Kinderspel vies?
vrijdag 7 november 2008 om 10:28
Onlangs heb ik mijn kinderen betrapt terwijl ze in bad met elkaar aan het spelen waren. Mijn zoon is 13 en mijn dochter is 10. Zoonlief is in de puberteit gekomen en zijn lichaam is zich al aan het ontwikkelen. Mijn dochter vindt dat reuze interessant al die haartjes enzo, maar ook dat zijn piemel al een echte mannenpiemel wordt en vind het leuk om ermee te 'spelen'. Ik wist dus even niet meer hoe ik moest reageren. Moet ik zeggen dat het fout is moet ik ze niet meer bij elkaar in bad laten gaan? Ik wil voorkomen dat het zo'n beladen onderwerp wordt. Hoe gaan andere ouders hiermee om?

vrijdag 7 november 2008 om 10:52
vrijdag 7 november 2008 om 10:55
Ik snap niet dat een jongen van 13 nog in bad wil met zijn zusje van 10. En ik snap niet dat jij het toelaat eigenlijk. Ik kan me de nieuwsgierigheid van zusje wel voorstellen, maar ik vind het vreemd dat ze nog niet weet waar de grenzen liggen. En dat zoon die grenzen blijkbaar ook niet kent. Daarnaast bestaat er nog zoiets als natuurlijke gene. Ik bedoel mijn zoon van (bijna) 10 begint te puberen en deuren van badkamer en wc doet hij op slot, uit en aankleden doet hij niet waar iemand bij is en o jee als we een stukje bil zien bij bijvoorbeeld zwemmen. Dat lijkt mij een natuurlijk proces.
vrijdag 7 november 2008 om 11:00
quote:Yamuna schreef op 07 november 2008 @ 10:57:
hmmm lekker relevante postings allemaal
even terug naar de essentie van de vraag.;
hoe gaat TO voorkomen dat het een beladen onderwerp wordIk denk dat TO gewoon de bloemetjes en bijtjes moet gaan vertellen en daarbij duidelijk makend dat je ontwikkelt, maar dat je lijf iets voor jou is en niet voor anderen. En dat als je toe bent aan bijvoorbeeld sex dat niet iets is dat je zomaar doet. En de grenzen aangeven. Een broer en zus van die leeftijd horen niet meer bij elkaar in bad en zouden al moeten weten dat er grenzen zijn.
hmmm lekker relevante postings allemaal
even terug naar de essentie van de vraag.;
hoe gaat TO voorkomen dat het een beladen onderwerp wordIk denk dat TO gewoon de bloemetjes en bijtjes moet gaan vertellen en daarbij duidelijk makend dat je ontwikkelt, maar dat je lijf iets voor jou is en niet voor anderen. En dat als je toe bent aan bijvoorbeeld sex dat niet iets is dat je zomaar doet. En de grenzen aangeven. Een broer en zus van die leeftijd horen niet meer bij elkaar in bad en zouden al moeten weten dat er grenzen zijn.
vrijdag 7 november 2008 om 11:02
je kan toch gewoon zeggen dat ze eigenlijk nu wel te groot zijn om samen in bad te gaan,. Maak je het leuk om voor beiden iets eigens in bad te kopen zoals lekker doucheschuim oid. Voor hun alleen als ze zelf in bad gaan. Leg nog eens uit wat er met een lichaam gebeurt als je ouder wordt, dat je lijf van jou is en niet van een ander
Ik neem aan dat je zelf ook wel vindt dat het feit dat een meisje van 10 het leuk vindt om met de piemel van haar broer te spelen, best iets mee mag gebeuren.
Ik neem aan dat je zelf ook wel vindt dat het feit dat een meisje van 10 het leuk vindt om met de piemel van haar broer te spelen, best iets mee mag gebeuren.
vrijdag 7 november 2008 om 11:04
vrijdag 7 november 2008 om 11:14
Ze geven nu aan dat het beter is om apart in bad te gaan. En het is niet fout om met elkaar in bad te gaan. Ze zijn er nu gewoon te oud voor. Zou het gewoon luchtig, duidelijk en nuchter vertellen. En dat ze altijd naar jou toe kunnen komen als er iets is. En als er iets gebeurd wat zij niet willen dat ze dat tegen jou moeten zeggen. Jij bent hun mama en kan ze helpen. Ik zou ze wel apart spreken de belevingswereld van een kind van 10 is heel anders als van een kind van 13. Waarschijnlijk zeggen ze oké en maken er geen punt van omdat ze in alle onschuld handelden. Succes.
vrijdag 7 november 2008 om 11:15
Ik vind het een beladen onderwerp.
Zeer ongezond en het kan vreselijk uit de hand lopen.
Je dochter is te jong om dit in te schatten en je zoon giert van de hormonen,ook niet echt een goede leidraad.
Ben blij dat je dit hebt ontdekt en grijp direct in.
Ik vind ook dat je gewoon duidelijk kan zeggen dat dit niet gepast is en het moet verbieden.
En zeker niet samen in bad.
Dit soort spelletjes zijn geen spelletjes meer op die leeftijd.
Zeer ongezond en het kan vreselijk uit de hand lopen.
Je dochter is te jong om dit in te schatten en je zoon giert van de hormonen,ook niet echt een goede leidraad.
Ben blij dat je dit hebt ontdekt en grijp direct in.
Ik vind ook dat je gewoon duidelijk kan zeggen dat dit niet gepast is en het moet verbieden.
En zeker niet samen in bad.
Dit soort spelletjes zijn geen spelletjes meer op die leeftijd.
vrijdag 7 november 2008 om 11:25
Dat het 'niet gepast is' en dat ze nu 'gewoon te groot zijn' lijkt me geen duidelijke uitleg voor je kinderen.
Ik ben het wel met voorgangers eens, dat je ze niet meer samen in bad moet laten gaan.
Vervolgens zou ik beginnen met ze te vertellen dat het heel normaal is dat ze nieuwsgierig zijn naar het lichaam van het andere geslacht, dat ze dit alleen niet bij een broer/zus kunnen ontdekken. Dat dat iets is datt je straks doet met je vriendje/vriendinnetje als je verliefd bent.
Laat merken dat je open staat voor eventuele vragen en schaf wat boeken aan die je tactisch in het zicht neerzet, zodat ze er zelf toegang tot hebben en er niet om hoeven te vragen.
Ik ben het wel met voorgangers eens, dat je ze niet meer samen in bad moet laten gaan.
Vervolgens zou ik beginnen met ze te vertellen dat het heel normaal is dat ze nieuwsgierig zijn naar het lichaam van het andere geslacht, dat ze dit alleen niet bij een broer/zus kunnen ontdekken. Dat dat iets is datt je straks doet met je vriendje/vriendinnetje als je verliefd bent.
Laat merken dat je open staat voor eventuele vragen en schaf wat boeken aan die je tactisch in het zicht neerzet, zodat ze er zelf toegang tot hebben en er niet om hoeven te vragen.
The time is now
vrijdag 7 november 2008 om 11:37
mijn kinderen zijn 2 en 3 en die zijn al aan t ontdekken bij elkaar, zelfs nu leer ik ze al dat dat niet hoort dat je van elkaars lijf afblijft en dat je aan jezelf zit in privacy.
ik vraag mij af of jij dat nooit gehad hebt met je kinderen toen ze jong waren en hoe het dan inderdaad kan dat ze op deze leeftijd denken dat het een leuk spelletje is.
het is in ieder geval in mijn ogen hoogtijd voor seksuele voorlichting!
ik vraag mij af of jij dat nooit gehad hebt met je kinderen toen ze jong waren en hoe het dan inderdaad kan dat ze op deze leeftijd denken dat het een leuk spelletje is.
vrijdag 7 november 2008 om 12:08
Ik kan me herinneren dat mijn (tweeling)broertje en ik ook elkaars en eigen geslachtsdelen ontdekten. We waren toen een jaar of 8. Wij zijn ook nog heel lang bij elkaar in bad geweest en hebben bij elkaar geslapen. We zochten er niks achter, het was gewoon iets wat " erbij" hoorde.
Mijn ouders wisten er volgens mij niks van, maar het voelde voor ons ook niet stiekem of verkeerd, gewoon " eigen".
Het hield vanzelf op. Ik heb er niks aan over gehouden, en hij ook niet.
Ik zou er niet te bestraffend of belerend over doen, dan wordt het alleen maar beladener, iets " vies" of stiekems.
Mijn ouders wisten er volgens mij niks van, maar het voelde voor ons ook niet stiekem of verkeerd, gewoon " eigen".
Het hield vanzelf op. Ik heb er niks aan over gehouden, en hij ook niet.
Ik zou er niet te bestraffend of belerend over doen, dan wordt het alleen maar beladener, iets " vies" of stiekems.
vrijdag 7 november 2008 om 13:03
gigaluilak, ik vind niet dat als je jong begint met je kinderen info geven over je lichaam en dergelijke dat je daarmee automatisch later dit soort dingen voorkomt. Ik heb ook een oudere broer en ook wij waren vroeger uitermate nieuwsgierig naar elkaars lijf. Ik denk dat het er wel een beetje bijhoort, alleen ik denk wel dat het belangrijk is dat ze leren dat het niet de bedoeling is dat ze hun nieuwsgieirigheid op elkaar botvieren. Je mag daar als ouder zeker grenzen in stellen, zoals samen in bad.
Bovendien wil me even van het hart dat ik de titel van dit topic toch wat wonderlijk vindt. TO vind jij sex/lichamelijk contact vies? Ik denk namelijk als je dit soort dingen als vies betiteld je het al gauw beladen maakt.
Bovendien wil me even van het hart dat ik de titel van dit topic toch wat wonderlijk vindt. TO vind jij sex/lichamelijk contact vies? Ik denk namelijk als je dit soort dingen als vies betiteld je het al gauw beladen maakt.
vrijdag 7 november 2008 om 13:23
vrijdag 7 november 2008 om 13:36
quote:gigaluilak schreef op 07 november 2008 @ 11:37:
mijn kinderen zijn 2 en 3 en die zijn al aan t ontdekken bij elkaar, zelfs nu leer ik ze al dat dat niet hoort dat je van elkaars lijf afblijft en dat je aan jezelf zit in privacy.
De oudste heeft al sexuele voorlichting gekregen. Zowel hebben wij er met hem over gepraat en ook op school hebben ze het gegeven. De jongste vinden we nog te jong. Om mijn reactie te verduidelijken: ik hun wel gezegd dat ze maar niet meer aan elkaar moeten zitten, maar kon niet zo goed verwoorden waarom dat dan niet mag.
Isolde55 verbaast zich dat ze nog in bad willen. Ja, dat doen ze al van jongs af aan. De laatste tijd wel steeds minder. FluffyChuzzle zegt dat haar zoon zich geneert voor zijn lichaam. Dat heeft mijn zoon dus helemaal niet. Die loopt eerder te paraderen in zn blote kont. Komt ook dat wij gewend zijn naakt rond te lopen als we bijv, de sauna in gaan. Dus die schaamte heeft hij wat minder.
De oudste heeft al sexuele voorlichting gekregen. Zowel hebben wij er met hem over gepraat en ook op school hebben ze het gegeven. De jongste vinden we nog te jong. Om mijn reactie te verduidelijken: ik hun wel gezegd dat ze maar niet meer aan elkaar moeten zitten, maar kon niet zo goed verwoorden waarom dat dan niet mag.
Isolde55 verbaast zich dat ze nog in bad willen. Ja, dat doen ze al van jongs af aan. De laatste tijd wel steeds minder. FluffyChuzzle zegt dat haar zoon zich geneert voor zijn lichaam. Dat heeft mijn zoon dus helemaal niet. Die loopt eerder te paraderen in zn blote kont. Komt ook dat wij gewend zijn naakt rond te lopen als we bijv, de sauna in gaan. Dus die schaamte heeft hij wat minder.
vrijdag 7 november 2008 om 13:47
10 jaar is je dochter? dat vind ik zeker niet te jong voor seksuele voorlichting, maar zelfs rijkelijk laat dat je het met haar nog nooit over zaken hebt gehad als: haar lijf, verliefde gevoelens, dat ze zelf de baas is over haar lichaam, dat sommige zaken heel normaal zijn en andere weer niet enz enz. Dat hoort in mijn opinie allemaal bij seksuele voorlichting. Ben nu wel benieuwd wat jij daaronder verstaat.
Er zijn meisjes die met elf jaar al gaan menstrueren.
vrijdag 7 november 2008 om 13:59
Ik vind tien ook vrij laat om dan nog geen voorlichting te hebben gehad. Zeker aangezien kinderen van nu zich sneller ontwikkelen dan vroeger en dus ook sneller actief worden op sommige vlakken. Daarnaast gaan wij ook naar de sauna, lopen rustig naakt rond. We douchen met de deur open en slapen naakt. Hier in huis dus geen enkele gene over naakt zijn. Maar nu zoon wat gaat ontwikklen, haar begint te krijgen op sommige plekken etc. kiest hij ervoor om die deur wel dicht te doen. Geen probleem. Hoe open je ouders/gezin ook zijn, de meeste kinderen krijgen als ze gaan puberen wel die beheofte.
vrijdag 7 november 2008 om 14:10
quote:LunaBlue schreef op 07 november 2008 @ 13:47:
Sterker... Ik was op mijn tiende al een half jaar ongesteld. Ben blij dat mijn moeder ons vanaf een jaar of vier (sexuele) voorlichting heeft gegeven en ik wist wat er gebeurde en het doel ervan was.
Het lijkt de jaren '50 wel. Waar ik niet over praat, is er niet...
Sterker... Ik was op mijn tiende al een half jaar ongesteld. Ben blij dat mijn moeder ons vanaf een jaar of vier (sexuele) voorlichting heeft gegeven en ik wist wat er gebeurde en het doel ervan was.
Het lijkt de jaren '50 wel. Waar ik niet over praat, is er niet...