Nederlandse taal

22-04-2016 23:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil graag weten zijn er mensen die alleen maar paar jaar in Nederland zijn?

Wat hebben jullie gedaan om taal te leren?

Welke problemen hebben jullie qua het taal?

Kunnen jullie goed communiceren met anderen.. ( zelf ben ik nu al 3 jaar hier en heb ik heel veel moeite met praten en kan ik niet goed communiceren daardoor voel ik me soms apart en eenzaam op school ( mbo pw3 ) en op werk) zijn er tips voor mij ????
Extra les nemen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Volgens extra lessen / cursussen Nederlands
Wat is jouw moedertaal?
De enige tip is: veel met de taal bezig zijn.

boeken lezen, tv kijken, zoals jeugdjournaal, en praatprogramma's

mensen in je omgeving vragen om niet (meer) in het engels of welke taal dan ook met je te praten

Niet bang zijn. Ja je maakt fouten, en je zal nooit volmaakt Nederlands spreken ( zoals de meeste Nederlanders niet volmaakt een buitenlandse taal zullen spreken. Je blijft het toch wel horen.

Misschien is er via een stichting zoals Humanitas, een taalmaatjes programma in de gemeente waar je woont. Dan krijg je iemand war je iedere week contact mee hebt om samen te praten over van alles.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Eerst en vooral: als je pas 3 jaar in Nederland bent, vind ik dat je bijzonder goed Nederlands schrijft in je OP. Complimenten! Daar kunnen veel mensen die hier al tientallen jaren wonen, nog een puntje aan zuigen.

Verder: lees veel, kijk Nederlandse TV (zet desnoods de ondertiteling aan), praat met Nederlandse mensen om je heen, en dan kom je heel ver. Maar nogmaals, voor iemand die hier pas 3 jaar is, vind ik je al heel goed!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zoek een taalmaatje met wie je Nederlands kunt oefenen. Briefje ophangen in de supermarkt, oproepje op een lokale babbelpagina, via een gemeentelijke welzijnsorganisatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:pejeka schreef op 22 april 2016 @ 23:22:

Verder: lees veel, kijk Nederlandse TV (zet desnoods de ondertiteling aan)!Teletekst pagina 888
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lees vooral hier niet mee
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Eerst en vooral: als je pas 3 jaar in Nederland bent, vind ik dat je bijzonder goed Nederlands schrijft in je OP. Complimenten! Daar kunnen veel mensen die hier al tientallen jaren wonen, nog een puntje aan zuigen.

Verder: lees veel, kijk Nederlandse TV (zet desnoods de ondertiteling aan), praat met Nederlandse mensen om je heen, en dan kom je heel ver. Maar nogmaals, voor iemand die hier pas 3 jaar is, vind ik je al heel goed!

Ik ben het volledig eens met jou, Pejeka!

Ik kan mij echt niet voorstellen dat ik na slechts 3 jaar in bv Rusland een topic in't Russisch zou kunnen openen.
quote:Moemoe64 schreef op 22 april 2016 @ 23:19:

Wat is jouw moedertaal?Mijn moeder taal is farsi

Verder: lees veel, kijk Nederlandse TV (zet desnoods de ondertiteling aan), praat met Nederlandse mensen om je heen, en dan kom je heel ver. Maar nogmaals, voor iemand die hier pas 3 jaar is, vind ik je al heel goed!Dankjewel...ja via schrijven kan ik wel mijn mening uit doen maar als ik moet praten dan vergeet ik alles..
quote:ninamoon schreef op 22 april 2016 @ 23:34:

[...]

Dankjewel...ja via schrijven kan ik wel mijn mening uit doen maar als ik moet praten dan vergeet ik alles..Dat komt vanzelf. Veel met Nederlandse mensen praten, niet bang zijn een keer een foutje te maken, maar als ik het zo inschat, ga je dat prima doen! Je schat jezelf denk ik lager in dan je bent. Veel waardering voor iemand die na zo'n korte tijd al zo goed Nederlands beheerst!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:ninamoon schreef op 22 april 2016 @ 23:32:

[...]

Mijn moeder taal is farsi

Heb je echt maar 3 jaar geleden voor het eerst kennis gemaakt met de Nederlandse taal?

Indien dit het geval is: oprecht bravo; je schrijft echt heel goed Nederlands!
Schrijven gaat je best goed af. Zoek gewoon een (avond)cursus. Ik weet niet hoe het met je uitspraak zit, als je daar moeite mee hebt, heb je niet zo veel aan een avondcursus, tenzij er gesproken lesmateriaal bij zit en jij met een docent kunt communiceren.
verba volant, scripta manent.
Je schrijft prima; ik snap alleen niet waarom dit bij lijf en lijn staat
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je alles vergeet als je moet praten maar ik gok maar een beetje.

Ben je niet gewoon bang om een fout te maken en zoek je dan in je hoofd naar een woord of meer woorden waardoor je een deel van een gesprek mist? Als je met iemand praat, moet je dan eerst in je hoofd een vertaling maken of kun je ook in het Nederlands denken?
quote:ninamoon schreef op 22 april 2016 @ 23:34:

[...]

Dankjewel...ja via schrijven kan ik wel mijn mening uit doen maar als ik moet praten dan vergeet ik alles..

En denk je dat Nederlanders niet hetzelfde idee hebben als ze Engels of Frans of wat dan ook moeten praten? Vooraf en naderhand weet je precies hoe het moet, maar op het moment zelf ben je dat helemaal vergeten. En dan klap je dicht.

Je zal jezelf moeten overtuigen dat je het kunt en het met humor bekijken, dat helpt ook.

Ik heb ooit buitenlandse vrouwen geholpen met hun Nederlands en dan moest ik wel eens lachen om wat ze zeiden. Heb hen ook verteld dat ik hen niet uitlachte maar moest lachen omdat zij precies dezelfde fouten maakten als ik en alle Nederlanders toen we leerden praten . En leren praten is niet alleen die zinnetjes van 3 woorden als je 3 bent, maar dat duurt wel een paar jaar langer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
En luisteren gaat wel goed? Heb je vriendinnen op school, mensen bij wie je je op je gemak voelt? Als je een vreemde taal leert moet je op een gegeven moment de drempel over dat je echt durft, en het dan gewoon doet. Ik denk eigenlijk dat je daar best dichtbij bent, want ik vind je Nederlands ook al heel goed! Klets iedereen maar de oren van het hoofd!
Beter een half motto....
De meeste mensen die een andere taal leren zijn bang om fouten te maken tijdens een gesprek. Ze maken dikwijls ook fouten. Vraag mensen met wie je regelmatig praat je te corrigeren als je iets op een verkeerde manier zegt, dat zullen ze heus niet erg vinden.

Ik zie wel dat je niet helemaal bekend bent met de Nederlandse zinsbouw. Die wijkt, net als Vlaams wat ook Nederlands is maar met een ander accent en Duits, erg af van de zinsbouw in de meeste andere talen.
Kijk veel Nederlandse tv, luister naar Nederlandse muziek en de Nederlandse radio. Zelfs als je de radio of tv op de achtergrond aanhebt komen de woorden onbewust binnen, waardoor je gewend raakt aan de klanken (en ja, dat draagt echt bij aan je uitspraak). Probeer in contact te komen met Nederlanders; je kan je bijvoorbeeld registreren op websites waar mensen vreemde talen leren en op die manier Nederlanders vinden. Mijn ervaring (ik leer zelfstandig een andere vreemde taal) is dat mensen op dat soort websites heel aardig en behulpzaam zijn. Je zou met hen op Skype kunnen praten en zo je Nederlands verbeteren. Succes!
Mijn schoonzusje is Française en zij las heel veel Nederlandse kinderboeken , Jip en Janneke, om de taal te leren.
Dankjulliewel voor jullie tips...
Je schrijft inderdaad heel goed in het Nederlands! Ik weet niet onder welke omstandigheden je naar Nederland bent gekomen maar bij Vluchtelingenwerk zijn veel taalcoaches actief.

Als je in de buurt van Beverwijk woont wil ik best wel een keer met je afspreken. Misschien geeft dat je meer zelfvertrouwen.
Heb jij een diploma? Misschieen kun jij dan in dezelfde sector waar jij in je thuisland gewerkt hebt op vrijwillige basis mee aan de slag.

Dat heb ik toentertijd ook direct gedaan en heeft mij echt heel goed gedaan.

Nou kom ik uit een ander EU land en was het integreren geen probleem, ik zou dus sowieso een professionele cursus volgen waarbij je de Nederlandse taal leert.

Succes en blijf schrijven want daar leer je ook veel van!
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven