Kinderspel vies?

07-11-2008 10:28 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik mijn kinderen betrapt terwijl ze in bad met elkaar aan het spelen waren. Mijn zoon is 13 en mijn dochter is 10. Zoonlief is in de puberteit gekomen en zijn lichaam is zich al aan het ontwikkelen. Mijn dochter vindt dat reuze interessant al die haartjes enzo, maar ook dat zijn piemel al een echte mannenpiemel wordt en vind het leuk om ermee te 'spelen'. Ik wist dus even niet meer hoe ik moest reageren. Moet ik zeggen dat het fout is moet ik ze niet meer bij elkaar in bad laten gaan? Ik wil voorkomen dat het zo'n beladen onderwerp wordt. Hoe gaan andere ouders hiermee om?
quote:dogma schreef op 07 november 2008 @ 14:33:

[quote]zusenzo schreef op 07 november 2008 @ 14:31:

Ik herinner mij het eerste topic ( over de sexuele ervaringen van verpleegsters) dat jij hebt geopend mede daar door denk ik dat je nogal wat ervaring in je leven mist...........[/quote]

mmm... is dat hier nog ergens te vinden?? Ik word nieuwsgierig nu, omdat ik zelf ook in de zorg werk en heel wat blote piemels voorbij zie komen (beroepsmatig )

hahaha, ik roep wel eens dat ik heel veel piemels door mijn handen heb laten gaan als we in een gekke bui zijn, inderdaad, ook in de zorg!

Ben erg benieuwd naar een reactie van de TO eerlijk gezegd...kom je nog terug?
Waarom moet je als ouder nog samen douchen/badderen met je kroost, als je kind zichzelf kan wassen?

Is af en toe controleren of alle "gaatjes en hoekjes" een wasbeurt hebben gekregen niet voldoende?

Vanaf het moment dat mijn zoon gebruik maakt van het gehele bad om in te spelen, zit hij er alleen in, en loop ik in de buurt te rommelen. Tegen de tijd dat ie eruit moet, was ik zijn haar, loop ik de rest even na, en droog hem af.

Ik zou werkelijk niet weten waarom ik dat samen met hem naakt in het bad moet doen. Met douchen idem. Ik snap de "meerwaarde" er niet van.

En heeft niets te maken met gene of iets dergelijks, hij komt ook regelmatig iets vragen/vertellen als ik onder de douche sta of in bad lig. En toiletknuffels zijn hier ook een bekend verschijnsel.
seksuele voorlichting geef je doorlopen dat begint al in de peutertijd en loopt door tot ver in de adolescentie, altijd passend bij niveau en ontwikkeling, een meisje van 10 nu pas gaan voorlichten is echt al veel en veel te laat
Als ik met Moppekind in bad ga, dan moeten mijn voeten altijd "Bereboot" spelen, dan praten kapitein Brom (rechtervoet) en juffrouw Alida (linkervoet) met elkaar en schatert Moppekind het uit van de pret.

Mijn zoon is 4 en wij zeggen al vanaf kleins af aan, eigenlijk vanaf het moment dat hij aan de piemel van zijn vader ging zitten: Iedereen hier in huis speelt alleen met zijn éigen piemel.

Misschien dat je dat kunt zeggen jessica. Dat zoon met zijn eigen piemel mag spelen en dat zijn zusje er af moet blijven?
quote:HaagsLoesje schreef op 07 november 2008 @ 14:41:

[...]

Eens, mijn zoon is nu vijf en als hij aangeeft ergens 'privacy' voor te willen respecteren we dat. Net zoals is van hem verwacht dat hij respecteert dat mama nu weleens alleen naar de wc wilt hoe gezellig ze knuffelen en plassen ook vindt

Maar ik vraag me dus af, op welke leeftijd zouden jullie het ongepast vinden dat ik nog met mijn zoon in bad ga? Ik kan mij niet voorstellen dat ik het ooit als iets onnatuurlijks ga zien. Overigens zijn wij in huis ook heel open en bloot. Hij ziet ons en wij dagelijks naakt en wij hem.

Mijn zoon is 4 en zit nu in bad. Hij heeft al 4 keer geroepen waar ik blijf . Maar ik denk dat dat vanzelf wel duidelijk wordt, dat je zoon vanzelf wel gaat aangeven dat hij het niet meer wil.

Ik hoop zelf dat het nog heeeeeel lang duurt bij ons want ik vind het heel gezellig om met mijn zoon in bad te gaan.

Trouwens, op een gegeven moment wordt het denk ik ook te krap, misschien is dat dan het moment om er mee te stoppen .
quote:lonki schreef op 07 november 2008 @ 10:53:

Dat samen in bad gaan had allang geleden gestopt moeten worden!

Ik vind het heel erg "naief" overkomen, alsof je je niet voor kunt stellen dat dat ging gebeuren...Want?
Precies wat ik zeg, alsof je van te voren niet weet dat zoiets kan gebeuren...

Er zijn honderden zoniet duizenden 13 jarige jongens die allang sexueel aktief zijn.

Als je dan ook nog een meisje in huis hebt wat aan ontwikkelen is moet je niet de bekende kat om het spek binden, vind ik.
quote:HaagsLoesje schreef op 07 november 2008 @ 14:35:

[...]

Eens dat ze recht hebben op privacy, maar ik vind dat recht geen plicht. Als ze het gewoon leuk en gezellig vinden om samen te badderen zie ik daar geen probleem in.

Maar wat precies vind je er niet gepast aan dan? Waar ben je bang voor dat er zal gebeuren?Helemaal mee eens!
quote:lonki schreef op 08 november 2008 @ 00:49:

Waarom moet je als ouder nog samen douchen/badderen met je kroost, als je kind zichzelf kan wassen?

Is af en toe controleren of alle "gaatjes en hoekjes" een wasbeurt hebben gekregen niet voldoende?

Vanaf het moment dat mijn zoon gebruik maakt van het gehele bad om in te spelen, zit hij er alleen in, en loop ik in de buurt te rommelen. Tegen de tijd dat ie eruit moet, was ik zijn haar, loop ik de rest even na, en droog hem af.

Ik zou werkelijk niet weten waarom ik dat samen met hem naakt in het bad moet doen. Met douchen idem. Ik snap de "meerwaarde" er niet van.

En heeft niets te maken met gene of iets dergelijks, hij komt ook regelmatig iets vragen/vertellen als ik onder de douche sta of in bad lig. En toiletknuffels zijn hier ook een bekend verschijnsel.Brrrrr, eng he, naakt?
quote:Morrie schreef op 08 november 2008 @ 10:03:

Mijn zoon is 4 en wij zeggen al vanaf kleins af aan, eigenlijk vanaf het moment dat hij aan de piemel van zijn vader ging zitten: Iedereen hier in huis speelt alleen met zijn éigen piemel.

Misschien dat je dat kunt zeggen jessica. Dat zoon met zijn eigen piemel mag spelen en dat zijn zusje er af moet blijven?Arme Morrie, geen piemel om mee te spelen
Lonki, niet in alle gezinnen heeft bloot persé met seks te maken. Bloot is gewoon een bloot lichaam, niets meer en niets minder. Niet iedereen denkt meteen aan seks, ook pubers niet. Lijkt me dat als je je kinderen goed voorlicht er niets mis is met samen in bad gaan. Bloot leidt niet meteen tot seks, zeker niet bij broers en zussen lijkt me.

Ik vind het overigens wél vrij ongezond dat een meisje dat het 'heel interessant vindt dat haar broer een grotemannen piemel krijgt' nog geen seksuele voorlichting heeft gehad. Zodra je kind in die termen gaat denken ben je te laat met nog een keer voorlichting gaan geven.

In zolang je 13 jarige met zijn piemel laat spelen door zijn kleine zusje is er ook iets niet goed lijkt me. Normaal gesproken lijkt me dat 13 jarige die in de puberteit komt niet meer met zijn kleine broertje/zusje in bad wil. De meeste pubers willen níet gewezen worden op de veranderingen in hun lichaam, laat staan door hun kleine zusje. Maar om nou te zeggen dat het persé raar is als kinderen elkaar bloot zien, nee.
Hear hear Eow!
Allereerst vind ik een kind van 10 niet te jong voor sexuele voorlichting. Het blijkt zelfs dat de gemiddelde leeftijd om sexuaal actief te worden op 12 ligt. Dus die kinders hadden een jaar of 2 geleden eigenlijk al niet meer samen in bad moeten zitten volgens mij.

Ik had ook een vriendinnetje die toen al ongesteld was en zelf kreeg ik toen al borsten, dus ik vind die situatie bij jou thuis ook erg ouderwets....

Voor hetzelfde geld spelen ze straks een 'stophemerinnetje' en zijn de poppen aan het dansen. (heb ik ooit eens gezien op tv: kids van die leeftijd hadden het spelletje ontdekt)

En trouwens nog iets: jou zoon zou al beter moeten weten en had niet moeten toestaan dat zijn zusje eraan zat, hij weet verdomd goed wat aftrekken e.d. is....
Ik moet zeggen dat ik samen in bad zitten ook wel een beetje erg intiem vind eigenlijk, als ik erover nadenk. Maar ik zie er geen kwaad in als je tegelijk de badkamer gebruikt, om de beurten doucht of gewoon bloot door het huis loopt bijvoorbeeld. In bad is nou nét weer dat stapje verder denk ik, maar dat kan ook mijn eigen gevoel zijn.
Ik moet zeggen dat ik even het lijstje van topics waar TO heeft gereageerd heb doorgekeken en dat ik het opvallend vind dat álle topics waar ze op gereageerd heeft over seks gaan.
He dat viel mij ook al op. Erg opvallen idd.
quote:Star schreef op 08 november 2008 @ 18:03:

[...]

Arme Morrie, geen piemel om mee te spelen Ik beschouw mijn vriend ook als mijn eigendom .
quote:lonki schreef op 08 november 2008 @ 15:12:

Precies wat ik zeg, alsof je van te voren niet weet dat zoiets kan gebeuren...

Er zijn honderden zoniet duizenden 13 jarige jongens die allang sexueel aktief zijn.

Als je dan ook nog een meisje in huis hebt wat aan ontwikkelen is moet je niet de bekende kat om het spek binden, vind ik.Dat meisje in huis is wel zijn zus, je mag toch verwachten dat het wel of niet sexueel aktief zijn met haar niet afhangt van het wel of niet samen in bad zitten.
quote:Eowynn_ schreef op 08 november 2008 @ 18:23:

Ik vind het overigens wél vrij ongezond dat een meisje dat het 'heel interessant vindt dat haar broer een grotemannen piemel krijgt' nog geen seksuele voorlichting heeft gehad. Zodra je kind in die termen gaat denken ben je te laat met nog een keer voorlichting gaan geven.

Ik heb niet gezegd dat zij in die termen denkt. Het is mijn interpretatie die ik uitdruk in mijn terminologie. Ik denk ook niet dat zij er sexuele gevoelens bij heeft, maar dat zij het beschouwt als een puur anatomisch fenomeen.
Maar Jessica, je hebt toch zelf ook een broer en je hebt toch zelf ook ervaring met zijn/jullie ontdekking van jullie seksualiteit? Kun je niet vanuit jouw eigen ervaring op dat gebied proberen je in te leven in je kinderen en op basis daarvan besluiten hoe je het beste in kunt grijpen?
quote:Eowynn_ schreef op 08 november 2008 @ 18:23:

Lonki, niet in alle gezinnen heeft bloot persé met seks te maken. Bloot is gewoon een bloot lichaam, niets meer en niets minder. Niet iedereen denkt meteen aan seks, ook pubers niet. Lijkt me dat als je je kinderen goed voorlicht er niets mis is met samen in bad gaan. Bloot leidt niet meteen tot seks, zeker niet bij broers en zussen lijkt me.

In zolang je 13 jarige met zijn piemel laat spelen door zijn kleine zusje is er ook iets niet goed lijkt me. Normaal gesproken lijkt me dat 13 jarige die in de puberteit komt niet meer met zijn kleine broertje/zusje in bad wil. De meeste pubers willen níet gewezen worden op de veranderingen in hun lichaam, laat staan door hun kleine zusje. Maar om nou te zeggen dat het persé raar is als kinderen elkaar bloot zien, nee.

Beide (ook star) hebben dus beiden niet begrepen wat ik zeg.

Heeft niets met gene te maken, ook bij ons thuis niet (staat er duidelijk!)

Je kunt er nu wel van uit gaan dat de gemiddelde knul op een bepaalde leeftijd zelf aangeeft dat ie niet meer met zijn zusje in bad wil/of wat meer privacy gaat ""eisen".

Maar dat gaat duidelijk niet voor ieder kind op... en nogmaals waarom dan de kat om het spek binden.

En nee bloot leid niet meteen tot sex, maar ik zou alle puberende jongens die dat wel relateren niet op 1 avond te eten willen krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel....

Voorkomen is beter dan genezen, als de kalf... blabla.

Naief!
En een vraag opzich, los van dit "voorval".

Waarom vinden ouders van kinderen met die leeftijd het goed dat ze samen in bad gaan?

Wat doen ze? Klein zullen ze echt niet meer zijn, dus de ruimte zal beperkt zijn in een gemiddeld bad... dus wat doen ze behalve naar elkaar kijken, en kibbelen over wiens benen waar mogen liggen....?

Is het practisch? voor waterbesparing ofzo?
quote:_jessica_ schreef op 07 november 2008 @ 13:36:

[...]

De oudste heeft al sexuele voorlichting gekregen. Zowel hebben wij er met hem over gepraat en ook op school hebben ze het gegeven. De jongste vinden we nog te jong. Om mijn reactie te verduidelijken: ik hun wel gezegd dat ze maar niet meer aan elkaar moeten zitten, maar kon niet zo goed verwoorden waarom dat dan niet mag.

I

Wat dacht je van: dat is niet iets wat je met je broer/zusje doet, maar later met je vriend of vriendin?

Ik vind je dochter trouwens niet te jong, omdat ze duidelijk die interesse heeft. Ik was ook al voorgelicht hoor op die leeftijd, niet dat ik het helemaal snapte...
quote:Morrie schreef op 08 november 2008 @ 19:05:

[...]

Dat meisje in huis is wel zijn zus, je mag toch verwachten dat het wel of niet sexueel aktief zijn met haar niet afhangt van het wel of niet samen in bad zitten.Nee, je hoeft ook niet te verwachten dat je op je smoel valt op een natte badkamervloer, maar de kans is er wel groter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven