Gezondheid alle pijlers

Toch last van hormonen met Mirena?

04-11-2008 10:10 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al heel wat topics over de Mirena spiraal maar ik kan daar niet echt mijn antwoord in vinden. Eerst even mijn verhaal:

Na de geboorte van ons tweede kindje hebben wij het gevoel "klaar te zijn". Ik heb hele slechte ervaringen met de pil ( vanwege die hormonen ) en heb een gesprek met de huisarts gehad over de Mirena. Ook aan hem verteld dat ik dus niet die hormonen meer wil. Hij raadde de Mirena aan want: heeeel weinig hormonen en meteen op de goede plek dus je kunt er eigenlijk geen "bijwerkingen" van hebben. Ik heb dat ding nu een paar maanden en voel me steeds verder afzakken... :S

Ik heb veel last van tussentijds bloedverlies ( tja, dat wordt vooraf wel gezegd, kan een paar maanden duren maar ben het zat ) en af en toe wat buikpijn, steken. Maar het allerbelangrijkste: ik voel me somber/neerslachtig/niet mezelf/angstig/onzeker/instabiel/emotioneel/moe.

Heb een bloedonderzoek gehad bij huisarts en daar kwam niets uit. Alles goed. Nu zit ik me dus heeel erg af te vragen of je met een Mirena niet TOCH last van die hormonen kan krijgen.

Wie heeft dit ook zo ervaren? Wie weet hier meer van?
Overleden niet, hard gewerkt wel, haha

Binnen no time was bij mij wel binnen een week of twee geloof ik, zalig zeg, gewoon weer je eigen ik te zijn!

Ik hield zoveel vocht vast dat 't op mijn gewrichten drukte, elke stap deed pijn. Pas toen ben ik echt gaan zoeken wat dat zou kunnen zijn en tot mijn verbazing moest het haast wel van dat rotding komen, en zo bleek dus ook! Alle klachten verdwenen gelukkig weer!
quote:bibiboe schreef op 08 november 2008 @ 18:33:

Jah ik probeer ook af te vallen, ben jaren prima op gewicht gebleven en ineens sinds anderhalf jaar 7 kilo erbij, normaal als ik even m'n best deed vloog het er af, maar het lukt voor geen meter nu. Kan toeval zijn maar dat zou wel een erg fijn effect zijn van het verwijderen van die boxspring!Same here......sinds de Mirena 6 kilo aangekomen, niks extra's voor gedaan zeg maar. Toeval??
Hm dus daar ben ik niet de enige in. Ik heb er ook niks extra's voor gedaan Titsandwits, zo oneerlijk eigenlijk!

M'n man is een maand geleden geholpen, nog twee maanden dus voordat ik die springveer eruit kan laten halen, zal er ook geen dag langer mee wachten. Ik houd jullie wel op de hoogte bij die tijd of er gewicht afgaat dan.
Hey meiden,

Ik heb iets geks gehad. Vanacht heb ik de nacht niet alleen doorgebracht en lekker gevreeen. Dit was waarschijnlijk een eenmalig iets. De laatste keer was toen ik mijn mirena net 2 dagen had. Nu heb ik de mirena een maand of 2. Toen ik wakker werd, lag er best wat bloed in mijn bed en ook mijn bovenbenen zaten onder het bloed. De vrijpartij was fijn en lief, niet kinky; met andere woorden; er is niets gebeurd dat het bloeden zou verklaren. Een soa kan ik ook niet hebben maar ik vind het wel raar. Ondertussen (4 uurtjes later) bloed ik niet meer. Wat zou dit voor geks kunnen zijn geweest? Iemand anders ook wel eens last van gehad?

Groetjes ML
quote:marie_liselotte1981 schreef op 10 november 2008 @ 11:53:

Hey meiden,

Ik heb iets geks gehad. Vanacht heb ik de nacht niet alleen doorgebracht en lekker gevreeen. Dit was waarschijnlijk een eenmalig iets. De laatste keer was toen ik mijn mirena net 2 dagen had. Nu heb ik de mirena een maand of 2. Toen ik wakker werd, lag er best wat bloed in mijn bed en ook mijn bovenbenen zaten onder het bloed. De vrijpartij was fijn en lief, niet kinky; met andere woorden; er is niets gebeurd dat het bloeden zou verklaren. Een soa kan ik ook niet hebben maar ik vind het wel raar. Ondertussen (4 uurtjes later) bloed ik niet meer. Wat zou dit voor geks kunnen zijn geweest? Iemand anders ook wel eens last van gehad?

Groetjes ML

Toevallig had ik dat zaterdagavond ook. Bloed na het vrijen. Ik vermoed dat ik toch een soort van ongesteld ben geworden, want nu nog steeds wat bruinige afscheiding.

Je hoeft daar overigens niet echt kinky sex voor te hebben!

Het kan zijn dat je baarmoedermond is geraakt, en die wat meer doorbloed is door aankomende menstruatie. Of misschien een piepklein wondje van binnen.

Ik ben er zelf altijd een beetje huiverig voor, kontaktbloedingen.

Maar in mijn eigen geval vermoed ik niks ernstigs, want ben onder controle bij de gyn en had pas nog pap1.

Overigens heb ik vanmorgen een afspraak bij de gyn gemaakt. begin December laat ik de Mirena verwijderen. Klaar.

Ben erg benieuwd hoe ik me daarna ga voelen!

(enne, niet goed, laat ik er gewoon weer 1 plaatsen)

Hey, bedankt voor je reactie. Het gekke is dt ik vorige week 'ongesteld' ben geweest. Het staa tussen aanhalingstekens omdat ik een dag of 3 bruinig bloed heb verloren maar wel zo veel dat ik er een tampon voor moest dragen. Omdat de mirena er nog maar zo kort inzit heb ik wel sporadisch een druppeltje bloed maar dit is echt vers en helder bloed. Misschien toch maar even de dokter bellen? Ik schrok er best wel van...
Hmm, heb net dokter gebeld en zij zijn maar tot 12u bereikbaar.
Hm, als ik het allemaal zo lees, dan twijfel ik toch of ik wel weer Mirena zal laten zetten na de bevalling. Zal me toch ns verdiepen in andere methodes. Pil wil ik echt niet meer. Grote voordeel van Mirena vond ik toch dat ik niet meer ongesteld werd. Sterilisatie overweeg ik nu ook wel, maar dan ben je natuurlijk wel gewoon weer ongesteld. En dat was ik altijd wel een dag of 8 en dan 3 weken daarna weer. Dat was echt een nadeel. Nou ja, heb nog even de tijd.

Btw, de zwangerschap was ongepland, maar wel gewenst.
Elmime, na ruim anderhalf jaar kom ik je vraag tegen via Google. Zit met precies hetzelfde. Na 3 jaar na plaatsing van de mirena ben ik aan de paroxetine (anti depressiva) gegaan. Die spiraal gaat er volgende week uit, maar ik heb nog geen oplossing. M'n man moet er nog over nadenken m.b.t. sterilisatie, maar voor het zingen de kerk uit zie ik ook niet zitten (daarbij ben ik bij één keer hoesten al zwanger, dus ik wil het risico niet nemen). Heb zelf twee kindjes en loop tegen de 40. Heb jij al een oplossing gevonden?
Hier is een heel forum voor ondersteuning van vrouwen die ernstige bijwerkingen ondervinden of hebben ondervonden van de Mirena.

http://curezone.com/forums/f.asp?f=713
ik geef hem ook nog even een schop,

ik heb na 15 jaar de Pil een zwieper gegeven en besloten voor een mirena te gaan.

Nu is mijn enigste twijfel het volgende: Zonder pil voel ik met , een libido waar manlief blij van word alleen doe rot menstruatie........het is elke x weer net of ik net bevallen ben zo erg, buikkrampen, hoofdpijn kortom ik functioneer gewoon niet (niet erg handig met 2 kleine kids...) en er is geen pijl op te trekken wanneer het weer zal gaan komen.

Met de pil is dit alles onder controle maar ben ik vreselijk vlak, depri, niets is leuk, nergens zin in en voor mij is het het beste voorbehoedmiddel wat er is want er gebeurt gewoon niets, libido is totaal verdwenen onder invloed van de hormonen.

Zal mirena hier verandering in brengen?
Sorry, ik heb de OP gelezen en her en der wat posts en het enige dat ik kan zeggen is dat de Mirena in een aantal zaken echt overrated is.

Er komen wel degelijk hormonen in je lijf, miniem en niet te vergelijken met de pil. Maar als je hormoongevoelig bent merk je dat echt wel. Dat blijkyt ook wel uit sommige posts.

Het verminderen van de menstruatie is maar deels:

in 30% van de gevallen is dat zo

in 30% verandert er niets

in 30% wordt het onregelmatig, ook na 3-4 mnd (meer dan soms wat spotting dus)

(die andere 10% weet ik niet.....LOL)

Daarentegen is de koperspiraal ondergewaardeerd

Hier echt 0% hormonen (en dat kan dus soms wenselijk zijn en soms niet),

Er wordt nog steeds gezegd dat het je bloedverlies verergert maar in 75% van de gevallen is dat na 3-4 mn op normaal (als in zoals het was) en na 2 jaar zelfs verminderd. Slewchts een kleine groep houdt last van veel bloedverlies.

Voor sommige vrouwen is een bijkomend voordeel dat het maar 1x per 10 jaar hoeft te worden gewisseld.

Als je echt geen kinderen meer wilt is sterilseren natuurlijk ee optie en bij vrouwen kan dat tegenwoordig ook zonder anesthesie, de essure methode. Wel absoluut definitief, is niet te hertsellen.
Je bent zelf een theepot
Ik ben toch wel heel positief over de mirena. Het enige waar ik in het begin last van had, was die rotpuisten. Moet nu weer een nieuwe laten plaatsen en hoop toch dat ik niet weer opnieuw last krijg.

Wordt wel nog altijd regelmatig ongesteld, maar heel erg kleine bloedingen dus niet vervelend.
quote:Whoosh schreef op 14 april 2010 @ 13:34:

Ik ben toch wel heel positief over de mirena. Het enige waar ik in het begin last van had, was die rotpuisten. Moet nu weer een nieuwe laten plaatsen en hoop toch dat ik niet weer opnieuw last krijg.

Wordt wel nog altijd regelmatig ongesteld, maar heel erg kleine bloedingen dus niet vervelend.Bij jou zijn die puisten dus op een gegeven moment weer verdwenen? Ik heb de Mirena nu vanaf september, en vanaf januari/ferbruari heb ik best wel last van puistjes (niet extreem, maar wel erg vervelend). Ik blijf hopen dat die vanzelf gaan verdwijnen (het is een faaaase....). Hoe lang duurde het bij jou tot de puisten weg waren?
Siepje, ik heb exact dezelfde vraag als dat jij hebt.

Jarenlang pil geslikt en ik ben dat libido wat gezakt is tot onder het vriespunt helemaal zat (vriendlief ook). Daarnaast voel ik mij ook down e.d. Ik moet nog wel even een aantal uitslagen van mn schildklierafwachten, aangezien die ook niet goed was.

Echter; het liefst wil ik met de pil stoppen (hopelijk libidoverhogend) maar van de mirena wordt ik na dit topic ook niet heel vrolijk.

Ik ben benieuwd of de forummers deze klachten ook hadden toen zij overstapten van pil naar mirena of hebben zij de klachten van alleen mirena?
Ik krijg hem 1 juni dus met een maand of 3 kan ik je pas antwoord geven......
Ik heb nu 2 maanden de spiraal weer en heb ook echt het idee me anders/down/vlak te voelen. Nou heb ik ook elke maand heel veel pijn tijdens mijn cyclus en nou is dat met de spiraal (door uitblijven menstruatie) helemaal weg. Zonder dit bijkomend voordeel had ik de spiraal er al meteen uit laten halen maar het is kiezen tussen twee kwaden: Me (misschien) minder voelen door de spiraal of elke maand pijn hebben.
ik heb de mirena bijna 4 weken geleden laten verwijderen.

Ik werd er depri, zenuwachtig en labiel van..Het had me echt bijna mn relatie gekost..

Op den duur was ik 8 keer ongesteld in 7 weken tijd en was er niks met me te beginnen.

Op advies van iemand hier op de site heb ik m er uit laten halen (na een link naar de bijsluiter waar deze klachten letterlijk in staan). Na 3 weken voel ik me weer de oude, wat een rust in mijn lijf! Ik wist niet meer dat ik me zo kon voelen en zo kon slapen!

Voor mij nooit meer een mirena!
Ik heb na 8 weken mijn koperspiraal laten verwijderen, in die acht weken ben ik voor de rest van het jaar ongesteld geweest (geloof me dan voel je je echt niet happy).

Inmiddels heb ik nu twee weken een mirena en voel ik me echt veel beter in mijn velletje. Nog geen pijn of vloeien, kortom ikke tevreden....
Ik heb de mirena vier en een half jaar gehad, en was er de eerste drie jaar erg blij mee!

Dat draaide helaas om. Het laatste jaar had ik veel last van vocht vasthouden, gespannen borsten, vet haar/huid, heel emotioneel (mensen kijken je in de trein toch raar aan als je tranende ogen krijgt van een foto in de spits...), maar vooral: BUIKPIJN. Steeds dezelfde steken links in mijn onderbuik. Volgens de echo en gynaecoloog zat alles nog goed, maar ik heb hem er uiteindelijk toch uit laten halen. Weg pijn! En eigenlijk zit ik veel beter in mijn vel weer!

Bij mij was mijn menstruatie ook helemaal weg, na een paar jaar ga je dan toch twijfelen of alles het nog wel doet. 'Gelukkig' was deze zo weer terug!

Nu wil ik een Gynefix spiraaltje laten plaatsen, zonder hormonen. Het is een koperspiraaltje maar dan zonder gemeen prikkende armpjes. Ik ben benieuwd of het bevalt!
Ik heb ook het gevoel dat mijn Mirena meer niet echt goed doet.

Ik heb alweer mijn tweede. Mijn eerste is er na 3 jaar ofzo uitgehaald omdat ik veel last had. De Gyn zei toen dat het soms voorkomt dat het op een gegeven moment meer klachten veroorzaakt en dat een nieuwe plaatsen dan kan helpen.

Dat heeft ook geholpen maar ben het ding toch liever kwijt dan rijk. Ik kan alleen geen pil slikken omdat mijn bloeddruk daarvan torenhoog wordt dus zie niet echt een andere optie.

Dit Gynefix had ik nog nooit van gehoord! Ben benieuwd. Klinkt goed in iedergeval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven