Hormoonzalf
vrijdag 6 mei 2016 om 09:46
Prima spul, gebruik het al tientallen jaren. Maaaaaaaar niet teveel. Ik heb her en der bij vlagen een plekje eczeem of op mijn handen. Na drie dagen dun smeren op die plekjes is het weg en gebruik ik het maanden niet. Als ik niets smeer breidt het zich uit en krijg ik wondjes, kloofjes ed, een en pijn en jeuk..... Maar als ik er vroeg bij ben blijft het bij kleine jeukende, schilferende plekjes die snel weer verdwijnen.
Als je dun smeert, geen weken achter elkaar of heel vaak periodes achter elkaar krijg je niet de nare effecten dat je huid er dunner van wordt.
Als je dun smeert, geen weken achter elkaar of heel vaak periodes achter elkaar krijg je niet de nare effecten dat je huid er dunner van wordt.
vrijdag 6 mei 2016 om 09:47
Hormoonzalf is meestal niet het eerste wat je probeert omdat het vrij heftig spul is en op de n duur de huid kan beschadigen. Maar als gewone smeersels niet meer helpen, zit er weinig anders op. Het werkt vaak wel heel goed! En de meesten hoeven het niet non-stop te smeren, maar tijdelijk om het even onder controle te krijgen, en dan weer door met gewone smeersels. En als het weer de kop op steekt weer even hormoonzalf.
vrijdag 6 mei 2016 om 09:51
Lees dit http://www.huidziekten.nl ... eroiden-hormoonzalven.htm tegenwoordig zijn hormoonzalven niet zo sterk, als het wel nodig is kan er een sterkere variant gestart worden. Wat ik hierin mooi vind staan is dat de risico's van de zalf een stuk minder is dan onbehandeld eczeem met alle wondjes en infectiekans
vrijdag 6 mei 2016 om 09:58
Het is wel een beetje een paardenmiddel en niet het eerste om te proberen in verband met de bijwerkingen die kunnen optreden. Maar als niets anders werkt dan wegen de eventuele nadelen naar mijn idee zeker op tegen de voordelen, vaak geeft het ook pas problemen als je heel langdurig smeert. Ik heb het zelfde als Foodsandbeats en gebruik het op dezelfde manier. Het is bij mij het enige dat wel werkt, nu smeer ik het direct als ik een plekje zie en dan is het binnen een paar dagen weg en wordt het ook niet zo erg want in het verleden hebben mijn handen echt open gelegen door het eczeem. Eczeem is gewoon heel naar en als niets anders werkt is hormoonzalf een prima middel.
vrijdag 6 mei 2016 om 10:21
Voor medisch advies kun je het best de apotheek raadplegen.
Weet niet welke vragen je verder hebt?
Belangrijk is om hormoonzalf dun aan te brengen en kort te gebruiken (arts spreekt met jou termijn af). Dit o.a. omdat je huid er dunner van wordt als je het teveel gebruikt. Als je het op de voorgeschreven manier gebruikt, is het vaak helpend. Ze proberen eerst andere zalf zonder hormonen. Als dat niet helpt, dan hormoonzalf waarbij ze eerst met de zalf uit de lichtste categorie starten. Als die niet helpt, gaan ze zalf uit de hogere categorie proberen. Bij mij werkte zalf uit de hoogste categorie niet meer, heb daarom UV-therapie gehad, wat goed aansloeg. Maar daar zijn heel veel jaren aan vooraf gegaan. Vaak werkt, zeker bij start, hormoonzalf goed hoor.
Weet niet welke vragen je verder hebt?
Belangrijk is om hormoonzalf dun aan te brengen en kort te gebruiken (arts spreekt met jou termijn af). Dit o.a. omdat je huid er dunner van wordt als je het teveel gebruikt. Als je het op de voorgeschreven manier gebruikt, is het vaak helpend. Ze proberen eerst andere zalf zonder hormonen. Als dat niet helpt, dan hormoonzalf waarbij ze eerst met de zalf uit de lichtste categorie starten. Als die niet helpt, gaan ze zalf uit de hogere categorie proberen. Bij mij werkte zalf uit de hoogste categorie niet meer, heb daarom UV-therapie gehad, wat goed aansloeg. Maar daar zijn heel veel jaren aan vooraf gegaan. Vaak werkt, zeker bij start, hormoonzalf goed hoor.
vrijdag 6 mei 2016 om 12:44
Dun smeren maar ook weer niet té dun. Ik hoorde van mijn apotheker dat ze de mensen tegenwoordig instrueren een bepaalde hoeveelheid te smeren, omdat men zo panisch is geworden voor hormoonzalf dat mensente dun smeren. En dan werkt het niet goed.
Dus smeer met beleid, maar niet panisch doen. Nergens voor nodig. Ik smeer al meer dan 30 jaar.
Dus smeer met beleid, maar niet panisch doen. Nergens voor nodig. Ik smeer al meer dan 30 jaar.