Kinderspel vies?
vrijdag 7 november 2008 om 10:28
Onlangs heb ik mijn kinderen betrapt terwijl ze in bad met elkaar aan het spelen waren. Mijn zoon is 13 en mijn dochter is 10. Zoonlief is in de puberteit gekomen en zijn lichaam is zich al aan het ontwikkelen. Mijn dochter vindt dat reuze interessant al die haartjes enzo, maar ook dat zijn piemel al een echte mannenpiemel wordt en vind het leuk om ermee te 'spelen'. Ik wist dus even niet meer hoe ik moest reageren. Moet ik zeggen dat het fout is moet ik ze niet meer bij elkaar in bad laten gaan? Ik wil voorkomen dat het zo'n beladen onderwerp wordt. Hoe gaan andere ouders hiermee om?
zondag 9 november 2008 om 06:52
quote:lonki schreef op 08 november 2008 @ 00:49:
Waarom moet je als ouder nog samen douchen/badderen met je kroost, als je kind zichzelf kan wassen?
Dat antwoordt is heel simpel, omdat ze dat leuk vinden!
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zelden met mijn zoon in bad ga, omdat hij man nu veeeeeel leuker vind en ik te saai ben in bad. Met mijn man beleefd hij allerhande avonturen, zijn ze de ene keer piraten en de andere keer ondekkingsreizigers. Samen zijn ze al de hele wereld over gevaren. Ik strijk meestal wanneer ze badderen en sta in zicht en kan dan mooi de ene keer als zeemeermin fungeren en de andere keer een haai. Ben ook al eens de boze lelijke heks geweest, vond ik dan weet wat minder.
Wat is daar mis mee? En wat zou daar mis mee zijn als ik die rijke fantasie zou hebben en dus lekker met zoon gaat badderen. En wat zou er mis mee zijn als dat nog zo is wanneer zoon 10 is ipv 5 en hij vindt het nog steeds leuk?
Ik ben het er mee eens dat wanneer mijn zoon het genoeg vind hij dat aangeeft en dat is het moment dat hij alleen in bad gaat. (Of wanneer het bad te klein wordt: zoon te groot...
En ik ken mijn zoon goed genoeg om te weten dat hij echt wel aangeeft wanneer hij iets niet meer wilt of als hij zich ergens te groot voor voelt.
Waarom moet je als ouder nog samen douchen/badderen met je kroost, als je kind zichzelf kan wassen?
Dat antwoordt is heel simpel, omdat ze dat leuk vinden!
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zelden met mijn zoon in bad ga, omdat hij man nu veeeeeel leuker vind en ik te saai ben in bad. Met mijn man beleefd hij allerhande avonturen, zijn ze de ene keer piraten en de andere keer ondekkingsreizigers. Samen zijn ze al de hele wereld over gevaren. Ik strijk meestal wanneer ze badderen en sta in zicht en kan dan mooi de ene keer als zeemeermin fungeren en de andere keer een haai. Ben ook al eens de boze lelijke heks geweest, vond ik dan weet wat minder.
Wat is daar mis mee? En wat zou daar mis mee zijn als ik die rijke fantasie zou hebben en dus lekker met zoon gaat badderen. En wat zou er mis mee zijn als dat nog zo is wanneer zoon 10 is ipv 5 en hij vindt het nog steeds leuk?
Ik ben het er mee eens dat wanneer mijn zoon het genoeg vind hij dat aangeeft en dat is het moment dat hij alleen in bad gaat. (Of wanneer het bad te klein wordt: zoon te groot...

zondag 9 november 2008 om 10:56
Op zich vind ik er niks mis mee dat kinderen bij elkaar in bad gaan. Ook niet op die leeftijd. Ook elkaars edele delen goed bekijken is iets wat redelijk vaak voor komt (mijn zusje heeft ook eens in de struiken bij het zwembad met vriendjes en vriendinnetjes onderkantjes bekeken en bevoelt) maar het is volgens mij wél een teken om sexuele voorlichting te gaan geven als je het merkt en er over te praten. Net als anderen vind ik het redelijk bizar dat ze dat nog niet gehad hebben. Je begint toch bij kleine kinderen al met vertellen over hun eigen lichaam en dat dat van henzelf is, en de vraag hoe babytjes gemaakt worden heb je vast toch ook wel eens gehad?
zondag 9 november 2008 om 15:47
Vanaf vier jaar seksuele voorlichting??? Wat moet je vertellen dan? Ik bedoel, ik geef antwoord als ze vraagt wat dat (gesclachtsdelen bijvoorbeeld) is en vertel waar een babu uitkomt (buik). Maar daar houdt eht bij drie en half jaar oude dochter wel op. Zou niet weten wat ik over een half jaar meer hoor te vertellen.
Moet wel zeggen dat ik het rijkelijk laat vind om een tienjarig meisje nog niks van de hoed en de rand uitgelegd te hebben. Op die leeftijd begon mijn geslachtelijke ontwikkeling wel zo'n beetje hoor. en dan heb je het over twintig jaar geleden. Nu is dat misschien nog wel jonger.
Moet wel zeggen dat ik het rijkelijk laat vind om een tienjarig meisje nog niks van de hoed en de rand uitgelegd te hebben. Op die leeftijd begon mijn geslachtelijke ontwikkeling wel zo'n beetje hoor. en dan heb je het over twintig jaar geleden. Nu is dat misschien nog wel jonger.

zondag 9 november 2008 om 16:46
quote:lonki schreef op 09 november 2008 @ 01:01:
[...]
Beide (ook star) hebben dus beiden niet begrepen wat ik zeg.
Heeft niets met gene te maken, ook bij ons thuis niet (staat er duidelijk!)
Je kunt er nu wel van uit gaan dat de gemiddelde knul op een bepaalde leeftijd zelf aangeeft dat ie niet meer met zijn zusje in bad wil/of wat meer privacy gaat ""eisen".
Maar dat gaat duidelijk niet voor ieder kind op... en nogmaals waarom dan de kat om het spek binden.
En nee bloot leid niet meteen tot sex, maar ik zou alle puberende jongens die dat wel relateren niet op 1 avond te eten willen krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel....
Voorkomen is beter dan genezen, als de kalf... blabla.
Naief!Ik vind broer en zus geen geval van kat op het spek binden. De gedachte alleen al.
[...]
Beide (ook star) hebben dus beiden niet begrepen wat ik zeg.
Heeft niets met gene te maken, ook bij ons thuis niet (staat er duidelijk!)
Je kunt er nu wel van uit gaan dat de gemiddelde knul op een bepaalde leeftijd zelf aangeeft dat ie niet meer met zijn zusje in bad wil/of wat meer privacy gaat ""eisen".
Maar dat gaat duidelijk niet voor ieder kind op... en nogmaals waarom dan de kat om het spek binden.
En nee bloot leid niet meteen tot sex, maar ik zou alle puberende jongens die dat wel relateren niet op 1 avond te eten willen krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel....
Voorkomen is beter dan genezen, als de kalf... blabla.
Naief!Ik vind broer en zus geen geval van kat op het spek binden. De gedachte alleen al.
maandag 10 november 2008 om 19:57
Intiem, maar dat ís toch al seksuele voorlichting? Seksuele voorlichting bestaat er niet alleen maar uit dat je uitlegt hoe baby's gemaakt worden, maar ook hoe hun geslachtsdelen heten, dat ze hun grenzen moeten aangeven, dat papa en mama elkaar heel lief vonden en dat er daarom een baby is gekomen, en dat papa een zaadje in mama's buik stopen, dat het inderdaad fijn kan zijn om aan je eigen lichaam te friemelen, maar dat je dat bij voorkeur niet in het openbaar doet, enzovoorts, enzovoorts.
Dat lijkt me vanzelf gaan eigenlijk. Op het moment dat je een vraag krijgt geef je antwoord op die vraag, gelet op de leeftijd natuurlijk, en zo gaat dat volgens mij geleidelijk.
Lijkt me iig verstandiger dan hoe mijn ouders het aanpakten
Ongeveer een halfjaar voordat ik mijn eerste serieuze vriendje kreeg kwam mijn moeder met een boekje aanzetten, terwijl ik al ruim een 1,5 jaar ongesteld was en ik was alláng op de hoogte.
Dat lijkt me vanzelf gaan eigenlijk. Op het moment dat je een vraag krijgt geef je antwoord op die vraag, gelet op de leeftijd natuurlijk, en zo gaat dat volgens mij geleidelijk.
Lijkt me iig verstandiger dan hoe mijn ouders het aanpakten
Ongeveer een halfjaar voordat ik mijn eerste serieuze vriendje kreeg kwam mijn moeder met een boekje aanzetten, terwijl ik al ruim een 1,5 jaar ongesteld was en ik was alláng op de hoogte.
maandag 10 november 2008 om 20:05
quote:lonki schreef op 09 november 2008 @ 01:11:
[...]
Nee, je hoeft ook niet te verwachten dat je op je smoel valt op een natte badkamervloer, maar de kans is er wel groter.
De kans dat een broer en zus sex met elkaar hebben is niet nihil maar wel vrijwel nihil. Ik vind dat nou typisch iets waar je niet vanuit gaat, wat haast niet eens in je op zou moeten komen.
Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder vroeger mijn broer en mij verbood om bij elkaar in 1 ruimte te zijn omdat ze dacht dat we misschien séx met elkaar zouden hebben!
[...]
Nee, je hoeft ook niet te verwachten dat je op je smoel valt op een natte badkamervloer, maar de kans is er wel groter.
De kans dat een broer en zus sex met elkaar hebben is niet nihil maar wel vrijwel nihil. Ik vind dat nou typisch iets waar je niet vanuit gaat, wat haast niet eens in je op zou moeten komen.
Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder vroeger mijn broer en mij verbood om bij elkaar in 1 ruimte te zijn omdat ze dacht dat we misschien séx met elkaar zouden hebben!
dinsdag 11 november 2008 om 12:30
quote:Morrie schreef op 10 november 2008 @ 20:05:
[...]
Nee, en dan kom je op een dag de badkamer binnen...
De kans is nihil!? Het is geen instinct ofzo iets...
Waarom ga je ervan uit dat die kinderen beter weten, als het ze blijkbaar niet is geleerd dat dat niet gepast is.
Het is pure onschuld, hormonen, lichamelijke intresse, en als ouder moet je daarop voor bereid zijn, zeker bij een 13 jarige.
Die had allang en breed op de hoogte gebracht moeten zijn.
[...]
Nee, en dan kom je op een dag de badkamer binnen...
De kans is nihil!? Het is geen instinct ofzo iets...
Waarom ga je ervan uit dat die kinderen beter weten, als het ze blijkbaar niet is geleerd dat dat niet gepast is.
Het is pure onschuld, hormonen, lichamelijke intresse, en als ouder moet je daarop voor bereid zijn, zeker bij een 13 jarige.
Die had allang en breed op de hoogte gebracht moeten zijn.