kinderen en geld
woensdag 12 november 2008 om 09:44
Wij hebben 3 kids, mijn man werkt fulltime en ik ben thuis voor de kinderen. Maar ben weer van plan om aan het werk te gaan want sinds de derde (en de kredietcrises?!?) kunnen we niet meer zo makkelijk rondkomen. Mijn grootste angst is dat er iets in huis kapot gaat want momenteel houden we niet genoeg centen meer over om te sparen voor zulke dingen. Gelukkig hebben we buiten onze hypotheek geen leningen of krediet. Mijn jongste is nu een jaar en is nog niet op een kinderdagverblijf geweest. Het liefste ga ik weer aan het werk wanneer zij ook naar school gaat. Maar goed dan ben je zo weer 3 jaar verder... Ik vraag me ook af wanneer je er degelijk wat aan over houdt d.w.z. allebei werken (1 fulltime, 1 parttime) en daarnaast 1 kindje in de creche. Want het is natuurlijk wel zo fijn wanneer je nog wat van je salaris overhoudt en niet alles naar belastingdienst en kinderdagverblijf gaat! Heeft iemand tips? Alvast bedankt!
woensdag 12 november 2008 om 09:54
Begrijp niet zo goed wat voor tips je zoekt.
Als jij weinig uren werkt, hou je (verhoudingsgewijs) veel over van je bruto-uurloon, omdat er voor allerlei inhoudingen bepaalde franchises gelden.
Als je meer uren werkt ga je misschien wel wat meer belasting betalen, maar doordat je meer uren werkt hou je dan ook meer over.
Op dit moment is de eigen bijdrage voor de meeste mensen voor het KDV niet zo heel erg hoog; zelfs gezinnen die aan 2 keer modaal komen, krijgen nog (belachelijk) veel terug.
Hoe dat in de toekomst gaat uitpakken is door niemand precies aan te geven. Je zult wel wat duurder uit zijn; maar dat hangt heel sterk van jullie gezinsinkomen af.
Als jij weinig uren werkt, hou je (verhoudingsgewijs) veel over van je bruto-uurloon, omdat er voor allerlei inhoudingen bepaalde franchises gelden.
Als je meer uren werkt ga je misschien wel wat meer belasting betalen, maar doordat je meer uren werkt hou je dan ook meer over.
Op dit moment is de eigen bijdrage voor de meeste mensen voor het KDV niet zo heel erg hoog; zelfs gezinnen die aan 2 keer modaal komen, krijgen nog (belachelijk) veel terug.
Hoe dat in de toekomst gaat uitpakken is door niemand precies aan te geven. Je zult wel wat duurder uit zijn; maar dat hangt heel sterk van jullie gezinsinkomen af.
woensdag 12 november 2008 om 09:59
Het is niet redelijk om jouw inkomen af te zetten tegen de extra kosten voor kinderopvang en belasting. Het gaat om jullie gezamenlijk inkomen en gezamenlijke uitgaven. Wat dacht je van jouw economische onafhankelijkheid en het opbouwen van een loopbaan - waarmee je in de toekomst meer verdient dan nu, als je net instroomt.
woensdag 12 november 2008 om 10:12
Ik word altijd zo moe van mensen die zeggen "dat hun hele salaris naar de creche gaat"... Daarnaast is het absolute onzin!
Ons kind gaat 4 dagen in de week naar de creche.
1057 Euro kosten per maand
700 terug van de belastingdienst
Dat betekent dat wij zelf moeten bijleggen 357.
Per persoon is dat +/- 180
Kortom als je verder doorrekent kost je dat per uur per persoon 1 euro! Daar valt dus MAKKELIJK tegenop te werken. Daarnaast verdienen mijn man en ik samen meer dan 100.000 euro. Dus als je minder verdient, kijg je nog meer terug.
Dus nu nooit meer zeggen dat je hele salaris naar de creche gaat
Ons kind gaat 4 dagen in de week naar de creche.
1057 Euro kosten per maand
700 terug van de belastingdienst
Dat betekent dat wij zelf moeten bijleggen 357.
Per persoon is dat +/- 180
Kortom als je verder doorrekent kost je dat per uur per persoon 1 euro! Daar valt dus MAKKELIJK tegenop te werken. Daarnaast verdienen mijn man en ik samen meer dan 100.000 euro. Dus als je minder verdient, kijg je nog meer terug.
Dus nu nooit meer zeggen dat je hele salaris naar de creche gaat
woensdag 12 november 2008 om 11:24
quote:Flashy schreef op 12 november 2008 @ 11:00:
Stel de vrouw verdiend 600 euro in de maand, en de kinderopvang kost 800 euro, je krijgt de helft terug, waar werk je dan voor?
Dan moet de man wel heel erg veel verdienen!!
Je krijgt sowieso 1/3 terug en de rest is afhankelijk van inkomen. In het voorbeeld van Maricke kun je al lezen dat je zelfs met een behoorlijk hoog inkomen nog heel veel terug krijgt van de belastingdienst.
Als je samen maar op zo'n 1,5 tot 2 keer modaal zit, is het echt dubbeltjeswerk wat je per uur zelf moet betalen.
Stel de vrouw verdiend 600 euro in de maand, en de kinderopvang kost 800 euro, je krijgt de helft terug, waar werk je dan voor?
Dan moet de man wel heel erg veel verdienen!!
Je krijgt sowieso 1/3 terug en de rest is afhankelijk van inkomen. In het voorbeeld van Maricke kun je al lezen dat je zelfs met een behoorlijk hoog inkomen nog heel veel terug krijgt van de belastingdienst.
Als je samen maar op zo'n 1,5 tot 2 keer modaal zit, is het echt dubbeltjeswerk wat je per uur zelf moet betalen.
woensdag 12 november 2008 om 11:27
Bedankt voor al jullie reacties, wat veel in een korte tijd! Mijn vraag over kinderopvang was omdat ik inmiddels sinds 2003 (geboorte van mijn oudste) was gestopt met werken. Sinds die tijd is er volgens mij al veel veranderd met kinderopvang. Ik wil zoiezo wel weer aan het werk want als de jongste straks ook naar school gaat (duurt nog wel even) ben ik bang dat ik me thuis nog ga vervelen....! Maar aangezien ik er natuurlijk ook niet jonger op wordt, is het misschien al wel zo slim om nu al eens aan het solliciteren te gaan. Ik wordt trouwens niet goed van de overigens goed bedoelde adviezen om me heen dat je altijd nog zwart bij iemand kan gaan schoonmaken. Dat is nu eenmaal niet mijn ding, schoonmaken is niet mijn favoriete ding (dan heb ik thuis misschien wel helemaal geen zin meer om schoon te maken, het is dat het moet gebeuren maar anders) en zwart werken heeft ook wel enige nadelen. Dus ik dacht misschien zijn er hier mensen met betere tips!

woensdag 12 november 2008 om 11:49
quote:Flashy schreef op 12 november 2008 @ 11:00:
Stel de vrouw verdiend 600 euro in de maand, en de kinderopvang kost 800 euro, je krijgt de helft terug, waar werk je dan voor?Minimaal ¤ 200,- (de discussie mbt de tegemoetkoming kinderopvang ga ik niet meer aan). Is altijd nog meer dan de algemene heffingskorting die je nu krijgt als je niet werkt en ik mag hopen dat je niet alleen werkt voor het geld.
Stel de vrouw verdiend 600 euro in de maand, en de kinderopvang kost 800 euro, je krijgt de helft terug, waar werk je dan voor?Minimaal ¤ 200,- (de discussie mbt de tegemoetkoming kinderopvang ga ik niet meer aan). Is altijd nog meer dan de algemene heffingskorting die je nu krijgt als je niet werkt en ik mag hopen dat je niet alleen werkt voor het geld.
woensdag 12 november 2008 om 11:50
Volgens toeslagen punt nl gaan wij er zowat op vooruit met de kinderopvangtoeslag en de kindertoeslag. Heb de bedragen niet zo paraat, maar het bedrag wat wij voor 2 dagen opvang van Minismollie kwijt gaan zijn krijgen wij op 35 euro (oid) na terug van de kinderopvangtoeslag. Dan krijgen we ook nog kindertoeslag en dat is meer dan die 35 eur. Dus...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.