessies leuker, aardiger en gezelliger dan de Ossies.

In Frankrijk is iedere Fransoos vrolijk in de zomer, hoe de Fransozen in de winter zijn weten we nog niet.
quote:Starshine schreef op 20 april 2016 @ 20:36:

Mijn zoon heeft trouwens zichzelf best goed engels geleerd door youtube

Mijne ook

Ik ben weer voor zelf je pakket samenstellen ipv een voorgeprogrammeerd pakket kiezen.

Ik heb eindexamen Duits gedaan en het daarna werkelijk nooit meer gesproken of gelezen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Snoesje666 schreef op 20 april 2016 @ 20:33:

[...]

Dan moeten de leraren óf native speaker zijn, óf flink bijgeschoold worden. Het steenkolenengels van de meeste Nederlanders is niet om aan te horen, waaronder ook dat van mij. Ik vermoed dat mijn Frans (DELF B 2.2 gehaald) en Duits beter zijn dan mijn Engels (stom vak).

En dit. 5 jaar geleden zat ik op de havo, maar moest mijn eindexamendocent Engels zeer regelmatig verbeteren/corrigeren, omdat ze zoveel spelling- en grammaticafouten maakt(e). Moet je nagaan als een afgestudeerde pabo'er ineens een vreemde taal moet gaan geven. Dan kun je het beter niet geven, in plaats van dingen verkeerd aanleren. Als je eenmaal iets verkeerd hebt aangeleerd krijg je dat er niet zo makkelijk meer uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar meertalig onderwijs, omdat er zóveel meer voordelen aan zitten voor het kind dan alleen een tweede taal. Mits de leerkracht de taal bezit als native speaker óf zeer goed bijgeschoold. Anders liever niet.
Met mijn Spaans heb ik nooit meer iets gedaan, maar binnen een maand kan ik dat weer opgepakt hebben.

Frans en Duits spreek/lees/luister ik regelmatig, maar Engels ligt al 20 jaar ergens onderin de kelder.
Het hoeft niet perse Duits of Frans te zijn. Dat is het nu ook niet. Het is verplicht om een tweede vreemde taal te leren of een derde vreemde taal. Er zijn al scholen die naast Frans en Duits bijvoorbeeld Spaans aanbieden (of Chinees of wat dan ook)

Ik vind dat het leren van meerdere vreemde talen inderdaad verplicht moet blijven. Duits en Frans zijn daar bij goede keuzes omdat het beiden belangrijke handelpartners zijn. Maar het is natuurlijk ook prima als scholen kiezen voor Spaans of Arabisch of wat dan ook. Fijn als er keuze is. Dat de leerlingen er niks aan vinden lijkt me geen criteria. Als je mij mijn pakket had laten kiezen op leuk dan waren er heel weinig vakken overgebleven.

In de onderbouw leer je meerdere vakken kennen en leer je daar een basis van. Sommige vakken bouw je uit en andere niet. In elk geval maak je zo kennis met een veelzijdigheid aan vakken en leer je er iets van.

Ik had zelf bijvoorbeeld geen natuurkunde in de bovenbouw maar ik weet er heus nog wel wat van.
Dat er te weinig leraren zijn vind ik trouwens een bizar argument om het vak maar te schrappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven